Miten hitossa "emännän kyttyrästä" eroon?
Kuntoilen, teen vatsa- sekä selkälihaksia, litistelen pahkuraa eri liikkeillä, pidän ryhdin kunnossa, työnnän päätä/niskaa taaemmas.
Vituttaa kun on kuuma enkä kehtaa pitää hiuksia kiinni, kun tuo typerä kyttyrä näkyy.
Kommentit (20)
Täällä sama ongelma! Jostain olen lukenut että voisi liittyä hormoneihin, jos on kropassa häikkää niiden suhteen (ja tämä pätee ainakin minun kohdalla).
mikä on emännän kyttyrä? ennoo kuullutkaan!
Mulla kanssa tuppaa kertymään nestettä/ rasvaa kyttyräksi ja se on tosi tympeää. Olikohan se stressihormoni, millä vaikutusta tähän paikalliseen kertymään.
Voiskohan fysioterapialla käynti auttaa?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:14"]
mikä on emännän kyttyrä? ennoo kuullutkaan!
[/quote]
Yläselässä oleva pullistuma ulospäin. Usein samaan liittyy vielä se että niska ja pää on etukenossa mikä saa kyttyrän näyttämään vieläkin hurjemmalta.
Emännän kyttyröitä on kahta tyyppiä, osa on rasvaa ja osa johtuu selkärangan asennosta. Rasvakyttyröihin auttaa laihduttaminen jonkun verran, mutta valitettavasit aina ne ei täysin tyhjene, ja joskus harvoin hoikallakin voi olla sellainen vaikkei olisi koskaan ollut lihava. Noihin selkärangan asennosta johtuviin voi auttaa esim. Pilates, Aleksanteri-tekniikka, kuntosaliharjoittelu tms. Ja ehkä tuollaiset Terveysliivin tapaiset oikeaan asentoon totuttavat tuetkin. Atk-työ pahentaa (ja alunperin synnyttää)ongelmaa, koska siinä helposti ihminen viettää päivät asennossa jossa yläselkä on kumarassa ja pää eteenpäin näytön katsomiseksi. Lopulta selkäranka pysyvästi sopeutuu siihen istuessa käytettyyn asentoon, eikä ole kovin helppoa oikaista lihasten kyttyrään vetämää selkää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:14"]mikä on emännän kyttyrä? ennoo kuullutkaan!
[/quote]
Pahkura, joka on heti niskan alla. Pehmeä ja näyttää tyhmältä.
Mä olen käynyt hierojalla ja fysioterapeutilla, ei apua.
Kakkonen! Mitä noista liiveistä käytät?
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 12:20"]
Mä olen käynyt hierojalla ja fysioterapeutilla, ei apua.
Kakkonen! Mitä noista liiveistä käytät?
Ap
[/quote]
Minulla on Terveysliivi 2. Tilasin sen enkä "vahvempaa" ykköstä kun halusin että voi tehdä arkiaskareita kuten vaikka siivotessa kumarrella melko vapaasti ilman että liivi aina kinnaa vastaan. Tuo on joustava ja minulla ainakin silti toiminut ihan hyvin. Ehkä nopeammin voisi olla tullut tulosta sille ykkösversiolla.
t. 2
Ikää tulee niin näkyy selvemmin. Ei haittaa mua, on sen verran jo itsetuntoa.
Tuosta "ryhdin kunnossa pitämisestä", harrastatko/oletko harrastanut liikuntaa, jossa pyritään kehon oikeaan linjaukseen? Lähinnä pilatesta, mutta joku liikunnallisempaa joogamuotoa mietin? Nimittäin hirveän usein ihmiset, jotka eivät ole kehon linjaukseen, käyttävät kehon linjaukseen lihaksia aivan liian suppeasti. Ensiapuna tuohon voisi auttaa ainakin jooga-asento matsyasana ("kala-asento"), joka avaa rintakehää ja kehittää hartianseudun lihaksia todella tehokkaasti:
http://www.yogajournal.com/poses/786
Kuulemma Hollywood-tähdet tekevät tätä ja tämän "edistyneempiä" versioita ahkerasti ennen gaalakautta.
Uskon, että ihan juoksun ja hiihdon harrastaminen voisi auttaa. Siinä joutuu kannattelemaan koko kroppaa ja ryhti paranee kokonaisvaltaisesti. Tunnen paljon juoksijoita (naisia), eikä kenelläkään ole kyttyrää.
Taipumus kyttyrään on geneettistä. Meillä on koko suvun naisilla se, myös sillä joka on aktiiviurheilija ja hoikka kuin pajunvitsa. Sitähän on sanottu myös leskenkyttyräksi, ilmeisesti sillä on joku syy-yhteys siihen että stressihormoni kortisoli saa rasvan kerääntymään naisilla nimenomaan siihen niskaan.
Mun suvun naisilla ei ole tuota kyttyrää.
Mä alan laajentamaan liikkumistani. Juoksemista olen harjoitellut aina välillä, mutta kyllästynyt, kun en ole tarpeeksi nopeasti saanut haluamiani tuloksia. Nyt aion jatkaa sitä enkä lopeta kesken. Varaan myös ajan kuntosalini pilates-tunnille.
Kiitos vastauksista! Ärsytys laantui heti pienemmäksi. =)
Ap
pointti on myös siinä, että kun sanot tehneesi pääntaaksepäinvetämisharjoituksia, niin teetkö ne oikein vai väärin. Se harjoitus pitää tehdä oikeassa asennossa, mutta useimmat ihmiset, joilla on tuo kyttyräongelma, ovat jo aika sitten hukanneet sen oikean asennon, jossa selkäranka jatkuu niskassa ja takaraivossa ja koko selkäranka jatkeineen ikäänkuin roikkuu siitä ylimmäisestä kohdastaan katosta. Eli leukaa ei saa nostaa eikä toisaalta laskeakaan liikaa. Useimmilla leuka nousee ylös ja sit kun sitä yrittää kompensoida, se painuu liian alas, kunnes joku fyssari näyttää sen oikean asennon.
Oikean asennon löydyttyä päätä työnnetään taaksepäin siinä asennossa noin 10 sek ajaksi, vapautetaan ja toisetetaan parikymmentä kertaa. Lyhyt tauko ja uusi sarja. Tätä toistellaan parin kolmen tunnin välein koko päivän. Takaan, että auttaa, mutta se asento pitää olla oikea. Väärällä asennolla ei tietenkään tehoa.
Ja auttaa muuten myös niskajännityksestä aiheutuviin päänsärkyihin.
Mä olen ymmärtänyt, että se kyttyrä on kehon tapa suojata väärässä asennossa olevaa rankaa. Mulla se katosi joogan (= paremman ryhdin) myötä.
Mä kun aloitin 18 v sitten sauvakävelyn, niin olin 1,5 cm lyhempi kuin nyt. Eli mulla reipas sauvakävely (4-5 krt/vk n. 1 h kerrallaan) pidensi mua, mitä ilmeisimmin korjaamalla mun ryhtiä. Eikä tuollaisista pahkuroista niskassa ole tietoakaan. Kehonkoostumusmittaus antoi tuloksen, että kroppani ikä on 10 v nuorempi kuin todellinen ikäni :)
Niin se vaan on, että terveeseen kroppaan ei ole oikoteitä. Ei jollain hieronnoilla saa huonosta ryhdistä ja rasvan kertymisestä johtuvaa pattia poistumaan.
emännän kyttyrä johtuu useimmiten lantion alueen rangan vääränlaisesta eteenpäin työntyvästä asennosta, jolloin keho hakee tasapainobalanssia kaartamalla kaularankaa ja täten kallon painoa, eteenpäin. tällöin muodostuu emännän rankaperäinen kyttyrä. huomattava ylipaino aiheuttaa luonnollisesti rasvan kertymistä tälle alueelle, jolla aineenvaihdunta ei ole tehokas. muodostuu ns. rasvakyttyrä. päätetyöskentely ei patanna asiaa.
jos oikein huonosti ovat asiat, ihmisellä voi olla sekä notkoselkä, eteenpäin työntyvä lantio ja ylipainoa. emännänkyhmy-niska voi olla hyvin kivulloinen, ja harvoin puututaan syihin, hoidetaan vain oiretta esim. hieromalla. ja tulos on huono.
Suosittelen tankotanssia ja twerkkausta. Jos ei auta, niin ainakin isäntä tykkää.
Kinesioteippaustakin voi yrittää, se vilkastuttaa aineenvaihduntaa.
Koita sellaista apuvälinettä kuin Terveysliivi http://www.terveysliivi.com/ryhti.html?gclid=CNWh3taa778CFYvjwgodGnQAlA Minulla auttoi melko hyvin tuon säännöllinen käyttäminen. Parissa kuukaudessa alkoi näkyä oikenemista yläselän mutkassa ja pään etukenoasennossa.