AV-mammako se Iltalehdessä avautuu synnytyskokemuksestaan?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014073018529286_uu.shtml
Jäi vähän auki, että mikä nyt oli ollut niin kauheaa. Paitsi tietysti se, että tarjottimella oli vähän ruokaa ennen kuin hoitaja tarjosi enemmän.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:11"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:07"]
voivoi. itse olen synnyttänyt ko. sairaalassa ja ruokaa suorastaan tuputettiin, ettei vaan täydy nähdä nälkää :) ja kyllähän synnyttäjä jätetään tukihlön kanssa kahden koska kätilö ei ole seuraneiti ja voi olla paikalla koko ajan. ponnistusvaiheessa toki kätilö(t) koko ajan paikalla. ei ko. synnytysosastosta kyllä mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin; kaikille olen kehunut!
[/quote]
Ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä etteikö jonkun toisen kokemus voi olla ihan päinvastainen.
Niin kauan kun naiset eivät tajua vetää yhtä köyttä ei mikään korjaannu. Tässäkin ketjussa vain mollataan ao. synnyttäjää. Turha sitten rutista, kun saatte miehen euroa vastaan vain 90 senttiä.
[/quote]
eli minunkin täytyy rutista, että synnytyskokemukseni oli huono, vaikkei sitä ollutkaan, ihan vain sen takia että "nyt vedetään yhtä köyttä"?
Ja tämä sairaanhoitopiirin viestintäpäällikön vastine kyllä osoittaa, miten asioihin suhtaudutaan:"Ei voi tarjoilla jättikatkaravunpyrstöjä chilikastikkeessa kaikille."
Todella on ihminen väärällä paikalla. Ei ao. synnyttäjä ollut pyytämässö gourmetherkkuja, asiallisen aamupalan vain. Ja kun te arvon naiset lyötte lyttyyn kanssasiskoja, vähättelette heidän kokemuksiaan, niin tämän maailman michaelit suhtautuvat asiakkaisiin juuri näin. Olisi pitänyt pyytää anteeksi. Ainutlaatuinen tapahtuma tämänkin perheen elämässä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:17"]
voivoi. itse olen synnyttänyt ko. sairaalassa ja ruokaa suorastaan tuputettiin, ettei vaan täydy nähdä nälkää :) ja kyllähän synnyttäjä jätetään tukihlön kanssa kahden koska kätilö ei ole seuraneiti ja voi olla paikalla koko ajan. ponnistusvaiheessa toki kätilö(t) koko ajan paikalla. ei ko. synnytysosastosta kyllä mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin; kaikille olen kehunut!
[/quote]
Ei tämä kuitenkaan tarkoita sitä etteikö jonkun toisen kokemus voi olla ihan päinvastainen.
Niin kauan kun naiset eivät tajua vetää yhtä köyttä ei mikään korjaannu. Tässäkin ketjussa vain mollataan ao. synnyttäjää. Turha sitten rutista, kun saatte miehen euroa vastaan vain 90 senttiä.
[/quote]
eli minunkin täytyy rutista, että synnytyskokemukseni oli huono, vaikkei sitä ollutkaan, ihan vain sen takia että "nyt vedetään yhtä köyttä"?
[/quote]
Ei, vaan antaa tukea tälle, jonka kokemus oli erilainen.
En kyllä yhtään ihmettele, miksi naisvaltaisilla työpaikoilla on tutkimusten mukaan aina paskin ilmapiiri.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei, vaan antaa tukea tälle, jonka kokemus oli erilainen.
En kyllä yhtään ihmettele, miksi naisvaltaisilla työpaikoilla on tutkimusten mukaan aina paskin ilmapiiri.
[/quote]
Jep. Nainen on naiselle susi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:14"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:08"]
Ainakin Taysissa synnyttäneille oli tarjolla koko ajan jotain ruokaa ja juomaa osaston jääkaapissa. Sieltä sai hakea tarpeen mukaan lisää syötävää, ettei nälkää tarvinnut nähdä missään vaiheessa. Olisko tuolla Hämeenlinnassakin ollut lisäravintoa, jota mies olis voinut hakea rouvalleen, jos tämä ei itse pystynyt?
[/quote]
joo äideille on koko ajan ruokaa tarjolla, jääkaapissa jogurttia, leipäjuttuja, hedelmiä ym. ja pyyytämällä saa isomman annoksen ruokaa. taitaapi kyseinen synnyttäjä olla pettynyt johonkin muuhun, kanavoi ärtymystään vaan tätä kautta. kenen etu muka on pihdata äideiltä ruokaa?? eihän sitä toivukkaan niin hyvin ja maito ei varmana lähe kunnolla nousuun. ihan itse ois voinu paikan päällä sanoa, että tuommoinen annos ei riitä.
[/quote]
Jospa ei ole synnyttäjä viettänyt sairaaloissa niin paljon aikaa, että tietäisi että ruokaa voi pyytää lisää. Kyllähän av-mamma sairaalassa pärjää, nostaa nuohan jos muu ei auta. Mutta entäs vähän arempi ihminen? Jolla ei ole kokemusta? Muutenkin ollut dramatiikkaa. Tuo lääkkeen annostelu on kai jo ihan hoitovirhe.
Lääkkeen annostelu ei nimenomaan ollut hoitovirhe, sen mitä minä asiasta ymmärrän?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:27"]
Lääkkeen annostelu ei nimenomaan ollut hoitovirhe, sen mitä minä asiasta ymmärrän?
[/quote]
Lääke, joka oli saanut aikaan kohdun supistumisen. Ei siis kipulääkitys.
"Rankka synnytys kesti kaikkinensa 13 tuntia. Lopulta päädyttiin hätäsektioon. Sen jälkeen havaittiin, että naiselle oli annosteltu liikaa kohtua supistavaa lääkettä, minkä seurauksena potilas menetti litratolkulla verta."
Täällä on muuten melkomoiset kiusaajien kokoontumisajot. Eikö teillä todellakaan ole empatiaa ensikertalaista synnyttäjää kohtaan? Ymmärrystä, että kokemukset ovat erilaisia? Kuinka kovasti elämä on teitä potkinut, kun ystävällisyys ja ymmärryksen osoittaminen toiselle, tässä tapauksessa naiselle, on ihan mahdotonta?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:14"]
Ainakin Taysissa synnyttäneille oli tarjolla koko ajan jotain ruokaa ja juomaa osaston jääkaapissa. Sieltä sai hakea tarpeen mukaan lisää syötävää, ettei nälkää tarvinnut nähdä missään vaiheessa. Olisko tuolla Hämeenlinnassakin ollut lisäravintoa, jota mies olis voinut hakea rouvalleen, jos tämä ei itse pystynyt?
[/quote]
joo äideille on koko ajan ruokaa tarjolla, jääkaapissa jogurttia, leipäjuttuja, hedelmiä ym. ja pyyytämällä saa isomman annoksen ruokaa. taitaapi kyseinen synnyttäjä olla pettynyt johonkin muuhun, kanavoi ärtymystään vaan tätä kautta. kenen etu muka on pihdata äideiltä ruokaa?? eihän sitä toivukkaan niin hyvin ja maito ei varmana lähe kunnolla nousuun. ihan itse ois voinu paikan päällä sanoa, että tuommoinen annos ei riitä.
[/quote]
Jospa ei ole synnyttäjä viettänyt sairaaloissa niin paljon aikaa, että tietäisi että ruokaa voi pyytää lisää. Kyllähän av-mamma sairaalassa pärjää, nostaa nuohan jos muu ei auta. Mutta entäs vähän arempi ihminen? Jolla ei ole kokemusta? Muutenkin ollut dramatiikkaa. Tuo lääkkeen annostelu on kai jo ihan hoitovirhe.
[/quote]
No, osasi kuitenkin lehteen ottaa yhteyttä ja valittaa asiasta vaikkei suutansa saanut auki, kun asialle olisi voinut jotain tehdä. Kyllä tässä käy vanha sanonta toteen, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Jotain hotelliaamupalaa munakkaineen ja croissantteineenko se odotti? Tarjottimelta näyttäisi puuttuvan puurolautanen ja juomalasi. Jos ovat jääneet vahingossa pois, olisi siitä kannattanut huomauttaa heti laitosapulaiselle/hoitajalle, joka ruuan jakoi. Jos ovat jääneet pois, koska on ruokakyselyyn kirjoittanut, ettei tykkää puurosta eikä juo maitoa, niin oma vika.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:40"]Täällä on muuten melkomoiset kiusaajien kokoontumisajot. Eikö teillä todellakaan ole empatiaa ensikertalaista synnyttäjää kohtaan? Ymmärrystä, että kokemukset ovat erilaisia? Kuinka kovasti elämä on teitä potkinut, kun ystävällisyys ja ymmärryksen osoittaminen toiselle, tässä tapauksessa naiselle, on ihan mahdotonta?
[/quote]
Ymmärrän hyvin itsekin synnyttäneenä kuinka herkkänä sitä on. Tunnen myötätuntoa näistä hurjista/harmillisista kokemuksista. Tyhmänä pidän sitä, että lehteen täytyy itkeä niistä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No, osasi kuitenkin lehteen ottaa yhteyttä ja valittaa asiasta vaikkei suutansa saanut auki, kun asialle olisi voinut jotain tehdä. Kyllä tässä käy vanha sanonta toteen, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
[/quote]
Hyvä oli, kun otti yhteyttä. Kuinkahan monelta dementiapotilaalta jää aamiaisesta puuttumaan puolet, kun kukaan ei ole kuvaamassa ja kun potilas itse ei enää oikein muista.
Kunnon somepariskunta, traagisen synnytyksen ja nälkäkuoleman uhrit ottavat kuvia ja yhteyttä Iltalehteen, vissiin mies tehnyt sen ennemmin kuin hakenut itse vaimolleen syötävää ja jutellut ihan paikanpäällä tilanteesta!
Uskon kyllä ettei naisella siinä tilanteessa ollut voimia tällaiseen vaan ihan vauvaan ja kyllä siinä on tunteet herkässä kun jokin pikkuasia tuntuu menevän pieleen. Senkin voi ihan kertoa niille ammattilaisille sitten.
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen minäkin tätä asennetta täällä, mikä naisilla on tosin valitettavan yleinen. Selvähän se on, että tuo aamupala on sairaala-aamiaiseksi ala-arvoinen. Eikä kyse ole pelkästään aamupalasta, vaan kohtelusta yleensä. Synnytys on rankka kokemus ja ainakin itsellä tosi vaikea, (iso lapsi raivotarjonnassa, jota 2vrk kivusta oksentaen synnytin). Menetin minäkin paljon verta, hb oli jo valmiiksi hädin tuskin 100. Olin todella heikko ja iso epparihaava särki ja vuoti. En pyörtymättä olisi pystynyt itse mitään ruokia hakemaan. Ei olisi minullakaan ollut itku kaukana, jos tuo tarjotin olisi isketty eteen, että siinä sulle.
Karmea kokemus myös keskenmenosta (kotona synnytin alkion). Annettiin vain yksi kipulääke ja sanottiin suunnilleen, että vähän sattuu ja että pihtaa sen kipulääkkeen ottoa viime tinkaan. Pihtasin, kunnes sattui niin etten enää meinannut pystyä sitä oksentamatta nielemään. Eikä sanottu, että vaikutusaika on tunti. TUNTI, kun joka sekunti oli järjen vievää tuskaa. Kohdusta tuli vaikka mitä kappaleita ja makasin tunteja verilammikossa. Synnytykset ja keskenmenot ovat naisen elämää, mutta miksi pitää tarkoituksella kärsiä, kun muutenkin voisi olla? Keskenmenossahan voisi antaa vaikka mitkä kipulääkkeet, kun niistä ei lapselle ole enää haittaa. Ihan kuin naisten pitäisi tarkoituksella kärsiä ja traumatisoitua, muuten olet turhasta valittava diiva ja prinsessa. Mikään ei muutu paremmaksi tällä toisia nokkivalla kana-asenteella.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:51"]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelen minäkin tätä asennetta täällä, mikä naisilla on tosin valitettavan yleinen. Selvähän se on, että tuo aamupala on sairaala-aamiaiseksi ala-arvoinen. Eikä kyse ole pelkästään aamupalasta, vaan kohtelusta yleensä. Synnytys on rankka kokemus ja ainakin itsellä tosi vaikea, (iso lapsi raivotarjonnassa, jota 2vrk kivusta oksentaen synnytin). Menetin minäkin paljon verta, hb oli jo valmiiksi hädin tuskin 100. Olin todella heikko ja iso epparihaava särki ja vuoti. En pyörtymättä olisi pystynyt itse mitään ruokia hakemaan. Ei olisi minullakaan ollut itku kaukana, jos tuo tarjotin olisi isketty eteen, että siinä sulle.
Karmea kokemus myös keskenmenosta (kotona synnytin alkion). Annettiin vain yksi kipulääke ja sanottiin suunnilleen, että vähän sattuu ja että pihtaa sen kipulääkkeen ottoa viime tinkaan. Pihtasin, kunnes sattui niin etten enää meinannut pystyä sitä oksentamatta nielemään. Eikä sanottu, että vaikutusaika on tunti. TUNTI, kun joka sekunti oli järjen vievää tuskaa. Kohdusta tuli vaikka mitä kappaleita ja makasin tunteja verilammikossa. Synnytykset ja keskenmenot ovat naisen elämää, mutta miksi pitää tarkoituksella kärsiä, kun muutenkin voisi olla? Keskenmenossahan voisi antaa vaikka mitkä kipulääkkeet, kun niistä ei lapselle ole enää haittaa. Ihan kuin naisten pitäisi tarkoituksella kärsiä ja traumatisoitua, muuten olet turhasta valittava diiva ja prinsessa. Mikään ei muutu paremmaksi tällä toisia nokkivalla kana-asenteella.
[/quote]
Tämä on muuten sellainen juttu mitä en ymmärrä. Miksi sunkin piti odottaa kipulääkkeen ottamista niin kauan, että sattuu ihan kamalasti. Ei niitä synnytyskipuja. Ja keskenmenokipuja joka päivä ole. Saako siitä kivun kokemisesta sitten sen kirkkaamman kruunun.
Kyllä se on sairaalan asia huolehtia riittävästä aamupalasta, ei potilaiden.
Kyllä ollut melkoinen prinsessa synnyttämässä, en yhtään epäilisi jos vielä bloggaa ja prinsessaleikit nyt mureni, kun ei voinutkaan postata imagolleen sopivaa kuvaa sairaalasta. Sen sijaan, että olisi henkilökunnalle valittanut toistamiseen ja pyytänyt ravintorikasta..niin ei. Mennään kotiin jupisten ja märisten " tämä juttu ei jää tähän, soitan kyllä iltikseen"
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:14"]
No kyllä mua vähän ihmetyttää myös se hoitaja, joka on kiikuttanut ton aamupalan kyseiselle äidille, eikä ole tajunnut, että "Tästähän perskules puuttuukin jukurtti!"
[/quote]
siellä kyllä laitoshuoltajat "kiikuttaa" ruoat niille jotka ei voi liikkua, muuten haetaan päiväsalista itse