Karppaamisen vastustajat
Mikä siinä mättää? Ruokavaliohan on äärimmäisen terveellinen, kasviksia tulee syötyä enemmän kuin yksikään keskiverto suomalainen normaalisti, kukaan ei takuulla syö normaalilla ruokavaliolla kiloa päivässä koska osa lautasellisesta korvataan perunalla/pastalla/riisillä, rasvat ei ole teollisia vaan luonnollisia, einekset on täysin poissuljettu ja ruoka on todella puhdasta, viljoissa ei ole yhtään mitään, mitä ei saisi kasviksilla ja marjoilla korvattua. En keksi mitään huonoa sanottavaa karppaamisesta jos se tehdään oikein eli ei vedetä älyttömiä määriä pekonia, munia, voita ja kermaa, mitä yleensä ihmiset luulee että karppaaminen on.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:32"]
Oman näkemykseni mukaan liha tai muut eläinperäiset tuotteet eivät ole hyväksi ihmisen elimistölle. Karppaamista itsessään en vastusta. Voihan kasvisperäiselläkin ruokavaliolla karpata. Mutta pelottaa ajatuskin, että kaikki ihmiset ryhtyisivät karppaamaan. Eläimiä pitäisi tuottaa järkyttäviä määriä tehotuotannossa ja olosuhteet huonontuisivat entisestään. Puhumattakaan ympäristöllisistä puolista mitä liha- ja maidontuotanto aiheuttaa. Ei minua haittaa, jos joku ei halua syödä pastaa, perunaa tai muita herkkuja. Hedelmät (näitä eivät kaikki tiukimmat karppaajat taida syödä lainkaan) ja kasvikset ovat kaikista terveellisimpiä ihmiselle. Mutta mielipiteitä on toki monia ja tutkimuksia on jokaiseen lähtöön, että miltei jokaista ruokavaliota voidaan pohjustaa tutkimuksilla. Yhtään karppaajaa en ole livenä (ainakaan tietääkseni) tavannut, joten sinänsä ei heistä ole mitään pahaa sanottavaa.
[/quote]
Miksi eläimiä pitäisi tuottaa järkyttäviä määriä tehotuotannossa, jos kaikki alkaisivat karppaamaan? Tiedätkö sinä mitään karppauksesta?
[/quote]
No jos puhutaan karppaamisesta, jota tekee sekasyöjä (kasvissyöjiäkin toki on, mutta vaikea kuvitella, että yhtäkkiä kaikki ihmiset ryhtyisivät kasviskarpeiksi). Ne vähätkin kasvisruoat (esim. perunakeitto) tai vähälihaiset ruoat (pastaruoat yms. joissa lihaa saattaa olla todellisuudessa melko vähän) poistuvat ruokavaliosta, koska ne sisältävät kiellettyjä osia. Vaikka myös kasvikset korvaavat nuo poistuvat ainesosat, niin myös lihan, maidon ja munien syönti lisääntyy melkein pakostakin. Eli toisin sanoen tuotantoa pitää lisätä. Luonnossa elävä riista ei todellakaan riitä kaikille ja luonnossa ei saa maitoa eikä kananmunia. Saatika, että kaikki edes haluaisivat ostaa riistaa tehotuotetun sijaan.
Karppauksesta tiedän sen verran, mitä olen lehdistä ja netistä lukenut. Ja karppaustakin on niin monentasoista. Oletko sitä mieltä, että karppauksen myötä tehotuotettuja eläimiä tarvitaan vähemmän?
[/quote]
Karppaaja korvaa hiilihydraateista saatavat kalorit rasvalla, ei proteiinilla kuten sinä näytät kuvittelevan. Itse asiassa karppiruokavaliossa kehoitetaan proteiinia syötäväksi saman verran kuin virallisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan. Lisäksi karppaaja suosii luomu- ja lähiruokaa, tarpeellisten ravinteiden vuoksi. Tehotuotetussa ruuassa näitä ei ole.
Karppaaja korvaa hiilihydraateista saatavat kalorit rasvalla, ei proteiinilla kuten sinä näytät kuvittelevan. Itse asiassa karppiruokavaliossa kehoitetaan proteiinia syötäväksi saman verran kuin virallisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan. Lisäksi karppaaja suosii luomu- ja lähiruokaa, tarpeellisten ravinteiden vuoksi. Tehotuotetussa ruuassa näitä ei ole.
[/quote]
No tätä en tiennyt. Uusi tieto minulle. Mutta se luomu ja lähiruoka on kyllä ihan yhtä lailla tehotuotettua. Ei ne eläimet missään luonnossa vapaana elä vaan samalla tavalla niitä täytyy tuottaa lisää nopeaa vauhtia, jotta rahaa saadaan pöytään. Niin pitkään, kun korvattava rasva on kasvirasvaa, esim. oliiviöljyä, niin eläinten tehotuotanto ei kasva. Mutta jos se rasva on eläinperäistä, niin se toki kasvattaa tuotantoakin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:02"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:12"]
maalaisjärki riittää lähteeksi, KUKAAN oikeasti täysjärkinen ei suosittelisi margariinia ja vähärasvaisia tuotteita jos raha ei sanelisi, koulussakin on juomana rasvaton maito koska se on ainut mihin saa jonkun EU-tuen ja lasten aivot kun tarvitsisi rasvaa. Taidan laittaa lapseni mukaan voita kouluun kun se aika koittaa, margariinilla voidaan voidella narisevat ovet ja autonrenkaat, siihen se bensassa liotettu moska sopii oikein hyvin. Etkö oikeasti tiedä että lääketeollisuus tätä maailmaa pyörittää? Saadaan kolesteroli ja verenpainelääkeet hyvin kaupaksi!
Ap
[/quote]
Tiesitkö, ettei vegaanit kärsiä kolesterolista eikä korkeasta verenpaineesta? Suurin osa heistä kuitenkaan kaiketi syö pastaa, perunaa ja vegaanista margariinia. Että eiköhän nuo sairaudet ole seurausta maidon, lihan ja kananmunien syömisestä. Siinä olen samaa mieltä, että maitopropaganda on kauhea asia. Siis koko maidon eikä vain rasvattoman maidon yrittäminen myydä terveellisenä ja tarpeellisena tuotteena. Etenkin kun mainonta kohdistuu lapsiin ja nuoriin.
[/quote]
Lähde?
[/quote]
Oxford vegetarian study 1990
http://www.vegaaniliitto.fi/luentopaketti/luento7.html
Joka toinen suomalainen menehtyy sydän- ja verisuonitauteihin.
Useissa tutkimuksissa (esim. Oxford vegetarian study 1990) on vegaaneilla todettu alhaisemmat kokonaiskolesteroliarvot ja alhaisempi LDL-kolesteroli ja samantasoinen HDL-kolesteroli kuin sekasyöjillä.
Useissa tutkimuksissa kasvissyöjillä on todettu alhaisempi verenpaine.
Tyydyttynyt rasva nostaa kokonaiskolesterolitasoa ja LDL-kolesterolitasoa ja tyydyttymätön ja monityydyttymätön alentaa.
Runsas kuidunsaanti ja monimutkaisten hiilihydraattien saanti on populaatiotasolla vahvasti yhteydessä sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen. Suuret määrät geeliytyvää kuitua vähentävät veden kolesterolitasoa merkittävästi.
Proteiini, erityisesti eläinproteiini nostaa kolesterolitasoa Syövältä suojaavia tekijöitä vain kasviksissa.
Liha, eläinrasvat ja proteiinit näyttävät nostavan mm. paksusuolen-, rinta-, kohtu- ja haima- ja eturauhassyövän riskiä. [/quote]
Vegaaniliitto, et ole tosissasi.
[/quote]
Katso sieltä löytyy ne lähteet (numeroitu tekstissä). Kopioin tekstin suomeksi tuolta, koska helpompi useamman lukea kuin englantilaista tekstiä.
[/quote]
Joo, Oxford vegetarian study on numeroitu numeroksi 48, joka lähdeluettelon mukaan onkin Aro ym. 1999: Ravitsemustiede. Voisitko tarkentaa mistä on kyse. Ymmärrän englantia.
Joo, Oxford vegetarian study on numeroitu numeroksi 48, joka lähdeluettelon mukaan onkin Aro ym. 1999: Ravitsemustiede. Voisitko tarkentaa mistä on kyse. Ymmärrän englantia.
[/quote]
Aron kirjassa on viitattu tuohon Oxford vegetarian studyyn ja Vegaaniliitto on käyttänyt kirjaa lähteenään, joten siksi lähteenä mainittu tuo kirja, mistä tieto on otettu.
Alla olevasta linkistä näet englanniksi lisää tietoa tuosta tutkimuksesta ja netistä voit löytää vielä enemmän jos on tarve.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:21"]
[/quote]
Aron kirjassa on viitattu tuohon Oxford vegetarian studyyn ja Vegaaniliitto on käyttänyt kirjaa lähteenään, joten siksi lähteenä mainittu tuo kirja, mistä tieto on otettu.
Alla olevasta linkistä näet englanniksi lisää tietoa tuosta tutkimuksesta ja netistä voit löytää vielä enemmän jos on tarve.
http://ajcn.nutrition.org/content/70/3/525s.full.pdf
[/quote]
Tänks, minäpä perehdyn tuohon. Nopeasti vilkaistuna siellä mainittiin vegeillä olevan alhaisempi kokonaiskolesteroli, mikä ei nykytiedon valossa ole välttämättä hyvä juttu. Tässä sinulle hetkeksi pureskeltavaa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3917888/
Makupaloja ylläolevasta: Overall, our findings reveal that vegetarians report poorer health, follow medical treatment more frequently, have worse preventive health care practices, and have a lower quality of life.
When analyzing the frequency of chronic diseases, we found significantly higher cancer incidence rates in vegetarians than in subjects with other dietary habits. This is in line with previous findings, reporting that evidence about cancer rates, abdominal complaints, and all-cause mortality in vegetarians is rather inconsistent.
Vegetarians in our study suffer significantly more often from anxiety disorder and/or depression. Additionally, they have a poorer quality of life in terms of physical health, social relationships, and environmental factors.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:41"]
Osa inhoaa kaikkia karppaajia siksi, että pieni osa karppaajista kailottaa ilosanomaansa kaikille. Mutta voin kertoa, että aivan yhtä ärsyttäviä ovat ihmiset, jotka närkästyneenä kertovat, miten kaikki erikoisruokavaliot ovat väärin ja "pitää kuluttaa vähemmän kun syö niin laihtuu". sillä ei ole mitään väliä, että osalla esimerkiksi vilja on hiilihydraatit ylipäätään aiheuttavat todella pahoja oireita. Itse en ole tässä kymmenen karppausvuoteni aikana oma-aloitteisesti kertonut karppaamisesta muille kuin miehelleni seurustelun alkupuolella, mutta olen kyllä kuullut loputtomasti ruokasaarnaamista kaikkea kohtuudella -ihmisiltä (jotka eivät siis ole edes tienneet minun karppaamisestani).
[/quote]
Hmph. En ole koskaan kuullut kenenkään sanovan, että erikoisruokavaliot olisivat väärin. Itselläni on keliakia ja gluteenittoman dieetin noudattaminen ei ole ketään häirinnyt tai vääräksi moittinut. Harmitellut joku joskus on, kun minulle ei saa kahvilasta pullaa tai pitsaa. Itse kyllä olen sinut tuon rajallisuuden kanssa. Muut tietämäni ruokavaliot tuttavillani ovat maidotonta, pähkinätöntä, laktoositonta, vähäkuituista. Miksi noissa olisi jotain väärää, jos terveyden tai hengissä selviämisen kannalta joutuu diettiä noudattamaan. Sain kirjoituksestasi vaikutelman, että dieettejä noudatetaan ainoastaan laihtumisen takia. Näin ei todellakaan ole. Oma tavoitekin on, että paino säilyisi nykyisessä, eikä putoaisi.
En biokemistinä ymmärrä tätä vastakkaisasettelua. Jos jokainen tarkkaan syynäisi ruokavalionsa tasapainoiseksi, niin tätä keskustelua ei edes tarvitsisi. Merkatkaa kaikki syömänne ruoka ylös ainakin viikon ajan ja katsokaa tulosta. Itse kukin voi yllättyä kuinka paljon samoja ruokia päivästä toiseen syömme.
Edelliseen lisäys, että hakekaa nyt hyvät ihmiset myös hieman uudempia lähteitä kuin kolmatta vuosikymmentä vanhoja.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:59"]
44, syön pääasiassa järvikaloja, luomu broileria, korvaan lihan usein smoothiella missä on riisi/herne tai heraproteiinia, syön paljon parsakaalia lähes päivittäin, siitä saa hyvin proteiinia ja seesaminsiemeniä syön päivittäin, punaista lihaa ehkä kerran vkossa ja sekin luomu paistijauheliha tai sisäfilepihvi.
ap
[/quote]
No nyt valehtelet, broileria ei ole luomuna, kanaa kylläkin. Broileria ei voi edes kasvattaa luomuna niin, että se kohtaisi vaatimukset.
Parsakaali muuten saa elimistön löyhkäämään (listattiin viime viikolla iltalehdessä).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:10"]
[/quote]
No tätä en tiennyt. Uusi tieto minulle. Mutta se luomu ja lähiruoka on kyllä ihan yhtä lailla tehotuotettua. Ei ne eläimet missään luonnossa vapaana elä vaan samalla tavalla niitä täytyy tuottaa lisää nopeaa vauhtia, jotta rahaa saadaan pöytään. Niin pitkään, kun korvattava rasva on kasvirasvaa, esim. oliiviöljyä, niin eläinten tehotuotanto ei kasva. Mutta jos se rasva on eläinperäistä, niin se toki kasvattaa tuotantoakin.
[/quote]
Se on pelkästään hyvä, että joku syo ne rasvaisemmatkin ruhon osat. Ympäriston ja ekologisen tuotannon kannalta on ihan kestämätontä, etta eläimeastä syodään vain sisäfile ja rasvaiset osat kiikutetaan ongelmajätelaitokselle. Rasvattoman maidon tuottamiseen tarvitaan ihan yhtä monta lehmää kuin rasvaisenkin.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 05:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 01:10"]
[/quote]
[/quote]
Se on pelkästään hyvä, että joku syo ne rasvaisemmatkin ruhon osat. Ympäriston ja ekologisen tuotannon kannalta on ihan kestämätontä, etta eläimeastä syodään vain sisäfile ja rasvaiset osat kiikutetaan ongelmajätelaitokselle. Rasvattoman maidon tuottamiseen tarvitaan ihan yhtä monta lehmää kuin rasvaisenkin.
[/quote]
Näinpä, ns. terveellisesti syövät kelpuuttavat eläimestä vain rasvattomat osat. Karppaajat käyttävät hyödyksi sitten ne rasvaiset osat ja hyödyntävät myös luut.
Pitäisikö olla karppauksen puolesta tai vastaan? En kannata karppausta, mutta en vihaakaan. Noukin vähän kaikkea mielenkiintoisista ruokavaliosta. Rakastan leipomista ja ruuan laittoa ja karppaus-ohjeista olen löytänyt kivoja pitsaohjeita. Olen aivan liian liberaali kuuluakseni mihinkään vouhkaajaryhmiin ja puolustelemaan omaa dieettiäni ainoaksi oikeaksi (saati, että se olisi elämän tapa).
Kun haluan kasvisruokaa, tilaan sitä ravintolassa.
Kun haluan hyvän pippuripihvin, mieheni valmistaa sen.
Kun haluan kunnon herkkupäivän, ostan jäätelöä, karkkia ja limsaa
Baari-illan jälkeen ostan grillistä makkaraperunat kaikilla mausteilla.
Eli: ihanaa, kun saa syödä. mitä haluaa ja ei ole tarvetta kuulua mihinkään "ruokaryhmään".
T Hoikka nainen
Osa inhoaa kaikkia karppaajia siksi, että pieni osa karppaajista kailottaa ilosanomaansa kaikille. Mutta voin kertoa, että aivan yhtä ärsyttäviä ovat ihmiset, jotka närkästyneenä kertovat, miten kaikki erikoisruokavaliot ovat väärin ja "pitää kuluttaa vähemmän kun syö niin laihtuu". sillä ei ole mitään väliä, että osalla esimerkiksi vilja on hiilihydraatit ylipäätään aiheuttavat todella pahoja oireita. Itse en ole tässä kymmenen karppausvuoteni aikana oma-aloitteisesti kertonut karppaamisesta muille kuin miehelleni seurustelun alkupuolella, mutta olen kyllä kuullut loputtomasti ruokasaarnaamista kaikkea kohtuudella -ihmisiltä (jotka eivät siis ole edes tienneet minun karppaamisestani).
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 22:35"]
Joo, samaa olen ihmetellyt kuin ap. Minä en tiedä ketään tuollaista karppaajaa josta täällä puhutaan, olen jäsenenä useammassa karppaus FB-ryhmässäkin, ja kaikki ovat todella rentoa porukkaa. Enkä henkilökohtaisesti edes tunne ketään joka olisi ketoosia tavoitellut, kohtuus kaikessa.
[/quote]
Juu, vaikuttaa todella rennolta tälläkin palstalla. Ja niillä kaikilla muilla palstoilla, jossa pitää tuoda esille sitä elämää mullistavaa elämäntapaa, jonka kritisoiminen on Pyhän Hengen pilkkaa suurempi synti.
[/quote]
Höpsis! Vastustajat täällä kovimmin keuhkoaa, että kuinka muka karppaajat sanoo sitä ja tätä, kaikki taitaa olla jotain omaa kuvitelmaa, tai sitten joku on käynyt jonkun hihhulikarppaajan omaa blogia lukemassa.
[/quote]
Vastustajat keuhkoavat, mutta eivät "rennosti" tuputa omaa elämäntapaansa. Eivät yleensä mainitsekaan, eivätkä varsinkaan aloita julistamista.
[/quote]
Luepa tämäkin ketju, nimenomaan karppauksen vastustajat tuputtavat sitä että leipää ja sokeria voi syödä, jäätelö on terveellistä ym. Ja vääristelevät sitä miten karppaajat syövät, hoetaan vaan että kun ne karppaajat syö vaan voita ja pekonia.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:52"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 00:07"]
maalaisjärki riittää lähteeksi, KUKAAN oikeasti täysjärkinen ei suosittelisi margariinia ja vähärasvaisia tuotteita jos raha ei sanelisi, koulussakin on juomana rasvaton maito koska se on ainut mihin saa jonkun EU-tuen ja lasten aivot kun tarvitsisi rasvaa. Taidan laittaa lapseni mukaan voita kouluun kun se aika koittaa, margariinilla voidaan voidella narisevat ovet ja autonrenkaat, siihen se bensassa liotettu moska sopii oikein hyvin. Etkö oikeasti tiedä että lääketeollisuus tätä maailmaa pyörittää? Saadaan kolesteroli ja verenpainelääkeet hyvin kaupaksi!
Ap
[/quote]
Tiesitkö, ettei vegaanit kärsiä kolesterolista eikä korkeasta verenpaineesta? Suurin osa heistä kuitenkaan kaiketi syö pastaa, perunaa ja vegaanista margariinia. Että eiköhän nuo sairaudet ole seurausta maidon, lihan ja kananmunien syömisestä. Siinä olen samaa mieltä, että maitopropaganda on kauhea asia. Siis koko maidon eikä vain rasvattoman maidon yrittäminen myydä terveellisenä ja tarpeellisena tuotteena. Etenkin kun mainonta kohdistuu lapsiin ja nuoriin.
[/quote]
Lähde?
[/quote]
Oxford vegetarian study 1990
http://www.vegaaniliitto.fi/luentopaketti/luento7.html
Joka toinen suomalainen menehtyy sydän- ja verisuonitauteihin.
Useissa tutkimuksissa (esim. Oxford vegetarian study 1990) on vegaaneilla todettu alhaisemmat kokonaiskolesteroliarvot ja alhaisempi LDL-kolesteroli ja samantasoinen HDL-kolesteroli kuin sekasyöjillä.
Useissa tutkimuksissa kasvissyöjillä on todettu alhaisempi verenpaine.
Tyydyttynyt rasva nostaa kokonaiskolesterolitasoa ja LDL-kolesterolitasoa ja tyydyttymätön ja monityydyttymätön alentaa.
Runsas kuidunsaanti ja monimutkaisten hiilihydraattien saanti on populaatiotasolla vahvasti yhteydessä sydän- ja verisuonitautien esiintymiseen. Suuret määrät geeliytyvää kuitua vähentävät veden kolesterolitasoa merkittävästi.
Proteiini, erityisesti eläinproteiini nostaa kolesterolitasoa Syövältä suojaavia tekijöitä vain kasviksissa.
Liha, eläinrasvat ja proteiinit näyttävät nostavan mm. paksusuolen-, rinta-, kohtu- ja haima- ja eturauhassyövän riskiä. [/quote]
Vegaaniliitto, et ole tosissasi.
[/quote]
Katso sieltä löytyy ne lähteet (numeroitu tekstissä). Kopioin tekstin suomeksi tuolta, koska helpompi useamman lukea kuin englantilaista tekstiä.