Miksi kukaan haluaa myydä asuntonsa tarjouskauppa-systeemillä? Itse ostajana ohitan nuo ilmoitukset välittömästi edes katsomatta kohdetta.
Aivan jäätävää vedätyksen makua ainakin ostajan näkökulmasta. En todellakaan jaksa pelleillä niiden tarjousten kanssa kun en oikeasti edes voi tietää kuka (jos oikeasti kukaan) on se "joku muu" tarjoaja.
Kun löydän ihanan asunnon, en todellakaan ala ihmettelemään ja odottelemaan tuota tarjousrumbaa.
Miksi kukaan antaa asuntonsa tuolla systeemillä myyntiin kun se karsii potentiaalisia ostajia? Kertokaa ja valaiskaa mikä hiton idea, mitä plussia siinä mielestänne muka on tavalliseen kauppaan verrattuna?
Kommentit (21)
Mä voin tarjota, mutta ilmoitan heti kättelyssä, että tämä on se hinta minkä tarjoan enkä tule nostamaan. Yksi kohde on nyt sellainen, jossa voin tarjota sen aloitushinnan, se on aika kohdillaan, mutta yhtään enempää en tarjoa. Harkinnassa on kyllä vielä, juuri tuon tarjouskaupan takia ja katselen muitakin. Ko. kohde oli itse asiassa aiemmin myynnissä toisella välittäjällä ylihintaisena, ei ilmeisesti mennyt.
Tarjouskaupalle sataa kritiikkiä – ”Olin ainoa joka halusi asunnon, välittäjä käski minun nokittaa itseäni”
https://www.is.fi/asuminen/art-2000002504293.html
Ostamatta jäisi.
Eipä niissä tavallisissakaan kaupoissa voi tietää onko siellä muita tarjouksia oikeasti.
Yhden asunnon hinta nousi tarjouskaupassa liki 100 000. Joten kannatti myyjälle. Lähtöhintakin oli jo asianmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tarjota, mutta ilmoitan heti kättelyssä, että tämä on se hinta minkä tarjoan enkä tule nostamaan. Yksi kohde on nyt sellainen, jossa voin tarjota sen aloitushinnan, se on aika kohdillaan, mutta yhtään enempää en tarjoa. Harkinnassa on kyllä vielä, juuri tuon tarjouskaupan takia ja katselen muitakin. Ko. kohde oli itse asiassa aiemmin myynnissä toisella välittäjällä ylihintaisena, ei ilmeisesti mennyt.
Minäkin voin tarjota, tasan sen yhden kerran ja vuorokausi aikaa vastata. On niitä muitakin hyviä kohteita, en jää odottelemaan. Kyllä nuo tarjousrumba-kohteet jäävät jää siinä jalkoihin ja myyjälle äkkiä luu käteen.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niissä tavallisissakaan kaupoissa voi tietää onko siellä muita tarjouksia oikeasti.
Mutta jos tarjoat pyydetyn, todennäköisesti saat asunnon. Tarjouskaupassa se kierros on pitkä ja väsyttävä, ei kiinnosta vähääkään lähteä siihen mukaan ihmettelemään kuka asunnon lopulta saa vai saako kukaan.
Neljä asuntoa ostanut ja vain yhden pyyntihinnalla. Tarjouskauppaa sekin on kun teet tarjouksen.
Mä yleensä tarjoan aina vähän alle pyydetyn hinnan. Joten noi tarjouskauppakohteet jää sitten pois, koska ei se hinta nyt niiiin kohdillaan yleensä ole, etten yhtään halvemmalla yrittäisi saada.
Itse myös ihmettelen kuinka Kiinteistömaailmalla tuli myyntiin kämppä noin kuukausi sitten ja ensimmäinen tarjous tuli heti ekana päivänä ilmoituksen julkaisemisesta. Sen jälkeen ei ole tullut yhtään tarjousta. Taisi välittäjä itse tehdä tuon ensimmäisen tarjouksen siitä kämpästä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän asunnossa oli monta tarjousta, mutta kun me ilmoitettiin heti tarjotessa, että emme ota vastatarjouksia ja jos joku muu tarjoaa enemmän, saa mennä, kyllä tästä kaupungista asuntoja löytyy, niin kummasti se meille vaan tuli se asunto. Yksi tarjoaja ilmeisesti oli tarjonnut ihan vain vähän vähemmän kuin me samalla sapluunalla, ota tai jätä ja häntä oli kyllä harmittanut että meni sivu suun. Muita ei tainnut oikeasti ollakaan. Tämän toisen tarjoajan satuin kuulemaan muuta kautta.
Tarjouskaupassa muiden tarjoukset on selkeästi nähtävissä tarjoussivulla, eivät ole feikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen tarjouksen aina käsirahalla, silloin myyjä ei saa ottaa muita tarjouksia vastaan, ennenkuin mun tarjous on käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me teimme viime vuonna tarjouksen kivasta talosta, joka oli ollut myynnissä jo vuoden, kuulemma ei juurikaan tarjouksia tullut. Noh, meidän tarjouksemme jälkeen välittäjä vastasi, että tässä on nyt toinenkin samankokoinen tarjous tullut, kilpaillaan! Jätimme sikseen, niin välittäjä soittelee paniikissa perään, että hei, tässä on nyt kolmaskin samansuuruinen tarjous, tarjotkaa, tarjotkaa! Kun totesimme, että annetaan olla, kun tuntuu muitakin ottajia olevan, niin olisikin taas meidän (jo rauennut) tarjous yllättäen kelvannut :D Ihan tyhmänä nähtävästi piti meitä. Ostettiin sitten toinen, parempikuntoinen talo samasta pitäjästä, ilman kikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me teimme viime vuonna tarjouksen kivasta talosta, joka oli ollut myynnissä jo vuoden, kuulemma ei juurikaan tarjouksia tullut. Noh, meidän tarjouksemme jälkeen välittäjä vastasi, että tässä on nyt toinenkin samankokoinen tarjous tullut, kilpaillaan! Jätimme sikseen, niin välittäjä soittelee paniikissa perään, että hei, tässä on nyt kolmaskin samansuuruinen tarjous, tarjotkaa, tarjotkaa! Kun totesimme, että annetaan olla, kun tuntuu muitakin ottajia olevan, niin olisikin taas meidän (jo rauennut) tarjous yllättäen kelvannut :D Ihan tyhmänä nähtävästi piti meitä. Ostettiin sitten toinen, parempikuntoinen talo samasta pitäjästä, ilman kikkailuja.
Unohdin mainita, että kyseinen talo oli myynnissä vielä monta kuukautta tuon jälkeen. Enpä ihmettele miksi.
Joo ei tuo lähtökohtaisesti vaikuta olevan mikään kovin hyvä diili kummallekaan osapuolelle, vielä vähemmän ostajalle. Toki poikkeuksia on aina. Kierrän nuo kaukaa.
Ei ole järkeä ellei ole halutulla alueella.
Vierailija kirjoitti:
Itse myös ihmettelen kuinka Kiinteistömaailmalla tuli myyntiin kämppä noin kuukausi sitten ja ensimmäinen tarjous tuli heti ekana päivänä ilmoituksen julkaisemisesta. Sen jälkeen ei ole tullut yhtään tarjousta. Taisi välittäjä itse tehdä tuon ensimmäisen tarjouksen siitä kämpästä.
Olen katsellut samanlaista tapausta. Heti jätetty tarjous ja kuukauteen ei mitään muita. Mietin kuinka kauan pitävät myynnissä jos muita tarjouksia ei vain tule.
Luulen, että toimii ostajan näkökulmasta ainakin pääkaupunkiseudun pidetyillä alueilla. Jos kaksikin ostajaa ihastuu asuntoon, hinta nousee nousemistaan, kunnes toinen luovuttaa.
Ostaja voi laittaa itselleen jonkin katon, jonka jälkeen ei enää tee tarjouksia.
Vierailija kirjoitti:
Yhden asunnon hinta nousi tarjouskaupassa liki 100 000. Joten kannatti myyjälle. Lähtöhintakin oli jo asianmukainen.
Hyvä asunto hyvällä paikalla tuottaa hyvin. Eipä rahattomat niiihin kykene.
Sama.