Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt äkkiä APUA! millä KUUKAUTISVERITAHRAT pois lakanoista!

Vierailija
30.07.2014 |

Olen se sama joka kyseli eilen, mutta vain oman lapsen muodossa kun en kehdannut suoraan sanoa. Siis olen nuori nainen, jolla sattu pikkunen vahinko, eli kaverilta lainassa olleisiin lakanoihin (just kun muutin...) niin sattu menee kuukautisten aikana verta. Kaveri haluais nyt ne lakanat takasin, koska on ihan uudet!

Olen tässä koittanut sitä yhtä eilistä vinkkiä. Laitoin lakanan KYLMÄÄN veteen likoomaan ja sinne sekaan nesteellistä omoa, jonka pitäisi kuulemma hyvin veri tahratkin irrottaa. Olen hinkannut pesusienellä sitä lakanaa erittäin kovasti kohta puoli tuntia ja ei MITÄÄN vaikutusta! veri vähän haalistunut, mutta edelleen SELVÄT TAHRAT lakanoissa! Kaveri hakee huomenna lakanansa, joten aikaa vain huomiseen päivään.

En kehtaisi millään sanoa kaverille että olen tuhrinut nuo lakanat. :(( kerta ne oli vielä uudetkin. Joten, mitä siis teen?? nyt ihan oikeasti sitten sitä APUA, eikä mitään naureskelua!

Kiitän!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klooripesuainetta vanupuikkoon, töpötät tahrat sillä ja peset normaalisti. Avot!

Vierailija
22/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairylla lähtee, sain vinkin eräältä siivoojalta ja oon sen jälkeen kokeillu monesti.. Pestiin äidin vaatteet tosi rajun keskenmenon jälkeen fairylla ja puhdasta tuli... siis fairya "raakana" tahraan ja 60 asteinen pesu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään nolosteltavaa ole, ap hyvä. Kaikille sattuu tuota joskus.

Marketista saa sappisaippuaa muutamalla eurolöa, se on hyvä rasvatahrojen ja mm. veritahrojen poistossa. Hiero sitä tahralle, odota vartti ja pane koneeseen ja pese normaalisti pesuaineella.

Jos lakana on valkoinen, pane se vielä kuivumaan aurinkoon, aurinko valkaisee pyykkiä tehokkaasti.

Jos tuokaan ei auta - eikä valitettavasti välttämättä auta, veri on tosi vaikea poistettava - niin sitten ostat uuden lakanan, koeta löytää samanlainen. Voit ihan hyvin myöntää tuon kaverille, niin saat kysyä, mistä saat uuden samanlaisen.

Vierailija
24/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:20"]

No sappisaippuasta en oo kuulukkaan, joten tällä hetkellä mulla ei sitä oo. Ja suolaa ei oo myöskään tällä hetkellä... Kylmässä vedessä liottamista koitin, pesukonetta en osaa kunnolla käyttää, kun ei ole tarvinnut ennen pahemmin pyykkiä pestä ja nyt en uskalla alkaa sen kanssa sähläilemään...

Olen myös miettinyt tuota, että reilusti kertosin miten kävi ja sitten tarjoisin vastapalvelukseksi vaikka puhtaat lakanat. Hävettää silti...

Kuinka monelle teille käy tällästä? mä en tajua miks multa aina vuotaa ohi..... samaa käy housujen kanssa yms..... sit nekin on aina ihan pilalla.....! :(

[/quote]

Kyllä sitä tapahtuu ihan kaiken ikäisille, ei sitä pysty aina välttämään. Tahrat pitää pestä mahdollisimman tuoreena viileällä vedellä ja vaikka ihan palasaippualla aluksi. Loput liottaa tai koneeseen.

Vierailija
25/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:22"]

Mitä ihmeen kikkailuja... Aina on kaikki tahrat ja veret lähteneet ihan normaalisti pyykätessä ihan normaalilla pesuaineella. Voiko koneissa olla niin paljon eroja, että paskemmat koneet ei yksinkertaisesti saa tahroja irti?

[/quote]

kuivunut veri ei todellakaan lähde normaalipesussa. Kokeiltu on 30 vuoden aikana erinäisiä kertoja eri koneilla ja pesuaineilla, koska itselläni on myös todella runsaat kuukautiset ja ohivuotoja aika usein. Ihan turha siellä nyt elvistellä asiassa, josta selvästikään et tiedä mitään.

24

Vierailija
26/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tiedä mistä just samanlaisia lakanoita saisi...

Vierailija
27/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko et ole tähän mennessä pessyt pyykkiä pesukoneella? Minkä ikäinen olitkaan?

Nyt on korkea aika kysyä vaikka äidiltäsi ohjetta tai ihan keltä vain, sillä pyykinpesua tulet tarvitsemaan. Jos pesukoneen käyttöohjetta ei löydy, on tässä pika-apu pesukoneen käyttöön:

1. katso, että pesukoneen virtajohto on seinässä
2. avaa pesukoneen hana
2. laita lakanat pesukoneen rumpuun ja sulje rumpu + kansi (tai jos sivustatäytettävä, sulje ovi)
3. ota vaikka desilitran mitta ja annostele sillä pesuaine (isompi lokero on pesuaineelle ja pienempi huuhteluaineelle)
4. valitse ohjelma sen mukaisena mitä lakanoiden pesumerkintälapussa sanotaan. Yleensä pesukoneen pesuohjelma valintapyörylässä lukee esimerkiksi lämpötilaan tai pesuohjelmaan viittaava teksti.

Vierailija
28/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sappisaippuasta en oo kuulukkaan, joten tällä hetkellä mulla ei sitä oo. Ja suolaa ei oo myöskään tällä hetkellä... Kylmässä vedessä liottamista koitin, pesukonetta en osaa kunnolla käyttää, kun ei ole tarvinnut ennen pahemmin pyykkiä pestä ja nyt en uskalla alkaa sen kanssa sähläilemään...

Olen myös miettinyt tuota, että reilusti kertosin miten kävi ja sitten tarjoisin vastapalvelukseksi vaikka puhtaat lakanat. Hävettää silti...

Kuinka monelle teille käy tällästä? mä en tajua miks multa aina vuotaa ohi..... samaa käy housujen kanssa yms..... sit nekin on aina ihan pilalla.....! :(

[/quote]

Kyllä sitä kuule on ehtinyt kokea, ennenkuin vaihdevuodet tulee ;) Ei tuo mitenkään noloa ole. Tästä oppii, ja sitä sappisaippuaa saa Ruohonjuuresta, suolaa vaikka lähikaupasta. Kerrot vaan rehellisesti mitä tapahtui ja tarjoudut hankkimaan uudet lakanat. Eiköhän kaverisi ymmärrä, jos on tyttö. Olen aika varma, että hänellekin on käynyt joskus samoin ja muutamankin kerran (ainakin kotona) ;) - btw tuohon, että jos sulla housuistakin läpi tulee ja ne on pilalla, niin ennakoi. Ehdottomasti merkkaa kalenteriiisi menkkojen alkamispäivä Siten osaat ennakoida ja varautua, jos kierto on säännöllinen. Useimmilla nuorilla se on aika säännöllinen. Mullakin oli, mutta nyt olen vaihdevuosissa. Ei ole tuollaisia huolia enää. Ja kertominen EI ole noloa. Tsemppiä ;)

Vierailija
29/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua tuo ohivuodot! Mun ei auta kun pitää sekä tamppoonia että sidettä ja öisinkin kahden tunnin välein vaihtaa kumpikin...

Vierailija
30/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei osaa käyttää pesukonetta. Turha neuvoa hänelle mitään muita konsteja, jos ei osaa edes pesukonetta käynnistää. Tämä on kyllä avuttomuuden huippu!

Vierailija
31/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, lopeta typerehtiminen. Ap ei kysy, miten pesukonetta käytetään, vaan miten veritahrat saadaan lähtemään. 

Vierailija
32/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No normaalia palasaippuaa ja fairya mulla on... joten niitä voisin vielä kokeilla.

Ja tosiaan, en osaa kunnolla käyttää pesukonetta... hävettää myöntää, älkää pilkatko... kaikki ei saa opetusta kotona... mut aion nyt kyl opetella...

Vierailija
33/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Fairya linkoavaan pesukoneeseen, hyvä tulee...

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:25"]

Fairylla lähtee, sain vinkin eräältä siivoojalta ja oon sen jälkeen kokeillu monesti.. Pestiin äidin vaatteet tosi rajun keskenmenon jälkeen fairylla ja puhdasta tuli... siis fairya "raakana" tahraan ja 60 asteinen pesu

[/quote]

Vierailija
34/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:31"]

Oikeastiko et ole tähän mennessä pessyt pyykkiä pesukoneella? Minkä ikäinen olitkaan?

Nyt on korkea aika kysyä vaikka äidiltäsi ohjetta tai ihan keltä vain, sillä pyykinpesua tulet tarvitsemaan. Jos pesukoneen käyttöohjetta ei löydy, on tässä pika-apu pesukoneen käyttöön:

1. katso, että pesukoneen virtajohto on seinässä
2. avaa pesukoneen hana
2. laita lakanat pesukoneen rumpuun ja sulje rumpu + kansi (tai jos sivustatäytettävä, sulje ovi)
3. ota vaikka desilitran mitta ja annostele sillä pesuaine (isompi lokero on pesuaineelle ja pienempi huuhteluaineelle)
4. valitse ohjelma sen mukaisena mitä lakanoiden pesumerkintälapussa sanotaan. Yleensä pesukoneen pesuohjelma valintapyörylässä lukee esimerkiksi lämpötilaan tai pesuohjelmaan viittaava teksti.

[/quote]

Kiitti neuvosta! vielä kun tietäisi mihin suuntaan tuo hana pitäisi keittiössä kääntää, et onnille vai offille, kun laittaa pesukoneen pyörimään... jotta ei pääsis tapahtumaan vesivahinkoa...

Ei ole todellakaan varaa korjailla semmosia... :( yms...

Vierailija
35/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan suoraan tahrakohtaan nestemäistä pesuainetta ja koneeseen, sillä tavalla oon saanu kuivuneenkin veritahran pois

Vierailija
36/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:31"]

[/quote]

Kyllä sitä kuule on ehtinyt kokea, ennenkuin vaihdevuodet tulee ;) Ei tuo mitenkään noloa ole. Tästä oppii, ja sitä sappisaippuaa saa Ruohonjuuresta, suolaa vaikka lähikaupasta. Kerrot vaan rehellisesti mitä tapahtui ja tarjoudut hankkimaan uudet lakanat. Eiköhän kaverisi ymmärrä, jos on tyttö. Olen aika varma, että hänellekin on käynyt joskus samoin ja muutamankin kerran (ainakin kotona) ;) - btw tuohon, että jos sulla housuistakin läpi tulee ja ne on pilalla, niin ennakoi. Ehdottomasti merkkaa kalenteriiisi menkkojen alkamispäivä Siten osaat ennakoida ja varautua, jos kierto on säännöllinen. Useimmilla nuorilla se on aika säännöllinen. Mullakin oli, mutta nyt olen vaihdevuosissa. Ei ole tuollaisia huolia enää. Ja kertominen EI ole noloa. Tsemppiä ;)

[/quote]

Onneksi hän on kans nainen ja mulla on menkat aika epäsäänölliset... vissiin jotain hormonaalistakin ongelmaa... :/ mulla on vissiin mieshormoonia liikaa veressä ja se on ruvennut nyt näkymään sitten eri tavoin... mistä se johtuu ja mikä siihen auttaa...?

Vaikka nää terveysaiheiset kysymykset ei kuulunukkaan tähän ketjuun, mut kysyn nyt silti! jos joku vaikka tietäis.

Vierailija
37/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:22"]

Mitä ihmeen kikkailuja... Aina on kaikki tahrat ja veret lähteneet ihan normaalisti pyykätessä ihan normaalilla pesuaineella. Voiko koneissa olla niin paljon eroja, että paskemmat koneet ei yksinkertaisesti saa tahroja irti?

[/quote]

kuivunut veri ei todellakaan lähde normaalipesussa. Kokeiltu on 30 vuoden aikana erinäisiä kertoja eri koneilla ja pesuaineilla, koska itselläni on myös todella runsaat kuukautiset ja ohivuotoja aika usein. Ihan turha siellä nyt elvistellä asiassa, josta selvästikään et tiedä mitään.

24

[/quote]

En ole hän, jolle kommentoit... Oikeastiko et ole saanut pestyä kuukautistahroja pois? Itsellänikin on ollut alusvaatteita, lakanoita ja petauspatjan suojuksia, jotka ovat olleet tahraisia. Pyykit ovat tulleet täysin puhtaiksi pesukoneessa pesun jälkeen. Yleensä käytän neljänkympin pesuohjelmaa. Pesuaineina on ollut ihan lähikaupan Ariel tai Omo. Toisinaan laitan valkoiset pyykit Vanish-pesuun. 

Vierailija
38/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kylmällä vedellä liotuksen ja pesukoneessa pesun jälkeen lakanoissa vielä on tahroja, ja lakanat ovat valkoiset, kokeile kloriittia. Pesukoneeseen pesupallo täyteen kloriittia ja pesuohjelmaksi 40 astetta, ei kuumempi, koska kloriitti kaasuuntuu kuumassa.

Jos jatkossa kun tulee veritahroja, huuhtele kankaasta mahdollisesti irtoava veri pois ja sen jälkeen veritahraiset vaatteet/lakanat heti kylmään veteen. Voit liottaa tunnin tai yön yli. Pesuohjelman mukainen pesu.

Vierailija
39/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 20:32"]

Niin tuttua tuo ohivuodot! Mun ei auta kun pitää sekä tamppoonia että sidettä ja öisinkin kahden tunnin välein vaihtaa kumpikin...

[/quote]

No miten sä pystyt aina heräämään vaihtamaan molemmat? miten saat hyvin nukuttua, jos joudut toimimaan tuolla tavoin? mistä noin runsas vuoto johtuu? esim. mä en ole vielä koskaan synnyttänyt et paikat olisivat vaikka venyneet ja sitä verta pääsisi siksi tulemaan enemmän tms...

Vierailija
40/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm.  clas ohlsonilla myydään sappisaippuaa. Pese useamman kerran pesukoneessa ja laita liuosmallista sappisaippuaa tahraan, eikä kai tavallinen pesuaine haittaakaan tee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi