Hammaslääkäri yritti poistaa hampaan rahan takia?
Ylähampaassani alkoi tuntua kuukausia takaperin pientä kipua. Varasin ajan kunnalliselle hammaslääkärille, jossa jonotusajaksi arvioitiin noin nelisen kuukautta. Hammas oli ihan ok, kunnes sitä alkoi vihloa päivittäin. Hampaassa näkyi pieni musta piste, mutta ei mitään sen ihmeempää. Koska julkiselle en vielä päässyt, varasin ajan erääseen hammaslääkärikeskukseen, joka mainostaa edullisia hintoja. Pääsin sinne samana päivänä kuin tein ajanvarauksen.
Hammaslääkäri kurkki suuhuni ja otti hampaasta vielä röntgen-kuvan. Hänen tuomionsa oli, että hammas täytyy poistaa, eikä sitä saa enää juurihoidollakaan kuntoon. Olin aivan hajalla, sillä hammas on näkyvällä paikalla. Hammaslääkäri tarjoutui tekemään poiston samantien, ja kertoi operaatiosta. Olin jo henkisesti alkanut valmistautua hampaan menettämiseen, kun hammaslääkäri antoi oman yksityisklinikkansa (eri paikka kuin tuo hammaslääkärikeskus) käyntikortin, ja sanoi tekevänsä siellä implantteja.
Jotenkin tuo käyntikortin antaminen sai mulla hälytyskellot pirisemään, ja sanoin ettei mulla ole nyt aikaa tai rahaa muuta kuin tähän tarkastukseen, mutta palaisin myöhemmin asiaan. Lääkäri antoi puoliväkisin sen käyntikortin mukaan, ja lähdin pikajuoksua hammaslääkäristä veke.
Parin viikon jälkeen sain kutsun julkiselle. Hammaslääkäri teki tarkastuksen, ja sanoi että mulla on reikä siinä hampaassa. Kerroin käynnistäni yksityisellä, jossa sanottiin hampaan olevan niin huonona, ettei juurihoitokaan auttaisi. Hammaslääkäri näytti ihmettyneeltä, ja sanoi kyseessä olevan aivan tavallinen reikä, joka puhdistetaan ja paikataan. No, se paikattiin ja kaikki ok.
Nyt olen tullut siihen tulokseen, että yksityinen hammaslääkäri yritti poistaa multa "terveen" hampaan saadakseen musta asiakkaan omalle klinikalleen implanttia varten; nehän maksaa useita tonneja. Vai olenko vain vainoharhainen, ja yksityinen oli epäpätevä?
Multakin poistettiin siellä aivan yhtäkkiä hammas. Nyt mietityttää.