Suomessa on massiivinen työvoimapula
Nyt terveyskeskuksia ja sairaaloita joudutaan sulkemaan kun hoitajia ei ole tarpeeksi:
https://yle.fi/uutiset/3-12027046
Myös ravintola-alalla on puute tarjoilijoista ja kokeista, joten piristys ruskettaa pohditaan sunnuntailisää muuttamalla:
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alan työpaikkakiusaaminen ei houkuta enää. Simputusta, kiusaamista ja seksuaalista häirintää, kuulemma normaalia alalla ja pitäs vaan kestää. Ei tarvitse, olen mieluummin työtön.
Ala vaatii tosi kovaa kuorta. Henkisesti rankkaa.
Ne Gordon Ramsayn karjumis-ohjelmat ei oo oikeesti kauhean kaukana todellisuudesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalan palkkoja pitäis pudottaa, niin olisi vara palkata enemmän väkeä
Hoitajille maksetaan liian vähän. Se on karu fakta. Siksi työ ei kiinnosta eikä houkuttele.
Tämäkin totta, mutta eniten nyt lähtee alalta pois hoitajia työn kiireen ja kuormittavuuden vuoksi.
Sairaalat on olleet yli vuoden tyhjinä. On se rankkaa.
Pkseudulla on viikon jono päivystyksestä osastolle...
Vierailija kirjoitti:
Juuri irtisanouduin hgin kaupungilta, olin ruokapalveluvastaavana päiväkodin keittiössä, täydet ikälisät, kokin koulutus ja palkka 1500 euroa käteen. Uudelleen kouluttautumaan, ei oikein innostanut tolla palkalla juosta, taukoja ei ehtinyt pitämään, ja tilaukset ym sai tehdä kotona, kun työajalla ei ehtinyt.
Mä olen siivooja eli päiväkoti apulainen, palkka on reilu 200 euroa enemmän kuin keittiön vastaavalla me, kokin palkat ovat todella surkeita!
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoona työtöntä. TE-keskuksen sivuilla 30 000 paikkaa avoinna, lähinnä puhelinmyyjiä ja muita nolladuuneja, jotka on siellä muutenkin vuodesta toiseen.
Sellainen työvoimapula tosiaan.
Karjuva työvoimapula tässä tilanteessa on parhaita käytännön esimerkkejä siitä miten pelkkä väitteen toistelu muuttaa sen ihmisten mielessä totuudeksi. Karmaisevan huvittavaa on se, että poliitikotkin joilla olisi halutessaan oikeaakin tietoa saatavilla mieluummin uskoo tätä usein toisteltua väitettä.
Muita vastaavia "totuuksia" näyttää olevan paljonkin, lähtien mm. ilmastonmuutoshokemisesta ja siitä miten monimutkainen asia yksinkertaistetaan helposti toisteltaviksi iskulauseiksi koska joku kerää pelottelulla ja iskulauseilla itselleen julkista rahoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille maksetaan liian vähän. Se on karu fakta. Siksi työ ei kiinnosta eikä houkuttele.
Tämäkin totta, mutta eniten nyt lähtee alalta pois hoitajia työn kiireen ja kuormittavuuden vuoksi.
Pk-seudulla on ollut perinteenä ettei kesällä hoideta kuin kriittisimpiä tapauksia ja kiireettömät lykkääntyy elokuulle tai kauemmas. Tämä ei ole korona-aikaan muuttunut.
Hoitajapulasta sen verran että nyt on aika paljon hoitajia rokotus- ja jäljityshommissa ja loput lomalla.
Kertoisiko joku,miksi minun kandeisi vaihtaa hightexh-inssin hyväpalkkainen homma johinkin hoito- tai baarialaan, etenkin kun omaan ajoittain misantrooppista asennetta? Hetken työttömänä ollessani TE-täti ei ollut niin hölmö että olisi alkanut noita aloja ehdottamaan edes muuntokoulutuksen kautta.
Minä olen pyrkinyt sekä hoitoalan että ravintola-alan koulutukseen, mutta en ole päässyt.
Kuljetusalallekin olen pyrkinyt, mutta lääkärintarkastuksessa paljastui näkövamma, joka estää ammattimaisen ajoneuvon kuljettamisen. Yksityishenkilönä saan henkilöautoa toistaiseksi vielä ajaa.
t. akateeminen pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri irtisanouduin hgin kaupungilta, olin ruokapalveluvastaavana päiväkodin keittiössä, täydet ikälisät, kokin koulutus ja palkka 1500 euroa käteen. Uudelleen kouluttautumaan, ei oikein innostanut tolla palkalla juosta, taukoja ei ehtinyt pitämään, ja tilaukset ym sai tehdä kotona, kun työajalla ei ehtinyt.
Mä olen siivooja eli päiväkoti apulainen, palkka on reilu 200 euroa enemmän kuin keittiön vastaavalla me, kokin palkat ovat todella surkeita!
Mä just mietin samaa, laitoshuoltajan peruspalkka on täällä pari tonnia. Tauot pidetään ja moppi tippuu kun työaika päättyy, myös sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. No sitten se on just niin. Vuoden olette kuitenkin ehtineet vetämään lonkkaa.
Kuinka tyhmiä nämä kaljayrittäjät on? Ei tekijöitä, ratkaisuna alennetaan palkkoja. Kantakoon itse kaljatuoppinsa, saa paremman voiton kun ei kuluja. Toki tässä pedataan paikkoja työperäisellehalpamuuttajalle.
Tällä viikolla uutisoidaan työvoimapulasta ja ensi viikolla se on paikattu ulkolaisella työvoimalla. Tällä välin viisikymppinen Pirjo ja 55 vuotias Pekka eivät ole edes päässeet haastatteluun näihin työvoimapula paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hoitaja ja voisin vaihtaa vaikka kauppaan töihin tai johonkin muuhun vastaavaan työhön kunhan ei tarvitse kassalla olla. En pelkää työtä. Palkka jos olisi vähintään noin 2300€/kk ja vakituinen niin lähden heti. Laittakaa tähän ketjuun vaikka linkkiå mistä tälläistä työtä viisi hakea.
eikö hoitaja osaa käyttää edes googlea? kunhan uhoat.
En uhoa. Saa kai sitä MYÖS täälläkin työtä kysellä vai onko se kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapulasta sen verran että nyt on aika paljon hoitajia rokotus- ja jäljityshommissa ja loput lomalla.
Hoitajapulasta myös sen verran, että se oli massiivista jo ennen koronaa. Viimeise 5 vuoden ajan tilanne on pahentunut ja viimeiset 3-4 vuotta on tehty vajaalla miehityksellä lähes päivittäin. Kannattaa ottaa asioista selvää ennenkuin viisastelee.
Meillä myös työpaikalla työvoimapulaa. Asiakasneuvoja, itsellä työkokemusta 12 vuotta, brutto 1700 e kk. Tulin, kun edellisestä ulos yt neuvottelun myötä koko tiimi.
Meidän TES on metka siitä, että kokemuslisä lasketaan työsuhteen alussa. Olen ollut vuoden ja ensimmäinen tulee siis 3 v kohdalla. Jos sopimus katkeaa viikoksi (näin kävi kollegalle ja minulle kun määräaikaisuus loppui), alkaa laskuri taas nollasta. Eli ei toivoakaan saada isompaa palkkaa. Etsin uusia töitä toki.
Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilin samaa restonomin koulutuksella, ravintola-alan työkokemusta vajaa 20 v. Edellisten lisäksi lisäisin tuohon olemattomat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä, surkean johtamisen ja sairaalloisen hierarkkisuuden (yhdessäkään työpaikassa en ole tavannut näin tärkeileviä pikkupomoja!).
Ja näitä paikkojahan on auki jatkuvasti, jos joku kokenut ammattilainen näihin pienestä palkasta huolimatta erehtyy, niin ei kauaa pysy. Mutta ketään ei ilmeisesti jaksa kiinnostaa, mitä tämä jatkuva rekrytointirumba kaupungille kustantaa: haastatteluihin käytettävä työaika, työsuhteen alun paperityöt, työvaatteet (aina uudet), naurettava määrä kaupungin omia pakollisia perehdytyksiä ja "koulutuksia" (jotka suoritetaan työajalla, eli tarvitaan sijainen sinne työpisteeseen) jne. Mutta sen sijaan, että näitä rahoja käytettäisiin palkkoihin tai lisätyövoimaan työtaakan jakamiseksi, kaupunki kilpailuttaa näitä palveluja omien liikelaitostensa kesken niin, että yksi ihminen joutuu tekemään 1,5 - 2 henkilön työmäärän. Enkä edes liioittele; oman irtisanoutumiseni jälkeen kuulin kollegalta, että tilalleni oli pitänyt palkata kaksi työntekijää, kun uusi palveluvastaava keskittyi keittiötyöhön niin, että siivoukset jäivät hoitamatta...
Mitä ihmettä täällä oikein ul is taan hoitajien palkoista? Ihan normaalia tesin mukaista palkkaa saavat. Miksi esimerkiksi lähihoitajan tulisi saada palkkaa alkaen 3500€/kk, kun sitä eivät saa edes maisterit vastaavalla alalla? Selittäkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan totta! Enkä nyt sinänsä haluaisi vähätellä, mutta kyllä noissa siivousvuoroissa (lue, moniosaaja) pääsee helpommalla. Alanvaihtaja olen ja toivon totisesti, että saan koulutuksen myötä muualta paikan. Työkokemusta lähemmäs 15 vuotta. Tuntipalkka alle 12 euroa. Fyysisesti raskasta, henkisesti ei niinkään. Ravintola-alalla yksi vallitseva huono tekijä on asenne, jonka mukaan nyt taukoja ei tarvitse pitää, kun ei ehdi ja joustaa pitäisi aina vaan. Ei kiitos näillä palkoilla enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kokeilin samaa restonomin koulutuksella, ravintola-alan työkokemusta vajaa 20 v. Edellisten lisäksi lisäisin tuohon olemattomat mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä, surkean johtamisen ja sairaalloisen hierarkkisuuden (yhdessäkään työpaikassa en ole tavannut näin tärkeileviä pikkupomoja!).
Ja näitä paikkojahan on auki jatkuvasti, jos joku kokenut ammattilainen näihin pienestä palkasta huolimatta erehtyy, niin ei kauaa pysy. Mutta ketään ei ilmeisesti jaksa kiinnostaa, mitä tämä jatkuva rekrytointirumba kaupungille kustantaa: haastatteluihin käytettävä työaika, työsuhteen alun paperityöt, työvaatteet (aina uudet), naurettava määrä kaupungin omia pakollisia perehdytyksiä ja "koulutuksia" (jotka suoritetaan työajalla, eli tarvitaan sijainen sinne työpisteeseen) jne. Mutta sen sijaan, että näitä rahoja käytettäisiin palkkoihin tai lisätyövoimaan työtaakan jakamiseksi, kaupunki kilpailuttaa näitä palveluja omien liikelaitostensa kesken niin, että yksi ihminen joutuu tekemään 1,5 - 2 henkilön työmäärän. Enkä edes liioittele; oman irtisanoutumiseni jälkeen kuulin kollegalta, että tilalleni oli pitänyt palkata kaksi työntekijää, kun uusi palveluvastaava keskittyi keittiötyöhön niin, että siivoukset jäivät hoitamatta...
Arvaas miksi vuokrafirmoja myös suositaan. Meitä "ei tarvitse" perehdyttää. Senkun vaan laittaa uuteen työpaikkaan :) Toki osassa paikoissa ja osa perehdytetään, mutta tällaista tämä on...
Ravintola-alan työpaikkakiusaaminen ei houkuta enää. Simputusta, kiusaamista ja seksuaalista häirintää, kuulemma normaalia alalla ja pitäs vaan kestää. Ei tarvitse, olen mieluummin työtön.