Aikaisin aamulla heräävä on kunnollinen ihminen
Naurattaa vanhan kansan uskomus, kun joskus ajateltiin että aikaisin aamulla heräävä ihminen on kunnollinen ihminen. Nykypäivänä sellainen on katoava kansanperinne ja nuoret nauraa tuollaiselle. Uskomus on tullut varmastikin maatalousyhteiskunnasta, kun piti herätä aikaisin aamulla lypsylle. Nykypäivänä maatiloilla on lypsyrobotit, jotka hoitavat nuo hommat.
Kommentit (34)
Teen vuorotyötä ja aamuvuoroviikkoisin päivät menevät näin: herätys viideltä, vaatteet päälle, kahvi naamaan ja töihin. Töiden jälkeen en jaksa tehdä mitään. Kaupassa on pakko käydä ja ruokaa tehdä, mutta se on ihan maksimi. Yleensä löhöilen sohvalla ja suunnittelen, miten kohta lähden lenkille tai salille ja samalla stressaan iltaa, kun pitää mennä nukkumaan.
Iltavuoroviikkoisin herään 8-9 aikaan pirteänä, syön hyvän aamupalan, siivoilen, pesen pyykkiä, hoidan pihaa, leivon, joskus käyn kahvilla ystävän luona, jos joku on kotona. Töihin klo: 14 ja töiden jälkeen usein vielä salille. Sitten suihkuun, iltapalaa, vähän netflixiä ja yhden aikoihin simahdan tyytyväisenä.
Jos joudun heräämään aikaisin, niin ei minusta kyllä tunnu yhtään kunnollisesta. Päinvastoin, hirveä aivosumu, jatkuvasti äreä ja väsynyt olo. Toista se on, kun saa nukkua pitkään ja herää virkeänä päivään...tai siis iltapäivään.
Minusta aikaisin herääville pitäisi antaa mitali! Semmoinen pahvista askarreltu mitä päiväkodissa tehtiin. Sitten voisivat aina polleana kävellä päivän ja näytellä innoissaan sitä että kato mää sain tämmösen!
Olen törmännyt tähän uskomukseen parisuhteissani. Olin epäkelpo kumppani illan virkkuna ja aamun torkkuna.
Jos ei muuta syytä arvosteluun löytynyt, se oli hyvä vetäistä esille ettei päässyt unohtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi myöhään nukkuvat velttopetterit kuolevat aikaisemmin ja poistuvat tuhlaamasta rajallisia luonnonvaroja kaikkine mielenterveysongelmineen.
Ylemmyyden tunnon poteminen on yksi persoonallisuushäiriön oire.
Pidän kelloa Reykjavikin ajassa, jotta voin sanoa olevani kunnollinen aamuvirkku.
En ole koskaan käsittänyt tuota että on pakko herätä ennen kukonlaulua että olisi hyvä ja kunnollinen. Teen itse yötyötä ja se sopii minulle hyvin. Olen tehnyt töitä missä työmaalla pitää olla ihan hemmetin aikaisin työn touhussa ja hemmetti miten kauheaa se oli. Rytmihäiriöitä, unettomuutta, muistiongelmia, ruokahaluttomuutta jne. Yövuorojen kanssa ei ole tuollaisia ongelmia, voin silloin oikein hyvin.
No en kyllä noin ajattele vaikka itse olen aamuvirkku. En koskaan tarvitse herätyskelloa, koska herään aina tiettyy aikaan aamuisin vaikka kuinka myöhään menisin nukkumaan. Ilmeisesti on joku sisäinen aamukello.
Aikaisin herääminen ei ole mikään ihmisen tekemä päätös, se on ominaisuus josta ei pääse eroon vaikka haluaisi.
Olen täysin kunnoton retale ja aamuvirkku.
Lienee sosiaalipuolen ihmisiltä tullut tuo kunnollisuuskäsitys alunperin.
Työttömillehän aina luennoidaan, että "meidän täytyy saada sun vuokrokausirytmiin kuntoon", vaikka työtön olisi aamuvirkku ja se olisi jo täysin kunnossa.
Käsitys aamuvirkkuudesta kunnollisuutena tulee siis sekä koneistolta, että veronmaksajilta.
Vierailija kirjoitti:
Aikaisin herääminen ei ole mikään ihmisen tekemä päätös, se on ominaisuus josta ei pääse eroon vaikka haluaisi.
Paitsi jos on illanvirkku mutta ahdistuu, masentuu ja stressaantuu niin että alkaa sen takia heräillä aamuyöllä. Siitä ei kyllä ole kenellekään mitään hyötyä eikä se tee ihmistä ahkeraksi tai virkeäksi, vaan päinvastoin uupuneeksi ja sekavaksi.
Mä meen nukkumaan noin klo 02 ja herään 10 tai 10.30 ja kauheen paha mieli ja syyllinen olo kun rakastan nukkumista. Joskus menee klo 11 kun herään ja sit on tunne että päivä pilalla. Ensi viikolla alkaa työt ja kello soi 07. En muuttele rytmiä vaan palaan arkeen kertarytinällä.
Olen kohta 5-kymppinen mamma ja hävettää tää myöhään nukkuminen. Kaverit herää viikonloppuisinkin kuudelta, viimeistään klo 8.
Pitkään nukkuva työssäkäyvä on nykyään ihanne, mutta pitkään nukkuvaa työtöntä pidetään rappioituneena.
Vauvafoorumikin on täynnä työttömyysketjuissa valitusta siitä, että työttömät nukkuvat pitkään.
Sitä pidetään jopa syynä heidän työttömyyteensä..
Ei ole elintavat kunnossa..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöhään valvominen ja myöhemmin herääminenkää päätös. Sekin on ominaisuus. Metsästäjä-keräilijä yhteiskunnassa tarvittiin molempia. Näin joku oli aina hereillä vahtimassa petojen varalta. Sen takia luultavasti molemmat ominaisuudet löytyy. Suurin osa olisi mielellään aamuvirkku, jos sellaiseksi olisi mahdollista muuttua. Yleensä tämä helpottaa yhteiskunnassa toimimista (riippuu toki työstä). Itse en ole väsynyt aikaisin, vaikka olisinkin joutunut heräämään klo. 5.00. Näin kertyy univelkaa ja sitten on kokoajan väsynyt. Mielelläni olisin aikaisin uninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöhään valvominen ja myöhemmin herääminenkää päätös. Sekin on ominaisuus. Metsästäjä-keräilijä yhteiskunnassa tarvittiin molempia. Näin joku oli aina hereillä vahtimassa petojen varalta. Sen takia luultavasti molemmat ominaisuudet löytyy. Suurin osa olisi mielellään aamuvirkku, jos sellaiseksi olisi mahdollista muuttua. Yleensä tämä helpottaa yhteiskunnassa toimimista (riippuu toki työstä). Itse en ole väsynyt aikaisin, vaikka olisinkin joutunut heräämään klo. 5.00. Näin kertyy univelkaa ja sitten on kokoajan väsynyt. Mielelläni olisin aikaisin uninen.
Hyvä kommentti. Itse olen synnynnäinen aamuvirkku. Siinä on hyvät ja huonot puolensa.
Yksi huonoista on että vituttaa herätä tunnin päästä nukahtamisesta klo 23-24 kun naapurilla on vielä täysi meno päällä ja ovia paiskotaan, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi myöhään nukkuvat velttopetterit kuolevat aikaisemmin ja poistuvat tuhlaamasta rajallisia luonnonvaroja kaikkine mielenterveysongelmineen.
Aivan, yksi niistä velttopettereiden monista mielenterveysongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Mä meen nukkumaan noin klo 02 ja herään 10 tai 10.30 ja kauheen paha mieli ja syyllinen olo kun rakastan nukkumista. Joskus menee klo 11 kun herään ja sit on tunne että päivä pilalla. Ensi viikolla alkaa työt ja kello soi 07. En muuttele rytmiä vaan palaan arkeen kertarytinällä.
Olen kohta 5-kymppinen mamma ja hävettää tää myöhään nukkuminen. Kaverit herää viikonloppuisinkin kuudelta, viimeistään klo 8.
Ei tarvitse hävetä. Se on sinun luontainen unirytmisi. On jännä, että ihaillaan sitä, että joku joka aamu automaattisesti herää klo. 6.00, mutta ei uskota, että jollakulla luontainen rytmi on erilainen. Kukaan ei epäile, jos kerrot ilman kelloa herääväsi aina klo 6, mutta sitä taas ei usein uskota, ettei saa aikaisin nukuttua vaikka kuinka yrittäisi. Väitetään, että rytmin voi korjata. Itse voin helposti valvoa aamuyöhön, vaikka olisin herännyt klo. 5-6. Lisäksi olen aina väsynyt jos herään aikaisin, vaikka olisin nukkunut 9 tuntia. (Normaalisti minulle riittää 7h)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä petoeläin metsästää ihmistä? Jos jossain luolassa oli pysyvää ihmisasutusta niin ei kai joku kiilusilmä peto siellä puskissa odotellu että aha nyt ne nukahti ni nyt voi tappaa ja syytä ne? Eihän tos oo mitää järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, yksi niistä velttopettereiden monista mielenterveysongelmista.
Siellä yksi tyyppi, jolla ei elämässään ole mitään muuta ylpeyden aihetta kuin aikaisin herääminen. Nyt hän on järkyttynyt, kun selvisi, etteivät kaikki ihailekkaan tätä ominaisuutta.
Varmaan hän kertoo, kuinka heräsi tänäänkin aikaisin, kun tuttavat kertovat oikeista saavutuksistaan. 😆
Kovaa Työtä aamuvarasesta iltamyöhään kaikille vaan ja ainuaksi palkaksi lautasellinen velliä aamuin illoin
kyllä 1800 luvun lopun tyyli kurjat nöyräksi ja nuhteeseen koulii
😬