Sairaanhoitajan työ, löytyykö kevyttä päivätyötä mistään?
Eli harkitsen sairaanhoitajan opintoja, koska työtilanne alalla on niin hyvä. Mutta en pysty 3-vuorotyöhön. Aamu-ilta tai päivystys joskus HARVOIN ei ole ehdoton ei, vaikka paras olisi ihan päivätyö. En myöskään halua vaihtaa vaippoja (tiedän että harjoittelussa joutuu). Onko olemassa työpaikkoja, missä työ ei olisi fyysisesti kovin kuormittavaa ja missä sairaanhoitajat eivät vaihda vaippoja? Eli kannattaako pyrkiä alalle?
Kommentit (92)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 18:13"]Luuletko sp että leikkaussalissa ei eritteitä ole tai vaippoja vaihdella, hehheh! Kaikenlaisia irrotettuja paskasuolia pääset pesemään eikä työ tod ole mitään kevyttä, siistiä ja helppoa.
t. Leikkurihoitsu 10v työkokemuksella
[/quote]
Silmäleikkausosastolla ei tarvitse peppuja katella. Etupäässä päivätyötä. Kaihileikkaus on maailman yleisin leikkaus, joten hommia riittää, myös yksityisillä lääkäriasemilla. Voin suositella :)
Silmäleikkurissa hoitaja saa rauhassa kuolla tylsyyteen, oikeissa isoissa leikkureissa HIEMAN haastavampia hommia ja ammattitaitoisempia hoitajia. No, pointti on se että älä ap hakeudu alalle, teet palveluksen yhteiskunnalle. Jos kuitenkin haet, toivon todella ettet pääse :D (tunnut pitävän sitä selvänä juttuna..)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 18:13"]
Luuletko sp että leikkaussalissa ei eritteitä ole tai vaippoja vaihdella, hehheh! Kaikenlaisia irrotettuja paskasuolia pääset pesemään eikä työ tod ole mitään kevyttä, siistiä ja helppoa.
t. Leikkurihoitsu 10v työkokemuksella
[/quote]
Ihanko tosi kesken leikkauksen vaihdetaan vaippoja, eikö ole kiire saada leikkaussalia vapaaksi seuraavaa potilasta varten? Uskon kyllä jos niin sanot. Itse olen päässyt mukaan yhteen leikkaukseen, eikä nähnyt ulostetta vaikka leikattiin suolta. Tosin seisoin koko ajan tiukasti ovensuussa =D
Toisin kuin luulette, olen nähnyt ruumiineritteitä ennenkin, eikä veri ja lima ole minulle kynnyskysymys.
ap
Olenko ainoa josta tuntuu siltä että ap ei ole ihan normaali?
Leikkaussalityö ei ole kevyttä työtä. Se vaatii hyvää fyysistä kuntoa, että jaksaa. Leikkauksissa joutuu seisomaan pitkiä aikoja, on staattisisa asentoja, joissa kunto ei saa loppua kesken. Päivystävissä leikkaussaleissa työvuorot venyvät 1-3 vrk:n mittaisiksi, siis putkeen, eikä niissä välttämättä saaa edes nukkua. Lisäksi työ on psyykkisesti todella raskasta, joten stresssinsietokyky on oltava omaa luokkaansa.
Jos haluat siistin hoitotyön päiväaikaan niin terkkariksi. Melkoinen suojatyöpaikka muutenkin.
Mietippä ensin riittääkö sulle hoitajan palkka päivätyössä kun lisiä ei tule? Alan minimi peruspalkka on noin 2200, siitä kun otat maksut pois niin eipä paljoa jää.
Sanot kokoajan, että sairaanhoitajille on töitä. Tämä ei nyt pidä ihan paikkaansa, eniten töitä on juurikin vanhuspuolelle, jonne et halua. Opiskelupaikkoja lisätään jatkuvalla syötöllä ja moni muukin haluaa kuvaamaasi kevyttä siistiä työtä.
Lisäksi en todella kirjoituksiesi perusteella usko, että sovit alalle yhtään. Enkä sano tätä edes kakkavaippafiksaatiosi takia..
Ei kesken leikkauksen, mutta potilaat ovat iäkkäitä, huonokuntoisia ja jos kakat on alla ne vaihdetaan ennen tai jälkeen leikkauksen. On potilaita joilla on avanteita, paskat pussissa, ja niitä sitten peset jos mahaa leikataan. Irrotetut suolet pestään, paskasta, ja tuodaan kirurgille näytille. Anestesiamuodot, etenkin puudutukset, saattavat etenkin iäkkäille aiheuttaa sen, että paskat tulee alle ja ne siivotaan. Ihan niinkuin muutama esimerkki.
Teidän haukkumiset menee niin yli etten voi ottaa teitä tosissanne. Jos jostakusta oikeasti tuntuu että en ole "normaali" tai etten sovi alalle, niin silloin pystyy myös perustelemaan mielipiteensä. Se että vaan jankuttaa että toivottavasti et pääse, on merkki siitä että joku tai jotkut ovat vain illan ratoksi ottaneet tehtäväkseen yrittää lannistaa.
Kiitos teille jotka olette jaksaneet vastailla ihan asiallisesti.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 18:51"]
Teidän haukkumiset menee niin yli etten voi ottaa teitä tosissanne. Jos jostakusta oikeasti tuntuu että en ole "normaali" tai etten sovi alalle, niin silloin pystyy myös perustelemaan mielipiteensä. Se että vaan jankuttaa että toivottavasti et pääse, on merkki siitä että joku tai jotkut ovat vain illan ratoksi ottaneet tehtäväkseen yrittää lannistaa.
ap
[/quote
Alansa osaajat täällä on sulle vastailleet, oli vastauksesta sinusta mukavia tai ei.
Jeps - hoitajan, teki sitten missä tahansa töitä, on kyettävä ottamaan vastaan myös kriittistä palautetta, eikä siitä voi nokkaansa imaista. Sh ei myöskään voi valita potilaitaan - etenkään jos haluaa töitä tehdä. Suuntautumisen ja työnantajan voi toki valita.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 18:51"]Teidän haukkumiset menee niin yli etten voi ottaa teitä tosissanne. Jos jostakusta oikeasti tuntuu että en ole "normaali" tai etten sovi alalle, niin silloin pystyy myös perustelemaan mielipiteensä. Se että vaan jankuttaa että toivottavasti et pääse, on merkki siitä että joku tai jotkut ovat vain illan ratoksi ottaneet tehtäväkseen yrittää lannistaa.
ap
[/quote]
Haluatko todella niitä perusteita vai otatko nekin asiattomina kommentteina?
Perustellaapa nyt sitten! Olet luettellut valtavan listan mitä ET halua tehdä. Moni näistä asioista on sellaisia, joita sairaanhoitaja kumminkin monessa paikassa tekee. Sinulla on kovin suppeat tiedot alasta ja ainoa syy miksi haluat edes alalle on
työllisyystilanne. Työllisyystilanne ei kuitenkaan ole
hyvä niissä paikoissa minne haluat. Hoitoala on
raskasta ja ihmusläheistä työtä jatyössäjaksamiseen ja työstään pitämiseen ei oikein riitä se, että töitä on.
Tämän ei ole tarkoitus lannistaa vaan tässä on nyt minun näkemykseni miksei hoitoala ole välttämättä sinulle oikea ratkaisu.
Jaahas meni sitten välit, rivit ja muut sekaisin kiitos puhelimen. -65
Kakkavaippojen vaihtamista voit ehkä yrittää vältellä, mutta oksennusten siivoamista et. Edes siinä siistissä päivätyössä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:04"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 18:51"]Teidän haukkumiset menee niin yli etten voi ottaa teitä tosissanne. Jos jostakusta oikeasti tuntuu että en ole "normaali" tai etten sovi alalle, niin silloin pystyy myös perustelemaan mielipiteensä. Se että vaan jankuttaa että toivottavasti et pääse, on merkki siitä että joku tai jotkut ovat vain illan ratoksi ottaneet tehtäväkseen yrittää lannistaa.
ap
[/quote]
Haluatko todella niitä perusteita vai otatko nekin asiattomina kommentteina?
Perustellaapa nyt sitten! Olet luettellut valtavan listan mitä ET halua tehdä. Moni näistä asioista on sellaisia, joita sairaanhoitaja kumminkin monessa paikassa tekee. Sinulla on kovin suppeat tiedot alasta ja ainoa syy miksi haluat edes alalle on
työllisyystilanne. Työllisyystilanne ei kuitenkaan ole
hyvä niissä paikoissa minne haluat. Hoitoala on
raskasta ja ihmusläheistä työtä jatyössäjaksamiseen ja työstään pitämiseen ei oikein riitä se, että töitä on.
Tämän ei ole tarkoitus lannistaa vaan tässä on nyt minun näkemykseni miksei hoitoala ole välttämättä sinulle oikea ratkaisu.
[/quote]
Palaute on rakentavaa vain kun se on perusteltua, ja totta kai haluan perusteluja enkä vain jotain ylilautatyylistä "ap ei ole normaali" -huutelua.
Noista mitä sanoit, totta kai minulla on suppeat tiedot alasta, kun vasta mietin hakeutuako alalle vai ei. Juuri siksihän minä täällä kyselen. En kai minä tenttaisi täällä leikkaussalihoitajan työstä, jos olisin jo leikkaussalihoitaja?
Myös ihmettelen, miksi kolme toivomusta on "valtava lista". Toki se rajaa suuren määrän työpaikkoja pois, sen ymmärrän, mutta ketjun tarkoitushan oli selvittää että kuinka paljon on olemassa nuo ehdot täyttäviä paikkoja.
ap
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 19:10"]
Kakkavaippojen vaihtamista voit ehkä yrittää vältellä, mutta oksennusten siivoamista et. Edes siinä siistissä päivätyössä.
[/quote]
Oksennus on ok.
ap
Hoitajien työllisyystilanne on hyvä mutta eniten vetää vanhuspuoli ja esim sisätautiosastot jossa potilaat ovat monesti iäkkäitä. Ja niissä ei voi välttyä vaipanvaihdolta.
Leikkaussalityö on monesti myös vuorotyötä ja muutenkin päivätyötä voi olla hankalaa löytää.
Taisipa olla muuten enemmän noira toiveita.
1. Ei vaippoja
2. Ei mielenterveys- tai päihdetyötä
3. Päivätyö
4. Ei fyysistä työtä.
5. Terveyskeskus ei käynyt kun siellä on juoppoja
Eli eipä tosiaan niitä paikkoja jää, koska jotain noista on aina. Selvittele vain rauhassa, mutta uskosit kun alan ammattilaiset yrittävät sanoa ettei välttämättä ole sun alas. Vaikutat kyllä niin kovapäiseltä, että taidan jättää tämän ketjun ja toivoa ettei töissä tavata.
Minulle tuli tästä keskustelusta deja vu -olo. Jokin aika sitten kyselin täällä hoitoalasta, omasta mielestäni aivan asiallisesti, ja sain kyllä joiltain vastaajilta aika aggressiivisia kommentteja. Juuri samoja "jos et kestä siivota kakkoja, älä tule alalle" -juttuja siitä huolimatta että EN maininnut sanaakaan eritteistä eivätkä ne minulle olisi olleet mikään ongelma.(Olen ollut ennenkin tekemisissä ties minkä eritteiden kanssa.) Se oli jotenkin huvittavaa. Epäilemättä hoitoalalla on paljon hyviä, työhönsä sopivia ihmisiä, mutta isossa ammattikunnassa näyttää olevan myös ihmisiä, joille oma ammattiylpeys tarkoittaa sitä että epäillään kenen tahansa muun sopivuutta alalle. Että "ei täällä kuulkaa kuka tahansa hienopieru pärjää, älkää luulkokaan!"
En vaihtanut hoitoalalle, koska omalla nykyisellä alallani tilanne muuttui ja minulla on nyt oikein hyvin töitä. Nykyisestä työstäni muuten usein myös kysellään hyvin tietämättömiä kysymyksiä. Minä vastaan niihin asiallisesti. Toki sitä kysyä saa. Siksihän sitä kysellään että ei vielä tiedetä.
käypä katsomassa mol.fi, kuinka monta työpaikkaa on avoinna nimenomaan terveydenhoitajille, varaudu siihen, että voit joutua työskentelemään sairaanhoitajana valmistuttuasi