Mies joutui ulosottoon
Eli mies oli kaikessa hiljaisuudessa sössinyt raha-asiansa ja ulosottovelkaa on neuvojan mukaan vuodeksi maksettavaa. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä tulojen kannalta ja mihin minun kannattaa nyt ryhtyä? Eli haluan tietysti suojata omaisuuteni, mutta onko tarpeen tehdä esim avioehtoa? En aio ruveta maksajaksi, enkä halua että esim oman talouteni hoito hankaloituu. Emme ole nyt puheväleissä tämän yllätyksen vuoksi, joten toistaiseksi asiasta ei voi hänen kanssaan keskustella. Lasten vuoksi avioeroa en tässä vihanpuuskassa laita vireille, sen vuoro on tulevaisuudessa jos on.
Kommentit (35)
Jos auto on halpa ja/tai sitä käytetään työmatkoihin tai esim. vammaisen/invalidin tms. kuljetukseen niin sitä ei pakkolunasteta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:41"]Kiitos paljon vastauksista! Tämä helpotti vähän. Velat mies on sanonut maksavansa neuvojan ohjeiden mukaan, ja minä olen sanonut että muussa tapauksessa hän saa muuttaa vaikka sillan alle - en aio auttaa maksuasioissa enkä myöskään ota mitään kontolleni koska silloin hän ei ottaisi opikseen.
Miten te muut "ulosotettujen" puolisot olette suhtautuneet? Tuntuu että kunnioitus miestä kohtaan on hävinnyt täysin, kun ei osaa perusasioitakaan hoitaa. On todella nöyryyttävää edes ajatella, että puoliso on luottokelvoton. Pääseekö tästä yli?
ap
[/quote]
No ei noita nyt voi oikein olla maksamatta kun ne lähtee automaattisesti palkasta eli siis palkanmaksaja vähentää ulosotettavan osuuden palkanmaksun yhteydessä
Minua askarruttaa, että kuinka olette tuollaiseen tilanteeseen joutuneet, miksi miehesi ei ole sinulle uskaltanut puhua näistä rahaongelmistaan?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:38"]Teillä avioliitossa on yhteinen talous ja puolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan. Ei ole mitään sinun omaa talouttasi. Miksi olette edes naimisiin menneet jos olet tuollaisella asenteella liikkeellä, että avioliitossa edelleen pidätte molemmilla omaa taloutta???
Auto olisi pitänyt laittaa 3 kk ennen ulosottoon joutumista toisen nimiin, että vouti ei pääse siihen käsiksi. Vouti voi viedä auton vaikka se olisikin sinun nimissä (ja toivottavasti myös vie), koska järjestely on tehty miehen omaisuuden peittelemiseksi. Siis sen omaisuuden, jolla kuuluisi hoitaa velkoja!
[/quote]
Kuulehan, ihan siksi en aio vastata koska mies teki sellaisen tempun selkäni takana. Tähän asti rahamme ovat olleet yhteiset, tosin omilla tileillä, mutta kuka hullu alkaa hoitaa sellaisen talousneron asioita kuntoon joka sössii luottotietonsa? Mieheni on aikuinen ihminen ja saa nyt vastata haihatteluistaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:43"]Jos auto on halpa ja/tai sitä käytetään työmatkoihin tai esim. vammaisen/invalidin tms. kuljetukseen niin sitä ei pakkolunasteta.
[/quote]
Nää pakkolunastukset on enmmän aku ankka todellisuutta jos sul ei ole oikeasti älyttömiä velkoja ja sittenkin lunastettava omaisuus pitää olla jotain arvotaidetta yms.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:38"]
Teillä avioliitossa on yhteinen talous ja puolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan. Ei ole mitään sinun omaa talouttasi. Miksi olette edes naimisiin menneet jos olet tuollaisella asenteella liikkeellä, että avioliitossa edelleen pidätte molemmilla omaa taloutta???
Auto olisi pitänyt laittaa 3 kk ennen ulosottoon joutumista toisen nimiin, että vouti ei pääse siihen käsiksi. Vouti voi viedä auton vaikka se olisikin sinun nimissä (ja toivottavasti myös vie), koska järjestely on tehty miehen omaisuuden peittelemiseksi. Siis sen omaisuuden, jolla kuuluisi hoitaa velkoja!
[/quote]
No ei varmana ole puolisot elatusvelvollisia toisilleen! Tää on fakta!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:45"]Minua askarruttaa, että kuinka olette tuollaiseen tilanteeseen joutuneet, miksi miehesi ei ole sinulle uskaltanut puhua näistä rahaongelmistaan?
[/quote]
Kotoa opittu tapa, että ongelmista ei puhuta. Luulin vain, että se ei enää kosketa miestä ja että voimme puhua ihan kaikesta. No, elämä on yllätyksiä täynnä. Nyt kun mietin, jotain merkkejä oli ilmassa - mies sai paljon kirjeitä jne. mutta en osannut mitenkään kuvitella näin hullua tilannetta.
ap
Velan määräkin vaikuttaa sen lisäksi et henkilö sitoutuu noudattamaan maksusuunnitelmaa. Jos velkaa on kymmeniä tuhansia tai enemmän ja on riski et ne jää maksamatta niin auto saatetaan viedä jos siitä autostakin on velkaa mut ei siihen muuten kosketa. Jos miehesi velat on maksettu vuodessa niin ei sillä sitä voi paljoo olla eikä välttämättä edes mistään kevytkenkäisestä syystä.
Älä ap viitsi liioitella aikuinen ihminen. Sun pitää nyt tukea miestäs eikä uhkailla sitä ja pitää jotain mykkäkoulua. Mun mies sai aikoinaan sakot ja korvausvaateen klassisesta kännisnagari tappelusta ja yhdessä me ne maksettiin. Saattoi jopa mennä enempi mun palkasta mut mitä sitten.
Elämään kuuluu vastoinkäymisiä. Toivottavasti sä et ikinä ryssi mitään, saatat saada saman kylmän kohtelun.
Teillä avioliitossa on yhteinen talous ja puolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan. Ei ole mitään sinun omaa talouttasi. Miksi olette edes naimisiin menneet jos olet tuollaisella asenteella liikkeellä, että avioliitossa edelleen pidätte molemmilla omaa taloutta???
[/quote]
Ja se on vieläpä rikollista. Tuo velka on pieni ongelma, jos lähtee tuolla tavalla hukkaamaan omaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:41"]
Kiitos paljon vastauksista! Tämä helpotti vähän. Velat mies on sanonut maksavansa neuvojan ohjeiden mukaan, ja minä olen sanonut että muussa tapauksessa hän saa muuttaa vaikka sillan alle - en aio auttaa maksuasioissa enkä myöskään ota mitään kontolleni koska silloin hän ei ottaisi opikseen.
Miten te muut "ulosotettujen" puolisot olette suhtautuneet? Tuntuu että kunnioitus miestä kohtaan on hävinnyt täysin, kun ei osaa perusasioitakaan hoitaa. On todella nöyryyttävää edes ajatella, että puoliso on luottokelvoton. Pääseekö tästä yli?
ap
[/quote]
Mun mieheni viimeiset ulosottovelat kuitattiin tämän kuun puolivälissä. Puolitoista vuotta meni maksellessa. Velat oli hankkinut ennen kuin muutimme yhteen (pääsi työelämään vasta 1,5 vuotta sitten siis, sitä ennen tulot olivat niin pienet, että voutiakaan ei kiinnostanut), joten siinä suhteessa tilanne oli eri.
Minun tuloni eivät vaikuttaneet ulosottoon mitenkään. Miehen palkasta laskettiin suojaosuus (joka riippuu elätettävien ts. lasten määrästä), jonka yli menevästä osasta muistaakseni 2/3 meni voudille suoraan.
Miehen itsetunnolle tuo oli tietty kova paikka, vaikka velkaantuminen tavallaan vanha asia olikin. Yritin tsempata ja muistuttelin, että jos olisin rahankiilto silmissäni miestä etsinyt, olisi meidän juttumme tyssähtänyt jo tapaamispaikalla (opiskelijabileissä), jne. Tämän ajan, jonka me olemme olleet yhdessä (nyt viisi vuotta), on mies hoitanut raha-asiansa varsin mainiosti. Yhteenmuuton (4,5 vuotta sitten) jälkeen meillä on ollut käytännössä yhteiset rahat, vaikkakin kaksi pankkitiliä. Minun tililtäni maksetaan vuokra (vuokrasopimukset ovat aina olleet yksin minun nimissäni) ja osa laskuista, miehen tililtä maksetaan eläminen ja loput laskut. Järjestely on helpottanut taloudenpitoa, eikä kuvaamasi kaltaista "yllätystä" ole päässyt syntymään. Rakastan miestäni, mutta rahan kanssa hän on sen verran torvelo, että muuten olisi saattanut tullakin...
Tsemppiä, ap. Ymmärrän, että olet miehellesi vihainen, mutta voisin väittää, että miehesi on vielä vihaisempi itselleen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:45"]
Minua askarruttaa, että kuinka olette tuollaiseen tilanteeseen joutuneet, miksi miehesi ei ole sinulle uskaltanut puhua näistä rahaongelmistaan?
[/quote]
Daa, mä tajusin heti ekasta viestistä miksei mies ole puhunut ap;lle mitään. En mäkään uskaltaisi noin täydelliselle ihmisell puhua.
Onpa julma asenne.. Mieheni joutui ulosottoon koska ei selvinnyt enää yhteisistä maksuistamme kun sairastuin vakavasti. Hän (me) maksoimme ulosottovelkaa 3 vuotta. Nyt on tapauksesta 6v aikaa ja löytyy oma talo (lainalla), auto ja lapset :) ei se elämä ulosottoon lopu eikä ainakaan kannata toista alkaa katsoa kieroon. Vaikeuksia tulee, mikään ei yleensä ole ylitsepääsemätöntä!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:48"]Velan määräkin vaikuttaa sen lisäksi et henkilö sitoutuu noudattamaan maksusuunnitelmaa. Jos velkaa on kymmeniä tuhansia tai enemmän ja on riski et ne jää maksamatta niin auto saatetaan viedä jos siitä autostakin on velkaa mut ei siihen muuten kosketa. Jos miehesi velat on maksettu vuodessa niin ei sillä sitä voi paljoo olla eikä välttämättä edes mistään kevytkenkäisestä syystä.
Älä ap viitsi liioitella aikuinen ihminen. Sun pitää nyt tukea miestäs eikä uhkailla sitä ja pitää jotain mykkäkoulua. Mun mies sai aikoinaan sakot ja korvausvaateen klassisesta kännisnagari tappelusta ja yhdessä me ne maksettiin. Saattoi jopa mennä enempi mun palkasta mut mitä sitten.
Elämään kuuluu vastoinkäymisiä. Toivottavasti sä et ikinä ryssi mitään, saatat saada saman kylmän kohtelun.
[/quote]
Hyvin pitkälti näin toki tosta voi ja pitää antaa palautetta mut siinä vaiheessa kun hommat alkaa mennä syystä tai toisesta pieleen saattaa iskee niin hirveä paniikki ja ahdistus et yrittää sulkea koko jutun mielestä ja ei uskalla puhuu vaimolle koskaa paskaa on jo tarpeeksi tullut niskaan. Ei noi asiat oo niin yksinkertaisia
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:47"]
[/quote]
No ei varmana ole puolisot elatusvelvollisia toisilleen! Tää on fakta!
[/quote]
Vai niin...
Avioliittolaki:
4 LUKU
Elatus
Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.
Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.
Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle
Itse olin kaikenlaisten sössimisten takia ulosotossa vuoden ja ei ulosottoa kiinnostanut autoni eikä vaimon auto missään vaiheessa eikä muukaan omaisuus lyhentelin vain noin tonnin kuussa velkoja.