Mitä tarkoittaa puolet kalliimpi?
Jos vanha tuote on maksanut 100€, maksaako uusi tuote 150€ (50% 100:sta) vai 200€, jos se on puolet kalliimpi?
Kommentit (29)
Mä en vaan käsitä että jos joku maksaa 100€ niin miten 300€ maksava tuote olisi muka vain kaksi kertaa kalliimpi? Kyllä mun mielestä kaksi kertaa kalliimpi on kaksi kertaa alkuperäinen hinta eli 200€. Jos tuote maksaisi 300€ niin sehän olisi jo 3x alkuperäisen hinta eli kolminkertainen hinta eli kolme kertaa kalliimpi.
Just tän takia mä inhoan matikkaa. Miksi lukujen joukkoon pitää tunkea sanoja, jotka tarkoittaa sitten eri asioita kuin luvut?
300 euroa on 200 euroa kalliimpi kuin 100 euroa, eikö niin? Ja 200 euroa on siihen alkuperäiseen 100:n nähden kaksinkertainen. 300 euroa on siis alkuperäinen hinta plus alkuperäinen hinta kaksinkertaisena. Siksi siis kaksi kertaa kalliimpi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:01"]Mä en vaan käsitä että jos joku maksaa 100€ niin miten 300€ maksava tuote olisi muka vain kaksi kertaa kalliimpi? Kyllä mun mielestä kaksi kertaa kalliimpi on kaksi kertaa alkuperäinen hinta eli 200€. Jos tuote maksaisi 300€ niin sehän olisi jo 3x alkuperäisen hinta eli kolminkertainen hinta eli kolme kertaa kalliimpi.
[/quote]
Siinähän sanoit sen jo itsekin. 100€ maksavaan tuotteeseen 300€ on nimenomaan kolminkertainen hinta eli alkuperäinen hinta x 3. Mutta kun verrataan ja sanotaan KALLIIMPI, silloin se on kaksi kertaa kalliimpi tarkoittaa sitä, että otetaan alkuperäinen hinta ja kerrotaan se kahdella ja LISÄTÄÄN tämä alkuperäiseen hintaan. Eli 200€ (se kaksi kertaa) + 100€ (alkuperäinen hinta).
Toivottavasti tämä selvensi.
Itseäni hämää myös kun ihmiset sanoo esim. saaaneensa jotain kaksi kertaa vähemmän. Sehän menee silloin jo miinukselle.
Oikeassa elämässä tuota "puolet kalliimpi" käytetään niin että alkuperäinen hinta x 2 on se puolet kalliimpi.
Esim. taskulamppu A maksaa 13e ja B 26e, asiakas sanoo ottavansa A 13e lampun, koska toinen on puolet kalliimpi.
Mua raivostuttaa, kun toimittajatkin puhuvat mitä sattuu..sanotaan puolet kalliimpi, mutta tarkoitetaanki kaksi kertaa kalliimpaa. Myös prosentit ja prosenttiyksiköt menee monella toimittajalla väärin, argh.
Tavan talliaisilla nämä virheet vielä jotenkin ymmärtää, mutta luulisi toimittajilla olevan jotain vastuuta jakamansa tiedon oikeellisuudesta.
#20, se että Kohonen on jaaritellut sen mitä on jaaritellut ei tee siitä mitään faktaa. Kolminkertainen ei tarkoita samaa asiaa kuin kolme kertaa enemmän, se on päivänselvä'. Asiat voi sanoa täsmällisesti ja oikein, joten jos haluat ilmaista, että joku luku on vaikka tuplaantunut, sen kuin sanot reilusti että kaksinkertaistui niin kenenkään ei tarvitse arvailla.
Unohtakaa puhekielen sinnepäin-heitot. Matemaattisesti oikein on, että,: 150 on 50% enemmän kuin 100 eikä siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.#16 joko yrittää tahallaan sotkea tai on muuten vain pihalla: kun verrataan lukuja ja niiden eroja, olennaista on ymmärtää mitä kysytään - mitä verrataan. 150 eur maksava tuote nimen omaan on puolet kalliiimpi kuin 100 eur maksava tuote, koska niiden ero on 150-100 = 50 eur ja tuota eroa verrataan alkuperäiseen eli 100 eur maksavaan tuotteeseen, josta 50 on puolet. Luvusta 150 eur se 50 eur tietysti onkin se kolmasosa. Vilpittömästi kehottaisin teitä opettelemaan ainakin prosenttilaskun, verrannon sekä korkolaskun.
Tää on varmaan jonkun assin aloittama ketju, kielikuvat ja sosiaaliset taidot hukassa, ajattelu täysin matemaattista.
Siinä on teille matemaattisille asseille faktaa:
Kotimaisten kielten keskus on muuten kirjoittanut aiheesta 1950-luvulta asti. "Kaksi kertaa enemmän" -ilmaisulle annetaan juuri edellä ilmenneet kaksi tulkintaa. Jos joku juo yleensä kupillisen kahvia päivässä, mutta sanoo juoneensa tänään kaksi kertaa enemmän kuin yleensä, kannattaa varmistaa tarkoittaako kahta vai kolmea kupilllsta.
Toki kahvin juonnissa ei niin merkityksellistä, mutta ainakin silloin, kun puhutaan vaikka rahasummista.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=885
terveisin vielä yksi matikan maikka
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:46"]Eihän se voi mitenkään olla 150e, koska 150e ei ole puolet kalliimpi kuin 100e maksava tuote, vaan se on 33% kalliimpi.
-14
[/quote]
Paljonko on puolet 100:sta? Se on 50 ja 100 +50=150.
150e. 200 on jo tuplasti kalliimpi.
Puolet kalliimpi on sama kuin 50% kalliimpi.
Kaksi kertaa kalliimpi on sama kuin 100% kalliimpi.
Kolme kertaa kalliimpi on sama kuin 200% kalliimpi.
terv. matikan maikka
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:03"]150e. 200 on jo tuplasti kalliimpi.
[/quote]
Tuplasti kalliimpi on 300e. Tuplahintainen on 200e.
Puolet kalliimpi on 50% kalliimpi (alkuperäinen hinta+puolet alkuperäisestä hinnasta)
Kaksi kertaa kalliimpi on 200% kalliimpi (alkuperäinen hinta+kaksi kertaa alkuperäinen hinta)
Kolme kertaa kalliimpi on 300% kalliimpi (alkuperäinen hinta+kolme kertaa alkuperäinen hinta)
100% kalliimpi olisi kaksinkertainen hinta.
Terveisiä matikan maikalle!
Matikan maikan kannattaa nyt kerrata laskusääntöjä ettei opeta väärin!
Itse kyllä sanon "puolet kalliimpi", jos hinta on 200 e, vaikka todellisuudessa se taitaa mennä juuri niin, että hinta on 150 e.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:26"]Moni sanoo myös esimerkiksi "ilman pyytämättä". Idiootit.
[/quote]
Mitä tätä alapeukutatte?