Aralle ja hennolle 7v tytölle harrastukseksi ratsastaminen?
Kommentit (22)
Kyllä. Lantaa lapioidessa karisee niin arkuus kuin hentouskin.
Hevosen selästä voi pudota joka EI ole kovin hentoa! Baletti mielummin
Jos se lapsi haluaa, niin tottakai. Mutta jos ei halua, niin ei saa pakottaa.
Kyllä sopii! Rohkeutta tulee huimasti kun ison eläimen kanssa saa touhuta, lisäksi talleilta saa helposti kavereita
Todellakin!! :)
T. Lapsena pieni ja hento, enää ei niin hento :D
Tyttö on nyt käynyt pari kertaa ratsastamassa ja haluaa itse jatkaa, mutta ei ole kuitenkaan itsenäisesti saanut sitä ponia ohjattua mihinkään suuntaan. Poni vaan pysähtyy eikä tee mitään. Mietin, että tarviiko se ronskimpia otteita, mutta mun tyttö on niin kovin arka ja pikkuinen.
Ap
Kyllä sopii. Ratsastus ei ole voimalaji, vaan taitolaji. Taidoissa ap:n muksulla siis vikaa, ei voimassa. Terkuin: Ratsastuksen 5-vuotiaana aloittanut, arka ja hento, nykyään vain hento
Rohkaiset vaan häntä enemmän :) voit myös sanoa asiasta opelle/taluttajalle niin osaavat sit antaa tytölle enemmän ohjeita.
Tyttö on käynyt vasta 2 kertaa...ratsastus ei opita hetkessä. Opettaja varmasti vaihtaa ponia jos epäilee ettei tyttösi sen kanssa vielä pärjää.
Miten Se hento tähän liittyy, ap?
No jos poni ei vaikka tunne ollenkaa kun tyttö antaa pohkeita hentoisilla tikkujaloillaan :) Ohjaaja sanoi että ei saa napauttaa vauhdilla, vaan pitää pelkästään puristaa. Jos ei voimat riitäkään?
Mä en muuten sitten tiedä asiasta mitään, niinkuin varmaan arvaatteki ...
Ap
Katsotte ajan kanssa miten on. Ei varmasti oo ainut hentoinen ponityttö :)
Äh ne ponit vaan velmuilee kun ei oo niin kokenut kuski. Jos lapsellasi olisi mahdollisuus tutustua kunnon isoon aikuiseen ja järkevään hevoseen, vaikka maastakäsittelyä ja talutusrastastusta alussa niin, huomaisi kuinka upea eläin hevonen on. Itse lähes liikutun aina, kun omani menevät harjaamaan ja hoivaamaan hevosia ja kuinka ne viisaat eläimet ottavat lapsen hyvin vastaan ja huomioon. Minä taluttelen omia lapsiani metsäpoluilla, eivät halua vielä muuta.
Edelleenkin, ei ole voimalaji. Painoin lapsena paljon vähemmän kuin nyt ja nytkin olen 45 kiloinen, mutta isoilla hevosilla olen aina ratsastanut, ponilla koko elämäni aikana mennyt pari kertaa. Fakta on, ettei lapsesi todennäköisesti uskalla puristaa yhtään, ainakin sellaisen tavan olen lapsilla huomannut heitä taluttaessani. Varmasti voimaa riittää, eikä hevonen lähde vain pihjeilla eteenpäin, vaan myös istunta ja kädet vaikuttavat, eli vaikka kuinka kovaa potkisit, niin jos samalla pidätät ohjista, ei hevonen lähde liikkeelle. Parissa tunnissa ei paljon opi, varsinkaan arka lapsi, vaan on ihan kokeilua vielä.
T. 5-vuotiaana harrastuksen aloittanut edelleen hento
Joo, ratsastus ei tosiaankaan ole voimalaji. Tuollaista se poniratsastuksen aloittaminen on, oma tyttö aloitti myös 7-vuotiaana ja vasta parin vuoden päästä voi sanoa, että pystyi hallitsemaan niitä poneja. Shetlanninponit erityisesti ovat hankalia tapauksia. Tuollaista se on kaikilla, jos tyttö haluaa jatkaa, anna ihmeessä jatkaa. Sinnikkyyttä siinä tosin tarvitaan, kun tuntuu, ettei tästä tule mitään, mutta reippaus lisääntyy huimasti ajan myötä. Hyvä harrastus!
Ap, sinunkin kannattaa vähän lukea lajista, esim SRL:n sivuilta löytyy vanhemmille/aloittelijoille tietopaketti. :)
Mikähän tässä nyt lopultalkin on ongelma? Onko lapsi aluaan halunnut ratsastamaan vai äitikö sinne halusi? Tuli mieleen curling-mamma. Entä jos tyttö saisi ihan itse sanoa, mitä haluaa. Tuntuu, ettei halua pahoittaa äidin mieltä ja haluaa siksi jatkaa ratsastusta. Voisin kuvitella pikemminkin tytön esim. kavataidekerhoon.
Tyttö halusi itse ratsastamaan ja haluaa jatkossakin, mutta häntä harmittaa kovasti, kun ei itsenäisesti saanut poniin oikein mitään liikettä.
Ap
miksi ei sopisi? Siis sillä oletuksella, että lapsi haluaa itse