Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä te jaksatte lapsianne 24/7??

Vierailija
29.07.2014 |

Leikki-ikäinen seuraa kuin hai laivaa, pitää jatkuvaa älämölöä, toistaa koko ajan "äitiäitiäiti". Olen yksin lapsen kanssa, ollut aina ja nyt alkaa olemaan mitta täysi. Ei hetken rauhaa eikä mitään mahdollisuutta omiin juttuihin omassa rauhassa! Olen kyllästymiseen asti ollut rannalla, leikkipuistoissa, kattonut sivusilmällä lasten dvd:eitä, You name it. Nyt haluaisin olla YKSIN.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:31"]Täällä oli juuri ketju vähän aikaa sitten lasten tvn katselusta. Siinä kaikkien tutkimustulosten mukaan tvn katselusta ei ole lapselle mitään hyötyä.

[/quote]

Ei varmaan juuri hyötyä, mutta ei varmaan myöskään ihan kauheasti haittaakaan. Mitenkäs olette itse lapsena lastenohjelmia katselleet? Kyllä se Pikkukakkonen on aina kestänyt tunnin.

Vierailija
22/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut jenkkiläisten blogeja kotiesikoulujutuista ja ottanut sieltä ideoita tekemiseksi. Ovat nimenomaan sellaisia, joissa ensin yhdessä tehdään ja sitten lapsi yksin. Tekemiset ovat semmoisia hiljaisia, joissa lapsi todella joutuu keskittymään. Niitä olen kolunnut ja löytänyt sieltä omilleni sopivia asioita, jotka heitä kiinnostaa. Tällä tavalla saan rauhoitettua pienimmän päiväuniajan siihen, että ensin ohjeistan ja sitten lapset tekevät itse. Monesti menee jopa tunti ihan hiljaisuudessa. Googlen hakusanana oli muistaakseni quiet box. Nämä vaatii itseltä ensin esijärjestelyjä. Esikoulu oli oikeastaan väärä sana, eivät ne tehtävät nuoremmille niin vaikeita toki ole. 

Eikö sinulla olisi mahdollista palkata lastenhoitajaa tai pyytää moista mll:lta? Meillä käy silloin tällöin lukiolaistyttö hoitamassa lapsia ja maksamme hänelle viitosen tunnilta. Ajat ovat lyhyitä, maks 3 tuntia putkeen. Tarvittaessa hän ottaa lapset pihallekin. Ongelmia ei ole kertaakaan ollut, löysimme siis täydellisen. 

Tsemppiä kuitenkin lapsen kanssa. Väsytään me kaikki joskus, mutta aina päästään siitä yli. Ja sitten se vanha vinkki nyt kun sitä panetusta lähdet hoitamaan, käytä ehkäisyä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehhee. Mistähän mä sen miehen löytäsin, ku ei ees oo mahiksia lähtee sitä ettimään. Että oon turhautunu tähän elämääni ihan täysillä nyt.

ap

Vierailija
24/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
25/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:58"]

Hehhee. Mistähän mä sen miehen löytäsin, ku ei ees oo mahiksia lähtee sitä ettimään. Että oon turhautunu tähän elämääni ihan täysillä nyt.

ap

[/quote]

lataa se tinder nii eiköhä jonku sieltä löydä :D

Vierailija
26/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:31"]

Täällä oli juuri ketju vähän aikaa sitten lasten tvn katselusta. Siinä kaikkien tutkimustulosten mukaan tvn katselusta ei ole lapselle mitään hyötyä.

[/quote]

Tarvitseeko kaikesta aina olla jotain hyötyä? Lapsella on mukavaa ajankulua ja lapsi hyötyy, kun äiti saa omaa aikaa edes hetken. Äidin mieliala on parempi ja hän jaksaa touhuta lapsensa kanssa. Siinä on sinulle kaipaamasi hyöty lapselle!

Ärsyttää, kun väsynyt äiti tarvitsee apua ja ystävälliset ihmiset häntä auttavat ja sitten jonkun on taas pakko olla niin negatiivinen ja alkaa paasata telkkarin katsomisesta. Telkkarin katsomisesta ei ole mitään haittaa lapselle, kuten väsyneestä äidistä voi olla.

Ap, tässä ketjussa on tullut monta käyttökelpoista ideaa. Kokeile niitä rohkeasti. Ymmärrän tunteesi hyvin. Kyllä tilanteesi helpottuu lapsen kasvaessa. Voimia!

Vierailija
27/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sulla on jo sillä lailla pullat uunisssa, että lapsesi on leikki-ikäinen, ja kaikkein parhaimmassa iässä dumpattavaksi kavereiden luo leikkimään! Nyt kännykkä kätöseen ja organisoit tälle viikolle ja ensi viikolle leikkitreffejä eri paikkoihin (ja toki teillekin).  Ja hei, joko nappula on ollut yökylässä? Sehän on nimittäin kaikkein parasta! Nyt äkkiä yökyläprojekti vireille. :d

Vierailija
28/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla ihmisillä on suurempi tarve saada olla rauhassa ja yksin. Itseäni ainakin ahdistaa ihan hirveästi lasten jatkuva läsnäolo ja vaatiminen. Meillä myös ravaa paljon lasten kavereita (kaikki alle 7v), mutta sen koen siinä mielessä mukavaksi, että viihtyvät paremmin ilman mua. Meteliä siitä tulee ja jos lyödään neljä 5-vuotiasta poikaa yhteen niin kyllä niitä joutuu vähän väliä opastamaan tai rajoittamaan. Vaikka kavereista on kahdelle vanhemmalle seuraa jää se nuorin, joka sitten itkee entistä enemmän kotona kun joutuu olemaan yksin tai kun on kavereita, häiritsee leikkejä. 

Omat lapset eivät ole kovin rauhallisia ja yksi niistä on erityisen pahantuulinen ja tyytymätön luonnostaan. Välillä tekisi mieli heittää kaikki pihalle tai lähteä itse. Mutta mikään lasten kanssa touhuaminen ei sinänsä minua kiinnosta tai tuota minulle hirveästi iloa. Kaikkea tehdään tai ollaan kokeiltu tässä vuosien varrella. Se, että saa olla pikku kakkosen ajan rauhassa, ei tosiaankaan riitä minulle alkuunkaan. Enempää en halua lasten katsovat päivässä lastenohjelmia paitsi joskus jos on erityistä tarvetta. Olen myös huomannut sen, että kolme on huomattavasti enemmän kuin vain kaksi lasta. Tappelu ja meteli lisääntyy. Meillä myös leikki sujuu paljon paremmin jos joku lapsista on poissa ja vain kaksi paikalla.

Vierailija
29/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan sanoa lapselleni myös sanan ei. Minä juon nyt kupin ja sinä leikit ihan rauhassa omassa huoneessasi tai piirrät tai jotain ihan rauhassa. jne...

Vierailija
30/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:46"]

Odota,kun ne tulee teini- ikään. Kysy sitten.

[/quote]

Kuule, teinit on kyllä TODELLA helppoja taaperoihin verrattuna. Omatoimisia ja pärjääviä yleensä, hyvä kun näet kerran päivässä...

Vierailija
31/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en ole yksinhuoltaja, joten sikäli tilanteesi on vaikeampi, mutta toisaalta minulla on kaksi lasta alle kahden vuoden ikäerolla, eli samaan aikaan kun esikoinen oli uhmaiässä, kuopus oli vauva ja vaati rintaa tunnin välein. Ja tuo kuopus on autistinen eli ei varsinaisesti helppo hoidettava...

Onhan se välillä tosi raskasta. Symppaan tilannettasi! Oletko käynyt lävitse kaikki lähisukulaiset, naapurit ja ystävät, eikö kukaan voi välillä lupautua lastenkaitsijaksi? Entä Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitaja?

Välillä pitää olla omaa aikaa, vaikka lapsi onkin rakas. Pää sekoaa, jos ei hetkeäkään saa olla vaan!

Paljon vaikuttaa oma asenne (ja tätä en tarkoita vittuiluksi). Sinun ei tarvitse leikkiä lapsen kanssa (ainakaan koko aikaa), häntä kannattaa kannustaa omatoimiseen puuhailuun. Se on jopa lapselle hyväksi, että välillä on tylsää ja täytyy itse ideoida tekemistä. Luovuus vaatii omaehtoisuutta, äidin valmiiksi pureskelema tekeminen ei kasvata ollenkaan yhtä tehokkaasti luovuutta.

Toinen asennejuttu on tuo, jonka 27 sanoi eli se, että lapselle voi sanoa "ei, äiti ei nyt leiki, vaan lukee lehteä, leikitään sitten tunnin päästä". Lapselle on hyvä oppia, että kaikilla on oikeus omaan tekemisenrauhaan, myös äidillä!

Kolmas asennejuttu on tuo, että koetko lapsen kanssa puuhailun mukavaksi ja stressittömäksi vai ahdistavaksi suorittamiseksi. Juu, ymmärrän hyvin, että uupumuksen hetkillä sitä asennetta on hiton vaikea muuttaa keinotekoisesti, mutta paljon silti riippuu näkökulmasta. Sama reissu lähipuistoon voi olla kauhea rutiini ja riesa ("taas on mentävä, kun hyvän äidin kuuluu ulkoiluttaa kakaraa") tai mukava irtiotto ("ihana auringonpaiste, mennäänpä viltin ja mehupullon kanssa luumuilemaan puistoon, ja ollaan ja katsellaan pilviä").

Jaksaminen on se tärkein juttu tietysti. Jos mitään tukiverkkoa ei ole, se on luotava. YYA-vaihto naapurien kanssa on yksi vaihtoehto. Vahdi naapurin lasta ja hän vahtii sinun lastasi ylihuomenna. Toinen konsti on hakea Mll:n tukiperhettä - ne on tarkoitettu juuri kaltaisillesi hoitovastuun nujertamille...

http://www.pelastakaalapset.fi/toiminta/lastensuojelutyo/tukiperhetoiminta/

Tsemppiä!

Vierailija
32/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkö jaksan? Helposti. Minä satun pitämään lapsistani.

Vierailija
33/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:46"]

Odota,kun ne tulee teini- ikään. Kysy sitten.

[/quote]

No voi pyhä jeesus. Ei teini-ikä ole mikään peikko, joka auttamatta ahmii lapsi uhreja tuoden mukanaan raivaivoisan teinikapinan. Jota ap voi nyt vielä ennaltaehkäistä, muistuttamalla lasta,  että ei ole mitään ikuista sunnuntaita eikä aina ole kivaa vaan aikuisellakin saa olla jotain omaa. 

Ei se lapsi sitä omaa aikaa anna, jos ei sitä itse ota. Olet jo iso tyttö!

Vierailija
34/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja. Älä anna lapsellesi kuvaa, että hän on häntä heikkomman lapsi. Lapsen tahto on sinun taskussa.

Vierailija
35/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:31"]

Täällä oli juuri ketju vähän aikaa sitten lasten tvn katselusta. Siinä kaikkien tutkimustulosten mukaan tvn katselusta ei ole lapselle mitään hyötyä.

[/quote]

Olen mediatutkija ja tv-toimittaja. Voin nyt ihan suorilta sanoa, että olet pitkälti väärässä.

- kohtuu kaikessa on tietysti tärkeää. Tunti päivässä hyviä lastenohjelmia on täysin ok, kun päivään mahtuu paljon muutakin: vapaata leikkiä, liikuntaa, muiden lasten seuraa, kotitöitä, oleilua vanhempien kanssa.

- televisio ei sinänsä ole yli kolmevuotiaalle haitallinen, mutta aivan pienellä ja epileptisiin kohtauksiin taipuvalla se voi olla neurologisesti haitallista. Taaperot harvemmin jaksavat pitkään televisiota edes tuijottaa.

- televisiosta oppii monenmoista. Lastenohjelmat on tehty opettaviksi, ja niiden kuvamaailma on lapsille sopiva. Enemmän olisin huolissani niistä lapsista, jotka katselevat vanhempien huomaamatta aikuisten ohjelmia televisiosta. Väkivalta, seksi, aikuisten saippuaoopperoiden ihmissuhdekieroilut eivät lapsille sovi.

- televisio on osa lasten mediataitoja, joita lapsen on hyvä nykymaailmassa oppia siinä missä muitakin mediataitoja. Tietokoneen käyttö, näyttöjen (ml. paheksumasi Ipad), kännykän käyttö, niitä kaikkia voi ihan tietoisesti harjoitella.

- Liiallinen television katsominen on - kuten mikä tahansa tekeminen ylenpalttisena - pois tosiaan mm. sosiaalisten taitojen harjoittelulta, mutta televisiota voi myös katsoa sosiaalisesti eli esim. yhdessä äidin tai isän kanssa ja keskustellen. Itse asiassa televisio on sosiaalinen media verrattuna tietokonenäyttöön, koska jälkimmäistä yleensä katsellaan yksin.

Joten valvottua katselua, ohjelmien valikointia - niitä peliin. Tunti pikkukakkosta ei ole pelsebuubista, lapsi voi aina halutessaan mennä vaikka leikkimään huoneeseensa, jos ikävystyttää.

Vierailija
36/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sorry, 29 siis =33

Vierailija
37/38 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 12:09"]Ei hemmetti, mä varmaan oon huomaamattani mies, kun musta löytyy tällainen piirre, että Pitäis saada olla yksin ja toteuttaa itseään yksin aika paljon. D:

ap

[/quote]

No mistä sinä tuollaisen keksit, että vain miehet kaipaa yksinoloa. Yksinolon tarve on ihmisen luonteenpiirre. Moni vain on realisti sillä jos se lapsi on ja ei ole tukiverkostoa niin on kestettävä. Minulle tulee kiukkua aina välillä, mutta sitten taas mennään kun ei muutakaan voi.

Vierailija
38/38 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten kun on jaksanut jo kymmenen vuotta ja pitäisi jaksaa vielä toiset kymmenen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän