Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säilyykö muratti maassa ulkona talven ylitse

Vierailija
21.07.2021 |

Miten on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesän muratit säilyivät pihalla ja haudalla on toissavuoden muratit elossa. Mutta jos on kova talvi, niin ei säily. Alueena Uusimaa.

Vierailija
2/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sijainnista ja talvesta. Jos lunta 20cm säilyvät, jopa vyöhykkeellä IV, Etelä-Suomessa luulen säilyvän. Muratti kestää yli 10-15ast. pakkaseen ja lyhyemmän ajan korkeamman. Ja talvella voi aina heittää muratin päälle jonkun lämpöpeiton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on säilynyt joka vuosi istutuslaatikossa, Keski-Suomi.

Vierailija
4/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahteessa ei, mielellään puolivarjo. 

5/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole säilynyt. Aina ovat kuolleet.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion vaihtaa kuunliljat murattiin. 

Vierailija
7/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautausmaalla olen huomannut että joillakin haudoilla säilyy. Ehkä vielä auttaa jos laittaa havuja päälle talveksi.

Vierailija
8/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muratti on kaunis köynnöstäessään. 

Vierailija
9/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa säilynyt yli kymmenen vuotta ilman minkäänlaista suojausta tai hoitoa. Kasvusto laajenee ja tihenee vuosi vuodelta ja kattaa n. 5mx2m alueen.

Vierailija
10/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole säilynyt, mutta varmaan ollut liian kylmiä talvia ja liian avoin paikka.

Vierailija
11/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talveksi voi peittää muratin jollain paksulla suojakankaalla, lehtikasalla tai muulla eristävällä katteella niin on paremmat mahdollisuudet selviytyä.

Vierailija
12/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muratin pitää olla nimenomaan ulkomurattia. ei mitä tahansa jalostetumpaa versiota kasvista. Täällä on säilynyt ulos istutettuna ja levinnyt jo kivasti vaikka hitaanpuoleisesti monta vuotta, Hämeenlinnan seutu.

Vierailija
13/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kiehtoo ajatus muratista köynnöstämässä muistomerkin ympärillä. Siksi vaihdan kuunliljat murattiin. 

Vierailija
14/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talveksi voi peittää muratin jollain paksulla suojakankaalla, lehtikasalla tai muulla eristävällä katteella niin on paremmat mahdollisuudet selviytyä.

Kylmemmällä alueella saattaa toimia jos on hengittävä kate. Liika kosteus jäätyy ja homehtuu. Lehtikate tai havut saattavat toimia, kangasta epäilen. Lehtikatekkaan ei saa muodostaa märkää mattoa kasvuston päälle.

Vierailija
15/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivarjoon, kosteahkoon paikkaan, jossa saa köynnöstää. 

Vierailija
16/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turussa säilynyt yli kymmenen vuotta ilman minkäänlaista suojausta tai hoitoa. Kasvusto laajenee ja tihenee vuosi vuodelta ja kattaa n. 5mx2m alueen.

Kasvanut hyvin ja tiheä kasvusto suojaa itse itseään. En ole edes yrittänyt köynnöstävää kasvustoa koska on alttiimpi kylmälle säälle kuin maanpeittona. Alkup. taimet olen tuonut Puolan pohjois-osasta,

Budapestistä ja Kroatiasta ja kaikki selvinneet Turussa.

Vierailija
17/17 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muratti on ollut jo vuosia ulkona vyöhykkeellä IV ja hyvin säilynyt.

Ilmaston muutos ja lämpiäminen on tosi asia, jopa neidonhiuspuuta on kasvatettu vyöhykkeellä IV, joka on arempi, kuin muratti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä