Säilyykö muratti maassa ulkona talven ylitse
Kommentit (17)
Riippuu sijainnista ja talvesta. Jos lunta 20cm säilyvät, jopa vyöhykkeellä IV, Etelä-Suomessa luulen säilyvän. Muratti kestää yli 10-15ast. pakkaseen ja lyhyemmän ajan korkeamman. Ja talvella voi aina heittää muratin päälle jonkun lämpöpeiton.
Meillä on säilynyt joka vuosi istutuslaatikossa, Keski-Suomi.
Paahteessa ei, mielellään puolivarjo.
Mulla ei ole säilynyt. Aina ovat kuolleet.
🇺🇦🇮🇱
Mä aion vaihtaa kuunliljat murattiin.
Hautausmaalla olen huomannut että joillakin haudoilla säilyy. Ehkä vielä auttaa jos laittaa havuja päälle talveksi.
Muratti on kaunis köynnöstäessään.
Turussa säilynyt yli kymmenen vuotta ilman minkäänlaista suojausta tai hoitoa. Kasvusto laajenee ja tihenee vuosi vuodelta ja kattaa n. 5mx2m alueen.
Mulla ei ole säilynyt, mutta varmaan ollut liian kylmiä talvia ja liian avoin paikka.
Talveksi voi peittää muratin jollain paksulla suojakankaalla, lehtikasalla tai muulla eristävällä katteella niin on paremmat mahdollisuudet selviytyä.
Muratin pitää olla nimenomaan ulkomurattia. ei mitä tahansa jalostetumpaa versiota kasvista. Täällä on säilynyt ulos istutettuna ja levinnyt jo kivasti vaikka hitaanpuoleisesti monta vuotta, Hämeenlinnan seutu.
Jotenkin kiehtoo ajatus muratista köynnöstämässä muistomerkin ympärillä. Siksi vaihdan kuunliljat murattiin.
Vierailija kirjoitti:
Talveksi voi peittää muratin jollain paksulla suojakankaalla, lehtikasalla tai muulla eristävällä katteella niin on paremmat mahdollisuudet selviytyä.
Kylmemmällä alueella saattaa toimia jos on hengittävä kate. Liika kosteus jäätyy ja homehtuu. Lehtikate tai havut saattavat toimia, kangasta epäilen. Lehtikatekkaan ei saa muodostaa märkää mattoa kasvuston päälle.
Puolivarjoon, kosteahkoon paikkaan, jossa saa köynnöstää.
Vierailija kirjoitti:
Turussa säilynyt yli kymmenen vuotta ilman minkäänlaista suojausta tai hoitoa. Kasvusto laajenee ja tihenee vuosi vuodelta ja kattaa n. 5mx2m alueen.
Kasvanut hyvin ja tiheä kasvusto suojaa itse itseään. En ole edes yrittänyt köynnöstävää kasvustoa koska on alttiimpi kylmälle säälle kuin maanpeittona. Alkup. taimet olen tuonut Puolan pohjois-osasta,
Budapestistä ja Kroatiasta ja kaikki selvinneet Turussa.
Minulla muratti on ollut jo vuosia ulkona vyöhykkeellä IV ja hyvin säilynyt.
Ilmaston muutos ja lämpiäminen on tosi asia, jopa neidonhiuspuuta on kasvatettu vyöhykkeellä IV, joka on arempi, kuin muratti.
Viime kesän muratit säilyivät pihalla ja haudalla on toissavuoden muratit elossa. Mutta jos on kova talvi, niin ei säily. Alueena Uusimaa.