Jos kaikki ihmiset nauttisivat samaa kuukausipalkkaa Suomessa, niin tekisitkö yhä nykyistä työtäsi eli oletko ns. unelma-ammatissasi?
Mielestäni Suomessa pitäisi siirtyä tasapalkkaan jotta ihmiset viihtyisivät oikeasti työssään.
Kommentit (30)
Tekisin, samaa paskaa kaikki työ, mitä väliä mitä tekisi.
Tekisin. En kyllä 8h/pv 5pv/vko. Pikemminkin ehkä 5h/pv 3pv/vko. Ihan siksi, että mulla on muutakin mielekästä tekemistä kuin työ.
En ainakaan tekisi mitään ylimääräistä, enkä venyisi työtahdin mukaan, kuten nyt. Enkä joustaisi enää missään. Jos kaikilla olisi sama kiinteä palkka, miksi viitsisin ponnistella enää minkään asian eteen? Todella mielenkiintoinen skenaaio. Moni asia jäisi tekemättä ja varmistamatta. Ainakin aikataulut ns. "kusisi reisille".
Riippuu sen palkan tasosta. Työ itsessään kyllä mukavaa ja kevyehköä sisätyötä nykyisellään, palkalla tulee toimeen kunhan ei tuhlaile, mutta pudotusvaraa siinä ei ole. Eli jos pysyisi samana tai jopa noussisi, mikäpä ettei.
En tekisi vaan siirtyisin yksinkertaiseen suorittavaan työhön.
Kyllä. Ei tälle alalle kukaan isojen tienestien toivossa ryhdy.
No en tekisi, eikä se tarkoita, ettenkö olisi unelma-ammatissani. Työni on vuorotyötä, stressaavaa ja sisältää palkatonta päivystystä, lisäksi minulla on kolmisenkymmentä alaista. Palkkani kuuluu ylimpään desiiliin, eikä olisi mitään järkeä suostua sen alentamista suomalaisten mediaanipalkkaan, joka oli alle kolme tonnia vuonna 2020.
https://www.stat.fi/tup/kokeelliset-tilastot/tulorekisterin_palkat_ja_p…
Eli: ammatin ei todellakaan tarvitse olla epämieluisa, ettei suostuisi palkan puolittamiseen!
Vierailija kirjoitti:
En usko, että sinusta olisi siihen. Usein näissä "yksinkertaisissa" töissä vaaditaan hyvää kuntoa ja päätäkin vielä.
En minäkään tee itse taloa tai korjaa autoani, vaikka nämä työt ovatkin alemman koulutuksen töitä kuin omani.
Muuttaisin ulkomaille parempien palkkojen perassa. Ainiin - tein sen jo :D
En, tekisin jotain vähemmän stressaavaa työtä. Sellaista joka on helppo unohtaa kun työaika loppuu.
Mulla ei ole työtä, vaikka haluaisin. Jos saisin tehdä sen tyyppistä työtä kuin ennenkin, niin tekisin mielelläni.
Jos myös yrittäjät saisivat varman tasapalkan, niin tekisin käsityöharrastuksestani työn. Todellisuudessa se harrastus ei ole niin tuottavaa, että sillä eläisi, vaikka yrittäisi myydä tuotteita, ja teen vain omaan käyttöön tai lahjaksi.
Joo ei ole kovinkaan tasa-arvoista kun siivooja ei saa samaa palkkaa kuin lääkäri.
Miten voidaan edistää siivoojan ja lääkärin tasa-arvoa?
Mikä se kuukausipalkka sitten olisi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama. Tästä kuormituksesta ja jatkuvasta itsen kehittämisestä todellakin haluan kunnon korvauksen, vähintään sen mitä nyt.
Mielellään tekisin jotain suht helppoa kuten nuorena kesätöissä.
Lopettaisin yliopisto opiskelut ja jatkaisin kokopäiväisenä kaupan myyjänä. Koska ihan turhaan mä hankkisin hyvän ammatin jos ei se rahallisesti vaikuttaisi
Kyllä tekisin. Mun palkka on nyt suurin kuin koskaan eli olen urani huipulla liki viisikymppisenä, ja silti mun palkka on vain 2580€ br kun mediaani taitaa olla lähemmäs kolme tonnia.
Se on kyllä aika outoa että se mediaani muodostuu tuohon kolmen tonnin lähelle, kun kuitenkin kolme tonnia on jo päällikkötason palkka monella alalla, ja päälliköitä on aina paljon vähemmän kuin niitä alaisia, ja johtajia on vielä vähemmän.
Olen jo unelma-ammatissani = eläkeläinen.
Palkkani on nyt noin 5 000 €/kk + lisät. Jos punikit jotenkin onnistuisivat säätäämään samapalkkalain Suomeen niin lähtisin hyvissä ajoin ulkomaille josta palasin Suomeen 2 vuotta sitten. Suomessa on sosialistinen järjestelmä ja siihen liittyvä maariski. Kannattaa olla tilit ja rahat ulkomailla jotta voi nostaa kytkintä.
En tekisi. Työni on palkitsevaa, ihanaa, mielenkiintoista - mutta myös järkyttävän raskasta ja sitovaa, harvoin viikosta selviää alle 60 työntunnin ja kunnon lomia ei juuri ole. Hyvä palkka mahdollistaa sen, että hyvin vähäinen vapaa-aika on mahdollista käyttää palauttavasti, eli turhia murehtimatta ja osatamalla esim. välillä siivousapua tai korjauttamalla auto lähimmässä paikassa halvimman sijaan. Jos en saisi näin hyvää palkkaa, valitsisin helpomman työn jotta vapaa-aikaa sitten riittäisi paremmin taloudellisesti elämiseen.
Mikähän se kuukausipalkka sitten olisi?