kuinka paljon harrastat liikuntaa viikossa?
Itse aloitin lenkkeilyn eilen.. Eilen kävin 4,6km lenkillä ja tänään illalla reippailin 2km. Tästä se lähtee :)
Kommentit (59)
Enpä ole kovin hyvä liikkumaan, mut syynä on vain ja ainoastaan laiskuus ja saamattomuus. Mutta vinkkinä kaikille, joiden aika ei meinaa riittää liikuntaan, työmatkakävelystä/-pyöräilystä saa usein "ilmaisia" liikuntaminuutteja! Jos on esim 10km työmatka, sen pyöräilee tottuneena helposti 30-45 minuutissa, riippuen reitistä. Samaan matkaan menee autolla helposti parikymmentä minuuttia, julkisilla yli puolisenkin tuntia. Jos siis vaihtaa esim auton pyörään, saa 30-45min liikuntaa kuluttamalla 10-25min aikaa ja voila, aika-avaruus taivutettu! Meiltä on keskustaan noin kolme kilometriä, ja kävelen sinne lähes aina (ei mitenkään joka päivä ole sinne asiaa), koska bussilla menoon odotteluineen menisi helposti parikymmentä minuuttia (kesäaikaan pyörä on nopein keino, mutta en tahdo pyöräillä talvella tai nyt raskaana). Lihasvoimin tehdyt siirtymiset eivät kuitenkaan ole niin ajanhukkaa kuin bussissa istumiset!
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 12:37"]
Muakin kiinnostaa kysyä teiltä jotka liikutte yli viisikin tuntia viikossa (lapselliset siis), mistä aika? Liikkuuko / harrastaako puoliso? Unentarve? Tiedän et jotkut pärjää 7h unilla mainiosti, tarvitsen itse 8 tai siitä liikkumisestakaan ei kerta kaikkiaan tule mitään.
Mun treenit 3*vko noin 1h (yksi pitkä lenkki voi olla 1,5-2h), lenkkiä ja kotijumppaa. Miehellä myös 3*vko pelitreenit. Kaksi lasta, toinen vauva. Neljättä treenikertaa mangutaan molemmat vuoronperään, joten hyvät aikavinkit otetaan vastaan :)! Vaunuhölkkää oon joskus harrastanut, mutta kieltämättä yksin treenaaminen on vaan paljon tehokkaampaa, ja nollaa paremmin.
[/quote]
Miten olisi 30 minuutin kahvakuulatreeni vuoropäivinä sinulle ja miehellesi? Sillä välin kun toinen tekee ruokaa/nukuttaa lapsia/tarkistaa läksyt/ripustaa pyykkiä/siivoaa keittiötä tms. toinen ottaa kahvakuulan kauniiseen käteen ja tekee muutaman etuheilautuksen, pystypunnerruksen, kyykyn ja vatsarutistuksen. Tai jos vaihtaisit palstailun kuulailuun?
Käyn 3-5 kertaa viikossa salilla noin 1,5 tuntia kerrallaan sisältäen alkulämmittelyt ja verryttelyt. Kävelen muutaman puolen tunnin lenkin lisäksi ja kesäaikaan pyöräilen töihin 6 km suuntaansa. Olen ylpeä voimastani ja kiinteästä kropastani.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 12:29"]
Koiran kanssa lenkkeilyä arkipäivinä vähintään 2h/pv. Viikonloppuna kolmesta viiteen tuntiin. Yleensä kävellään metsässä tai juostaan puistossa. Eli noin 16-20h viikossa.
[/quote]
Koirasi varmaan kiittäisi jos osaisi :)
Kaksi kertaa viikossa jumpassa ja 3-4 kertaa viikossa vaunulenkillä 30-69 min. kerrallaan. Tavallinen kotiäiti olen.
2-3 kertaa viikossa käyn salilla (yleensä ryhmäliikuntatunti kuten pump tai kahvakuula). Usein tuntuu, että tuo on ihan maksimi, mitä arkisin ehdin. Olen siis opiskelija ja käyn opintojen ohella töissä.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2014 klo 12:37"]
Muakin kiinnostaa kysyä teiltä jotka liikutte yli viisikin tuntia viikossa (lapselliset siis), mistä aika? Liikkuuko / harrastaako puoliso? Unentarve? Tiedän et jotkut pärjää 7h unilla mainiosti, tarvitsen itse 8 tai siitä liikkumisestakaan ei kerta kaikkiaan tule mitään.
Mun treenit 3*vko noin 1h (yksi pitkä lenkki voi olla 1,5-2h), lenkkiä ja kotijumppaa. Miehellä myös 3*vko pelitreenit. Kaksi lasta, toinen vauva. Neljättä treenikertaa mangutaan molemmat vuoronperään, joten hyvät aikavinkit otetaan vastaan :)! Vaunuhölkkää oon joskus harrastanut, mutta kieltämättä yksin treenaaminen on vaan paljon tehokkaampaa, ja nollaa paremmin.
[/quote]
Miten olisi 30 minuutin kahvakuulatreeni vuoropäivinä sinulle ja miehellesi? Sillä välin kun toinen tekee ruokaa/nukuttaa lapsia/tarkistaa läksyt/ripustaa pyykkiä/siivoaa keittiötä tms. toinen ottaa kahvakuulan kauniiseen käteen ja tekee muutaman etuheilautuksen, pystypunnerruksen, kyykyn ja vatsarutistuksen. Tai jos vaihtaisit palstailun kuulailuun?
[/quote]
Voisi olla ihan harkinnan arvoinen idea. Joku lyhyehkö lihaskuntotreeni menisi vielä illalla ohessa, ja olisi myös tarpeellinen, siihen harvemmin jaksaa ryhtyä ;). Periaatteessa sunnuntain uhraamalla saisi neljännet treenit järjestettyä, mutta oon halunnut pitää kiinni myös perheen yhteisestä ajasta. Ja palstailu taas on siinä mielessä kuulailua helpompaa, että sitä ei ärsytä jättää kesken kun vauva kiljaisee :).
4x viikossa salilla, lenkkeilyä 2-3x.
En harrasta muuta kuin hyötyliikuntaa ja omatoimista joogaa. Keskityn älyllisiin harrastuksiin enkä ruumiin palvontaan enkä halua riutunutta ja rinnatonta vartaloa tai miesmäisiä lihaksia. Hyi.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 22:20"]
Te jotka liikutte 7-10 tuntia viikossa, miten teillä riittää aika? Vai hoitaako mies lapset, kodin ja ruuat? Käyttekö normaalisti kokopäivätöissä?
Mulla menee jo työpäivään+matkoihin sen 10h/ päivä, nukkuakin pitäisi vähintään 8h, jäljelle jää 6 tuntia, joista aamuihin menee jo 2. Iltaan siis 4h, ja siihen pitäisi sisällyttää lasten koulujutut, läksyjen teot, ruuan laitot, pyykit, kauppareissut jne.
[/quote]
Työmatkoihin menee suuntaansa vartti, joten olen kotona jo viimeistään 16:15. Nukkumaan käydään 22 maissa, joten jäähän tuohon melkein 6 tuntia per arkipäivä ja viikonloput päälle. Kodissa nyt ei kummemmin ole hoitamista, ruokaa ei tehdä kuin viikonloppuisin (kumpikin syö töissä ravintolalounaan), lapsia ei ole. Hyvin jää aikaa, ennemmin kropan palautuminen vaatii treenitaukoja kuin ajan puute.
en harrasta muuta liikuntaa kuin hyötyliikuntaa kävelemällä. arkipäivisin tulee 6-12km per päivä, viikonloppuisin 1-30km per päivä, riippuen käynkö missään :-D
1.5h lenkki päivässä + hyötyliikunta.
Kirjoitin jo tuonne edelliselle sivulle 25/: Elikkä kun jotkut kysyvät että kuinka ehdit harrastaa liikuntaa, kun on lapsia. jne? Jos asut esim. kerrostalossa, niin rappusia käyttämällä saat jo paljon aikaan: itse en käytä juuri koskaan hissiä, paitsi erittäin suurten kantamusten vuoksi, sama koskee tietysti myös kaikkea liikkumista/ asiointia esim. virastoissa.jne. En ole koskaan käynyt kuntosaleilla (suosittelen toki koska siellähän löytyy telinettä varmaan joka lähtöön!) Sen sijaan käyn kyllä mahdollisuuksien mukaan ´´ulkosalilla´´, eikä maksa mitään, kun kaupunki on asentanut ihan taivas-alle n.10 erilaista voimailutelinettä, joista löytyy myös samanlaisia kuin on myös kuntosaleilla. Mutta jos palataan vielä tuohon, ettet pääse kotoa treenisalille, niin kotonahan pystyy toki tekemään erittäin monipuolista liikuntaa. Itse olen harrastanut esim. jalkakyykkyä (noin vuoden verran) ilman painoja, ja täytyy kyllä sanoa että askel käy erittäin keveästi, kun jaloissa on sitä ruutia! Tämän lisäksi teen erilaisia punnerruksia, sekä tietysti lankutusta, joka on erittäin tehokas keskivartaloliike!
Kävelen jääkaapille ja takaisin, pari kertaa päivässä.
8-10 tuntia.Tämä sisältää työmatkat. On tosiaan muutama tunti vähemmän kuin ennen koska vaivoja, joutuu rajoittamaan.
8-10 tuntia viikossa. Käyn joka arkiaamu tunnin lenkillä, kun muut vielä nukkuu eli se on pois vain minun yöunista, ei perheeltä. Käyn 3x vko salilla/teen kotitreenin. Lisäksi venyttelyä, joskus viikonloppuisin lenkkiä, uintia, ulkoilua perheen kanssa. Hyvin riittää aika kun liikunnalle haluaa aikaa. Menen aiemmin nukkumaan, en katso mitään illan elokuvia tai roiku netissä iltaisin. Kaupassa käydään 1-2 kertaa/vko, mies yleensä hoitaa sen. Minä teen pääsääntöisesti ruoat niin, että samaa syödään aina muutama päivä. Joka päivä kun tekee jonkun pienen kotihomman, esim. tänään pesee pyykit, huomenna imuroi ja viikkaa pyykit kaappiin jne. ei siihen kerralla mene kauaa aikaa.
Lähinnä vippailen koiran kanssa. Elis päivässä muutama lyhyt, ja yksi pitkä lenkki, sanotaan 3-7km. Päälle hyötyliikunnat, menen joka paikkaan jalan tai pyörällä. Yhteensä kävelen 5-15 km päivässä. Työ on semifyysisitä ja paljon rappusia. Kävin aiemmin salilla, en enää. Teen säännöllisen epäsäännöllisiä lihaskuntoharjoitteita kotona.
Liikuntaa voi harrastaa myös lasten kanssa. Pyörän selkään ja lapset pyöräkärryyn, juoksu/kävelylenkille lapset pyörällä mukaan tai pienemmät rattaisiin. Kotona HIIT-treenejä, lapset tykkää yleensä olla mukana treenaamassa(ainakin alussa) jne.
Minä olen kokopäivätyötä tekevä yrittäjä, äiti ja triathlisti. Pääsääntöisesti treenejä kertyy 7-9h viikossa, jonka lisäksi lasten kanssa harrastus touhuamiset(jalkapallo, yleisurkka jne..).
Kannattaa avartaa mahdollisuuksia lasten kanssa treenaamiseen.. Toki "helpompaa" on treenata yksin kuin lasten kanssa, mutta lasten kanssa treenaaminen onnistuu kyllä hyvin, kun asennoituu vain.
Minun treeneistä about 3h(uinti, rullahiihto ja kovatempoinen juoksu) ovat sellaisia, jotka teen yksin. Muuten 4-6h treeneistä tehdään lasten kanssa.
Tsemppiä, ei se ole kuin asenne kysymys!
1-4 x vkossa 1-1,5 h kerralla, juoksulenkkejä, combattia,tanssia, salia, mitä millonkin vaivattomimmin pääsee tekemään. Yhden lapsen kanssa asustan, lapsi mukana lenkillä (pyöräilee) tai salin lapsiparkkiin. Liikkuisin mielelläni enemmänkin mutta nyt yh:na ei onnistu..