Pianistit, miten ihmeessä
...te keksitte sen vasemman käden soittoon kun on vain melodia ja sointumerkit? Siis jos oikealla melodiaa niin miten soitatte sointuja?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 07:38"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 07:36"]
Entä miten soitetaan esimerkiksi seuraavanlainen sointumerkintä: G/H?
Kuuluuko silloin soittaa oikealla kädellä G ja vasemmalla H, vaiko siirtyä vain nopeasti G:stä H:hon..?
Vaiko jotain ihan muuta?
[/quote]
G-duurisointu jossa H bassosävelenä. Eli normisti olisi G H D, niin tuossa on H D G.
[/quote]Jep. Riippuu tilanteesta, mutta itse usein otan sen bassosävelen vasurilla ja oikealla valitsen sopivan käännöksen melodian mukaan.
Mutta entä jos se bassosävel ei kuulu sointuun? Esim. A/G#. Onko se silloin G# A C# E vai G# C# E? Kun olen kokeillut, niin tuntuu riippuvan tilanteesta, että kannataako sitä soinnun perussäveltä ottaa mukaan mutta tietääkö joku, miten asia virallisesti on?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:28"]
G-duurisointu jossa H bassosävelenä. Eli normisti olisi G H D, niin tuossa on H D G.
Mutta entä jos se bassosävel ei kuulu sointuun? Esim. A/G#. Onko se silloin G# A C# E vai G# C# E? Kun olen kokeillut, niin tuntuu riippuvan tilanteesta, että kannataako sitä soinnun perussäveltä ottaa mukaan mutta tietääkö joku, miten asia virallisesti on?
[/quote]
Kyllä tuossa esimerkissä se A on suotavaa ottaa mukaan. G# A C# E on ihan validi sointu, nimittäin A7. A:n pois jättäminen johtaa siihen, että soinnusta tulee C#-mollisointu.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:28"]
[/quote]
Kyllä tuossa esimerkissä se A on suotavaa ottaa mukaan. G# A C# E on ihan validi sointu, nimittäin A7. A:n pois jättäminen johtaa siihen, että soinnusta tulee C#-mollisointu.
[/quote]Niin joo, niinpäs onkin :) en tajunnutkaan että siitä tulee C#m. Mutta A7 muuten on A C# E G ja G# A C# E on Amaj7 :)
Tai no siis tuo viimeinen on Amaj7/G# :D t. edellinen
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 17:28"]
[/quote]
[/quote]Niin joo, niinpäs onkin :) en tajunnutkaan että siitä tulee C#m. Mutta A7 muuten on A C# E G ja G# A C# E on Amaj7 :)
[/quote]
Hupsista vaan, hyvä kun korjasit! 42
Ei ketään kiinnosta joku vitun piano. T.teini
Ap:sta ei tule koskaan pianistia.
Mitä tarkoittaa sointumerkintä E5?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 02:32"]Mitä tarkoittaa sointumerkintä E5?
[/quote]Voimasointua/powersointua/kvinttisointua/vitossointua, miksi itse haluaa kutsua. Tarkoittaa sitä, että soinnussa on vain kaksi säveltä, keskimmäinen (terssi) puuttuu. Keskimmäinen sävel määrää, onko sointu duuri vai molli. Voimasointu ei ole siis kumpikaan. Käytetään paljon rockissa.
C5 = C G
D5 = D A
E5 = E B
jne...
Ap ei kannata edes aloittaa pianonsoittoa kun ei mistään mitään ymmärrä.
Ap on huåra.