Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peseekö teillä mies pyykkiä?

Vierailija
27.07.2014 |

Ollaan lapseton nuori pariskunta ja meillä minä olen aina pessyt miehenkin pyykit. Olen koittanut saada miehen tajuamaan, että hän voisi edes joskus itse pestä omat kamppeensa, mutta eipä tunnu menevän kaaliin. Mitenkäs muilla? Ja mikä neuvoksi?

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus, oikeastiko tällaiselle kysymykselle on vielä nykypäivänä tarvetta Suomessa?? Pesee tietysti, miksi ei pesisi, oli ajatukseni kun luin kysymyksen. Ja ripustaa, laittaa kaappiin, silittää (omansa ja joskus lasten vaatteita - minä en käytä juurikaan puuvillaa, mitä pitäisi silittää), siivoaa, pesee vessoja, tyhjentää astianpesukonetta, luuttuaa lattioita, vaihtaa kissanhiekkaa ja mitä ikinä siivoustoimia kodissa nyt on. Molemmathan me täällä asutaan lastemme ja lemmikkiemme kanssa ja molemmilla on onneksi kaksi tervettä kättä. Minä imuroin harvoin, koska inhoan sitä ja mies pyyhkii pölyjä harvoin, koska inhoaa sitä. Muuten ei oikein ole työnjakoa. Paitsi että minä hoidan kauppareissut ja kokkailut useammin ja mies siivoaa useammin kuin minä.

Vierailija
42/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee. Ennen hän täytti koneen aivan (liian) täyteen, ja pyykit olivat ihan tuhannen rutussa ja tuskin puhtaita. Samoin ripustaminen, ei yrittänytkään oikoa vaan laittoi vaatteet täysin ruttuisina kuivaustelineeseen.

Kerran se laittoi pyykit koneeseen, ja parin tunnin päästä ripusti niitä kuivumaan. Ihmettelin että mikä täällä oiken haisee.. Oli unohtanut käynnistää koneen, ja ripusti niitä pesemättömiä likaisia pyykkejä kuivumaan..

Nyt kun olen hieman opastanut, niin homma sujuu ihan ok. Ainoastaan kuivien pyykkien lajittelu kaappeihin ei ihan pelaa, joudutaan tekemään vaihtareita perheenjäsenten kesken kun isä on ollut lajittelemassa vaatteita kaappeihin, ne on yleensä laitettu arpomalla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:14"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:11"]

Pesee omansa, mutta näkisittepä miten laittaa ne kuivumaan :D Naapuritkin varmaan nauravat niille ryppykasoille jotka pyykkinaurulla roikkuvat ja ties missä asennossa :D

Miten muilta onnistuu tuo pyykkien narulle ripustaminen?

[/quote]

No minun miehellä on järki päässä, ja se osaa kyllä niin yksinkertaisen homman tehdä ihan oikein. Mitä älykääpiöitä teillä siellä kotona oikein on jos ei tuon vertaa tajua?

[/quote]

Ehkä se meneekin toisinpäin, että ovat fiksuja ja laittavat siksi pyykit rutussa kuivumaan, koska tietävät sen ärsyttävän naisia. Jos kokeilevat tuolla sitä, ettei enää tarvitse hoitaa pyykin pesua..

Vierailija
44/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee tietenkin. Omat ja mun ja lastenkin. Ei se nyt niin rakettitiedettä ole kerätä niitä hienopestäviä tms. pois sieltä muiden pyykkien joukosta.

Meillä molemmat tekee sujuvasti kaikkea. Tosin käytännön syistä jos joku käy yksin kaupassa, se on yleensä mies (hänellä on ajokortti). Yleensä kuitenkin käydään porukalla. 90% ajasta ruoan laitan minä, ja imuroin. Mies taas vastaavilla prosenteilla leikkaa nurtsin ja tekee korjaustyöt (koti ja auto).

Vierailija
45/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee kyllä, mutta mielummin pesen itse. En tykkää värjäytyneistä vaatteista, joten mielelläni itse lajittelen ja pesen pyykit.

Pesee aina omat työvaatteensa.

Vierailija
46/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho.

Vierailija
47/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen enemmän, mutta kyllä mieskin välillä pesee. Ja tekee toisaalta muita kotitöitä, aika tasan menee meillä hommat ja olen ihan tyytyväinen tähän.

Vierailija
48/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 01:11"]

Pesee kyllä, mutta mielummin pesen itse. En tykkää värjäytyneistä vaatteista, joten mielelläni itse lajittelen ja pesen pyykit.

Pesee aina omat työvaatteensa.

[/quote]

Vaatteiden lajittelu on ihan turhaa, kunhan pesee erikseen herkät silkit ja villat sekä muistaa pestä pari kertaa erikeen väriä päästävät uudet vaatteet. Kuudessa vuodessa ei ole tullut ainuttakaan värivahinkoa.

Vierailija
49/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh..meillä mies ei osallistu mihinkään kotityöhön eikä lasten hoitoon. Koska hänen mielestään ei tarvitse kun hän käy töissä ja minä olen vaan kotona lasten kanssa. Eikä aio sittenkään osallistua kun lähden töihin. Lapsia neljä. Mun koko aika menee kotitöissä. Harkitsen vakavasti eroa.

Vierailija
50/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 02:38"]No huh..meillä mies ei osallistu mihinkään kotityöhön eikä lasten hoitoon. Koska hänen mielestään ei tarvitse kun hän käy töissä ja minä olen vaan kotona lasten kanssa. Eikä aio sittenkään osallistua kun lähden töihin. Lapsia neljä. Mun koko aika menee kotitöissä. Harkitsen vakavasti eroa.

[/quote]

No onhan se ymmärrettävää herranen aika! Siis ero. Nythän mies on vaan lisävaiva, jos ei kerran osallistu mihinkään.

Vierailija
51/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:23"]

Aika moni tuntuu kuivattavan pyykkiä narulla. Meillä ei edes ole pihalla, saati sisällä pyykkinaruja. Melkein kaiken voi kuivata kuivausrummussa ja loput pienellä kuivaustelineellä. Hiljattain hankittiin lämpöpumppukuivuri ja nyt siinä telineessä kuivataan lähinnä jotain rintaliivejä, melkein kaiken voi kuivata kuivausrummussa.

Eikö esim. pyyhkeet ole järkyttävän karekeita, jos ne kuivaa narulla? Ai mutta nehän taisikin olla näitä talouksia joissa mies ei pyykkää, eli helpottavi koneita ei tarvita ;)

[/quote]Möin juuri kuivausrummun pois kun käytin sitä niin vähän. Pyykinpesukoneen päällä se oli vuosia lähes käyttämättä. Mistään ei tule ihanamman pehmeätä kun tuulessa ja auringossa kuivuneesta pyykistä, sisällä kuten vaan vain kun ulos ei viitsi laittaa.

Vierailija
52/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:47"]

Ei enää. Laittaa kaikki sekasin ja vaaleet muuttuu harmaiksi. Mä pesen. Muita hommia kyllä tekee, laittaa ruokaa ja tiskejä ja joskus jopa imuroi.

[/quote]

Tästä syystä meillä on karkea lajittelu tummin ja vaaleisiin vaatteisiin jo pyykkikorissa. Pesuohjeet (lämpötila) osaa katsoa, mutta hahmotus tummissa ja vaaleissa menee sekaisin. 

Itseasiassa aika usein tuo pyykiä pesee ja ripustaa kuivumaan. Minä taas viikkaan kaappiin, koska muuten olisi kaappi ihan sekaisin.

Vierailija
53/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Ja meidän nuoret ovat pesseet jo vuosikausia koko perheen pyykit. Nyt eivät enää kotona, kun opiskelevat, paitsi esikoinen nyt kesätyön takia. Poikia, 21 ja 23 on iät. Ei mitään ongelmaa hoitaa omat pyykit opiskelupaikkakunnilla. Ei meillä katsota, että minun pyykit ja sinun pyykit, vaan se on yksi kotityö ja samassa koneessa pestään kaikkien samaan pesuun sopivat vaatteet tai teksiilit. En oikein ymmärrä tuota, että omia pyykkejä pestään erillään, miksi ihmeessä? Jokainen vie omat vaatteensa kaappeihin sitten itse. Tosin liinavaatekaapista pidetään miehen kanssa huolta, sitä ei pojat niin paljon ole  hoitaneet, jos eivät ole pitempään yksin kotona. Mutta sekin opiskelupaikoilla menee, vaikka ei ne kaapit hirveän siistejä ole. 

Vierailija
54/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin. Tämä johtuu siitä, että pyykkihommat ovat niitä harvoja kotitöitä joista pidän. Ihan mielelläni siis laitan koneen pyörimään ja pyykit kuivumaan.

Mies meillä esim. silittää yleensä vaatteet, pesee vessat ja ikkunat, imuroi jne.

Vierailija
55/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pese kuin äärimmäisessä hätätapauksessa. Mutta en minäkään huolla enkä korjaa autoa, vaikka renkaat saan saan vaihdetuksi ja muutkin pyyhkijänsulanvaihdot, nesteiden ja öljyn lisäykset ja sellaiset osaan.

Vierailija
56/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesusta tuskin kannattaa tapella, konehan sen hoitaa! Kuivaamiseen myös, jos talosta löytyy kuivuri. Eikä pyykkien ripustaminen ja viikkauskaan kovin kauaa vie. 

Vierailija
57/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:07"]

Joo. Ja meidän nuoret ovat pesseet jo vuosikausia koko perheen pyykit. Nyt eivät enää kotona, kun opiskelevat, paitsi esikoinen nyt kesätyön takia. Poikia, 21 ja 23 on iät. Ei mitään ongelmaa hoitaa omat pyykit opiskelupaikkakunnilla. Ei meillä katsota, että minun pyykit ja sinun pyykit, vaan se on yksi kotityö ja samassa koneessa pestään kaikkien samaan pesuun sopivat vaatteet tai teksiilit. En oikein ymmärrä tuota, että omia pyykkejä pestään erillään, miksi ihmeessä? Jokainen vie omat vaatteensa kaappeihin sitten itse. Tosin liinavaatekaapista pidetään miehen kanssa huolta, sitä ei pojat niin paljon ole  hoitaneet, jos eivät ole pitempään yksin kotona. Mutta sekin opiskelupaikoilla menee, vaikka ei ne kaapit hirveän siistejä ole. 

[/quote]

Meillä pestään lähinnä omat pyykit, pyyhkeitä ja lakanoita yms pesee molemmat. Syy tosin on lähinnä se, että miehen ja mun vaatteiden materiaalit eroaa yleensä, ja mulla on paljon enemmän 30 asteessa pestäviä vaatteita. Tiedän itse mitkä ne on "käsikopelolla" joten pyykkääminen on paljon nopeampaa molemmille kun ei jokaista vaatetta tarvitse kääntää ympäri ja katsoa pesuasteta.

Btw. Joku tuolla aikaisemmin sanoi käyttävänsä pyyhkeille huuhteluainetta. Ei kannattaisi. Huuhteluaineen käyttö pyyhkeiden kanssa heikentää niiden pyyhkeiden kuivausominaisuuksia kun se vaikuttaa siihen froteen nukkaan.

:D Ja kun nyt miehistä puhutaan, niin olin jopa vähän yllättynyt kun mieskin tiesti tämän, ettei huuhteluainetta tule käyttää pyyhkeiden kanssa.

Vierailija
58/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee omat pyykkinsä.

Vierailija
59/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan meillä pääasiassa kaikki pyykit ja silitykset. Haluan itse lajitella pyykit ja silittäminenkin on ihan kivaa.

Kotityöt kyllä hoidetaan kokonaisuutena tasapuolisesti. Minun tuskin koskaan tarvitsee koskea imuriin ja moppiin.

Vierailija
60/77 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa nuori ja lapseton pariskunta. Mies pyykkää sekä tiskaa ja laittaa aina ruoan. Jos minä yritän, ottaa välineet pois että "anna minä teen meen sä vaan vaikka kattoo telkkaria" :D On muutenkin tarkka että on aina siistiä. Minä olen yleensä se joka siivoaa ja pyykkää muuten koska olen tällä hetkellä kotona vain.