Mistä hyvä yksiö-kaksio opiskelijalle?
Mistä ostaisit Helsingin yliopiston opiskelijalle (Porthania) asunnon? Toki Katajanokka ym. olisivat upeita, mutta hinnat pilvissä. Mamu-alueellekaan ei haluta, joten mikä vielä normaalia siistiä ja kohtuuhintaista aluetta?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:08"]
Mielikuva av-mammoista (ne tuplamaisterit ja lääkärit, tietty) ostelemassa lapsilleen asuntoja Helsingistä.... :-D
[/quote]
Meillä ostajina on insinööri ja KM. Ihan vauva-ajasta alkaen on ollut selvää, että lapsille ostetaan omat kämpät opiskelukaupungista ja jos he nyt opiskelevat Helsingissä, niin sieltä se on järkevintä hankkia. Ja kun ei tarvitse laittaa ostolle ehdoksi lainansaantia tms. niin sen asunnon saa aika nopeasti. Jokaisella meistä on sama mahdollisuus, mutta se merkitsee sitä, että opettelee sijoittamaan rahasa, ei vain säästämään.
[/quote]
Tai, opettaisit lapsesi itse säästämään ja huolehtimaan raha-asioista?
[/quote]
Kyllä he ovat senkin oppineet tekemään. On vain helpompi säästää asunto, jos saa työstään säännöllistä kuukausipalkkaa 4000 e/kk kuin lukioaikana 800 e/kk. Lapsillani on jokaisella ollut 18v iässä yli 20 000 euron ihan itse hankittu omaisuus, josta tosin osa on hankittu työnteon sijaan sijoittamalla. He osaavat huolehtia raha-asioistaan keskimääräistä paremmin, mutta sinusta olen epäonnistunut, koska en ole opettanut heille sossun luukun näppäryyttä.
[/quote]
Lol mikä tilitys taas! Nämä yksityiskohtaiset minä ja minun lapseni -vastaiskut ovat kyllä AV:n suola.
[/quote]
Ehkä ei pitäisi ehdottaa, että opeta lapsiasi säästämään. Silloin voi saada selvityksen siitä, miten sinullakin olisi rahaa, jos olisit tehnyt kuten minä ja lapseni. Paljonko sinulla on tällä hetkellä sijoitettuna ja paljonko saat tuottoa? Minulle av:n suola ovat mammat, joilla on tilillä 20 euroa seuraavan kahden viikon ruokaan, kun "tuli yllättävä lasku" .
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:08"]
Mielikuva av-mammoista (ne tuplamaisterit ja lääkärit, tietty) ostelemassa lapsilleen asuntoja Helsingistä.... :-D
[/quote]
Meillä ostajina on insinööri ja KM. Ihan vauva-ajasta alkaen on ollut selvää, että lapsille ostetaan omat kämpät opiskelukaupungista ja jos he nyt opiskelevat Helsingissä, niin sieltä se on järkevintä hankkia. Ja kun ei tarvitse laittaa ostolle ehdoksi lainansaantia tms. niin sen asunnon saa aika nopeasti. Jokaisella meistä on sama mahdollisuus, mutta se merkitsee sitä, että opettelee sijoittamaan rahasa, ei vain säästämään.
[/quote]
Tai, opettaisit lapsesi itse säästämään ja huolehtimaan raha-asioista?
[/quote]
Kyllä he ovat senkin oppineet tekemään. On vain helpompi säästää asunto, jos saa työstään säännöllistä kuukausipalkkaa 4000 e/kk kuin lukioaikana 800 e/kk. Lapsillani on jokaisella ollut 18v iässä yli 20 000 euron ihan itse hankittu omaisuus, josta tosin osa on hankittu työnteon sijaan sijoittamalla. He osaavat huolehtia raha-asioistaan keskimääräistä paremmin, mutta sinusta olen epäonnistunut, koska en ole opettanut heille sossun luukun näppäryyttä.
[/quote]
Niin, ne vaihtoehdothan on 20000 € omaisuus tai sossun luukku... ihmisillä on erilaiset lähtökohdat elämään, et kai väitä että alaikäiset lapsesi olisivat osanneet sijoittaa rahansa hyvin ilman teidän vanhempien apua?
[/quote]
Jo pelkkä lapsilisä on noin 20000 €, joten sen verran pystyy kuka tahansa lapsi säästämään (tai vanhempi lapselle sivuun laittamaan) ja jos käy töissä lukion ohessa + kesällä, saa aika pikaisesti vuodessa 5000 - 10 000 € sästöön, jos vanhemmat maksavat asumisen, ruuan jne. Erilaiset lähtökohdat ovat pitkälti sitä, opettavatko vanhemmat tekemään töitä vai menemään sossuun. Lapseni ovat 15v iästä lähtien huolehtineet itse omista sijoituksistaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:41"]Mistä ostaisit Helsingin yliopiston opiskelijalle (Porthania) asunnon? Toki Katajanokka ym. olisivat upeita, mutta hinnat pilvissä. Mamu-alueellekaan ei haluta, joten mikä vielä normaalia siistiä ja kohtuuhintaista aluetta?
[/quote]
Katajanokalla on paljon "mamuja" kuten koko kantakaupungissa. Olisin ehdottanut esim. Meikkua tai Kallion aluetta, josta on tosi hyvät kulkuyhteydet ympäri pk-seudun, mutta ilmeisesti vain Etelä-Helsinki on mieleen.
Minä en ostaisi asuntoa esimerkiksi Krunasta, Skattalta tai ihan eteläisimmästä kärjestä. Niihin on huonot julkiset yhteydet: joo ovat lähellä keskustaa, mutta ensin saat kävellä sinne keskustaan että pääset liikkumaan eteenpäin.
[/quote]
Kyllähän Katajanokalta pääsee ratikalla tai kävellen helposti.
Totta, että kantakaupunki miellyttäisi eniten, mutta käy se Kallio ja Meilahtikin. Ei ne mitään huokeita ole nekään enää. Tuo on kyllä yllätys, että kantakaupungissa ja Katajanokalla on mamuja, oikeinko runsaastikin? Miten ihmeessä, onko siellä kaupungin vuokraamia ullakkohuoneistoja kantaväestön keskuuteen sijoitettuina?
Mikä opiskelijasolu mahtaa olla Kruununhaassa? Itse asuin solussa aikoinaan, eikä siinä mitään hauskaa kyllä ollut.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:18"]
Mikä opiskelijasolu mahtaa olla Kruununhaassa?
[/quote]
Ainakin Konvikti ja Lestis.
Niin tosiaan tietysti lestoilla on omat solunsa siellä. Kuka kiinteistön tai asunnon omistaa?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:39"]
Meillä on 3 lasta ja jokaiselle on ostettu oma kaksio heti syntymän jälkeen. Alettiin jos raskausaikana katsomaan asuntoja, kaupat tehtiin vasta syntymän jälkeen.
Asunnot ovat vuokrattuina, lyhennys tehdään pelkästään vuokralla sekä lapsilisällä ja isovanhemmat kun antavat rahaa, nämä laitetaan lyhennyksiin. Laina-aika on kaikissa yli 25 vuotta.
Taloudellinen menetys on minimaalinen.
Lapsista vanhin aloittaa nyt koulun, joten emme osaa sanoa kuinka pumpulissa kasvaneita heistä nyt tulee. Tosin asunnot ovat minun ja mieheni nimissä ja niistä ei olla ylimääräisille huudeltu.
Sijoittamistahan tämä on siinä missä muutkin.
Ja lisäksi hyvin moni ystävä on tehnyt ihan samalla tavalla.
Todella hienoa, näin juuri olisi kannattanut tehdä. Millaisen käsirahan olette maksaneet eli tuohan se rajoite juuri on, jos asunto itse käy vakuudeksi vain osaan lainasta? Ovatko asuntonne Helsingissä hyvillä alueilla kantakaupungissa vai lähiöissä kauempana?
[/quote]
[/quote]
vakuutena on oma asunto, 5 + k Punavuoressa ja kaikki 3 asuntoa ovat myös Punavuoressa. Esikoinen kun syntyi, oli kummankin tuoreiden isovanhempien ensimmäinen lapsenlapsi ja silloin esikoinen sai "syntymärahaa" kaikilta isovanhemmilta sekä mieheni isoäidiltä. Mutta pääoma oli max 10 tuhatta euroa, joka asuntokaupoissa on tietenkin pieni summa.
Toisen lapsen synnyttyä ostettiin toinen asunto ja laina vaan lisättiin muiden seuraan ja samoin kolmannen kanssa.
Kantakaupungissa saa aina vuokralaisen ja meillä on kaikki asunnot vuokrattu keski-ikäisille miehille. Miehet saavat muutenkin heikommin vuokra-asuntoja, joten kun saavat hyvän, eivät siitä helposti muuta pois. 1 on asunut koko ajan ja kahdessa on toinen vuokralainen menossa, jälkimmäisissä ensimmäinen vuokralainen suositteli ystäväänsä, joka asunnon tietenkin sai.
Vielä ollaan päästy helpolla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:42"]
Niin tosiaan tietysti lestoilla on omat solunsa siellä. Kuka kiinteistön tai asunnon omistaa?
[/quote]
Konviktilla ei ole mitään tekemistä lestadiolaisten kanssa, ja Lestiksenkin taustayhteisö kuuluu johonkin toiseen haaraan kuin vanhoillislestadiolaisiin. Asukkaiden ei kuitenkaan tarvitse olla jälkimmäisessäkään minkään suunnan lestadiolaisia.
Kummankin ylioppilaskodin omistajina ovat niitä varten tehdyt kannatusyhdistykset (rekisteröityjä yhdistyksiä). Kysymyksessä on siis kaksi eri asuntolaa ja kaksi täysin eri kannatusyhdistystä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:52"]
Onneksi meidän opiskelijalle kelpasi vuokrasoluasunto opiskelija-asuntolassa Kruunuhaassa, joten ei tarvinnut vanhempien ostaa asuntoa. En ole muutenkaan vakuuttunut siitä, onko oman asunnon osto opiskelijan kannalta järkevää. Minusta yksi opiskeluajan parhaimmista jutuista on asua solussa yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa eikä yksistään omassa kopperossaan.
[/quote]
Mun lapsi ja moni muu on eri mieltä. Jokainen lapseni opiskelukaveri olisi koska tahansa valmis vaihtamaan asuntojan 2h+kk asuntoon Punavuoressa.
"Minä en ostaisi asuntoa esimerkiksi Krunasta, Skattalta tai ihan eteläisimmästä kärjestä. Niihin on huonot julkiset yhteydet: joo ovat lähellä keskustaa, mutta ensin saat kävellä sinne keskustaan että pääset liikkumaan eteenpäin."
Tässä hyvä pointti mitä kannattaa myös miettiä. Yöllä opiskelijariennoista on ehkä vähän ankeaa kävellä yksin johonkin eteläkärkeen, kun sporat ei kulje kovin pitkälle puolenyön jälkeen.
Järkevintä olisi hankkia asunto mukavalta ja rauhalliselta alueelta kantakaupungin ulkopuolelta, johon olisi hyvät kulkuyhteydet mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Esim idässä Herttoniemi on ns. "uusi kallio", jossa hinnat ovat alkaneet nousta ja 50-luvun kerrostalot siellä ovat jo nyt haluttuja, kohta vielä enemmän. Itään kulkee hyvin metrot ja itäväylää pitkin myös bussit. Ja yöbussitkin kulkee.
Lännessä hyviä sitten mainitut Meilahti, Haaga, Munkka, Pitäjänmäki, Huopalahti jne. Pohjoisessa Arabia. Ei aina tarvitse olla kilometrimääräisesti niin lähellä sitä opiskelupaikkaa, Helsingissä julkiset yhteydet määrittävät paljon enemmän kuin fyysinen kaukaisuus.
Meillä on sijoitusyksiö Kalliossa (ollut jo monta vuotta), toimii hyvin vaikka minkä vakuutena ja aina saa samantien vuokralle. JA on ekassa kerroksessakin vielä (voi kauhistus)...
Arvelisin, että kun vuokra voi helposti olla 800 e/kk ja yhtiövastike esim. 250 e/kk, niin siitä voisi jäädä esim. 550 e/kk. Joka tapauksessa ylijäämällä voi maksaa lainaa. Kukapa ei ostaisi asuntoa mieluiten arvonsa säilyttävästä kiinteistöstä, jossa naapurit omistavat asuntonsa tai heillä on säällisesti käyttäytyvät vuokralaiset.
Kysyn nyt sitten, että mistä ostitte lapsellenne opiskelija-asunnon Helsingistä? Koska ja kadutteko jotain? Kuinka hyvin hyvällä alueella oleva asunto itsessään toimii lainan vakuutena?
Meillä on yksiö Kampissa ja toinen Etu-Töölössä. Ei tarvittu lainaa ostettaessa, joten en tiedä vakuuksista. Hankintaa pohjustettiin kummallakin kerralla noin 4 kk eli oli aikaa valita. Ei putkiremonttia tulossa, ei muitakaan isoja remontteja tulossa, ei ensimmäistä kerrosta, hissi pitää olla jos ylempänä kuin 2. kerroksessa. Molemmat oli ostettaessa vastaremontoituja.
Mikä on "hinnat pilvissä"? Onhan Kalliossa vaikka miten halpoja kämppiä tai jo Hakaniemessä hinnat putoaa suhteessa ydinkeskustaan.
Mieleiseni pikkuasunnot Katajanokalla ovat yli 300000, ja siis ne halvimmasta päästä. Kallio ja Alppila ym epämääräiset alueet epäilyttävät. Kampissa pienikin vaatimaton kämppä on yli 200000, mutta se kai on kärsittävä. Olen nyt pari viikkoa katsellut aktiivisesti ja alkaa tuo mielikuva vaadittavasta sijoituksesta kasvaa. Jos sitten ostaa pläjäyttää nupulle sen 300000 euron kämpän ja muuttaa siihen itse eläkkeellä joskus.
Alle 1kk syyslukukauden alkuun ei ole vuoden paras aika etsiä pientä, vapaata tai nopeasti vapautuvaa opiskelijakämppää kantakaupungista...
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:08"]
[/quote]
Minulle on itsestäänselvää, ettei lapsiamme kasvateta pumpulissa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:39"]
Meillä on 3 lasta ja jokaiselle on ostettu oma kaksio heti syntymän jälkeen. Alettiin jos raskausaikana katsomaan asuntoja, kaupat tehtiin vasta syntymän jälkeen.
Asunnot ovat vuokrattuina, lyhennys tehdään pelkästään vuokralla sekä lapsilisällä ja isovanhemmat kun antavat rahaa, nämä laitetaan lyhennyksiin. Laina-aika on kaikissa yli 25 vuotta.
Taloudellinen menetys on minimaalinen.
Lapsista vanhin aloittaa nyt koulun, joten emme osaa sanoa kuinka pumpulissa kasvaneita heistä nyt tulee. Tosin asunnot ovat minun ja mieheni nimissä ja niistä ei olla ylimääräisille huudeltu.
Sijoittamistahan tämä on siinä missä muutkin.
Ja lisäksi hyvin moni ystävä on tehnyt ihan samalla tavalla.
Todella hienoa, näin juuri olisi kannattanut tehdä. Millaisen käsirahan olette maksaneet eli tuohan se rajoite juuri on, jos asunto itse käy vakuudeksi vain osaan lainasta? Ovatko asuntonne Helsingissä hyvillä alueilla kantakaupungissa vai lähiöissä kauempana?
[/quote]