Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa?

Vierailija
27.07.2014 |

Oon miettinyt, miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa jo aikuisille lapsilleen? Mun elämästäni tässä ei ole kyse, kun oon yh-äidin lapsi, mutta lähipiirissä on monia ihmisiä, joiden vanhemmat on rikkaita, mutta eivät auta lapsiaan rahallisesti.

Okei, ei ole mikään pakko auttaa aikuisia lapsia, mutta jos olisin itse rikas, niin haluaisin kyllä auttaa vaikka lapset olisivat aikuisiakin. Esimerkiksi yhden tuttavani vanhemmat omistavat omakotitalon, kesämökin, kaksi autoa, kaksi sijoitusasuntoa, metsää ja varmasti kivasti rahaa pankkitileillään/sijoitettuna. Heillä ei ole velkaa ja yksi lapsi, joka on jo perheellinen. Tämä perhe asustaa vuokralla ja äiti hoitovapaalla, joten rahaa ei ole kamalasti ylimääräistä.

Miksei siis tässä tapauksessa vanhemmat vaikka anna ennakkoperintöä, että saisi ostettua asunnon? Tai ostaisi asuntoa ja antaisi/vuokraisi lapsilleen? Lopulta ne rahat kumminkin menee tälle lapselle, niin miksei voisi mennä osa jo nyt ja helpottaa heidän elämää? Tai miksei vaikka kustantaisi lapsenlapsilleen jotain harrastuksia tai muuta? Tai vaikka lyhentäisi autolainaa?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei lapset pääse liian helpolla. Jokainen tahkotkoot oman omaisuutensa.

Vierailija
2/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet kyllä antaakin. Ja minusta se on hyvä, ei ole mitään perinnön kärkkymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: Eikö saa päästä edes vähän helpommalla?

AV:lla tunnutaan ajattelevan, että jos hiukankin lapsia auttaa tai mitään antaa, niin heidän elämänsä menee pilalle.

Vierailija
4/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa...

Tai miksei avusta vaikka lapsiaan, jotka opiskelee? Yksikin kaveri opiskelee Helsingissä ja siellä on kovat vuokrat, joten hän joutuu käymään töissä välillä opiskelujenkin kustannuksella. Ja monet opiskelijat syö jotain makaronia. Miksei voisi avustaa vaikka edes satasella kuussa? Ei se nille lapsille mun mielestä opeta, että raha kasvaa puussa.

Ja osa tosiaan varmasti avustaakin. Musta se on hienoa. Jos olisin itse äiti ja vaikka ihan köyhäkin, niin voisin kuvitella nipistäväni vaikka mistä menoista rahaa, jos lapseni opiskelut tai joku muu tärkeä sitä vaatisi.

Vierailija
5/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan lapsille asuntoja kun muuttavat opiskelemaan Hkiin. 

Vierailija
6/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla piilosadistisia tai muuten vittumaisia vanhempia. Jos olisin rikas, taatusti helpottaisin lapseni elämää.

Vierailija
7/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kyselet noin helvetin paljon?

Vierailija
8/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minäkin. Suvussa perhe, jolla on firma, joten olen seurannut heidän tulostaan, vaikka näkeehän sen jo omaisuudestakin, että rahaa löytyy. Perheen lapset ovat tosi kunnollisia, aikuisia jo ja rakentavat omaa elämäänsä. Nämä vanhemmat ovat kuitenkin ihan naurettavan pihejä, eivät koskaan auta lapsiaan rahallisesti.

Meidän perheessä taas suurin osa on mennyt, mikä on tullutkin, mutta silti on vanhemmat aina pyrkineet säästämään lastensa menoihin, esimerkiksi ajokortin sain 18-vuotiaslahjaksi ja arvostan sitä todella paljon. Haluaisin myös tulevaisuudessa auttaa oma lapsiakin sen minkä pystyn.

Vierailija
9/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulutus tällä äitiyslomalla olevalla äidillä tai hänen miehellään on? Eivätkö he itse kykene ottamaan lainaa, vai onko kulutustottumukset sellaiset että kaikki rahat loppuvat hetkessä?

Miksi pitäisi asua omistusasunnossa, jos siihen ei itsellä ole varaa?

Kuinka pitkälle aikuista lasta pitää tukea, monesti liika tukeminen vie siihen että lapsi ei itse yritä pärjätä omilla resursseillaan....

Vierailija
10/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Jos vanhemmat ovat pihejä ihmisiä ja koko elämänsä säästäneet, niin miksi pitäisi antaa lapsilleen ?

ja niin, miehen vanhemmilla nuo kaikki mutta en oleta mitään ennakkoperintöjä tai perintöjä ylipäänsä.

Mutta ärsyttää kyllä joskus muissa asioissa pihiytensä kuten reikäiset lakanat...

Vierailija
11/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos vanhemmilla on mutta eivät auta alaikäisiä opiskelevia niin sekin ärsyttää. Mutta en ole kyllä sitä mieltä että pitää syytää rahaa perheellisille.11

Vierailija
12/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"]

Oon miettinyt, miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa jo aikuisille lapsilleen? Mun elämästäni tässä ei ole kyse, kun oon yh-äidin lapsi, mutta lähipiirissä on monia ihmisiä, joiden vanhemmat on rikkaita, mutta eivät auta lapsiaan rahallisesti.

Okei, ei ole mikään pakko auttaa aikuisia lapsia, mutta jos olisin itse rikas, niin haluaisin kyllä auttaa vaikka lapset olisivat aikuisiakin. Esimerkiksi yhden tuttavani vanhemmat omistavat omakotitalon, kesämökin, kaksi autoa, kaksi sijoitusasuntoa, metsää ja varmasti kivasti rahaa pankkitileillään/sijoitettuna. Heillä ei ole velkaa ja yksi lapsi, joka on jo perheellinen. Tämä perhe asustaa vuokralla ja äiti hoitovapaalla, joten rahaa ei ole kamalasti ylimääräistä.

Miksei siis tässä tapauksessa vanhemmat vaikka anna ennakkoperintöä, että saisi ostettua asunnon? Tai ostaisi asuntoa ja antaisi/vuokraisi lapsilleen? Lopulta ne rahat kumminkin menee tälle lapselle, niin miksei voisi mennä osa jo nyt ja helpottaa heidän elämää? Tai miksei vaikka kustantaisi lapsenlapsilleen jotain harrastuksia tai muuta? Tai vaikka lyhentäisi autolainaa?

[/quote] jos meinaa tuhlata rahta ennen kuolemaa, niin mäkin teen ettei veljen lapsi saa mitään

Vierailija
13/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en ota vastaan. Valitettavasti varakas isäni on myös hyvin ilkeä ja kntrolloiva. En halua MITÄÄN syytä olla edes kiitollisuudenvelassa hänelle. Näin on helpompaa.

Vierailija
14/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:45"]

Koska en ota vastaan. Valitettavasti varakas isäni on myös hyvin ilkeä ja kntrolloiva. En halua MITÄÄN syytä olla edes kiitollisuudenvelassa hänelle. Näin on helpompaa.

[/quote]

Sama. Varsinainen sadisti ja kusipää.

Vierailija
15/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein tiedä. Itse olen saanut elättää itseni aika nuoresta asti. Rahallisesti olen ollut todella tiukilla välillä. Matkaan en edes saanut mitään. Isäni kuoltua maksoimme perintöverot, mutta mitään ei ole saatu, koska vanhemmilla hallintaoikeustestamentti. Nyt äiti vanha ja tarvitsee apua. Olen ajatellut, että ostakoot niillä rahoilla avun. Itse pärjään omillani nykyään hyvin ja olen jo niin vanha, etten vanhempieni rahoja tarvitse. Mutta jos heitetään 16 vuotiaana tyhjän päälle ja ei välitetä, selviääkö, niin rahalla varmaan saa sen rakkauden ja avun

Vierailija
16/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"]

[/quote] jos meinaa tuhlata rahta ennen kuolemaa, niin mäkin teen ettei veljen lapsi saa mitään

[/quote]

Miksi veljesi lapsi saisi mitään? Eikö ole omia? Tee testamentti, sillähän siitä pääset. Mekään emme odota, että lapsemme perisi tädiltään aikanaan mitään. Miksi pitäisi periä?

Vierailija
17/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aika hullua, että teen töitä 30 vuotta 12-tuntisia päiviä 6 päivänä viikossa ja sitten lapseni ilmoittaisi, että hän ei halua tehdä töitä, hän haluaa downshiftata ja minun tehtävänäni on maksaa se, edelleen tehdä 12-tuntisia työpäiviä 6 päivänä viikossa, jotta lapseni ei tarvitse tehdä töitä. Aika harva niitä rahoja on tililleen ilmaiseksi saanut, joten eipä ole käynyt mielessä, että minun täytyisi kustantaa aikuiselle lapsenneni sama elintaso kuin itselläni on, vaikka hän kieltäytyy työnteosta.

Samalla tavalla voitaisiin vaatia, että kun ihminen täyttää 65v, niin hänen on pakko antaa kaikki rahansa lapsilleen (ja muu omaisuus myös), koska eihän sellaisella puoliksi ruumisarkussa majailevalla raadolla voi olla tässä elämässä mitään, mihin hän rahaa tarvitsee. Sen sijaan lastensa vuotuiset laskettelu -ja Thaimaanmatkat täytyy jonkun kustantaa, vaikka poika pelaa räiskintäpelejä kaiket yöt ja miniä on hoitovapaalla eikä työ kiinnosta kumpaakaan.

Omille lapsille olen sanonut, että kunhan tekevät yhtä paljon töitä kuin vanhempansa, niin voidaan joku tonni joskus rahaa lisää antaa, mutta siiihen asti kun isovanhempien sukupolvi raataa töissä ja nuoret nauttivat elämästään, niin kustantakoot sen itse.

Vierailija
18/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen varakkaasta perheestä. Tällä hetkellä ikää 20v ja itse rahani hankkinut 13 vuotiaasta asti. Ja varmasti oon tehnyt töitä vähintään kolminkertaisesti kuin saman ikäiset ystäväni. Se että on joutunut tekemään jotain saadakseen haluamansa on opettanut ymmärtämään rahan käyttöä ja säästöjen tarpeellisuudesta, se on myös kasvattanut mua ihmisenä. Minusta rahojaan ei tarvitse jakaa, vanhemmilla on omat rahat ja oma elämä ja minulla omani.

Vierailija
19/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on silkkaa rahan haaskausta antaa oman lapsen asua vuokra-asunnossa. Mieluummin pidetään rahat perheen piirissä ja autetaan lasta pääsemään kiinni omistusasuntoon, missä asuminen on halvempaa.

Vierailija
20/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olis mielenkiintoinen tutkimisen paikka! Nimittäin vanhempien luokka säätelee edelleen voimakkaasti kouluttautumista ja sosiaalista nousua. Mottoni: mitä tiukemmin valtio kiristää säädöksillään opintovuosia ja tukia, sitä vaikeammaksi köyhistä oloista tulevien opiskelu tehdään ja tästä seuraa: rikkaat vanhemmat voivat tukea lapsiaan monin tavoin asunnoilla ja rahoillaan jolloin lapsi voi keskityttyä nopeaan valmistumiseen haluammallaan alalla ja usein suhteilla saada vielä rahakas työpaikka. Varsinikin ruotsinsuomalaiset ovat aina osanneet tämän verkoston käytön. Rikkaat suomalaiset sahaa oksaansa jos eivät tue lapsiaan saamaan hyvät asemat!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi