Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessako maailman paras ruoka? Höpö höpö

Vierailija
27.07.2014 |

Olin taas käymässä Suomessa syömässä "maailman parasta"  ruokaa. Kaikki liha on puoliksi vettä. Vaikka kuinka kuumalla pannulla yrität paistaa, lopputuloksena on kuitenkin keittäminen. Varmaan joistain lihakaupoista/halleista saa parempilaatuista, mutta hinta lienee kolminkertainen. 

Olipa mukava tulla taas kotiin, jossa 1/3 Suomen (marketti)hinnoista saa taas lihaa, joka ruskistuu ja maistuu myös hyvälle. Eikä kukaan tarjoa hunajamarinadissa yhtään mitään. Pätee kaikkeen lihaan naudasta broikkuun. Parempia ovat myös kasvikset ja satokausi pitempi. Ja ihan Euroopassa olen. 

Naurattaa oikeasti tuo harha suomalaisen ruuan ylivertaisuudesta.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:44"]

Älkää hyvät ihmiset ostako niitä marinoituja tai pakastettuja lihoja. Eivät niitä kaupat kauan myy, jos niitä ei kukaan osta. Tosin en ole kyllä lähikaupassani nähnyt muuta pakastettua lihaa kuin Uudesta Seelannista tuotua lampaanlihaa.

[/quote]

Oi voi kun melkein kaikki liha, jonka ostat tyhjiöpakkauksessa kylmäaltaasta on pakastettu jossain vaiheessa... Ja tätähän ei moni tiedä. Tietääkö moni, että marinoimattomiinkin lihoihin voidaan pumpata suolavettä, ilman, että sitä pitää edes mainita pakkauksessa?

Vierailija
22/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoitko edes, että oliko se suomalaista lihaa? Brittituttu ihmetteli samaa kuin sinä ja kun katsottiin lihapakkauksesta niin alkuperämaa olikin Brasilia eikä Suomi. Mutta on hyvä haukkua suomalaista lihaa, koska sehän oli täällä myynnissä ihan samoin kuin saksalaiset kuivakakut tai eteläafrikkalaiset perunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:59"]

Oi voi kun melkein kaikki liha, jonka ostat tyhjiöpakkauksessa kylmäaltaasta on pakastettu jossain vaiheessa... Ja tätähän ei moni tiedä.

[/quote]

Vaikea uskoa. Eikö niissä silloin pitäisi olla varoitus, että niitä ei saa kypsentämättömänä pakastaa uudelleen? Tosin ostan suurimman osan lihasta K-Supermarketin lihatiskiltä enkä valmiiksi pakattuna.

Vierailija
24/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa mikään ruoka ei oikein maistu miltään, paitsi tietysti jos sen maustaa. Mutta siis esim. tuoreet vehnäsämpylät ei maistu ihanasti vehnältä, vaan ei-miltään. Kinkku on liisteröityä ja muoviin pakattua. Palvelutiskiltä saa mureampaa, mutta ei sekään vedä vertoja ulkomaan kinkulle. Juustot samoin, maku puuttuu.

Olin Nykissä, ja siellä kaikki maistui hyvältä. Kertaakaan ei mikään maistunut ei-miltään saati pahalta. Vielä paluumatkalla koneessakin: iltapalaksi tarjoiltiin surkean näköinen muoviin kääritty sämpylänrytky, mutta mikä maku! Siinä maistui vehnä, ihana rasvainen tuore juusto sekä kinkun herkullinen maku. Yksi pieni ruma sämpylä, ja jo sekin hakkasi mennen tullen suomalaisen huippuravintolan antimet.

Ollaan siskojen (asuvat ulkomailla) kanssa mietitty usein, että millä ihmeellä suomalainen ruoka saadaan niin mauttomaksi. Ei se voi sattumaa olla, eikä tapahdu itsestään. Miksi mikään ei maistu miltään?

Vierailija
25/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla "puhtaalla suomalaisella ruoalla" ei varmaankaan tarkoiteta Saarioisten äitien tekemää ruokaa tai hunajamarinadissa uivia paistisuikaleita, vaan Suomen luonnosta saatavaa ravintoa. Mikäpä on sen luomumpaa, kuin riista, itse poimitut marjat ja sienet, itse kalastetut kalat, oman maan perunat ja porkkanat jne. 

Vierailija
26/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä muiden kanssa, ei KUKAAN väitä että suomalainen ruoka on parhainta, mutta PUHTAINTA ja turvallisinta se kyllä on.

Mun mielestä ruuan huono laatu johtuu ainoastaan siitä kalleudesta, kummasti ne vaatimukset ihan jokaisella karisee kun huonolaatuinen ruoka jo on sikakallista ja aidosti hyvään ruokaan ei oikeasti ole varaa!

Se ero tässä on, siellä Euroopassa saa tavallinen työssäkäyväkin ostettua hyvää lihaa, täällä ei.

Vierailija
27/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:43"]

Liha on Suomessa taatusti puhtaampaa kuin ulkomailla. Täällä ei esimerkiksi nautaeläimille syötetä huvikseen ja varmuuden vuoksi antibiootteja, toisin kuin monissa muissa maissa.

[/quote]

Muissakin maissa saa puhdasta lihaa jos haluaa ostaa ja luomua voi ostaa suoraan vaikka tilalta. Eikä se ole edes kallista. Suomessa huijataan aika paljon ruuan laadun suhteen muttei sitä tietysti huomaa jos siihen on tottunut. Propaganda ruuan suhteen on Suomessa naurettavaa mutta uskokoon ken tahtoo ruuan puhtauteen:)

Kun Suomeen tulee niin tulee suljettuun tilaan jossa ollaan sisäänpäinkääntyneitä ja informaationhakutaidottomia. Uskotaan vaan sokeasti kaikkeen mitä viranomainen ja suomalaiset firmat kertovat. Ilmoitettujen tutkimusten tuloksia ei jostain syystä löydy muualta kuin suomalaisesta mediasta tai joskus jostakin daily mailista. 

Vierailija
28/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyviä ja terveellisiä tuotteita vaikka kuinka paljon, josta laittaa ruokaa. Ne valmisruoat ja -mössöt ei olekaan. Kun kiertää K ja S-ryhmän kaupat kaukaa, saa kaikista parasta. Itse ostan suoraan tiloilta, pieniltä toimijoilta, kauppahalleista, toreilta sekä kasvatan mahdollisimman paljon itse. Niin saa laadukasta.

Vierailija
29/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pannu, sama rasva, sama paistolämpötila, sama ruhonosa. Luomu vai tehotuotettu...valitettavasti siitä tehotuotetusta todellakin irtoaa nestettä, kun luomusta irtoaa korkeintaan rasvaa. Monesti myös haju on erilainen, varsinkin sianlihassa. Lihan osalta olenkin siirtynyt kokonaan luomuun.

Vierailija
30/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:14"]

Suomessa on hyviä ja terveellisiä tuotteita vaikka kuinka paljon, josta laittaa ruokaa. Ne valmisruoat ja -mössöt ei olekaan. Kun kiertää K ja S-ryhmän kaupat kaukaa, saa kaikista parasta. Itse ostan suoraan tiloilta, pieniltä toimijoilta, kauppahalleista, toreilta sekä kasvatan mahdollisimman paljon itse. Niin saa laadukasta.

[/quote]Kenella tyossakayvalla kaupunkilaisella tai korvessa asujalla on aikaa kierrella tilalta toiselle etsimassa perusruokatarvikkkeita? Kylla ihan isosta marketista pitaisi loytya, heillahan on eniten asiakkaita ja suurin liikevaihto.

AP, kiitos avauksestasi, mina en ollut edes tullut ajatelleeksi etta lihan laatu on noin huono. Elin luulossa etta keittotaitoni haviavat Suomeen tullessa. Tahan asti luulin etta se johtuu sahkohelloista.

Vierailija
31/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman juuri askeisella Suomen-lomalla! :( Marketissa myytiin madantyneita hedelmia, salaatit olivat ruskeina muovipusseissaan eika hirveasti tehnyt mieli ostaa vihanneksia tai lihaa tai ainakaan tuoretiskin aineita kun hygienia/tuoreus epailytti vahvasti... lihasuikaleet olivat epamaaraista mossoa ja paistuivat pannulla vaahtoavaksi massaksi! Mita ihmetta! Keraamisella liedella vrt kaasu oli varmasti osansa mutta oikeasti, liha oli melko vastenmielista.

Marketissa herkkusienillakin oli valtavan pitkia myyntiaikoja, olivat sisalta jo mustanruskeita ja tursusivat muovipaketista ulos mutta myyntiaikaa oli viela puoli viikkoa. Marketeissa haisi myos omituiselta...

Kotimaahani verrattuna Suomen "laadukas" ruoka on siis aikamoista puppua. Vastaavaa laatua en ole ikina loytanyt kotimaani supermarketeista! Nain siis verraten Keski/Ita-Suomen markettien tarjontaa viime lomallani seka kotimaani (rikas l-eur. maa) valikoimaa. Viela Suomessa asuessani en muista reagoineeni ruoan laatuun samalla tavalla.

Vierailija
32/41 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 20:14"]

[/quote]Kenella tyossakayvalla kaupunkilaisella tai korvessa asujalla on aikaa kierrella tilalta toiselle etsimassa perusruokatarvikkkeita? Kylla ihan isosta marketista pitaisi loytya, heillahan on eniten asiakkaita ja suurin liikevaihto.

AP, kiitos avauksestasi, mina en ollut edes tullut ajatelleeksi etta lihan laatu on noin huono. Elin luulossa etta keittotaitoni haviavat Suomeen tullessa. Tahan asti luulin etta se johtuu sahkohelloista.

[/quote]

No heh, enhän minä missään kiertele.  Ruokapiirin kautta ne tulee kaikki kerralla. Onpas taas kapeakatseista ajattelua jollakin...

Vierailija
33/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenet. Kuha. Poro. Marjat. Maailman parhaimmat valoisan kesän kasvikset.

Riistalinnut. Hirvi. Peura...

ja kiinastako saa parempia raaka aineita?

Sitten vaan kokkaamaan gourmeeta.

Vierailija
34/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen ruuan ongelma on sen vanhuus, en tiedä missä sitä säilytetään niin pitkään, mutta oletko saanut kaupasta kananmunia. joista ei kuori irtoa. Tuoreesta keitetystä kananmunasta on kaikkien tempujenkin jälkeen vaikea irroittaa kuori. Tuore kananmuna säilyy kuukausia, ksuoadta kun ostat käyttöaikaa on pari viikkoa ja totta vanhaksi ne menevät.

Vuosia sitten sain tutun tuntun tilalta kilon luomunaudan jauhelihaa, samalla viikolla teurastettua, mikä maku ja tuoksu paistettaessa, siltä istumalta päätimme ryhtyä luomulihan kuluttajiksi, mutta pettymys oli kun ostimme kaupasta kallista luomujauhelihaa samanlaista kuin tavallinen jauheliha, vanhaa siis.

Vierailija
35/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin taas käymässä Suomessa syömässä "maailman parasta"  ruokaa. Kaikki liha on puoliksi vettä. Vaikka kuinka kuumalla pannulla yrität paistaa, lopputuloksena on kuitenkin keittäminen. Varmaan joistain lihakaupoista/halleista saa parempilaatuista, mutta hinta lienee kolminkertainen.

Olipa mukava tulla taas kotiin, jossa 1/3 Suomen (marketti)hinnoista saa taas lihaa, joka ruskistuu ja maistuu myös hyvälle. Eikä kukaan tarjoa hunajamarinadissa yhtään mitään. Pätee kaikkeen lihaan naudasta broikkuun. Parempia ovat myös kasvikset ja satokausi pitempi. Ja ihan Euroopassa olen.

Olet oikeassa mutta asiasta on turha kirjoittaa täällä. Suomessa asuvat suomalaiset luulevat että ovat hirvittävän vaativia ja että Suomessa asioista valitetaan mutta totuus on että muissa maissa ihmiset eivät suostu maksamaan tuollaisesta moskasta ja siksi ruoka on hyvää ja HALPAA. Ihmiset äänestävät jaloillaan heti. Sama pätee muihinkin asioihin mutta suomalaisille näytetään juttuja joistakin todellakin normaalin elämän ulkopuolelle jääneistä luusereista ja syötetään tarinaa siitä kuinka muualla Euroopassa ihmiset ovat hätää kärsimässä. Oikeasti Suomessa ihmisillä on olot tosi huonosti. Jos verrataan normaalia pienipalkkaista eurooppalaista ihan mistä tahansa Euroopan maasta suomalaiseen pienipalkkaiseen niin suomalainen elää huomattavasti köyhemmin.

Suomalaiset eivät tajua että muualla tyytymättömyys tuodaan todellakin heti esiin kun Suomessa ongelmia lakaistaan maton alle koska "muualla asiat ovat huonommin". Sen paremmin asiaa tietämättä. 

Vierailija
36/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, en tiedä ketään, joka väittäisi noin. :D Sama kuin "Suomessa on maailman paras terveydenhuolto", ei kukaan totakaan usko.

Vierailija
37/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen lihantuotanto on pientuottajia ja joitain luomujuttuja lukuunottamatta ihan hirveää. Isot lihatalot sössii kaiken. Iso ongelma ja vetistyksen aiheuttaja on kaiken lihan pakastaminen... Sitten se upotetaan marinadiin, jottei vetistymistä huomattaisi.

-Kaikkea lihaa ei pakasteta.

Mutta: suomalaisen ruuan puhtaus on ihan faktaa. Maito on laadultaan huippuluokkaa (maitojalosteista voidaan olla isojen jalostajien kohdalla kyllä montaa mieltä). Viljelyssä käytetään EU-tasolla suorastaan minimaalisia määriä kasvinsuojeluaineita ja kemiallisia lannoitteita. Osaltaanhan tämän selittää tietysti ilmasto-olosuhteista johtuvat pienemmät sadot, mutta kyllä kemikaaleja ruuassa on faktisesti vähemmän myös lopputuotekiloja kohti. Suomalainen viljelijä on köyhä, ei ole varaa ostella kaikenlaisia aineita yhtä lailla kuin eteläisempien kollegojen.

-Ei tarvitse/ole tarvinnut, koska talvet ja pohjoinen sijainti pitävät haitalliset tuholaiset poissa.

Eläintauteja on täällä vähemmän kuin muualla Euroopassa, eläimiä ei lääkitä yhtä paljon (vähemmän lääkejäämiä eläintuotteissa).

Ja suomalaisen ruuanjalostuksen valvonta on jo niin naurettavan tiukkaa, että siinä mennään aivan yli lopputuotteen laadun kustannuksella... Missä täällä saisi ostaa lihaa, jota on riiputettu 28 päivää? Ei mistään, kaiken pitää olla tuoretta tai pakastettua.

-Normikaupat, Stockalta ja lihahalleista ainakin.

Melkein mitään ei saa ostaa suoraan tuottajalta, kaikki pitää käyttää tarkastettavana siellä ja täällä. Juustoja ei todellakaan tehdä missään alppimajoissa tai kinkkuja kypsytetä luolissa (hyiolkoonbakteereja), vaan kalliit ja superhyperhygieeniset elintarviketilat pitää olla ehdottomasti...

-On helpotettu. Tarkasta faktat.

Vierailija
38/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sä olet ihan oikeassa, että täällä on suurin osa ruoasta uitettu hunajamarinadissa. Ja useat lihat on kertaalleen pakastettuja vaikka näyttävät tuoreilta rasiassaan, sen takia lihan paisto menee keittämiseksi. 

Lisäksi meillä on jotenkin yliprosessoitua kaikki. Suomessa valmistettu vaniljajäätelö saa mulla mahan sekaisin vartin sisään, pitää ostaa siis vähälaktoosista tai laktoositonta. Mut ei tarvitse mennä kuin Viroon, Puolaan jne. niin vaniljajäätelöä voin syödä huoletta, ja tasan varmasti kaikki laktoosit on.

Vierailija
39/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, kuka niitä marinadilihoja ostaa, kun kaikki sanovat etteivät osta eikä itsekään osteta. Naturellit ne näkyy usein olevan loppu. Mutta se on totta, että vetisiä kaikki. Onkin menty siihen, että vähennetty lihaa, ongitaan ja pilkitään kalat itse ja ostetaan lihat kauppahallista, kun sitä syödään. Marketin tiskiltä saa kyllä kansa parempaa (ja kallimpaa) kuin pakatut. Kyllä sen väristä näkee, onko se vanhaa vai ei.

Vierailija
40/41 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ajatellut, että tuolla tarkoitetaan sitä puhtautta. Ruoka ei tee jengistä sairasta, kun ei ole kaikenmaailman kemikaaleja törkätty eläimiin. Kasviksetkin kastellaan puhtaalla vedellä, ei viemärivedellä.

Hunajamarinadeja en ole koskaan käyttänyt, että itsestähän se on pitkälti kiinni mitä ostaa. Jos valmispakattua lihaa ostaa, niin toki sitä saa mitä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme