Mitä lapsenhoito / -kasvatustapaa et ymmärrä?
Kerro mitä joidenkin tuntemiesi ihmisten lapsenhoito- tai kasvatustapaa tai näihin liittyvää mielipidettä et ihan ymmärrä. Mä en jaksa ihan ymmärrää kiivasta rintareppu- ja sitterivastaisuutta. Enkä vanhempia, jotka ei vietä ollenkaan vanhempainvapaata.
Kommentit (132)
- Se että pojilla on EDELLEEN eri säännöt kuin tytöillä. Oma tyttäreni hämmennyksissään katsoi oman ikäisensä poikajoukon sotkemista ja väkivaltaisia leikkejä kun olimme leikkipuistossa. Mitä poikien äidit tekivät? No juttelivat keskenään, pojathan ovat poikia, heillä "kuuluukin" olla raisut leikit...
- Se että lasten perässä juostaan peläten heidän jokaista liikettään. Ei osata antaa tilaa lapselle liikkua ja -kyllä- jopa kompuroimisen kautta oppia motorisia taitoja.
- Se ettei välitetä mitä lapsi syö. Ruokitaan häntä kuin eläintä, makupaloilla ja snackseilla eteenpäin. Maailma on täynnä upeita makuelämyksiä ja ihania erilaisia ruokalajeja, mutta näitä nautintoja ei voida suoda omalle jälkikasvulle. Miksi?
- Se että lasta kohdellaan alentuvasti. Minun mielestäni lasta täytyy kunnioittaa ja hänet pitää kohdata oikeana ihmisenä, persoonana, vaikkakin pienenä. Hänelle voi myös puhua kuin oikealle ihmiselle. Lapset ovat yllättävän fiksuja.
- Se ettei uskalleta kieltää ja annetaan periksi, kun ei kestetä vastarintaa.
MInä en ymmärrä nykykasvatusta, jossa istutaan sohvalla ja huudellaan "ei" vähän kaikelle ja kiellellään kieltämisen ilosta, mutta ei kerrota, miten tehdä oikein. Tuntuu joskus, että monelle kasvatus on sama asia kuin huuto.
En ymmärrä sellaista "tapaa" mitä tuttavapiirissänikin näkee paljon, että koko elämä pyörii lapsen ympärillä ja vanhemmilta katoaa oma elämä kokonaan. Tätä näkee enimmäkseen niillä joilla on vain yksi lapsi. Lapsi päättää tekemisistä ja aikatauluista eikä vanhemmat voi tehdä mitään mitä "lapsi ei halua".
yöllisiä velli- tai maitopulloja kun lapsi on yli 6kk
Mä en ymmärrä vanhempia, jotka ehdoin tahdoin laittavat vauvan rintareppuun, kun samalla vaivalla voisi ostaa kantorepun. Rintarepun epäergonomisuus ei ole mielipidejuttu, vaan tutkittu fakta.
En myöskään ymmärrä jatkuvaa nalkuttavaa puhetyyliä ja perusteetonta kieltämistä.
Vauvan vessahätäviestintä on musta ihan uskomaton juttu. En usko, että siitä mitään haittaa on, mutta itsestäni ei vain olisi siihen.
Kaikki ruokailun suhteen vouhkaaminen on myös minusta järjetöntä. Vauva ottaa maitonsa tissistä tai pullosta, kiinteitä ollaan annettu sekä soseina että sormiruokana. Minusta tämä sose/sormiruoka-vastakkainasettelu on järjetöntä. 1-vuotiaana kaikki on syöneet ihan normiruokaa muun perheen kanssa. En ymmärrä, miksi 1-vuotiaille tai jopa isommille ostetaan vielä purkkiruokia kaupasta.
Ja vielä kolmas. En ymmärrä sitä, että lasta ei kasvateta noudattamaan sääntöjä. Isotkaan lapset eivät osaa jonottaa ja vanhemmat hyväksyvät, kun oma piltti kiilaa tramppajonon kärkeen tai vie lelut toisen kädestä.
Näitä, joiden lapset ei koskaan tee mitään yksin/ kestä yhtään hetkeä ohjaamatonta olemista. Aina pitää olle ohjattua tekemistä/ leikkiä, aikuinen ohjaamassa palikkaleikkiä tai rakentamassa hiekkakakkuja. Pientä lasta pitää minusta valvoa ( ettei satu mitään) mutta ei koko ajan ohjata.
toinen on superharrastajat; koululaisella 2-3 aikaavievää harrastusta ja koko perheen aikataulut on iltaisin ja viikonloppuisin minuuttipeliä, jossa vanhemmat kuskaa harrastuksesta toiseen. Tulee kesätauko ja kukaan ei halua tehdä mitään, halutaan vain levätä.... Miksiköhän?
Kiintymysvanhemmuushuligaanit ovat pahimpia. Verrattavissa fundamentalistiuskovaisiin tai ääri-islamisteihin.
Ap, miten vanhempi pystyy olemaan viettämättä vanhempainvapaata? Tunnetko sellaisia perheitä? Eihän lasta saa minnekään hoitoonkaan niin pienenä. Itse olen mennyt töihin vauvojen ollessa 3 kk ja 4 kk, mutta mies on jäänyt silloin vanhempainvapaalle.
Minusta jokainen kasvattaa tyylillään, mutta huonosti käyttäytyviä lapsia en halua kotiini. Enkä myöskään halua tavata vanhempia joiden kanssa ei pysty keskustelemaan yhtään järkevää lausetta ilman että lapsi sössötää jotain väliin tai huutaa kato äiti ja kyselee jotain tauotta. Niin ja meillä on lapsia ja iso huone täynnä leluja joilla voi leikkiä vapaasti, mutta se ei vaan joillekkin lapsille riitä vaan pitää hakea äidiltään huomiota tauotta. Eräs tällainen yritti kutsuttaa itsensä ja lapsensa meille huomiseksi kylään, mutta ei kiitos en vaan jaksa.
Lasten nukuttamista pitkän kaavan mukaan =maataan sängyssä lapsen vieressä hiljaa. Periksi antamista lapsen mankumiselle. Se että annetaan lasten tulla omaan sänkyyn nukkumaan ja itse valitetaan kaikille seuraavana päivänä kun ei saanut nukutuksi kum Mette Camilla potki ja pyöri.
Up