Siis saako Suomessa sektion??
En ole koskaan synnyttänyt. Voiko sen hoitaa jollain yksityisellä klinikalla sektiolla?
Kommentit (91)
Minkä takia jotkut täällä väittävät että suomessa saa suunnitellun sektion yksityissairaalassa?? Kun ei saa! Kunnallisessa ainoastaan.
Mä saan sektion edellisessä synnytyksessä tulleiden repeämien vuoksi. Lääkäri oli samoilla linjoilla asian suhteen. Olen alatiesynnytyksen puolestapuhuja mutta tällä kertaa en uskalla riskeerata pidätyskykyäni enempää.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:54"]
Hei hyvät ihmiset! Lukekaapa nyt, mitä tänne kirjoitatte. Eikö tämä keskustelu oikeasti tunnu teistä sairaalta?
Käsittääkseni sekä alatiesynnytyksillä että sektioilla on tähän maailmaan saatettu ehjiä ja hyväkuntoisia lapsia. Molemmilla tavoilla suurin osa! Siis MOLEMMILLA, ei vain toisella.
MOLEMMISSA on riskinsä, mutta kun jo siinä raskaudessakin on jo riskinsä.
Miksi täällä pitää haukkua ja yrittää nöyryyttää ja syyllistää ihmistä, joka on valinnut toisin tai jolle on valiutunut toinen synnytysmenetelmä.
Mitä toisen ihmisen synnytysmenetelmä on sinulta pois?
Miksi tästä ei voida keskustella asiallisesti? Ja kun ei näköjään voida miksi tästä pitää keskustella.
Minulle riittää, että lapseni on syntynyt.
Rakastaisin häntä yhtä paljon, vaikka olisi syntynyt toisella menetelmällä.
Olen rakastanut niitä kokemuksia, joita hän on alkiosta asti minulle tuonut.
myös syntymää,
se on yksi parhaista hetkistä.
Miksi siitä siis tapellaan?
Miksi emme nauti kokemuksistamme ja arvosta toistemme kokemuksia?
[/quote]
En näe sektiolla synnyttäneiden haukkuvan täällä alateitse synnyttäneitä. En ymmärrä mikä näillä alakautta synnyttäneillä äideillä on ongelmana. Mikä siinä häiritsee, että joku haluaa lapsensa syntyvän sektiolla? Älkääkä nyt vain vedotko sen kustannuksiin!
[/quote]
Minä en rupea maksumieheksi verorahoillani tarpeettomille sektioille ja niiden komplikaatioille.
[/quote]
No sovitaan, että niillä sun verorahoilla rakennetaan jalkapallokenttiä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:32"]
Nämä sektion haluavat ovat usein synnytyspelkoisia. Synnytyspelkoon liittyy vahvasti pelko lapsen vaurioitumisesta ja siitä, ettei osaa itse synnyttää lasta. Synnytyspelko taas liittyy muihin mielenterveysongelmiin, ei-toivottuun raskauteen, jne. Kannattaa tutustua aiheeseen. Selvästi täällä on useita synnytyspelkoisia jankkaamassa alatiesynnytyksen aiheuttamista vammautumisista, täysin epärationaalista. Voihan sitä kuolla tai vammautua kukkaruukun tipahdettua päähän, yhtä todennäköistä.
[/quote]
Käypä synnytä täysiaikainen kohtuun kuollut ja tule sen jälkeen läpisemään paskaasi uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:37"]
Nämä sektion haluavat ovat usein synnytyspelkoisia. Synnytyspelkoon liittyy vahvasti pelko lapsen vaurioitumisesta ja siitä, ettei osaa itse synnyttää lasta. Synnytyspelko taas liittyy muihin mielenterveysongelmiin, ei-toivottuun raskauteen, jne. Kannattaa tutustua aiheeseen. Selvästi täällä on useita synnytyspelkoisia jankkaamassa alatiesynnytyksen aiheuttamista vammautumisista, täysin epärationaalista. Voihan sitä kuolla tai vammautua kukkaruukun tipahdettua päähän, yhtä todennäköistä.
[/quote]
Käypä synnytä täysiaikainen kohtuun kuollut ja tule sen jälkeen läpisemään paskaasi uudelleen.
[/quote]
Olen pahoillani, että vauvasi kuoli, mutta tässä ei puhuttu yksittäistapauksista tai lainkaan sinusta. Otan osaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
Olen pahoillani, että vauvasi kuoli, mutta tässä ei puhuttu yksittäistapauksista tai lainkaan sinusta. Otan osaa.
[/quote]
Olen tuon synnytyksen jälkeen saanut seuraavat lapseni pelkosektiolla. Kirjoittaja leimasi minut (kuten muutkin pelkosektion haluajat) mielenterveysongelmaiseksi. Täysin epäolennaista ja loukkaavaa on tulla höpisemään kukkaruukun putoamisista. Huomaa, ettei ihminen tiedä mistään mitään, kunhan höpisee.
Niin se on jännä että jos ihminen pelkää esim. hämähäkkejä, ei kukaan kyseenalaista mielenterveyttä, mutta jos NAINEN pelkää synnytystä niin se onkin sitten merkki jostain mt-ongelmasta.
Sekin nyt vaan on ihan tilastoissa näkyvä fakta, että synnytyspelkoa on enemmän naisilla, joilla on masennusta, syömishäiriöitä ja ahdistuneisuushäiriöitä. Ei siinä ketään leimata ,johan se synnytyspelko-sanakin kertoo, että ahdistukseen asti menevää pelkoa on. Jotenkin vaan ajattelee, että pelkoa kannattaisi hoitaa jotenkin muuten kuin sektiolla. Esim. terapialla ?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 15:46"]
Jos pelkää alakautta synnyttää niin kannattaa varmaan vetää miehiltä sitten poskeen niin ei tule raskaaksi, ei ole synnytyspelkoa =)))
[/quote]
Poskeen vetäminen ei tyydytä mua seksuaalisesti, nainen kun olen :) en nussi vain miehen takia ;)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:54"]
Hei hyvät ihmiset! Lukekaapa nyt, mitä tänne kirjoitatte. Eikö tämä keskustelu oikeasti tunnu teistä sairaalta?
Käsittääkseni sekä alatiesynnytyksillä että sektioilla on tähän maailmaan saatettu ehjiä ja hyväkuntoisia lapsia. Molemmilla tavoilla suurin osa! Siis MOLEMMILLA, ei vain toisella.
MOLEMMISSA on riskinsä, mutta kun jo siinä raskaudessakin on jo riskinsä.
Miksi täällä pitää haukkua ja yrittää nöyryyttää ja syyllistää ihmistä, joka on valinnut toisin tai jolle on valiutunut toinen synnytysmenetelmä.
Mitä toisen ihmisen synnytysmenetelmä on sinulta pois?
Miksi tästä ei voida keskustella asiallisesti? Ja kun ei näköjään voida miksi tästä pitää keskustella.
Minulle riittää, että lapseni on syntynyt.
Rakastaisin häntä yhtä paljon, vaikka olisi syntynyt toisella menetelmällä.
Olen rakastanut niitä kokemuksia, joita hän on alkiosta asti minulle tuonut.
myös syntymää,
se on yksi parhaista hetkistä.
Miksi siitä siis tapellaan?
Miksi emme nauti kokemuksistamme ja arvosta toistemme kokemuksia?
[/quote]
En näe sektiolla synnyttäneiden haukkuvan täällä alateitse synnyttäneitä. En ymmärrä mikä näillä alakautta synnyttäneillä äideillä on ongelmana. Mikä siinä häiritsee, että joku haluaa lapsensa syntyvän sektiolla? Älkääkä nyt vain vedotko sen kustannuksiin!
[/quote]
Kyllähän täällä pommitetaan "alatieäitejä". Kerrotaan, kuinka älytöntä on revittää ja pilata vaginansa synnytyksen takia. Lisäksi loukataan pahimmalla tavalla, millä äitiä voidaan loukata: sanotaan, että olet valinnallasi aiheuttanut vaaraa lapsellesi, esim. tässäkin keskustelussa mainittu hapenpuute. "Alatieäidit" siis vaarantavat vauvansa, pilaavat seksinautinnon miehiltään sekä haluavat paskoa housuun julkisesti, sillä sulkijalihas repeytyy suunnilleen joka synnytyksessä, jos "sektioäitejä" on uskominen.
Kyllä minua loukkaa se, että minun väitetään halunneen tappaa tai vammauttaa lapseni. Eikö sinua loukkaisi?
[/quote]
Jännä että sanoit "pilaavat seksinautinnon MIEHILTÄÄ". Kertoo taas kuinka paljon alatiemammat arvostavat OMAA seksuaalista nautintoaan. Itse synntytän sektiolla sen takia, että MINUN seksuaalinen nautintoni säilyisi parhaana mahdollisena.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:03"]
Sekin nyt vaan on ihan tilastoissa näkyvä fakta, että synnytyspelkoa on enemmän naisilla, joilla on masennusta, syömishäiriöitä ja ahdistuneisuushäiriöitä. Ei siinä ketään leimata ,johan se synnytyspelko-sanakin kertoo, että ahdistukseen asti menevää pelkoa on. Jotenkin vaan ajattelee, että pelkoa kannattaisi hoitaa jotenkin muuten kuin sektiolla. Esim. terapialla ?
[/quote]
Linkkiä tilastoon?
Olen itse käsittänyt, että synnytyspelko on yleistä synnyttäneiden keskuudessa, jotka ovat jollakin tavalla traumatisoituneet aiemmasta synnytyksestä. Mitään en ole kuullut mainittavan noista, mitä luettelit.
[/quote]
Pelkoterapia valitettavasti on usein aika pitkäkestoista, raskaana kun ollaan vain se 9 kk. Lisäksi pitkäkestoisen terapian tarjoaminen tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin sektio. Tämä huomio vain siksi, että täällä ollaan keuhkottu naurettavasta verorahojen "tuhlaamisesta".
Toivoisin sinun huomioivan, että aika useat pelkosektiot johtuvat edellisestä "pieleen menneestä" alatiesynnytyksestä. Moni sanoo että eihän mikään mennyt pieleen, kun sieltä terve vauva tuli. Mielestäni kuitenkin hätäsektioon päätynyt alateitse yritetty synnytys on mennyt jollain lailla pieleen. Varsinkin kun kysessä on hoitajalle sattunut arviointivirhe.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:56"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:46"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen tuon synnytyksen jälkeen saanut seuraavat lapseni pelkosektiolla. Kirjoittaja leimasi minut (kuten muutkin pelkosektion haluajat) mielenterveysongelmaiseksi. Täysin epäolennaista ja loukkaavaa on tulla höpisemään kukkaruukun putoamisista. Huomaa, ettei ihminen tiedä mistään mitään, kunhan höpisee.
[/quote]
Niin sehän on ihan fakta, että sektiota haluavilla naisilla USEIN on takanaan tuollaisia asioita. Samoin kuin keuhkosyöpään sairastuneilla tupakointia. Kaikkien kohdalla ei tietenkään ole näin, mutta hyvin monien. Vai mistä se pelko muka sitten kumpuaa, kun valtaosa naisista ei tunne niin voimakasta pelkoa ettei voisi synnyttää alakautta? Jos ihmisellä ei ole takanaan esim. kuvailemasi kaltaista kokemusta, tai lainkaan synnytystä, jostain se pelko silloin tulee.
Huomauttaisin myös, että edes maissa, joissa sektio on vapaavalintainen, ei yli puolet naisista valitse sektiota. Missään maassa valtaosa naisista ei synnytä sektiolla. Raskaus ja synnytys ei ole sairaus, eikä sitä tarvitse medikalisoida. Se on täysin luonnollinen tapahtuma, jossa onneksemme länsimäinen lääketiede meitä avustaa. Mutta turha demonisoida alatiesynnytystä vain siksi, että se ei jonkun kohdalla onnistu. Jos ajattelet, että JOKAINEN ihminen, joka tänne syntyy, syntyy alakautta ja valtaosa alateitse, on aivan luonnollista että joitain komplikaatioita tulee. Myös synnyttäjiä on hyvin erilaisia. On äärimmäisen ylipainoisia äitejä, huumausaineissa synnyttäviä, narkomaaneja jotka lähtevät sairaalaan liian myöhään, kotona synnyttäviä jne. Hyvin iäkkäitä äitejä, joiden raskaus ja synnytys on aina riskimpi. Kaikki he näkyvät tilastoissa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:13"]
[/quote]
Linkkiä tilastoon?
Olen itse käsittänyt, että synnytyspelko on yleistä synnyttäneiden keskuudessa, jotka ovat jollakin tavalla traumatisoituneet aiemmasta synnytyksestä. Mitään en ole kuullut mainittavan noista, mitä luettelit.
[/quote]
Googleta synnytyspelko. Löydät todella paljon tietoa, juuri noin kuin kirjoitettiinkin. Valtaosa synnyttäneistä naisista synnyttää ongelmitta uudelleen.
Ihme vääntö ja tappelu asiasta. Suomalainen saa keskimäärin 1,8 lasta. Jos joku pyynnöstä ja omasta valinnasta haluaa sektion 1-3 kertaa elämässään, niin eiköhän sellaiseen verorahat irtoa ilman mutinoita.
Minä käsittelin menettämisenpelkoa terapiassa useamman kuukauden ennen sektiota. Syy tähän oli se, että olin aivan täysin menettänyt luottamukseni lääkäreihin kahden lähipiirissä sattuneen tapauksen vuoksi. Ajattelin että sektiossa komplikaatiot tulevat minulle, ei vauvalle.
- Viestin nro 4 kirjoittaja.
Psyykkiset ongelmat ennen raskautta ja sen aikana lisäävät synnytyspelon riskiä. Erityisesti raskaudenaikainen masentuneisuus on voimakkaasti yhteydessä synnytyspelkoon. Myös muut jaksamista kuormittavat tekijät, kuten työttömyys, taloudelliset ongelmat ja tuleva yksinhuoltajuus lisäävät riskiä synnytyspelkoon, varsinkin, jos sosiaalinen tukiverkko on riittämätön.
Väkivaltaiset tai kivuliaat seksuaaliset kokemukset tai kivuliaat gynekologiset toimenpiteet (erityisesti raskaudenkeskeytys) voivat heijastua myöhemmin synnytyspelkona. Synnytyskivun pelko on yhteydessä kivun pelkoon yleensä, riippumatta siitä, kuinka mones synnytys on tulossa. Pelkoon siitä, ettei itse osaa synnyttää, liittyy pelko lapsen vaurioitumisesta.
Hoito
Synnytyspelon hoidon tavoitteena on auttaa naista hallitsemaan odotustaan ja synnytystään. Synnytyspelon lisäksi myös masennuksen tunnistamiseen jo alkuraskaudessa tulisi kiinnittää huomiota. Sekä poikkeavan pelon havaitseminen että osittain sen hoitaminen voivat toteutua luontevasti neuvolassa. Neuvolassa tulisi aktiivisesti ottaa puheeksi yleisimmät synnytyspelon aiheet, jotka samalla ainakin jossain määrin askarruttavat jokaista odottavaa äitiä: synnytyksestä suoriutuminen, lapsen selviäminen, itsensä ja tilanteen hallinta, kipu sekä vuorovaikutus henkilökunnan kanssa. Havaitsematta jäänyt tai taka-alalle painettu pelko on huono lähtökohta tulevalle synnytykselle. Pelon havaitsemista voi auttaa erityisen kyselykaavakkeen käyttö.
Voimakasta synnytyspelkoa tulisi kuitenkin viimeistään 30 raskausviikon tuntumassa käsitellä myös synnytyssairaalan poliklinikalla. Monessa synnytyssairaalassa toimii ns. pelkopoliklinikka, jossa synnytyslääkärin lisäksi toimii asiaan perehtynyt kätilö. Synnytyspelon hoito tulisi suunnitella yksilöllisesti huomioimalla raskaana olevan naisen psyykkinen tila, elämäntilanne kokonaisuudessaan, perhetilanne sekä käytössä olevat tukiverkostot. Terapeutin vetämistä ryhmistä on hyviä kokemuksia. Hyvän hoidon avulla suurin osa synnytyspelkoisista pystyy käsittelemään pelkoansa ja sen taustalla olevia tekijöitä. Moni luopuu keisarileikkaustoiveesta. Synnytyspelkoa ehkäistään parhaiten synnytysten hyvällä hoidolla ja jälkihoidolla.
Hyvin hoidetulla raskausajalla ja synnytyksellä on myönteinen merkitys sekä äidin ja syntyvän lapsen väliselle suhteelle että naisenhyvinvoinnille synnytyksen jälkeen. Synnytyspelon hoidon tarkoitus ei ole vain vähentää keisarileikkauksia vaan myös vaikuttaa perheiden hyvinvointiin raskausaikana ja myös sen jälkeen. Hoidolla on merkitystä myös seuraavan raskauden kannalta.
Lähde: Terveysportti/ Synnytyspelko
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:15"]
Ihme vääntö ja tappelu asiasta. Suomalainen saa keskimäärin 1,8 lasta. Jos joku pyynnöstä ja omasta valinnasta haluaa sektion 1-3 kertaa elämässään, niin eiköhän sellaiseen verorahat irtoa ilman mutinoita.
Minä käsittelin menettämisenpelkoa terapiassa useamman kuukauden ennen sektiota. Syy tähän oli se, että olin aivan täysin menettänyt luottamukseni lääkäreihin kahden lähipiirissä sattuneen tapauksen vuoksi. Ajattelin että sektiossa komplikaatiot tulevat minulle, ei vauvalle.
- Viestin nro 4 kirjoittaja.
[/quote]
Vauvasi olisi hyötynyt onnistuneesta alatiesynnytyksestä paljon enemmän kuin onnistuneesta sektiosta. Minkä logiikan mukaan ihmisten kannattaisi synnyttää sektiolla? Terveen naisen synnytys onnistuu 99,8% tapauksista ja vauva saa kaikki alatiesynnytyksen hyödyt. Miksi näiden ihmisten kannattaisi synnyttää sektiolla? Ja jos käytät argumenttina episiotomiaa, kyllähän sektiossa sinulle leikataan paljon suurempi ja syvempi haava kuin episiotomia on. Jos sekin paranee, miksi ei episiotomia paranisi?
Mitäs tähän sanoisi... en tiedä Uskallanko koskaan enää synnyttää. Jos synnytys olisi sujunut normaalisti, synnyttäisin alateitse. Esikoiseni synnytys päätyi imukuppiin ja kolmannen asteen repeämiin. Kestäisin nuo jälkikivutkin mutta ottaisinko riskin että repeän vielä pahemmin? Ja ehkä sillä tavalla että menetän lopullisesti pidätyskykyä jne. Toipiminen repeämistä on edelleen kesken. En pysty vielä juoksemaan, ilma karkailee välillä..
Keisarileikkaukseen liittyy useita riskejä. Riskeistä pelätyin on äidin kuolema tai vaikea sairastavuus. Yhdysvalloissa tilastollisesti sadasta tuhannesta alatiesynnytyksestä 4 johtaa synnyttäjän kuolemaan, kun luku keisarileikkauksissa on kolminkertainen (3). Muita yleisempiä komplikaatioita alatiesynnytykseen verrattuna ovat runsas verenvuoto (13 % vs. 3,5 %), haava- ja kohtutulehdukset (14 % vs. 4 %), syvät laskimotukokset (0,2 % vs. 0,1 %) ja anestesiakomplikaatiot (4). Pitkäaikaisia haittavaikutuksia ovat mm. istukan kiinnityshäiriöt, kohturepeämä ja kohdunpoisto sekä kohdun ulkoinen raskaus seuraavissa raskauksissa. Normaaliin synnytykseen verrattuna minkä tahansa komplikaation esiintymisriski ennalta suunnitellussa keisarileikkauksessa on keskimäärin kaksinkertainen (4) ollen Suomessa peräti 21 % (5). Vastasyntyneeseen kohdistuvista haittavaikutuksista tärkeimmät ovat hengitysvaikeudet ennen 39. raskausviikkoa (7,4 % vs. 1,3 %) (6), verenmyrkytys, hypotermia ja matala verensokeri (4).
Sektiolla vältetään synnytyksenaikaista vaikeaa hapenpuutetta, vihreän lapsiveden joutumista hengitysteihin, hartiapunosvaurioita ja vähennetään aivoverenvuodon esiintyvyyttä (0,04 % vs. 0,05 % alatiesynnytys vs. 0,12 % imukuppiavusteinen synnytys) (4). Kuitenkin vain harvoin synnytyksenaikainen hapenpuute johtaa pysyvään aivovaurioon ja vastaavasti CP-vammoista vain 15–20 % johtuu synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta.
Keisarileikkaus estää virtsan ja ulosteen pidätysongelmien kehittymistä (7), mutta tämä etu häviää iän myötä (8). Sulkijalihasvauriot ovat Suomessa harvinaisia ja korjattuina paranevat moitteettomasti.
www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Sektio-eli-keisarileikkaus/