Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saako Suomessa sektion??

Vierailija
27.07.2014 |

En ole koskaan synnyttänyt. Voiko sen hoitaa jollain yksityisellä klinikalla sektiolla?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:15"]

Ihme vääntö ja tappelu asiasta. Suomalainen saa keskimäärin 1,8 lasta. Jos joku pyynnöstä ja omasta valinnasta haluaa sektion 1-3 kertaa elämässään, niin eiköhän sellaiseen verorahat irtoa ilman mutinoita.

Minä käsittelin menettämisenpelkoa terapiassa useamman kuukauden ennen sektiota. Syy tähän oli se, että olin aivan täysin menettänyt luottamukseni lääkäreihin kahden lähipiirissä sattuneen tapauksen vuoksi. Ajattelin että sektiossa komplikaatiot tulevat minulle, ei vauvalle.

- Viestin nro 4 kirjoittaja.

[/quote]

Vauvasi olisi hyötynyt onnistuneesta alatiesynnytyksestä paljon enemmän kuin onnistuneesta sektiosta. Minkä logiikan mukaan ihmisten kannattaisi synnyttää sektiolla? Terveen naisen synnytys onnistuu 99,8% tapauksista ja vauva saa kaikki alatiesynnytyksen hyödyt. Miksi näiden ihmisten kannattaisi synnyttää sektiolla? Ja jos käytät argumenttina episiotomiaa, kyllähän sektiossa sinulle leikataan paljon suurempi ja syvempi haava kuin episiotomia on. Jos sekin paranee, miksi ei episiotomia paranisi? 

[/quote]

En väitäkkään että kannattaa ja täytyisi. Sanon vaan että se on minun valintani, sen sain ja that's it. Jokainen puntaroi omalla kohdallaan.

Lapseni ei kärsinyt sektiolla syntymisestään. Ystäväpiirissä on jo aikuisia sekä sektiolla, että alateitse syntyneitä eikä noissa mitään eroa ole. Miksi tämä on niin iso asia joillekin? Sitä en ymmärrä.

Vierailija
82/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ajattelet lapsesi terveyttä valitessasi sektion, miten on seuraavien lasten laita? Sektion läpikäyneillä äideillä on KAHDEKSANKERTAINEN riski verrattuna alatiesynnyttäneisiin, että seuraava lapsi kuolee kohtuun sektiohaavan revetessä.

Lähde: 

Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[7]
Wikipedia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että moni äiti ei ymmärrä alatiesynnytyksen hyötyjä vauvalle :( ei ole perehdytty aiheeseen. Alatiesynnytys on vauvalle merkityksellisempää kuin imettäminen! Kai tämän tiesitte? Imetyksellä ei ole todistettu olevan aikuisuuteen kantavia terveyshyötyjä, alatiesynnytyksellä on.

Vierailija
84/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:25"]

Ja jos ajattelet lapsesi terveyttä valitessasi sektion, miten on seuraavien lasten laita? Sektion läpikäyneillä äideillä on KAHDEKSANKERTAINEN riski verrattuna alatiesynnyttäneisiin, että seuraava lapsi kuolee kohtuun sektiohaavan revetessä.

Lähde: 

Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[7] Wikipedia [/quote]

Näitä on hätäsektion jälkeen kurja lukea, pelottaa niin sektio kuin alatiesynnytys.

Vierailija
85/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:25"]Ja jos ajattelet lapsesi terveyttä valitessasi sektion, miten on seuraavien lasten laita? Sektion läpikäyneillä äideillä on KAHDEKSANKERTAINEN riski verrattuna alatiesynnyttäneisiin, että seuraava lapsi kuolee kohtuun sektiohaavan revetessä.

Lähde: 

Kuolema: Keisarileikkauksen jälkeen seuraavissa synnytyksissä perinataalikuolleisuus on kohdun repeämisriskin vuoksi jopa kahdeksankertainen verrattuna niihin synnyttäjiin, joille ei ole aiemmin tehty sektiota.[7]

Wikipedia

[/quote]

Btw, wikipedia lähteenä on aika kyseenalaista.

Vierailija
86/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:25"]Ja jos ajattelet lapsesi terveyttä valitessasi sektion, miten on seuraavien lasten laita? Sektion läpikäyneillä äideillä on KAHDEKSANKERTAINEN riski verrattuna alatiesynnyttäneisiin, että seuraava lapsi kuolee kohtuun sektiohaavan revetessä.

Lähde: 

Wikipedia

[/quote]

Btw, wikipedia lähteenä on aika kyseenalaista.

[/quote]

Tiedän, eikä sitä akateemisissa julkaisuissa luonnollisesti käytetä. Tuo tieto löytyy kyllä muualtakin ja joidenkin lähteiden mukaan riski on jopa 16-kertainen. 

Vierailija
87/91 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yksityisistä klinikoista mutta pelkosektion saa kyllä julkisella puolella kun osaa pyytää ja tietää mitä haluaa.

Vierailija
88/91 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko yksityisiä klinikoita. Tuskin on montaa, koska ympärivuorokautinen gynekologi/anestesialääkäri-päivystys tulee aika kalliiksi. Aika harvalla synnyttäjällä olisi varaa maksaa tuhansia euroja/vrk.

Vierailija
89/91 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Minä sain pelkoperusteisen sektion, koska kärsin todella pahasta menettämisen pelosta raskausaikana, ja pelkäsin että vauva kuolee synnytyksessä. Näin ainoaksi keinoksi että vauva leikataan ulos, eikä tarvitse miettiä hapenpuutteita, imukuppivaurioita, jumittumista, sydänäänien hiipumista jne.

Jos olisin ollut viisaampi olisin synnyttänyt alakautta, sillä sain vaikean komplikaation . Mutta myös terveen ja elävän lapsen, joka minun tarkoitukseni alunperin olikin.

Mutta jos sen sektion haluaa niin tarvitsee vain tiukasti ilmasta se asia, ja mielellään nuorelle lääkärille joka on joustavampi kun vanhan liiton tantat. Tuli huomattua kun usean lääkärin kanssa asiasta kättä väänsin.

Vierailija
90/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytykseen verrattuna keisarileikkaukseen liittyy kolmin - kuusinkertainen vakavien välittömien komplikaatioiden riski (3), mutta se lisää myös myöhempää gynekologista sairastavuutta sekä seuraavan raskauden ja synnytyksen riskejä.

Aiempi sektio aiheuttaa kohtuun anatomis-patologisia muutoksia. Kohtuhaavan huonon paranemisen seurauksena syntyy arpipuutos, jolla tarkoitetaan lihaskerroksen ohenemista tai puuttumista leikkausarven kohdalla. Sille altistavat muun muassa sektioiden määrä ja kohdun kallistuminen taaksepäin (6). Mitä useampi sektio on tehty, sitä suurempi paksuusero haavan ylä- ja alapuolen välillä yleensä on. Tämä vaikeuttaa kudoskerrosten kohdistamista, mikä edistää puutosalueen syntyä. Taaksepäin kallistunut asento lisää arven alueelle kohdistuvaa venytystä ja huonontaa siten alueen verenkiertoa. Arpipuutoksen esiintyvyys ei-raskaana olevilla naisilla, joille on aiemmin tehty keisarileikkaus, vaihtelee 7 %:sta jopa 86 %:iin tutkituista (2, 11). Esiintyvyyteen vaikuttavat kuvantamistekniikka, tutkimusten suorittamisen pitkä aikaväli, sektiotekniikoiden muutos, erilaiset tutkimusväestöt, keisarileikkauksesta kulunut aika ja se, miten arpipuutos on määritelty (11).

Hedelmättömyys. Arpipuutos on yhdistetty myös sekundaariseen hedelmättömyyteen etenkin, jos muita selittäviä tekijöitä ei löydy (5). 

Kohtulihaksen repeäminen ja oheneminen. Kohtulihaksen repeämisellä tarkoitetaan kohtulihaksen ja sen päällä olevan herakalvon täydellistä repeämistä. Se on pelätty raskauden- tai synnytyksenaikainen komplikaatio, joka altistaa synnyttäjän massiiviselle verenvuodolle ja sikiön hapenpuutteesta johtuville komplikaatioille. 

Keisarileikkaukseen liittyy kauaskantoisia seurauksia. Vaikka keisarileikkaustekniikan keventyminen on lyhentänyt leikkausaikaa ja vähentänyt välittömiä komplikaatiota, se saattaa lisätä myöhäiskomplikaatioiden riskiä. Varmimmin ongelmia estetään arvioimalla jokaisen keisarileikkauksen tarpeellisuus. Toistuvat sektiot altistavat laajemmalle arpipuutokselle lisäten komplikaatioiden esiintymistä. Tämän vuoksi ensimmäisen sektion jälkeistä rutiininomaista uusintakeisarileikkausta tulisi välttää, jos edellytykset alatiesynnytykselle ovat olemassa.

http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/uusinnumero;jsessionid=20F98E51E55E11C55D90BFDD35B70BAF?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_viewType=viewArticle&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_tunnus=duo11530&_Article_WAR_DL6_Articleportlet_member=JPPpRX9**SdU

Vierailija
91/91 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:11"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 17:54"]

Hei hyvät ihmiset! Lukekaapa nyt, mitä tänne kirjoitatte. Eikö tämä keskustelu oikeasti tunnu teistä sairaalta?

Käsittääkseni sekä alatiesynnytyksillä että sektioilla on tähän maailmaan saatettu ehjiä ja hyväkuntoisia lapsia. Molemmilla tavoilla suurin osa! Siis MOLEMMILLA, ei vain toisella.

MOLEMMISSA on riskinsä, mutta kun jo siinä raskaudessakin on jo riskinsä.

Miksi täällä pitää haukkua ja yrittää nöyryyttää ja syyllistää ihmistä, joka on valinnut toisin tai jolle on valiutunut toinen synnytysmenetelmä.

Mitä toisen ihmisen synnytysmenetelmä on sinulta pois?

Miksi tästä ei voida keskustella asiallisesti? Ja kun ei näköjään voida miksi tästä pitää keskustella.

Minulle riittää, että lapseni on syntynyt.

Rakastaisin häntä yhtä paljon, vaikka olisi syntynyt toisella menetelmällä.

Olen rakastanut niitä kokemuksia, joita hän on alkiosta asti minulle tuonut.

myös syntymää,

se on yksi parhaista hetkistä.

Miksi siitä siis tapellaan?

Miksi emme nauti kokemuksistamme ja arvosta toistemme kokemuksia?

[/quote]

En näe sektiolla synnyttäneiden haukkuvan täällä alateitse synnyttäneitä. En ymmärrä mikä näillä alakautta synnyttäneillä äideillä on ongelmana. Mikä siinä häiritsee, että joku haluaa lapsensa syntyvän sektiolla? Älkääkä nyt vain vedotko sen kustannuksiin!

[/quote]

Kyllähän täällä pommitetaan "alatieäitejä". Kerrotaan, kuinka älytöntä on revittää ja pilata vaginansa synnytyksen takia. Lisäksi loukataan pahimmalla tavalla, millä äitiä voidaan loukata: sanotaan, että olet valinnallasi aiheuttanut vaaraa lapsellesi, esim. tässäkin keskustelussa mainittu hapenpuute. "Alatieäidit" siis vaarantavat vauvansa, pilaavat seksinautinnon miehiltään sekä haluavat paskoa housuun julkisesti, sillä sulkijalihas repeytyy suunnilleen joka synnytyksessä, jos "sektioäitejä" on uskominen.

Kyllä minua loukkaa se, että minun väitetään halunneen tappaa tai vammauttaa lapseni. Eikö sinua loukkaisi?

[/quote]

Jännä että sanoit "pilaavat seksinautinnon MIEHILTÄÄ". Kertoo taas kuinka paljon alatiemammat arvostavat OMAA seksuaalista nautintoaan. Itse synntytän sektiolla sen takia, että MINUN seksuaalinen nautintoni säilyisi parhaana mahdollisena.

[/quote]

HUOH!

Jos ymmärrät lukemaasi, voit todeta, että tuon kommentin perusteella sektiomammat ovat niitä, jotka ajattelevat miesten seksinautintoa. Kuten, hieman ajattelemalla huomaat, siinä oli listattu asioita, joista sektiomammat syyllistävät alatiemammoja.

Itse koen orgasmiherkkyyteni parantuneen synnytyksen jälkeen verrattuna sekä raskautta edeltäneeseen aikaan että raskausaikaan. Mutta mitäpä minä omista tuntemuksistani tiedän. Onneksi joku sektiomamma voi minulle tästäkin kertoa, kuinka väärässä olen.