Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

10kg pois!

Vierailija
26.07.2014 |

auttakaa ja antakaa vinkkejä kuinka pystyn siihen! Paljonko pitää liikkua, ja mitä syön aina? Simppelisti tiedän että herkut pois, ja peruna/leipä/pasta täysin minimiin ja paljon kasviksiaja protskuja. Mutta voiko joku laihduttaneena kertoa miten siinä onnistuitte? Syömättä en voi olla alhaisten verensokereiden takia.

auttakaa pullamössötyttöä! :D

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on aina ollut hutera olo, jos en saa kolmen tunnin välein ruokaa. Mutta kas kummaa, kun laihduttaessa jättää pois kaikki makeat ja muutenkin korvaa hiilareita kasviksilla, niin ruokailuväli kasvaa vahingossa, kun ei sitä heikottavaa oloa tulekaan.

Mun laihdutusresepti on se, että syön kotiruokaa kuten olen aina syönyt. Mutta pidän annoskoot aiempaa pienempinä. Otan lautaselle vähemmän perunaa ja enemmän kasviksia, ruualla en ota leipää lainkaan. Enkä mussuta makeita enkä mielitekoja. Ilman liikuntaa en kyllä laihdu. Tykkään pyöräilystä ja se sujuu helteilläkin, kun pyöräilee myöhään illalla tai aamulla ennen yhdeksää.

Tiettyä mielentilaa laihduttaminen kyllä vaatii, sellainen sisuuntuminen pitää tulla esim. omasta peilikuvasta.

Vierailija
22/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla laihtumisessa oli oleellista reipas liikkuminen. Juoksin viiden kilsan lenkkejä, kerran kympinkin. Kävin ryhmäliikuntatunneilla, pelasin korista ja futista lasten kanssa, uin - yritin liikkua joka päivä jollain tavalla. Itselläni liikunta laittoi aineenvaihdunnan päälle ja tosiaan pelkkä kävely ei riittänyt, piti olla astetta rankempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ongelmatilanteisiin.

Työpäivän jälkeen tullaan tarhalaisten kanssa kotiin. Laitamme heti päivällisen, ja sitä ennen emme syö muuta. Ruoka jotain nopeaa: kanaa, jauhelihaa, keittoja...

Ilta onkin sitten hankalampi. Joskus sorrun karkkiin, mutta minulla auttaa ruokien merkkailu. Isosta karkkipussista tulee helposti 1500 kcal, jolloin kolmen päivän järkevä syöminen menee hukkaan. Kaksi karkkipussia nollaa koko viikon laihdutukset. 

Kun syö riittävästi rasvaa ja proteiinia, illalla on kylläinen olo eikä tee niin mieli napostella. Mun lemppari-iltapala on kourallinen pähkinöitä ja lohkottu banaani, siinä on kyllä kaloreitakin 300, mutta ihan terveellistä, kun tulee hyviä rasvoja ja on jotain naposteltavaakin.

Vierailija
24/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat kuntoilun elämäntavaksi. Tarvitset kunnon ruokaa jaksaaksesi, pullamössä jää itsestään vähemmälle. En tarkoita, että sinun pitää muuttua joksikin duracell pupuksi vaan harrastat aktiivisesti, esim. kolme kertaa viikossa. Treenaus korkeammilla sykealueilla kuluttaa enemmän, matalampi sykealue rakentaa paremmin peruskuntoa. Aloitat kevyesti ja teet kovempia treenejä säännöllisesti. Painonhallinta laskureilla saat laskettua päivän kalorit.

Vierailija
25/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime marraskuusta laihtunut 27 kiloa. Syön ihan tavallista kotiruokaa mikä sisältää kermaa ja voita enkä käytä mitään kevytruokia. Oikeastaan ainoat asiat mitkä teen erilailla on se että en osta karkkia, sipsejä tai limuja. En ota isoja annoksia ja syön sännöllisesti. Ennen kuljin autolla joka paikkaan, nykyään kävelen tai pyöräilen.

Vierailija
26/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:11"]kiitos! :)

Millanen liikunta on hyvä? Näillä helteillä pyörryn jos juoksemaan lähden, saati pyöräilemään.. Kuluttaako hölkkä yhtä paljon kun kuntopyörällä polkeminen?

Millä ootte saanu itsekurin niin korkeelle ettette väsyneenä töiden jälkeen repsahda helppoihin epäterveellisiin ruokiin? Se on mulla se kovin haaste. Toisena illat, kun muksu on nukkumassa ja miehen kanssa on pari tuntia omaa aikaa, sillon maistuu naposteltavat..... täytyy jotenkin vaan väkisin pitää näpit irti.

ap

[/quote]

käy uimassa

syöt energiapitoisen hedelmän, ennen kuin lähdet töistä (esim banaani)

napostele viinirypäleitä

Vierailija
27/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ruokaohje on mun mielestä se, että miettii ihan itse ne omat ongelmakohdat ja korjaa ne. Jos ongelmana on karkin syöminen, niinlopettaa ostamasta karkkia. Jos ongelma on iltanapostelu, niin syö päivällisellä jotain ihan kunnollista ja illalla ei anna itselle lupaa ottaa mitään. Ja taas tietysti niitä naposteltavia ei kannata edes ostaa kotiin. Jos ongelmana on, että leipää menee päivän mittaan paljon, niin miettii ihan itse millä aterioilla haluaa vähentää leivän syömistä. Jos ongelma on se, että ruokaa tulee otettua aina lisää, niin lopettaa ottamasta.

Itse sen parhaiten tietää mikä syöminen on liikaa. Ei siinä auta, vaikka muut täällä kuinka neuvovat, että syö pähkinää ja rahkaa, jos ruuan kokonaismäärä on edellen liian suuri. Ei mulla ainakaan laihdutusruokavalioon mahdu rahkoja ja pähkinöitä, kun perheen kanssa kuitenkin syödään kaksi lämmintä ateriaa ja yhteinen välipala.

Vierailija
28/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-ruokavalio, niin ei tartte olla kolmen tunnin välein syömässä.

Vierailija
29/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 10:50"]Vhh-ruokavalio, niin ei tartte olla kolmen tunnin välein syömässä.

[/quote]

ei sovi kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavalle. Ja ei sovi tällaselle diabeetikolle se ettei söisi kolmen tunnin välein vähintään, vaikka söisikin terveellisesti ja nälkä katoaisi, kun 14 siitä kirjoitteli.

Kiitos vinkeistä, tänään alkaa taas terveellinen ruokavalio ja helteiden lopussa kunnon kuntoilu, sinne asti mennään ruokavaliomuutoksella ja fyysisen työn rasitteilla.

ap

Vierailija
30/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kotiin herkkuja ja jos tulee olo, että voisi jotain napostella, niin syö ensin jotain terveellistä ja täyttävää ja mieti sitten, haluatko vielä jotain herkkua. Varaa näitä terveellisiä kotiin, esim. banaania, tofua tai ruisleipää.

Vierailija
31/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 09:27"]

Itse sen parhaiten tietää mikä syöminen on liikaa. Ei siinä auta, vaikka muut täällä kuinka neuvovat, että syö pähkinää ja rahkaa, jos ruuan kokonaismäärä on edellen liian suuri. Ei mulla ainakaan laihdutusruokavalioon mahdu rahkoja ja pähkinöitä, kun perheen kanssa kuitenkin syödään kaksi lämmintä ateriaa ja yhteinen välipala.

[/quote]

Itse kun laihdutin aikoinaan yli sen liki 15kg niin söin päivittäin kaksi lämmintä ateriaa, aamu-, väli- ja iltapalan. En siispä ymmärrä tuota ettei ruokarytmiisi mahdu pähkinät tai rahkat, koska pitäisi kuitenkin syödä se 5 kertaa päivässä. Etkö sitten syönyt muuta kun kaksi lämmintä ateriaa ja välipalan päivässä? Sittenhän syöt liian isoja annoksia.

Mä onnistuin sillon laihduttamaan sen 15kg kovalla ruokavaliolla ja kuntoilulla, mutta sillon ei ollut insuliinipistoshoitoa vielä tähän diabetekseen (1. tyyppiä) ja kun tuo insuliinikin ns. lihottaa muutamilla kiloilla niin en tiedä vaikuttaako millään tapaa laihtumiseen sitten. Diabeetikoilla usein on hankala laihduttaa pientä ylipainoa, johtuneeko sitten tuosta syystä.... kilpirauhasen vajaatoimintaan ei sovi paastoaminen tai minimiin hiilihydraattien tiputtaminen, muuten lyö kroppa stopin ja alkaa keräämään nestettä ja turvottamaan vaikka lääkitys siihen vajaatoimintaan onkin. Terveellisesti pitää syödä sairauksienki takia, mutta kun niitä ruokaideoita ei ole ja kukaan niitä ei oikein näköjään osaa antaakkaan (muuta kun että kanaa ja salaattia, enhän mä sitä voi joka päivä kahdesti syödä vuodesta toiseen... :D ).. Siinä sitten helposti alkaa tekemään peruna/pastaruokia ja taas on kilot takasin. En enää muista mitä kaikkea söin sillon laihduttaessani, mutta viidesti päivässä mä söin ja liikuin aivan saatanallisesti, muutaman kerran oksentaen liian rankkojen treenien seurauksena, ja sitä mä en enää jaksa. se vei mun voimat ihan täysin. Tällä kertaa mä haluaisin laihtua ns. normaalilla tavalla, normaalilla terveellisellä ruualla eikä nälkälakolla ja normaalilla liikunnalla eikä puskiin oksentelemalla.

ap

Vierailija
32/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo -10kg on tavoitteesi niin sitten pidät sen. Suosittelen kirjaamaan nykyisen painon ylös ja ottamaan valokuvan muistoksi. Voit niistä katsoa miten olet kehittynyt ja se antaa uutta motivaatiota. Keskityt sitten niihin rasvaa polttaviin liikuntamuotoihin. Voimaharjoittelu on hyväksi, mutta tavoitteiden vastainen.

Vierailija
33/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:37"]

Jos tuo -10kg on tavoitteesi niin sitten pidät sen. Suosittelen kirjaamaan nykyisen painon ylös ja ottamaan valokuvan muistoksi. Voit niistä katsoa miten olet kehittynyt ja se antaa uutta motivaatiota. Keskityt sitten niihin rasvaa polttaviin liikuntamuotoihin. Voimaharjoittelu on hyväksi, mutta tavoitteiden vastainen.

[/quote]

Voimaharjoittelu kohtuullisessa mittakaavassa sopii paremmin kuin hyvin myös painonpudottajalle. Pelkällä ruokavaliolla laihduttaessa menettää väistämättä myös lihasta. Harva haluaa painonpudotuksen seurauksena huonompaa kehonkoostumusta. Voimaharjoittelu auttaa kiinteytymisessä. Siksi painonpudotuksessa kannattaa vaa'an lisäksi seurata mittoja ja kehonkoostumusta.

Vierailija
34/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 11:37"]

[/quote]

Voimaharjoittelu kohtuullisessa mittakaavassa sopii paremmin kuin hyvin myös painonpudottajalle. Pelkällä ruokavaliolla laihduttaessa menettää väistämättä myös lihasta. Harva haluaa painonpudotuksen seurauksena huonompaa kehonkoostumusta. Voimaharjoittelu auttaa kiinteytymisessä. Siksi painonpudotuksessa kannattaa vaa'an lisäksi seurata mittoja ja kehonkoostumusta.

[/quote]

Mutta hidastaa myös painonpudotusta. Lihakset tarvitsevat enemmän ravintoa ja pidemmän ajan palautuakseen. Kevyitä lenkkejä voi tehdä joka päivä, voimaharjoittelua harvemmin. Parashan olisi aloittaa monipuolinen liikunta ja unohtaa painonpudotus. Keho kiinteytyy kuitenkin.

Vierailija
35/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä laihduttaessani söin paljon kaupan pakastekasviksia, joiden sekaan laitoin kanaa tai tofua. Tein isoja salaatteja, joissa vaihdellen lohta, avokadoa, katkarapuja, kananmunaa, siemeniä, fetaa, tomaatteja, kurkkua jne. Luonnonjugurtin kanssa kaurahiutaleita, banaania, marjoja, hunajaa. Rahka uppoaa nykyisin, ei silloin. Pähkinöille olen allerginen. Aamulla kaurapuuro mikrossa, siihen voita. Pätkis joka ilta, ei miita herkkuja.

10 kiloa puolessa vuodessa, vielä on 15.

Vierailija
36/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

omalla vaimolla on -20 kiloa puotettavaa ja me ollaan vaan joka toinen päivä
käyty pitkällä pyörälenkillä. ei tarvi hikihelmet ottalla ajella vaan normi vauhtia
että itse hengästyy hieman. 3 kiloa hällä on nyt lähtenyt ja ja pillu on tiukentunu.
vaimo ei tästä huomannu mitään mutta onneksi itsellä on sensori jolla mitata
tätä ;)

Vierailija
37/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 29 jatkaa vielä että ei meillä yhtään ruokavalioon koskettu ja silti paino tippuu :)
turha tehä monimutkasta yksinkertasista asioista, kyllästyy vaan.

Vierailija
38/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon samaa mieltä, että laihduttamisestakin moni tekee ihan turhaan mahdottoman monimutkaista. Kun ap:n tarvii syödä viidesti päivässä, niin onko se nyt kovin vaikeaa hoksata, että ainoa vaihtoehto on annoskokojen pienentäminen. Siinä se. Eikä ollut monimutkaista.

Vierailija
39/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä kannata ap heti teilata VHH-ruokavaliota, mun miehellä on kilpparin vajaatoiminta ja syödään VHH koko perhe, myös mun kaveri pystyi jättämään KOKONAAN diabetes lääkityksen syötyään reilu puolivuotta VHH mukaisesti, että kyllä se vaan kannattaisi kokeilla, lue kirja Antti Heikkilä: Diabeteksen hoito ruokavaliolla

Itse olen laihduttanut maaliskuusta -12kg näillä konstein LIIKKUMATTA KERTAAKAAN koska polvet on kuntoutettava ensin fysioterapialla

Vierailija
40/42 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mitat 2vkoa sitten oli 78.8/175. Nyt lähtenyt 2.2kg. Lopetin karkit, siiderit ja isot annoskoot. Syön rahkaa ja pari real-leipää kalkkunalla, paljon kasviksia. Perunan lopetin. Liikuntaan en ole lisännyt. Kun salilla olen ennenkin käynyt.