Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette ostaneet nuorelle asuntoon johon muutti/aa kotoa pois muuttaessa?

Vierailija
20.07.2021 |

?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelija tekee jollain täydellisellä astiastolla sun muilla? Ihan älytöntä tavaran haalimista heti parikymppisenä.

Vierailija
42/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sohva ja sänky uutena, ei ostettu näitä kierrätettynä ettei vaan tule luteita.Lisäksi muuta tarpeellista ja pyykkikone käytettynä.Autetaan nuorta, ettei tarvitse elää köyhyydessä kuten me vanhemmat saimme elää opiskeluajan.Ei saatu siitä kokemuksesta kirkasta kruunua.

Opiskelijan kuuluu elää sen verran köyhyydessä, että oppii selviytymään itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista nykyään kun kaikki ostetaan valmiiksi. Itse ajattelen että opiskelijaelämään kuuluu nimenomaan ostaa asioita pikkuhiljaa ja omalla rahalla.

Ennenwanhaan iso osa opiskelijoista asui valmiiksi kalustetuissa soluasunnoissa, joihin ei kauheasti mitään huonekaluja ym tarvinnut. Itsekin asuin pari ensimmäistä vuotta 15 hengen solussa kahden hengen huoneessa. Omaa tavaraa oli muki, kasari vedenkeittoon ja peitto ja tyyny. Muu tuli talon puolesta mukaan lukien lakanat ja niiden pesu. Siivooja siivosi yhteiset tilat. Oi niitä aikoja...

Meillä kuului vuokraan kalusteiden ja yhteisten tilojen siivouksen lisäksi liinavaatteet (sai käydä vaihtamassa puhtaisiin kahden viikon välein) ja myös tyyny, peitto, päiväpeite ja ikkunaverhot. Mutta harva nykyopiskelija suostuisi asumaan kahden hengen huoneessa kuuden hengen solussa näistä mukavuuksista huolimatta.

Toki ennenkin oli niitä, jotka ei soluasunnoissa viihtyneet. Osalle oli vanhemmat ostaneet ja ilmeisesti myös vastustaneet opiskeluasunnon ja osa alkoi etsimään heti ykslötä tai kimppakämpoää kavereidensa kanssa. Itse viihdyin hyvin ja pikkuhiljaa sain yhden hengen huoneen samasta solusta. Sitten tapasin mieheni ja saimme asunnon samasta opiskelijakylästä. Häälahjaksi molempien vanhemmat maksoivat huonekalut ja itse ne valittiin ja haettiin.

Vierailija
44/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista nykyään kun kaikki ostetaan valmiiksi. Itse ajattelen että opiskelijaelämään kuuluu nimenomaan ostaa asioita pikkuhiljaa ja omalla rahalla.

Ennenwanhaan iso osa opiskelijoista asui valmiiksi kalustetuissa soluasunnoissa, joihin ei kauheasti mitään huonekaluja ym tarvinnut. Itsekin asuin pari ensimmäistä vuotta 15 hengen solussa kahden hengen huoneessa. Omaa tavaraa oli muki, kasari vedenkeittoon ja peitto ja tyyny. Muu tuli talon puolesta mukaan lukien lakanat ja niiden pesu. Siivooja siivosi yhteiset tilat. Oi niitä aikoja...

Meillä kuului vuokraan kalusteiden ja yhteisten tilojen siivouksen lisäksi liinavaatteet (sai käydä vaihtamassa puhtaisiin kahden viikon välein) ja myös tyyny, peitto, päiväpeite ja ikkunaverhot. Mutta harva nykyopiskelija suostuisi asumaan kahden hengen huoneessa kuuden hengen solussa näistä mukavuuksista huolimatta.

Toki ennenkin oli niitä, jotka ei soluasunnoissa viihtyneet. Osalle oli vanhemmat ostaneet ja ilmeisesti myös varustaneet opiskeluasunnon ja osa alkoi etsimään heti ykslötä tai kimppakämpoää kavereidensa kanssa. Itse viihdyin hyvin ja pikkuhiljaa sain yhden hengen huoneen samasta solusta. Sitten tapasin mieheni ja saimme asunnon samasta opiskelijakylästä. Häälahjaksi molempien vanhemmat maksoivat huonekalut ja itse ne valittiin ja haettiin. Korjattu

Vierailija
45/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä opiskelija tekee jollain täydellisellä astiastolla sun muilla? Ihan älytöntä tavaran haalimista heti parikymppisenä.

Nykyään opiskelijat ei näe sitä asuntoaan vain kämppänä eli väliaikaisena asuinpaikkana ,kuten itsekin tein 80-luvulla, vaan omana kotinaan. Kotona valmistetaan ruokaa ja syödään yksin ja kavereiden kanssa.

Vierailija
46/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä juuri tilanne ns päällä ja viimeisin ostos säädettävä työpöytä+satulatuoli.

Lisäksi nyt kesän aikana hankittu esim.

Ruokapöytä+2 tuolia

Sänky+sijauspatja

Imuri (kunnon)

Leivänpaahdin

Mikroaaltouuni (grillillä koska tarkoitus käyttää enemmän kuin opisk.kämpän vanhaa uunia)

Astiasto+laseja+mukeja kuumille juomille

Kattiloita paria kokoa

Paistinpannu

Ruoanlaittovälineitä (esim.leivontakulhoja 2kpl, valkosipulipuristin, dl-mitta, kuorimaveitsi jne)

Pimentävät kaihtimetx3

Ei pimentävät kaihtimet x3

Verhot

Wc-tarpeistoa (suihkuverho, wc-harja, pyykkiteline/kori jne)

Mattoja 3kpl (kumpaankin huoneeseen+keittiöön pieni)

Fiskarsin saksisetti

+Pientä juttua kuten hengaria, kylpy,-käsi-ja keittiöpyyhettä ym.

Sitten h-hetken koittaessa pesuaineita/välineet ja kuiva ym muonaa kaappeihin.

Saa hieman erilaisen startin yliopisto-opiskeluidensa ja itsekseen asumisen alkuunsa kuin mitä itse sain, mukaani lähti päiväkirjani+1 lastulevyhylly ja äidin tyytyväinen ilme, kun lähdin jaloista enkä ollut enää hälle kuluerä, olin tuolloin 17v.

Tästä viestistä paistaa kyllä paha trauma läpi :D Toivottavasti pääset vielä jonain päivänä asiasta yli. Huomaan että tämä on sinulle iso asia. Kyllä se siitä.

Se on valitettevasti aika karhunpalvelus lapsille kun suojellaan niitä omia lapsia niiltä oman lapsuuden pettymyksiltä. 

Vierailija
47/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaan omaan asuntooni sain kotoani sängyn, pöydän, pari tuolia ja mattoja. Lisäksi ruokailuvälineet, pari kattilaa, vuodevaatteet ja harja-rikkalapio-setin. Siinä tärkeimmät. Omilla palkoillani ostin sitten aina jotain uutta tarpeellista. Miksi uuteen kotiin pitäisi kaikki saada valmiina toisten maksamana JA valitsemana?

Vierailija
48/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä juuri tilanne ns päällä ja viimeisin ostos säädettävä työpöytä+satulatuoli.

Ruokapöytä+2 tuolia

Sänky+sijauspatja

Imuri (kunnon)

Leivänpaahdin

Mikroaaltouuni (grillillä koska tarkoitus käyttää enemmän kuin opisk.kämpän vanhaa uunia)

Kattiloita paria kokoa

Paistinpannu

Ruoanlaittovälineitä (esim.leivontakulhoja 2kpl, valkosipulipuristin, dl-mitta, kuorimaveitsi jne)

Pimentävät kaihtimetx3

Verhot

Fiskarsin saksisetti

Saa hieman erilaisen startin yliopisto-opiskeluidensa ja itsekseen asumisen alkuunsa kuin mitä itse sain, mukaani lähti päiväkirjani+1 lastulevyhylly ja äidin tyytyväinen ilme, kun lähdin jaloista enkä ollut enää hälle kuluerä, olin tuolloin 17v.

Nuorilta jää se hauskin osuus opiskeluista elämättä, kun heille pedataa se elämä valmiiksi. Muista hyvin sen onnistumisen tunteen, kun raahattiin kavereiden kanssa se kierrätyskeskuksesta haettu sohva mun kämppään. :D Ja sen yhteydellisyyden, kun koettiin yhdessä pidettiin niitä nyyttäreitä, dyykattiin roskikisia, jne.

t. 14

Riippuu varmaan opiskelijapiireistä. Mun on vaikea kuvitella esim. rahoitusta tai lakia lukevien nuorten dyykkavan roskiksia=D

Vierailija
49/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohva ja sänky uutena, ei ostettu näitä kierrätettynä ettei vaan tule luteita.Lisäksi muuta tarpeellista ja pyykkikone käytettynä.Autetaan nuorta, ettei tarvitse elää köyhyydessä kuten me vanhemmat saimme elää opiskeluajan.Ei saatu siitä kokemuksesta kirkasta kruunua.

Miksi mielestäsi köyhyys ei ole opettanut toimeentulotuella eläviä selviytymään itse, mikäli se kitkuttelu on niin kehittävää?

Vierailija
50/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme mitään. He ovat olleet silloin kuitenkin jo täysi-ikäisiä ja me

Vierailija
51/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Se opiskelijavuosien "köyhyys" toimii myös kannusteena suorittaa opintonsa loppuun kohtuullisessa ajassa ja mennä töihin tienaamaan omaa rahaa. Kaikki valmiina vanhemmilta -sakki elää luottokorttikierteessä vielä viiskymppisenäkin.

Vierailija
52/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöytä+2 tuolia

Sänky+sijauspatja

Imuri (kunnon)

Leivänpaahdin

Kattiloita paria kokoa

Paistinpannu

Pimentävät kaihtimetx3

Verhot

Fiskarsin saksisetti

Nuorilta jää se hauskin osuus opiskeluista elämättä, kun heille pedataa se elämä valmiiksi. Muista hyvin sen onnistumisen tunteen, kun raahattiin kavereiden kanssa se kierrätyskeskuksesta haettu sohva mun kämppään. :D Ja sen yhteydellisyyden, kun koettiin yhdessä pidettiin niitä nyyttäreitä, dyykattiin roskikisia, jne.

t. 14

No minä ainakin olin todella tyytyväinen, kun sai keskittyä ihan muihin asioihin kuin kämpän laittamiseen. 

Kyllä juhlittiin kovasti, mutta onneksi ei tarvinnyt dyykata ja raahata jotain sohvia kierrätyskeskuksesta. 

Vierailija
53/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöytä+2 tuolia

Sänky+sijauspatja

Imuri (kunnon)

Leivänpaahdin

Kattiloita paria kokoa

Paistinpannu

Pimentävät kaihtimetx3

Verhot

Fiskarsin saksisetti

t. 14

Riippuu varmaan opiskelijapiireistä. Mun on vaikea kuvitella esim. rahoitusta tai lakia lukevien nuorten dyykkavan roskiksia=D

Itse en kyllä keksi ainoatakaan opiskelijaryhmää, joka noin eläisi.

Vierailija
54/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, ette osaa olla ylpeitä itsestänne? Oma kruununi on sekä kirkas, että iso. Se oli kokemus, joka kasvatti, oppetti selviämään ja käyttämään sitä mielikuvitusta. Ja se tärkein oppi oli, ettei ne hyvä ajat tule itsestään, eikä ne ole myöskään ikuiseksi ajoiksi ansaittua.

Vierailija
55/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Se opiskelijavuosien "köyhyys" toimii myös kannusteena suorittaa opintonsa loppuun kohtuullisessa ajassa ja mennä töihin tienaamaan omaa rahaa. Kaikki valmiina vanhemmilta -sakki elää luottokorttikierteessä vielä viiskymppisenäkin.

Höpö höpö. Eipä ole mitään luottokorttikierrettä vaan erittäin hyvä palkkainen työ ja järkevää rahankäyttöä vaikka ei tarvinnut opiskeluaikoina köyhyydessä elää. 

Vierailija
56/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielestäsi köyhyys ei ole opettanut toimeentulotuella eläviä selviytymään itse, mikäli se kitkuttelu on niin kehittävää?

Lähtökohtaisesti nämä opiskelevat nuoret ovat fiksumpia kuin ne tukirahoilla loisivat pummit.

Vierailija
57/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin ihan kaikki uutena ikeasta ja gigantista, koska en halua lapseni kotiin kirppuja, luteita, täitä..... Rahaa meni 3000 e ja molemmat ollaan tyytyväisiä ❤️

Vierailija
58/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokapöytä+2 tuolia

Sänky+sijauspatja

Imuri (kunnon)

Leivänpaahdin

Kattiloita paria kokoa

Paistinpannu

Pimentävät kaihtimetx3

Verhot

Fiskarsin saksisetti

t. 14

Ai jaa? Luulisi, että esim. rahoitusta tai juristiikkaa opiskeleva haluaisi opetella karsimaan turhat menot minimiin ja ottaa kaiken tarvitsemansa sieltä, mistä sen lain puitteissa saa ilmaiseksi. Sillä tavallahan noilla aloilla työelämässäkin toimitaan: Kahmitaan toisilta ja hyödynnetään laeissa olevat porsaanreiät.

Vierailija
59/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin tyttärelle sybian ettei tuu isiä ikävä.

Vierailija
60/141 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan säästetty tyttären tilille kaikki lapsilisät nii 3000e ei tehnyt tiukkaa. Seuraavaksi sitten autokoulu ja edullinen auto hankinta- listalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän