Minkä verran 5-12 -vuotiaat lapsenne ovat kiinnostuneita vaatteista?
Pukevatko päälle mitä äiti ojentaa, vai valikoivatko tarkkaan? Haluavatko olla ostoksilla mukana? Vaihtelevatko tai sovittelevatko vaatteita?
Kommentit (9)
5-11v poikaa ei kiinnosta pätkääkään, 12v poikaa jonkin verran. 3v tyttö sen sijaan on erittäin kiinnostunut vaatteista ja pukee itse kaikki:)
-5 v. poika: aika helppo tapaus, kunhan ostaa värikkäitä vaatteita
-8 v. poika: aika helppo myöskin, haluaa pukeutua kuten isot farkkuihin/farkkushortseihin ja cooliin T-paitaan
-10 v. tyttö: vähän hankalampi, pukeutuu mieluiten urheiluvaatteisiin, ei tykkää mistään hepenistä
Kaikille kyllä osaan ostaa vaatteita, mutta tosi harvoin ostan niin, että lapsi ei olisi mukana. Paljon kyllä saadaan vaatetta, joista lapset valkkaa ne, joita pitää, tai sitten ostan kotikutsuilta ja lapset valkkaa rekistä.
Meillä 10v tyttö pukee päälle mitä ojennetaan, mielellään samat vaatteet koko ajan.
6v tyttö sovittelee, vaihtelee, yhdistelee -aina sille päälle sattuessaan.
koulussa tunnutaan keskustelevan paljon vaatteista ja merkeistä.
Oma ei ole kiinnostunut
6v poikaa kiinnostaa pelkästään mikä kuva paidassa on, muuten ei välitä vaatteista.
6v poika on aika tarkka, tosin kyse ei ole muodin seuraamisesta vaan useimmiten siihen miltä vaate tuntuu päällä. Vyötärö pitää olla oikeanlainen, samoin materiaali, paita ei saa olla liian väljä mutta pitää olla riittävän pitkä, shortsit taas ei saa olla liian pitkät...jne jne.. Paidan kuvalla on jonkunverran väliä myös, tai se ei haittaa jos ei ole kuvaa, mutta jos on kuva niin se pitää olla mieluinen, mieluiten vähän "raju" eikä enää mikään bamse.. Siitä ei itse välitä tai tiedosta yhtään että mitkä värit sopivat yhteen, usein meinaa pukea ihan hoopon yhdistelmän jos en korjaa, antaa kyllä korjata jos jotain muuta mieluista on tarjolla..
Ostan vaatteet yleensä ilman lasta. Niitä samanmerkkisiä mitkä tiedän sille kelpaavan. Vihaa sovittelua.
12v tyttö käyttää urheiluvaatteita (tyttö on tanssia) kuten myös 10v pikkusiskonsa (tyttö on voimistelua) kummallekkaan en uskalla ostaa vaatteita kun tytöt on n.136cm pitkiä (molemmat tiedän hiukan outoa) ja koko on hankala pitää sovittaa sekä 134/140 ja 146/152 T-paidoissa on isompi koko aina mutta muuten vaatteissa sovitetaan ostetaan yleensä lindexiltä kun H&M vaatteet purkautuu heti
Mun lapsi on nyt jo reilusti vanhempi, mutta muistan, että esikouluikäisestä alkaen ainakin hänellä oli hyvin tarkka näkemys siitä, millaisista vaatteista pitää. Onneksi sentään kuitenkin vaatetyyli oli aina hyväksyttävissä oleva, mutta hieman erilainen kuin äitinsä (minun). Eli en voinut enää ostaa omin päin hänelle vaatteita, ellei minulle ollut annettu tarkkoja ohjeistuksia vaikkapa värien suhteen.
On tästä tyttären tyylitajusta ollut sitten hyötyäkin, sillä isompana hän on löytänyt minulle paljon sellaisia vaatteita, joita itse en olisi välttämättä tajunnut edes testata. Ja siis sellaisia, mitä hän ei ikinä laittaisi päällensä itse, mutta joista näkee, että ne sopisivat minun tyyliini.
5-12 on vähän laaja skaala..... mun 7v poika oli jo aika pienestä kiinnostunut vaatteista, tyttö on nyt 9v alkanut enemmän kiinnittää huomiota malleihin ja väreihin.