Miten määrittelet kaverit, ystävät, tuttavat jne
Minulle esimerkiksi ystävä tarkoittaa ihmistä, johon voin luottaa 100 prosenttisesti, eikä minulla olekaan kuin kaksi ystävää tällä hetkellä. Toinen heistä on vähän kuin sisko. Olemme tunteneet kolmen vanhasta asti ja nyt olemme 30v. Kavereiksikin kutsun harvoja.
Esimerkiksi työkaverit eivät ole kavereita, vaan tuttavia, ellen sitten tutustu johon kuhun paremmin.
En voi esimerkiksi ikinä, ikinä, ikinä kutsua exään ystäväksi, enkä edes kaveriksi. Varsinkaan jos hän olisi loukannut minua vaikka pettämällä. Ystävä ei koskaan tekisi mitään sellaista.
Kommentit (7)
Ystävät ovat sielunkumppaneitani. Suhde kavereihin on piannallisempi, vaikka heidänkin kanssaan saatan käydä hyvin syvällisiä keskusteluja - mutta he ovat etäisempiä kuin sisäpiiriä olevat ystävät. Lisäksi minulle on läheiden suhde muutamaan kollegaan, joiden kanssa juttelen paitsi työhön liittyvistä asioista myös yksityiselämän kuulumisia.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 16:08"]
Ystävät ovat sielunkumppaneitani. Suhde kavereihin on piannallisempi, vaikka heidänkin kanssaan saatan käydä hyvin syvällisiä keskusteluja - mutta he ovat etäisempiä kuin sisäpiiriä olevat ystävät. Lisäksi minulle on läheiden suhde muutamaan kollegaan, joiden kanssa juttelen paitsi työhön liittyvistä asioista myös yksityiselämän kuulumisia.
[/quote] Aika saman tyypiseltä kuulostaa kuin itselläni. Ap
Ystävä= sellainen jonka kanssa ollaan aktiivisesti yhteyksissä vapaa-ajalla, tunnettu jo jonkin aikaa
kaveri= uusi tuttavuus, satunnaista hengailua tai esim. läheisimmät työkaverit
tuttu= ex-työkaverit, -opiskelukaverit ym. ihmiset menneisyydestä, joiden kanssa ollaan joskus tunnettu mutta enää ei olla missään yhteyksissä, sekä kaverin kaverit ja muut etäisemmät tuttavat
En tunne erityistä, pysyvää sielunkumppanuutta, ikuista yhdessäoloa tai 100% luottamusta kehenkään. Jos tämä olisi ystävyyden mittari, niin siinä tapauksessa mulla ei koskaan ole ollut yhtään ystävää.
Ystäviä on lukumääräisesti vähän, vain muutama. Ystävien kesken luottamus on rikkumaton. Ja suhde on molemminpuolinen, eli jokainen voi kertoa ilonsa ja surunsa ja toiset tukevat ja kannustavat. Ja vaikka joskus olemme erossa pidemmänkin ajan, ystävyys säilyy.
Kaverit eivät ole niin läheisiä kuin ystävät, mutta kavereidenkin kanssa on yleensä melko pitkä yhteinen historia, esim. koulukaverit. Suhde yleensä säilyy läpi vuosien, mutta ei ole niin henkilökohtainen kuin ystävien kesken.
Työkaverit kuuluvat pikemminkin kategoriaan tuttavat. Suhde voi jäädä varsin lyhyeksi ja usein katkeaa, jos / kun vaihtaa työpaikkaa. Tuttavat ovat niitä, jotka tunnetaan ja joiden kanssa vaihdetaan muutama sana vaikka kauppareissulla. Joskus voidaan poiketa vaikka kahvilla. Mutta tuttavat eivät ole läheisiä. Joskus jostain tuttavuussuhteesta voi tosin aikaa myöten kehittyä ystävyys.
Minusta on aina ollut omituista, kun jotkut nimittävät kaikkia tpaamiaan ihmisiä ystävikseen. Joskus on tullut jopa vaivautunut olo, kun tuttava esittelee minut ystävänään, vaikka emme todellakaan sellaisia ole. Minulla kyllä on ehkä tiukemmat määritlmät kuin monella muulla. Se saattaa johtua vähän eriaisesta taustastani, mistä myös johtuu, etten luota helposti toisiin ihmisiin.
Kavereiden kanssa ollaan silloin kun menee hyvin. Tuttavat oikein pyrkii sun seuraan kun sulla menee hyvin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:59"]
Minulle esimerkiksi ystävä tarkoittaa ihmistä, johon voin luottaa 100 prosenttisesti, eikä minulla olekaan kuin kaksi ystävää tällä hetkellä. Toinen heistä on vähän kuin sisko. Olemme tunteneet kolmen vanhasta asti ja nyt olemme 30v. Kavereiksikin kutsun harvoja.
Esimerkiksi työkaverit eivät ole kavereita, vaan tuttavia, ellen sitten tutustu johon kuhun paremmin.
En voi esimerkiksi ikinä, ikinä, ikinä kutsua exään ystäväksi, enkä edes kaveriksi. Varsinkaan jos hän olisi loukannut minua vaikka pettämällä. Ystävä ei koskaan tekisi mitään sellaista.
[/quote]
Enpä ole aikaisemmin tullut ajatelleeksi asiaa.Kaipa sanoisin,että tuttavat ovat ihmisiä,jotka tunnen/tiedän,sellaisia joiden kanssa voi heittää small talkia mutta ei ole varsinaista ihmissuhdetta. Läheisempiä kutsun yleisesti kavereiksi,en ala erittelemään kuka on ystävä ja kuka "vain"kaveri,ei niitä montaa olekaan.
:)