B12 - vitamiini
Vegaaneista on käyty nyt kiivasta keskustelua ja unohdettu, että suurin osa vegaanit maidonkorvikkeista on B12 vitaminoituja. Itselläni on käytössä soija-, manteli- ja riisimaito, käyttökohteesta riippuen ja näistä kaikki sisältää B12:sta. Lisäksi vegaanit jugurtit ja jotkin vankkaa sisältävät B12:sta.
Kommentit (31)
Tarviiko b12-vitskua ottaa purkista jos syö noin 70% vegaanisti ja loput lakto-ovosti?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:43"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:34"]
Kasvissyönnissä epäilyttää ainoastaan runsas soijan käyttö. Jos olisi enemmän soijattomia protskuvaihtoehtoja, söisin pelkästään kasvisruokaa.
[/quote]
Soijattomia kasviproteiinilähteitä on niin helvetisti, että tuo on pelkkä tekosyy.
[/quote]
Seitania ja quornia käytänkin, palkokasveja vähemmän koska vatsa sietää niitä niin huonosti. Ruuan täytyy myös maistua hyvältä, joten ihan mitkä sattuu hamppuprotskut ei vaan käy. Eli vaihtoehdot ovat tosiaan rajalliset, miksi ihmeessä keksisin TEKOSYITÄ ruokavaliolleni? :D suurin osa kaupasta myytävistä vegeruoista kuitenkin sisältää soijaa.
No mä en voi syödä seitania, quornia, soijapapuja, enkä muitakaan kuivia papuja, herneitä tai linssjeä, kun sairauden takia ei käy gluteeni, sienet eikä nuo pavut. Eli aika vähäks jäis protskut vegaanina.
9/12
Ei tarvitse, mutta voit käydä verkkokurssi mittauttamassa laajat veriarvosi jos askarruttaa.
Häh? Miksi terveellistä kasvisruokaa syövä ihminen muka tarvitsee lisäravinteita purkista? Kasvissyöjäthän perustelevat valintaansa sillä, että ihminen on luonnostaan kasvissyöjä ja kasviksista saa kaiken tarvittavan. Ei kai ihmisillä silloin luolamiesaikoina vielä ollut b12-pilleritehtaita, soijaviljelmiä ja vegaanisia jugurtteja?
13/13
Ravitsemuksen ymmärtäminen paranee kokoajan, kauan aikaa sitten esi-isillämme oli varmasti kaikenlaisia puutostiloja ja sitä syötiin mitä löydettiin. Nykyään normaalin suomalaisen sekasyöjän ruokavalio on myös aika pitkälle jalostettua, vaikkapa margariini, maito, jogurtti, jauheliha ja leikkeet nyt ensimmäisenä mieleen, esineistä puhumattakaan. Kauramaidon purkissa kuva, jossa maito jalostetaan suoraan viljasta, ei viemällä sitä ensin lehmän läpi, jalostaen sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:47"]
Tarviiko b12-vitskua ottaa purkista jos syö noin 70% vegaanisti ja loput lakto-ovosti?
[/quote]
Ei.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:01"]
Häh? Miksi terveellistä kasvisruokaa syövä ihminen muka tarvitsee lisäravinteita purkista? Kasvissyöjäthän perustelevat valintaansa sillä, että ihminen on luonnostaan kasvissyöjä ja kasviksista saa kaiken tarvittavan. Ei kai ihmisillä silloin luolamiesaikoina vielä ollut b12-pilleritehtaita, soijaviljelmiä ja vegaanisia jugurtteja?
[/quote]
Ei ollut, mutta oli noin 30 vuoden elinikä.
Että mä vihaan sanoja "vitsku" ja "protsku".
Itse asiasta: nykyisin on hyvin helppo syödä vegaanisesti, vaikka haluaisi välttää soijaa. Myös proteiinin saanti on täysin turvattu.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 23:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 22:42"]
Tuskin kovin moni vegaani oikeasti väittää, että ihminen olisi kasvissyöjä. Suurin osa vegaaneista on vegaaneja, koska vastustavat eläinten epäeettistä kohtelua, ei niinkään itse eläinten hyödyntämistä.
Toinen huomionarvoinen asia on, että B(12)-vitamiini(e)n puutteesta kärsivä on ihan sekasyöjä. Ei pelkkä lihan syönti sen suhteen autuaaksi tee.
[/quote]
Jaa, minä olen törmännyt vain sellaisiin vegaaneihin, joiden mielestä ihminen on luonnostaan kasvissyöjä ja kasviksista saa kaiken ravitsemuksellisesti tarpeellisen. Fakta on se, että ainoastaan eläinperäisistä tuotteista saa b12-vitamiinia. Eläinperäisiä tuotteita välttelevä vegaani ei sitä saa mistään. Voisitko vähän perustella tuota väitettäsi, että sekasyöjä kärsii b12-vitamiinin puutteesta?
[/quote]
No moneenko prosenttiin maailman vegaaneista olet törmännyt?
B12-vitamiinin puutteessa olijoista luin tutkimuksen, en jaksa etsiä nyt viittausta. Ihmiset syö niin luokattoman epäterveellisesti, siihen se tulos kai perustui.
[/quote]
Olipa kerran tutkimus jaadijaadijaa.
[/quote]
Eipä sultakaan tullut tilastotietoa vegaanitörmäysten suhteellisesta määrästä.
[/quote]
Yritätkö nyt hädissäsi vaihtaa puheenaihetta, kun kävi ilmi että tulitkin jauhaneeksi ihan pelkkää sontaa :D Sinä esitit kummallisen väitteen ja minä kysyin perusteluja, joita sinulla ei ilmeisesti ole.
Ne myös, listasin vain meidän perheen suosikkeja :)