Mitäs nyt tehdään kun koululaisia ei taaskaan huomioida koronariskin suhteen?
En tiedä tuleeko yleensäkään enää rajoituksia, mutta kuulemma kouluihin ei ainakaan enää puututa. Ei yläkoululaiset, saati alakoululaiset oo saaneet mitään suojaa muutamia riskiryhmäläisiä lukuunottamatta. Toisen asteen aloittavat opiskelijatkaan ei oo saaneet rokotuksia, jos täyttävät 16 vasta loppuvuodesta. Päiväkotilaiset, pienemmät lapset? Entä voiko rokotusten tehoonkaan kuinka hyvin luottaa, vai joutuuko ne saatuaan edelleen jännäämään sairastumista? Ei oo kiva koko kouluaika taas pelätä, keneen osuu koronalotto ja tuleeko omalle perheelle.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja en ole kovin huolissani. Olen itse saanut ensimmäisen rokotuksen, moni työkaveri ei aio ottaa koko rokotusta, lasten keskuudessa taas ei koko koronan aikaan yhtäkään koronatapausta tai oikeastaan ei lasten, eikä heidän vanhempiensakkaan keskuudessa (tai sitten meille ei vain ole kerrottu, sekin on mahdollista tietty).
Mielestäni on aikaa selvää, että korona ei oikeastikkaan tartu lasten kesken niin helposti, päivähoitoyksikkö missä itse työskentelen on kuitenkin sellainen, että jos se kovin herkästi lasten keskuudessa leviäisi, niin kyllä joku meistä työntekijöistäkin olisi sen jo saanut.Tottakai aina mahdollista silti lapsellekkin saada oireita ja tarttuu, mutta tuntuu olevan varsin harvinaista sitten kuitenkin.
Paitsi, että delta leviää tehokkaammin kuin aiemmat virusversiot. Sotkamossa levisi jo yhdessä päiväkodissa ja ainakin seitsemän lasta sairastui. Paljonko on tullut jatkotartuntoja sitten, sitä ei uutiset ole kertoneet. Tähän syksyyn lähdetään ihan eri pelimerkeillä kuin viime syksyyn.
Olet oikeassa että tähän syksyyn lähdetään ihan eri pelimerkeillä kuin viime syksyyn. Silloin korona oli vielä suuri tuntematon. Nyt on paniikki poissa. Lapset kouluun ja kotiin pari ylimääräistä nessupakettia. Iloinen mieli ja reipas fiilis ja katse kohti tulevaa. Kaikesta selvitään, tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole Suomessa yhtään lasta kuollut koronaan. Lähes aina se on lapsilla oireeton tai flunssa. Eihän moni rokota influenssaakaan vastaan, saatikka ole mitään rajoituksia ja siihen ihan kuoleekin lapsia.
Selittäpä tää asia mulle, jonka 9v poika yhä sairastaa koronan jälkitautia. Ensin poissa koulusta 2 kk järkyttävien kipujen, väsymyksen jne takia. Kesäkuussa alkoi ihottumaoireet, yöt ollaan valvottu kun kutina aivan helvetillinen. Mitkään apteekista saatavat voiteet, antihistamiinit jne ei auta. Kaivaudu vaan sinne poteroon ja kiellä kaikki tosiasiat.
Olen pahoillani lapsesi ja koko perheen puolesta. Toivon, että muistettaisiin kaikki pitää kipeät lapset kotona, myös lasten itsensä vuoksi. Lapsillakin on oikeus lepoon ja riittävään toipumisaikaan.
Samaa mieltä, korona on osalle ihmisistä kova tauti. Mieluummin vaikka kertaa luokan, jos jää jälkeen liikaa. Osa oppilaista kyllä selviää kotiopetuksen ansiosta ihan hyvin alaluokista, ei se niin vaikeaa ole.
Osa selviää.
Kyse ei ole selviämisestä vaan lasten kehityksestä ja mielenterveydestä. Tämä on se pitkäaikainen ongelma, jota kukaan ei halua.
Miten ne lapset aikaisemmin selvisi kun ei ollut joka luonteenpiirteelle omaa kirjainyhdistelmää ja diagnoosia?
Ollaan kiitollisia että väki joka rokottanut itseään mahdollistanut sen ettei tartuntalukemat niin katastrofaalisia että terveydenhuolto romahtaneena
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat, huomioikaapa tässä ketjussa äiti, joka kertoo pitkään koronaan sairastuneesta 9-vuotiaastaan. Tätä asiaa pitää nostaa julkisuuteen.
Yksittäistapaus.
Saa siitä toki taas hyvän moraalisäteilylööpin iltapäivälehtiin, kuten kaikista sairastuneista lapsista. Toki korona on edelleen pop!
Ja muistakaa, että massiivinen osa huomattavasti vakavammin sairaista lapsista ja heidän tuskainen vaikea elämänkuvansa ei ikinä pääse lehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja en ole kovin huolissani. Olen itse saanut ensimmäisen rokotuksen, moni työkaveri ei aio ottaa koko rokotusta, lasten keskuudessa taas ei koko koronan aikaan yhtäkään koronatapausta tai oikeastaan ei lasten, eikä heidän vanhempiensakkaan keskuudessa (tai sitten meille ei vain ole kerrottu, sekin on mahdollista tietty).
Mielestäni on aikaa selvää, että korona ei oikeastikkaan tartu lasten kesken niin helposti, päivähoitoyksikkö missä itse työskentelen on kuitenkin sellainen, että jos se kovin herkästi lasten keskuudessa leviäisi, niin kyllä joku meistä työntekijöistäkin olisi sen jo saanut.Tottakai aina mahdollista silti lapsellekkin saada oireita ja tarttuu, mutta tuntuu olevan varsin harvinaista sitten kuitenkin.
Paitsi, että delta leviää tehokkaammin kuin aiemmat virusversiot. Sotkamossa levisi jo yhdessä päiväkodissa ja ainakin seitsemän lasta sairastui. Paljonko on tullut jatkotartuntoja sitten, sitä ei uutiset ole kertoneet. Tähän syksyyn lähdetään ihan eri pelimerkeillä kuin viime syksyyn.
Olet oikeassa että tähän syksyyn lähdetään ihan eri pelimerkeillä kuin viime syksyyn. Silloin korona oli vielä suuri tuntematon. Nyt on paniikki poissa. Lapset kouluun ja kotiin pari ylimääräistä nessupakettia. Iloinen mieli ja reipas fiilis ja katse kohti tulevaa. Kaikesta selvitään, tästäkin.
Lapset ottamaan osumaa kouluun ilman rokotuksia ilman mitään turvaa. Aikuisten pitäisi suojella lapsia, mutta kumma juttu kun ei onnistu v 2021.
Positiivisen korona tuloksen saa vain ihminen jonka vuositulot on hyvät. Ja Long covid on psyyke sairaus ei oikea. Ja muuten ihan tavallinen flunssa ennen koronaa on voinut joillain ihmisillä laukaista diabeteksen ja kas kummaa ei silloinkaan tällaista paniikkia ole maailmaan vedetty aiemmin. Pää pois sieltä pensaasta ja alkaa elää sitä elämäämme. Käytin viime syksynä lastani koronatestissä kolme kertaa ja koskaan ei ollut, vaikka koulussakin oli ollut, että se siitä vaarallisen tarttuvasta taudista. Itse en ole käynyt kertaakaan, koska olen voinut jäädä etätöihin ja en halua ruokkia huuhaa testituloksia jos voin sen välttää.
Hus:ssa on oma osasto long covid potilaille. Siellä tutkitaan pitkäaikaisoireita.
Mutta tuolle osastolle ei pääse, jos ei ole virallisesti todettua tautia. Esim viime keväänä sairastuneet eivät pääseet testeihin, eikä heillä ole oikeutta päästä tuolle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Syksystä tulee ihan kamala. Tartunnat ja karanteenit tulevat pyörimään laajasti, opettajia on karanteenien (ja sairastumisten) takia paljon pois, läsnäoleville pyöritetään koulua sijaisten voimine jne. Kun virallista etäkoulua ei ole, ei karanteenissa tai sairaana oleville tarvitse järjestää etäopetusta!
Seuratkaa brittilän tilannetta. Siellä on pian 100 000 uutta tartuntaa päivässä. Sadat lääkärit vetosivat viime viikolla rajoitusten purkamista vastaan. Syynä se, että nuorista parille prosentille ja vanhemmista noin 5-7 prosentille jää pysyviä tai ainakin pitkäkestoisia seurauksia taudin sairastamisesta. Heillä on siis tulossa päivässä vähintään 6000 longcovidiin sairastuvaa. Mikään terveysjärjestelmä ei tule kestämään!
Joku haluaa elää ikuista koronaa. Mutta syksyyn mennessä jo keski-ikäiset ja nuoremmatkin tuplarokotettu ja lapsilla ja nuorilla korona lievä. Eli summasummarum korona jatkaa kulkuaan ja me elämäämme.
Huoleton kirjoitti:
Luuleeko aloittaja, että korona aiheuttaa samanlaisia oireita lapsille kuin eläkeläisille vai mikä tässä nyt on ongelma?
Kun siellä lapsen koulussa tai päiväkodissa saattaa olla työntekijöitä, jotka ovat juuri jäämässä eläkkeelle. Kiva sitten saada koronatartunta työpaikalta, kun "eihän lapsille tule samanlaisia oireita". Lisäksi myös lapsissa on riskiryhmäläisiä, esim. astmaatikkoja (pienillä lapsilla ei todellakaan ole aina hoitotasapainoa löydetty).
Vierailija kirjoitti:
Kunhan kaikki pysyvät flunssaisina kotona ja käyvät testeissä, niin koulut ja päiväkodit voivat toimia niin kuin tähänkin asti. Jos taas tästä lipsutaan, niin aika monelle lapselle tulee ongelmia. Meillä astmaatikko menee huonoon kuntoon jo tavallisestakin flunssasta.
Tämä kyllä nähtiin jo keväällä, että ei lapsia enää jaksettu pitää kotona flunssaoireisina.
Up