Miksi ilmastonmuutoksesta paasaavat ostavat pikamuotia?
Vaateteollisuus saastuttaa enemmän kuin lento -ja laivaliikenne, ja syy on halpisketjujen myymä pikamuoti. Heikkolaatuisia vaatteita tuotetaan halvalla ihmisoikeuksia ja ympäristöä polkemalla, ja sitten myydään halvalla länsimaalaisille ihmisille.
Miksi tällaiseen turhamaiseen ympäristön r*iskaamiseen osallistuvat kehtaavat kuitenkin saarnata muille lihansyönnistä, yksityisautoilusta jne.?
Kommentit (19)
Mun kympin t-paidat kestää kolme vuotta helposti
Ja se, että näitä halpavaatteita kuljetetaan tankkereilla ympäri maapalloa yksitäispakattuina, kotiovelle.
Miksi valtion velkaantumisesta huolissaan olevat ovat yhteiskunnanelättejä?
Miksi nämä samat ilmastosta-huolissaan-olevat ostavat kiinalaisen teltan hylätäkseen sen festareille, tai leirytyäkseen Mannerheimin tielle. Eikö tämä sodi arvoja vastaan?
Ja miksihän minä sinua uskoisin? Onko antaa lähdettä ja linkkiä joka todistaisi väitteesi todeksi ja että ap ei valehtele?
Koska ihmisille on tärkeintä olla trendikäs ja ajanhermolla vaikka siinä ei olisi mitään logiikkaa.
Yksi syy on varmaan se että meillä on täysin vääristynyt käsitys siitä kuinka paljon vaatteita ihminen tarvitsee.
Arkivaatteita, sukkia ja alusvaatteita on tarpeeksi kun niitä koko viikon tarpeisiin. Erikseen on sitten juhla-asu ja hautajaisasu (miehillä riittää yksi puku) ja urheiluvaatteet.
Ei tarvita täyttä vaatekaapillista täynnä turhia rättejä.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksihän minä sinua uskoisin? Onko antaa lähdettä ja linkkiä joka todistaisi väitteesi todeksi ja että ap ei valehtele?
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on silti tehty jossain Bangladeshissa huonoissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt artikkelista mainintaa, että pikamuodin kuluttajat ja ilmastonmuutoksesta paasaavat ovat samaa porukkaa. Koska omasta kaveripiiristäni eniten ilmastonmuutoksesta vouhottavat ovat aika pitkälti ympäristötietoisia. Ovat kasvissyöjiä, eivät omista autoa, asuvat melko pienessä talossa/asunnossa, ostavat mahdollisimman lähellä tuotettuja tuotteita ja vaatteita joita korjaavat/kuluttavat loppuun asti tai ostavat kirpputoreilta ja myyvät kirpputoreilla. Eivät käy ulkomailla vaan matkustavat kotimaassa junalla tai bussilla. Itse en tuota jaksa, olen sekasyöjä ja käyn välillä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löytänyt artikkelista mainintaa, että pikamuodin kuluttajat ja ilmastonmuutoksesta paasaavat ovat samaa porukkaa. Koska omasta kaveripiiristäni eniten ilmastonmuutoksesta vouhottavat ovat aika pitkälti ympäristötietoisia. Ovat kasvissyöjiä, eivät omista autoa, asuvat melko pienessä talossa/asunnossa, ostavat mahdollisimman lähellä tuotettuja tuotteita ja vaatteita joita korjaavat/kuluttavat loppuun asti tai ostavat kirpputoreilta ja myyvät kirpputoreilla. Eivät käy ulkomailla vaan matkustavat kotimaassa junalla tai bussilla. Itse en tuota jaksa, olen sekasyöjä ja käyn välillä ulkomailla.
Hyvä jos sinulla on tuollaisia tuttuja 👍
Tarkoitin lähinnä nuorisoa, joka ilmastomarssii ja postaa someen kaikenlaisia ilmastonmuutosjuttuja, mutta haluaa silti vaatteita H&M:stä, Ginasta, Monkista jne.
Vierailija kirjoitti:
Heh, ostin joskus 20v sitten henkkamaukasta kaksi t-paitaa, myytiin 2kpl paketissa, maksoi muistaakseni 10e. Ne ovat yllättävän hyvää ohutta trikoota ja helteellä kivoja päällä. Olen nyt pitänyt niitä kävelylenkeillä. Joka kesä olen niitä pitänyt ja ihan hyvässä kunnossa. En muuten nykyään käy edes ko liikkeessä. Toisaalta ostin kerran Stokkalta jonkun 50e t-paidan joka meni ekassa pesussa ihan pilalle, musta väri haalistui ym vaikka pesin ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne on silti tehty jossain Bangladeshissa huonoissa oloissa.
Ei kai sillä ilmaston kannalta juuri ole väliä millaisella orjatyöllä ne on tuottuja kunhan vain mahdollisimman pienillä päästöillä.
Tuhoan maapalloa ajamalla pitkää työmatkaa vanhalla dieselautollani. Enkä edes koe siitä huonoa omaa tuntoa, koska ostan vaatteeni joko käytettyinä tai siten, että ne tulevat olemaan käytössä vuosikausia. En myöskään tilaa vaatteita netistä vaan haen kivijalkakaupoista. En seuraa muotia enkä osta vaatteita muodin mukaan. En myöskään uusi puhelimia tms ennen kuin vanha on käytetty kokonaan loppuun. Kierrätän roskat, en roskaa luontoa, en matkustele ulkomaille, maksan hitosti polttoaineveroja jne.
Vaikka autoilijat ovatkin monien mielestä maapallon tuhoajat, ainakin Suomessa, niin silti koen eläväni vastuullisemmin kuin moni "Pelastakaa maapallo, kieltäkää polttomoottorit, miksei hallitus tee mitään" -huutelijat.
Millä perusteella nämä ovat samaa porukkaa? Minin tuttavapiirissä on ainakin eri he jotka kuluttavat pikamuotia ja he jotka ovat ilmastoaktiiveja. Toki nuo aktiivit välillä saavat esimerkiksi marssille mukaan kavereita, jotka eivät ole niin tietoisia asioista, mutta haluavat tukea kavereitaan. Joukkovoima on tärkeää julkisella marssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ostin joskus 20v sitten henkkamaukasta kaksi t-paitaa, myytiin 2kpl paketissa, maksoi muistaakseni 10e. Ne ovat yllättävän hyvää ohutta trikoota ja helteellä kivoja päällä. Olen nyt pitänyt niitä kävelylenkeillä. Joka kesä olen niitä pitänyt ja ihan hyvässä kunnossa. En muuten nykyään käy edes ko liikkeessä. Toisaalta ostin kerran Stokkalta jonkun 50e t-paidan joka meni ekassa pesussa ihan pilalle, musta väri haalistui ym vaikka pesin ohjeen mukaan.
H&M 20v sitten olikin ihan ero tuotteiden taso kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kolme vuotta on vaatteelle lyhyt ikä.
Koska ihmisillä on täysin vääristynyt käsitys siitä mitä vaatteiden kuuluu maksaa. Suomalaiset pitävät itsestäänselvänä sitä että uuden t-paidan saa alle kympillä, mutta ei niin halpa voi olla eettisesti tuotettu. Jos selailee eettisten ja ekologisten ketjujen verkkokauppoja niin halvimmat t-paidat ovat ovh:ltaan siinä 30-40€ pintaan, ja hinta tulee siitä että materiaali on laadukasta ja ompelija on saanut kunnollista palkkaa työstään.