kestovaipat
Jos alottaisin kestovaippailun lapsen synnyttyä, niin kuinka monta kestovaippaa pitäisi hankkia ja paljonko tulisi maksamaan suunnilleen? Pitääkö aina koko vaippa pestä vai laitetaanko päällisen alle joku irrallinen osa mikä aina vaihdetaan?
Kommentit (9)
Ai niin, meillä on pienet vauvat käyttäneet harsoja ja villahousuja. Olemme käyttäneet niitä Ruskovillan ohjeen periaatteen mukaan, eli vaippa taitellaan, kiinnitetään näpsyllä vaipan päälle tulee puuvillapikkuhousut. Siihen päälle villahousut.
Kiitos vastauksesta. Mistä näitä kestovaippoja kannattaisi ostaa/tilata?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:04"]
Kiitos vastauksesta. Mistä näitä kestovaippoja kannattaisi ostaa/tilata?
[/quote]
Riippuu ihan siitä, millaisia vaippoja haluat. Yksi hyvä suomalainen nettikauppa on Kestovaippakauppa. Mä oon itse hommannut villahousut lähinnä käytettynä ja harsot oon ostanut milloin mistäkin. Meillä on isomman vauvan ja taaperon vaippoina ollut sisätäyttövaippoja (täytettäviä vaippoja, jotka tarvitsevat päälleen kosteussuojan, siis villahousut tai vaippakuoren), jotka oon ostanut eräältä suomalaiselta vaippavalmistajalta (TUhinatupa), joka on jo lopettanut. Oon ostanut uusia ja käytettyjä vaippoja myös kirppareilta ja Huutonetistä, imut on peräisin lähinnä Huutonetistä.
Kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy tietoa, sanastoa ja foorumikin. Facebookissa on ilmeisesti kaikenlaisia kestovaipparyhmiä.
Voin muuten antaa parhaan vinkkini kestovaippojen pesusta, jos alat niitä käyttää: Kakat huuhdellaan tietenkin käsin vaipoista, mutta ennen varsinaista pesua vaipat huuhdellaan koneen huuhteluohjelmalla. Virtsan haju palaa helposti kiinni vaippaan, jos ne pesee suoraan kuumalla ohjelmalla. Sitten vaipat pestään 60 asteessa ja n. kerran kuussa 90 asteessa.
Täytyy kyllä kokeilla ja ostaa sitten myöhemmin lisää :) Luulen että kestovaippoja tullaan käyttämään suurimmaksi osaksi, kylässä ja reissussa tavallisia vaippoja.
Mun mielestä kestovaippoja kannattaa ehdottomasti käyttää. Kun niihin tulee rutiini, eivät ole mitenkään hankalia tai työläitä.
Jos päädyt PUL-kankaisiin taskuvaippoihin, joissa siis on se kosteussulku vaipassa itsessään, kannattaa antaa vauvan hieman kasvaa ennen käytön aloittamista. Villahousujen kanssa (ja ehkä vaippakuorienkin, mutta mulla ei ole niistä niin kokemusta) käytettävät vaipat sopviat vastasyntyneelle parhaiten, mutta jos ne ei tunnu ihan omalta jutulta, voi hyvin kasvattaa vauvaa hieman isommaksi kertiksilläkin. Mä oon henk.koht. tykännyt villapöksyvaipoista, mutta se on ihan makuasia.
Kannattaa alkuun hankkia muutama erilainen kestovaippa ja kokeilla mikä sopisi parhaiten (käytä kertakäyttövaippoja tässä vaiheessa lisänä). Sitten kun löydät hyvän vaipan, voit hankkia niitä lisää ja siirtyä kokonaan kestovaippoihin. Kaikki vaipat eivät käy kaikille lapsille, ja on lapsia, joille kestovaipat eivät käy ollenkaan. On myös lapsia, joille käyvät vain kestovaipat.
Meillä esikoiselle kävi vain kestovaipat. Kertakäyttövaipoista ihottumaa.
Keskimmäiselle kävi vain kertakäyttövaipat. Kestovaipoista ihottumaa.
Nuorimmaiselle kävi vain kestovaipat. Kertakäyttövaipoista ihottumaa.
En siis suosittele etukäteen päättämään, mitä vaippoja käyttää.
Hinta riippuu siitä, ostaako vaippoja uutena vai käytettynä.
Täyskestoiluun pitää olla vaikka n. 25 vaippaa, mutta voi myös osakestoilla ja aloittaa vaikka kymmenelläkin vaipalla.
Kestovaippoja on tosi erilaisia. On sellaisia täytettäviä vaippoja, joista imut otetaan sisältä pois (tasku- ja sisätäyttövaipat), on sellaisia, jotka pestään aina kokonaan (kosteussuojakangas ulommaisina, tällaisia ovat esim. tasku- ja all in one -vaipat, joissa on PU-laminoita kosteussuojakangas ulommaisina), on erilaisia sisävaippoja, täytettäviä ja paksuja sekä harsoja, jotka vaativat päälleen kuoren (esim. tuota PU-laminoitua kangasta) tai villahousut.
Vastasyntyneelle parhaiten toimivat erilaiset villahousujen kanssa käytettävät vaipat, koska vastasyntyneen reidet ovat niin kapeat, että esim. tuollaiset PUL-kankaiset taskuvaipat falskaavat.
Voit kysyä multa lisäkysymyksiä, jos haluat. Oon tässä hetken. Kokemusta esikoisen (nyt 3 vuotta) ja pienen vauvan kestovaipoista.