Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä hyvä 9-18 kg selkä menosuuntaan turvaistuin?

Vierailija
25.07.2014 |

Suositelkaan omianne!

Autona tällä hetkellä farmari Corolla.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin minä, useimmat istuimet joutuu kääntämään kasvot menosuuntaan 10kg kohdalla, joka meillä luultavasti täyttyy 7kk kohdalla. Nykysuositukset kertovat että 4 vuoden ikäiseksi pitäisi pitää selkä menosuuntaan.. Hankala juttu..

Vierailija
2/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painin saman ongelman kanssa ja meille tuli Cybex Sirona. Se oli paras ja turvallisin. Saksasta tilattuna myös 200 euroa halvempi kuin Suomessa.

Vierailija
4/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:03"]Painin saman ongelman kanssa ja meille tuli Cybex Sirona. Se oli paras ja turvallisin. Saksasta tilattuna myös 200 euroa halvempi kuin Suomessa.

[/quote]

Ja toimitettiin kotiovelle. :)

Vierailija
5/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Besafe izi kid

Vierailija
6/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo taitaa noi istuimet olla harvassa.Itse jouduin 1.5v kääntään lapsen kasvot menosuuntaan, koska jalat alkoivat olemaan lapsella koukussa.

Vierailija
7/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:03"]

Painin saman ongelman kanssa ja meille tuli Cybex Sirona. Se oli paras ja turvallisin. Saksasta tilattuna myös 200 euroa halvempi kuin Suomessa.

[/quote]

Sironaa olen minäkin harkinnut, mutta pari asiaa siinä mietityttää. Olen käsittänyt, että siihen ei kovin iso lapsi mahdu. 4:n vuoden ikä on ilmeisesti pahasti yliarvioitu ja yleensä lapsi mahtuisi noin 2,5 vuoden - maksimissaan 3:n vuoden ikään saakka istuimeen?

Ap

Vierailija
8/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Acta Gracon istuimet, lapset olivat selkä menosuuntaan kolmivuotiaiksi. Tuossa istuimessa on mielestäni hyvää se, että se on aika korkea, eli jalat mahtuvat mukavammin sinne selkänojan puoleen jää sellainen "syvä" rako, ja korkeuden vuoksi lapsi näkee uloskin ja viihtyy paremmin.

Vierailija
9/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:08"]

Joo taitaa noi istuimet olla harvassa.Itse jouduin 1.5v kääntään lapsen kasvot menosuuntaan, koska jalat alkoivat olemaan lapsella koukussa.

[/quote]

Sehän ei haittaa vaikka lapsella on jalat koukussa jos muuten mahtu istuimeen.

Vierailija
10/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et kysynytkään, niin: Meillä on kasvot menosuuntaan olevat istuimet. Turvallisuus riippuu siitä, aikooko itse mällätä jonkun perään vai että ajaako joku sun perään, eli käytännössä mihin suuntaan se massa liikahtaa kolarissa.

Kiddyn istuimet on loistavat, matkapahoinvoivat lapset ei oksenna ja isofixeillä turvallisuus on huippu. Ja tietenkin Saksasta tilattuna, kuten kaikki lasten kamat, kun ovat siellä noin puolet halvempia.

Vierailija
11/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:08"]

[/quote]

Sehän ei haittaa vaikka lapsella on jalat koukussa jos muuten mahtu istuimeen.

[/quote]

Yritähän itse istua esim. 500km jalat koukussa. Meillä molemmat siirtyneet Cybexin palkki-istuimeen vuoden iässä kasvot menosuuntaan, saavat lapsetkin nauttia autossa istumisesta.

Vierailija
12/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:43"]Samaa mietin minä, useimmat istuimet joutuu kääntämään kasvot menosuuntaan 10kg kohdalla, joka meillä luultavasti täyttyy 7kk kohdalla. Nykysuositukset kertovat että 4 vuoden ikäiseksi pitäisi pitää selkä menosuuntaan.. Hankala juttu..

[/quote]

Liibalaaba tuo neljä vuotta. Siskoni laittoi lapsen vähän yli puoli vuotiaana kasvot menosuuntaan ja hyvin pärjänneet!

Vierailija
13/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:43"]Samaa mietin minä, useimmat istuimet joutuu kääntämään kasvot menosuuntaan 10kg kohdalla, joka meillä luultavasti täyttyy 7kk kohdalla. Nykysuositukset kertovat että 4 vuoden ikäiseksi pitäisi pitää selkä menosuuntaan.. Hankala juttu..

[/quote]

Liibalaaba tuo neljä vuotta. Siskoni laittoi lapsen vähän yli puoli vuotiaana kasvot menosuuntaan ja hyvin pärjänneet!

[/quote]

ajoi siis kolarin ja lapsen niskat säilyivät ehjinä ja hyväkuntoisina?

Vierailija
14/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on turvallisuudesta, ei mukavuudesta. Parasta olisi jos molempia löytyy.

Vierailija
15/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:43"]Samaa mietin minä, useimmat istuimet joutuu kääntämään kasvot menosuuntaan 10kg kohdalla, joka meillä luultavasti täyttyy 7kk kohdalla. Nykysuositukset kertovat että 4 vuoden ikäiseksi pitäisi pitää selkä menosuuntaan.. Hankala juttu..

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kolareita sattuu harvoin. Kaikilla ei ole varaa ostaa sopivia turvaistuimia. Lisäksi hänen poikaystävänsä autoon ei pystytty laittamaan istuinta toisinpäin. Mikä sinä olet neuvomaan?

Vierailija
16/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuimen kääntämisen kasvot menosuuntaan ei pitäisi tapahtua lapsen iän, vaa koon, ennen kaikkea niskan jämäkkyyden mukaan. Puolivuotiaalta menee niska poikki että naps, jos on etusuunnan kolari, siis niin että auto törmää johonkin ja matkustajat jatkavat eteenpäin. Katsokaa huviksenne Euro-NCAP turvallisuustesteistä hidastettuja videoita, miten lapsen pää käyttäytyy kolaritilanteessa. noin 1,5 - 2 -vuotiaalla niskassa alkaa olla sen verran jämäkkyyttä että voi ehkä kestää etusuunnan heilahduksen. 3-vuotiaalla se on jo aika ok. Mutta tässähän on suuri yksilöllinen vaihtelu. Minusta on ihan sama nauttiiko lapsi matkasta vai ei. Kolaritilanteessa eloon jääminen on mielestäni tärkeämpää. Törmäystestit tehdään sillä oletuksella, että 1,5-vuotias matkustaa selkä menosuuntaan ja 3-vuotias kasvot menosuuntaan.

Suosittelen lämpimästi videoita, samalla voitte katsoa millaiseksi oma auto rutistuu kolarissa, taienne kaikkea katsoa mitä matkustamossa tapahtuu, ja muistella sitä asiaa kun seuraavan kerran on auton osto edessä: http://www.euroncap.com/home.aspx

Videoita voi selata myös Youtubesta

Ai niin, ne istuimet. Meillä on Britaxin Multi-Tech joka on siitä hyvä, että  se käy sitten myös naama menosuuntaan ja säätöä isommaksi on jopa 5-vuotiaaseen asti, jos ei ole kovin iso lapsi. Vuosien ja 2 lapsen kokemuksella voin suositella.

Vierailija
17/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon että voi käyttää maalaisjärkeä. Olisiko siskoni poikaystävän ostaa uusi auto koska lasta ei saa kyytiin selkä menosuuntaan? Kolareita ei tullut. Eikä se huonommaksi vanhemmaksi tehnyt.

Vierailija
18/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:43"]Samaa mietin minä, useimmat istuimet joutuu kääntämään kasvot menosuuntaan 10kg kohdalla, joka meillä luultavasti täyttyy 7kk kohdalla. Nykysuositukset kertovat että 4 vuoden ikäiseksi pitäisi pitää selkä menosuuntaan.. Hankala juttu..

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kolareita sattuu harvoin. Kaikilla ei ole varaa ostaa sopivia turvaistuimia. Lisäksi hänen poikaystävänsä autoon ei pystytty laittamaan istuinta toisinpäin. Mikä sinä olet neuvomaan?

[/quote]

Äläpäs lue rivien välistä, tuo oli pelkkä kysymys, koska yleistit niin reippaasti. Se että siskosi teki näin, ei tarkoita sitä että viranomais-suositukset ovat liibalaabaa.

Vierailija
19/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:25"]

Mä uskon että voi käyttää maalaisjärkeä. Olisiko siskoni poikaystävän ostaa uusi auto koska lasta ei saa kyytiin selkä menosuuntaan? Kolareita ei tullut. Eikä se huonommaksi vanhemmaksi tehnyt.

[/quote]

No, jos mies haluaa että lapsi matkustaa oikeasti turvallisesti, pitää todellakin ostaa uusi auto. Niin se vain on. "Kolareita sattuu harvoin" - just joo, se yksi ainoa riittää, ja huonossa istuimessa tai väärin päin matkustava lapsi vammautuu tai jopa kuolee jo pienemmissä nopeuksissa. Esim naama menosuuntaan matkustavan puolivuotiaan niska katkeaa jo 30km/h parkkipaikka -peräänajossa joka nyt kolarina on aika vähäinen.

Vierailija
20/29 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 14:25"]

[/quote]

No, jos mies haluaa että lapsi matkustaa oikeasti turvallisesti, pitää todellakin ostaa uusi auto. Niin se vain on. "Kolareita sattuu harvoin" - just joo, se yksi ainoa riittää, ja huonossa istuimessa tai väärin päin matkustava lapsi vammautuu tai jopa kuolee jo pienemmissä nopeuksissa. Esim naama menosuuntaan matkustavan puolivuotiaan niska katkeaa jo 30km/h parkkipaikka -peräänajossa joka nyt kolarina on aika vähäinen.

[/quote]

Huhhuh mitä kukkatäteilyä. Jokainen päättää oman lapsensa asioista. Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa. Lapsi pärjäsi hyvin, eikä ollut niin itkuinen.