Onko ihmiset tyhmiä, vai sitten vaan ilkeitä tai itsekkäitä?
Esim. Ilmastonmuutoksesta puhutaan suu vaahdossa, ja että jotain tarttis tehdä, mutta ei kuitenkaan oteta vaikuttavimpia keinoja käyttöön, vaan keskitytään epäolennaisimpiin asioihin.
Ollaan huolissaan maapallon tulevaisuudesta, mutta sitten kun joku heittää ilmaan ne vaikuttavimmat keinot niin sitten ne ei käy, esim. esitettään että loukataan jonkun toisella puolen maapalloa olevan ihmisen kuviteltuja oikeuksia esim. saada suomalaisten tasoista elintasoa.
En voi ottaa tosissaan nykyisen kaltaista ilmastonmuutoksen torjuntaa. Ei vaan pysty. Maapallo kaipaa sitä että meidän ei tarvitse tarjota toisella puolen maapalloa olevalle ihmiselle yhtään mitään. Maapallo kaipaa sitä että kukin nauttii oman työnsä hedelmistä, ilman että oltaisiin velvoitettuja jakamaan samaa kaikille.
Minäkin olen huolissani ilmastosta ja kaipaan rajuja toimia. En kuitenkaan ole ampumassa itseäni jalkaan. Enkä salli että minun jalkaani ampuu kukaan muukaan hentomieli lähimmäinen, muka "yhteisen hyvän" nimissä.
Kommentit (23)
Ihinen on kaikkea sitä, mitä ne taannoiset seitsemän kuolemansyntiä ilmaisevat, nythän on jonkun paavin toimesta niitäkin uudistettu.
Olen itsekkään tyytyväinen siitä, että ehdin kuolla ennen kuin Maa on tullut todella elinkelvottomaksi.
Niin just, sillähän se maailma pelastuu, että kaikki ajattelee vain itseään; MINUN ei tarvitse luopua mistään, luopukoot ne toisella puolella maapalloa asuvat...
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että nykyisillä toimilla mitään ei saavuteta, eikä tulla saavuttamaan. Niin kauan kuin markkinatalous on kantava voima. Jos uusi auto, kännykkä, kodinkoneet, Thaimaanmatka, muotivaatteet jne. on saatava aina tietyn (lyhyin) väliajoin, eikä mitään ei ole enää järkevää korjata + että olet arvostettu ihminen vain kun omistat riittävän määrän status-kamaa, on ihan turha haaveilla mistään muutoksesta!
Vierailija kirjoitti:
Niin just, sillähän se maailma pelastuu, että kaikki ajattelee vain itseään; MINUN ei tarvitse luopua mistään, luopukoot ne toisella puolella maapalloa asuvat...
Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että nykyisillä toimilla mitään ei saavuteta, eikä tulla saavuttamaan. Niin kauan kuin markkinatalous on kantava voima. Jos uusi auto, kännykkä, kodinkoneet, Thaimaanmatka, muotivaatteet jne. on saatava aina tietyn (lyhyin) väliajoin, eikä mitään ei ole enää järkevää korjata + että olet arvostettu ihminen vain kun omistat riittävän määrän status-kamaa, on ihan turha haaveilla mistään muutoksesta!
Suomessa tapahtuu niin että hentomieliset ja typerät päättäjän, eivät ole itsekkäitä (sarkasmia), vaan "empaattisuuttaan" laittavat minut työskentelemään toisella puolen maapalloa olevan ihmisen puolesta.
Nyt koitetaan sitä että me suomalaiset alettaisiin yhä enemmän tekemään duunia muiden EU- maiden kansalaisten puolesta ilmastoasioissa. Huh huh, eipä juuri järkeä tämmöisessä liittoumassa olla mukana, missä aina joutuu olemaan maksajan roolissa.
Jossain vaiheessa suomalaisen selkäranka katkeaa, eikä enää suostu tähän. Helppo se on julkisella sektorilla olevan päättää kansalle tulevista "rangaistuksista", kun itse voi kuitata haitan päättämällä itselleen lisää palkkaa. Näinhän se julkisella menee että ristiin korotetaan toisten palkkoja. Jopa SOTE tuo julkiselle automaattisesti lisää palkkaa, mutta ei hätää, korotetaan veroja.
ap
Periaatteessa jokainen joka ei ymmärrä sitä, että yhteisön hyvinvointi on myös heidän hyvinvointinsa on tyhmä. Eli jokainen kiusaaja, rikollinen ja mitä näitä nyt on naama norsunvitulla kulkevia ihmiskyrpiä muiden kiusana niin ne on kaikki tyhmiä. Ne on yhteisön resurssien kuluttajia.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on toki oikeus lahjoittaa omia varojasi ja työtäsi minne päin maapalloa haluat.
Suotahan minulle saman oikeuden lähettää tai olla lähettämättä.
Kiitos.
ps. Jos sinun omatuntoa kolkuttaa niin oma on asiasi. Toimisit vastuullisemmin että tulisi hyvä yöuni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ihinen on kaikkea sitä, mitä ne taannoiset seitsemän kuolemansyntiä ilmaisevat, nythän on jonkun paavin toimesta niitäkin uudistettu.
Olen itsekkään tyytyväinen siitä, että ehdin kuolla ennen kuin Maa on tullut todella elinkelvottomaksi.
Ei se sinua lohduta, kun synnyt seuraavaan elämääsi sen kaiken hirveyden ja kaaoksen keskelle.
Vierailija kirjoitti:
Niin no periaatteessa sinun ei tarvitsekaan luopua mistään. Meillä on toimiva yhteiskunta ja kierrätys metodit ja päästöjen rajoitukset jotka on tällä hetkellä vallan riittäviä. Samaan aikaan kehitysmaat paskoo koko maailman täysin välinpitämättömästi. On TÄYSIN heidän vastuullaan vähentää väestönsä vähintään puolella ja ottaa käyttöön moderni teknologia ja korjata yhteiskuntansa rakenteet niin että lapsia ei enää synnytetä eläkesuunnitelmaksi. Se ei ole meidän ongelma vaan heidän ongelmansa korjata moraalinen mädännäisyytensä ja ottaa vastuu koko maapallosta.
Meidän ei tule mielestäni myöskään ylläpitää omaa elintasoa teettämällä sitä halpatuotannolla noissa kehittyvissä maissa joissa ilmastokysymyksiä ei huomioida. Meidän pitäisi tuottaa itse eettisesti se mitä me kulutamme.
Korona-aikana lisääntyminen Suomessa vaan kasvanut, vaikka kulutamme jo nyt yli kaksi kertaa oman osuutemme kaikista maailman luonnonvaroista.
Taas oli samaan työpaikkaan 200 muuta hakijaa ja vain yksi valittiin. Kuitenkin korkeasti koulutettuja älyteknologiaosaajia olemme.
Kaikista tehokkain tapa maailmanlaajuisesti olisi olla tekemättä lisää kuluttajia. Mutta jokainen syyttelee vain muita, vaikuttamatta omaan toimintaansa, siihen ainoaan johon pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa jokainen joka ei ymmärrä sitä, että yhteisön hyvinvointi on myös heidän hyvinvointinsa on tyhmä. Eli jokainen kiusaaja, rikollinen ja mitä näitä nyt on naama norsunvitulla kulkevia ihmiskyrpiä muiden kiusana niin ne on kaikki tyhmiä. Ne on yhteisön resurssien kuluttajia.
Juuri näin.
Meillä on tässä Suomi niminen yhteisö ja hyvin on mennyt. Nyt on kuitenkin maastamme noussut myyriä jotka kalvavat yhteisömme hyvinvointia sisältä päin. Ilmeisesti saavat kaiken hopeatarjottimella ja ajattelevat joutessaan, että ei hyvänne aika, tämä pitää saada kaikille maapallolla, mutta eivät kuplassaan hoksaa, että joku tekee suomessa työtä koko ajan tämän hyvän eteen. Kurinalaista työtä klo. 7 tai klo. 8 alkaen yömyöhään.
ap
Kyllä näin on. Tavoitteet ja teot ovat ristiriidassa. Samalla, kun suomalaisia vaaditaan tekemään ilmastotoimia, avataan ovet Eurooppaan ja myös Suomeen ihmisille, joille taataan oikeus samanlaiseen kulutustasoon kuin kuin se, jota ollaan täällä rajoittamassa.
Lisäksi keinotekoisesti tuetaan kehitysmaita esim. lapsikuolleisuuden vähentämiseksi, vaikka se on ristiriidassa liikakansoitusongelman kanssa eikä myöskään vaadita mitään muitakaan toimia liikakansoituksen ha sitä kautta kulutuksen estämiseksi. Suomen osuus on edelleenkin sen yhden promillen ihmisten osuus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on. Tavoitteet ja teot ovat ristiriidassa. Samalla, kun suomalaisia vaaditaan tekemään ilmastotoimia, avataan ovet Eurooppaan ja myös Suomeen ihmisille, joille taataan oikeus samanlaiseen kulutustasoon kuin kuin se, jota ollaan täällä rajoittamassa.
Lisäksi keinotekoisesti tuetaan kehitysmaita esim. lapsikuolleisuuden vähentämiseksi, vaikka se on ristiriidassa liikakansoitusongelman kanssa eikä myöskään vaadita mitään muitakaan toimia liikakansoituksen ha sitä kautta kulutuksen estämiseksi. Suomen osuus on edelleenkin sen yhden promillen ihmisten osuus.
Tämä. 16% maailman väestöstä tuhoaa 80% luonnonvaroista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ei tule mielestäni myöskään ylläpitää omaa elintasoa teettämällä sitä halpatuotannolla noissa kehittyvissä maissa joissa ilmastokysymyksiä ei huomioida. Meidän pitäisi tuottaa itse eettisesti se mitä me kulutamme.
Tämä on se keskeisin kysymys kaikessa. Ei pidä millään tavalla tukea tuota riistoa ja saastutusta toisella puolen maailmaa. Helponta on aloittaa siitä että ei itse käytä mitään noissa kolmansissa maissa tuotettua ja alkaa vaatia päättäjiltä tuotannon palauttamista tänne niin että pidetään kiinni eettisistä ja ekologisista vaatimuksista.
Jos taas omilla kulutus- ja äänestysvalinnoillaan tukee tätä riistoa, on kyllä vähän tekopyhää vaatia että saa vieläkin tavarat pilkkahintaan, mutta sen halvan tuotannon pitäisi tapahtua tuolla maailman laidalla saastuttamatta ja eettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän niin ja näin. Meillä ihmiset, jotka vie teollisuuden halpatuotantomaihin, on päättäneet elää siellä ilman sitä sosiaalista vastuuta minkä he on velvollisia täällä täyttämään. Miksi halpatuotantomaat ei aseta minimipalkkaa joka on sellainen että he pystyvät elämään ilman rajatonta jälkeläisten tuottamista ja kustantamaan oman yhteiskuntansa toiminnan? He ovat itse itsensä määritelleen sinne kaivon pohjalle omalta arvoltaan. Minne he on ajatelleet että tuotanto siirtyy jos he kieltäytyy epäinhimillisistä työoloista, ympäristönsä saastuttamisesta ja olemattomista palkoista? He on viimeinen piste minne tuotanto siirtyy, seuraava on ulkoavaruus ja sinne ei mennä tekemään euron t-paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän niin ja näin. Meillä ihmiset, jotka vie teollisuuden halpatuotantomaihin, on päättäneet elää siellä ilman sitä sosiaalista vastuuta minkä he on velvollisia täällä täyttämään. Miksi halpatuotantomaat ei aseta minimipalkkaa joka on sellainen että he pystyvät elämään ilman rajatonta jälkeläisten tuottamista ja kustantamaan oman yhteiskuntansa toiminnan? He ovat itse itsensä määritelleen sinne kaivon pohjalle omalta arvoltaan. Minne he on ajatelleet että tuotanto siirtyy jos he kieltäytyy epäinhimillisistä työoloista, ympäristönsä saastuttamisesta ja olemattomista palkoista? He on viimeinen piste minne tuotanto siirtyy, seuraava on ulkoavaruus ja sinne ei mennä tekemään euron t-paitoja.
Eli köyhän maan pitäisi ensin tinkiä siitä vähäisestä tulon mahdollisuudesta sen sijan että rikkaassa maassa vähennettäisiin ylikulutusta ja panostettaisiin eettisen tuotannon kehittämiseen, jonka sitten voisi jalkauttaa tuonne.
Mielestäsi on ok ostaa se viisi saastuttavaa euron puseroa kun jo nyt voit ostaa täältä kolmella kympillä yhden joka kestää noita viittä euron paitaa kauemmin? Me joilla on enemmän rahaa ja valinnanvaraa, emme ole vastuussa tästä yhteisestä hyvästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. 16% maailman väestöstä tuhoaa 80% luonnonvaroista.
Eikö ole siis selvä asia, että luonnon kannalta on kestämätöntä jos tuo loppu 84% kuluttaisi yhtä paljon?
On typeryyttä tyrkyttää omaa elämäntapaamme näille yhteisöille, ja avustaa heitä, että pääsisivät samalle uralle.
ap
Vierailija kirjoitti:
He saavat kuitenkin palkan työstään. Semmoisen palkan, kuin heidän ympäristössä on kilpailukykyinen.
Tässä se juuri onkin että heille ei pitäisi rahaa lähetellä, kymppikin on monen päivän palkka. Ennemmin kannattaa polttaa seteli, kuin lähettää mihinkään.
Kehitysmaiden maanviljelyskin on ajettu sillä alas, että EU:kin kippaa sinne ylijäämänsä eikä paikallisilla viljelijöillä ole mahdollisuutta kilpailla tätä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no periaatteessa sinun ei tarvitsekaan luopua mistään. Meillä on toimiva yhteiskunta ja kierrätys metodit ja päästöjen rajoitukset jotka on tällä hetkellä vallan riittäviä. Samaan aikaan kehitysmaat paskoo koko maailman täysin välinpitämättömästi. On TÄYSIN heidän vastuullaan vähentää väestönsä vähintään puolella ja ottaa käyttöön moderni teknologia ja korjata yhteiskuntansa rakenteet niin että lapsia ei enää synnytetä eläkesuunnitelmaksi. Se ei ole meidän ongelma vaan heidän ongelmansa korjata moraalinen mädännäisyytensä ja ottaa vastuu koko maapallosta.
Varmaan kehitysmaat ottaisivatkin vastuun, mikäli sinne saataisiin vastuunalaisia päämiehiä ja hallinto ja ministerit. Itseasiassa niistä tulisi upeita maita ja siten myös kehittyviä maita, jotka taas edelleen omalla teollisuudellaan ja kulutuksellaan saastuttavaisivat maailmaa yhä enemmän.
Jos oot katellut, millaisisa hallintoja noilla Etelä-Afrikan maillakin on, ja Afrikan mailla on, et hämmästelisi asiaa ja pilkkaisi tavallista kansaa.
Tavallinen kansa pidetään tahallaan lukutaidottomana, ettei kehitystä tule.
Ja taas nämä suuret maat, ovat aina jonkun noiden pienten maiden takana, jotka siellä sisällään ja muiden maiden kanssa sotaa käy.
Me itse olemme ryövänneet myös noiden kehitysmaiden kalliita luonnonvaroja, ja jättäneet rumat jäljet sinne, mitään ei ole korjattu ei siistitty sen jälkeen kun kallis metallit on maasta irti kaivettu. Osa niiden vesistöistäkin on saastunut juuri tämän takia. Ei nää asiat ole niin selkeitä ja yksinkertaista, kuin äkkiseltään luulla vois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He saavat kuitenkin palkan työstään. Semmoisen palkan, kuin heidän ympäristössä on kilpailukykyinen.
Tässä se juuri onkin että heille ei pitäisi rahaa lähetellä, kymppikin on monen päivän palkka. Ennemmin kannattaa polttaa seteli, kuin lähettää mihinkään.
Kehitysmaiden maanviljelyskin on ajettu sillä alas, että EU:kin kippaa sinne ylijäämänsä eikä paikallisilla viljelijöillä ole mahdollisuutta kilpailla tätä vastaan.
Ei se noin mene. Etiopia ja usea muukin maa on esimerkki siitä, että siellä voitiin melko hyvin ja ruokaa riitti, kun oli valkoista väkeä maata viljelemässä ja hallintopuolellakin.
Mutta paikallinen väestö nousi vastarintaan, jonkun kehoituksesta, ajoi pois valkoiset, poltti heidän kotinsa ja pellot ja maat ja kaiken minkä voi.
Nyt siellä ollaan kurjuudessa, nähdään nälkää, sairastetaan tauteja ja elämä on tosi kurjaa ja ankeaa. Ruokaa varastellaan ja mielenosoituksissa kuolee ihmisiä.
Eihän sitä ruokaa ole, kun maata ei viljellä eikä ruokaa kasvateta, kun pellot on poltettu ja kaikki hajoitetut ja ne tuottajat ajettu pois.
Sopii miettiä, missä pahiten mättää?
Näkyy olevan.