Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka et usko Jumalaan/jumaliin! Oletko ateisti vai antiteisti?

Vierailija
25.07.2014 |

^

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 08:07"]

Pidän itseäni kristittynä, vaikka en uskokaan persoonallisen jumalan olemassaoloon minkäänlaisena yliluonnollisena entiteettinä.

Uskon Jumalan olevan inhimillistetty mielikuva, jossa yhdistyvät hyviksi koetut arvot kuten rakkaus, hyvyys, ihmisen vastuu, kehittyminen jne. Samoin kuin Joulupukki-hahmossa yhdistyy joulunajan tunnelma, antamisen ilo, perinteiden jatkuvuus jne. Mielikuva antaa noille arvoille kasvot ja nimen, hahmon joka tekee abstraktit käsitteet ymmärrettäviksi.

[/quote] Miten voit olla kristitty kun et pidä totena kristittyjen Jumalaa.

Kristillisen käsityksen mukaan Jumala on persoonallinen olento. Jumalan perimmäinen olemus mutta hän on ilmoittanut itsestään sen, mikä on ihmiselle välttämätöntä. Jumala ei ole vain kaukainen alkusyy tai persoonaton voima, vaan hän vaikuttaa luomakunnassa, niin nykyaikana kuin historiassakin, ja vaikutta jokaisen ihmisen elämässä henkilökohtaisesti.

Kristinuskon mukaan Jumala on yksi, mutta hänellä on kolme persoonaa: Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Mitä sinä siis sanot kirkossa jumalanpalvleuksesa kun me muut luemme uskontunnustuksen?

Vierailija
2/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisti olen

Vierailija
4/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti olen ja agnostikko.

Jos ei usko jumaliin, oma maailmankäsitys ei perustu jonkun korkeamman voiman postuloimiseen, on ateisti. Jos uskoo korkeampiin voimiin, on uskovainen. On loogisesti mahdotonta olla pelkkä agnostikko olematta samalla ateisti tai uskovainen. Taas täällä on "agnostikkoja", jotka eivät täysin ymmärrä koko käsitteen merkitystä. Ateisteja olette, olettaisin, kun tähän ketjuun vastaatte.

Vierailija
5/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan jumaluskoa ja muuta huuhaata. Lienen siis antiteisti?

19 on oikeassa agnostismista.

Vierailija
6/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antiteisti, siitä ei ole epäilystäkään.

Vierailija
7/70 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin äsken näyn..

Jumala laulamassa kymmenen tuopin jälkeen karaokea... Yrittäisi laulaa "tahdon olla sulle hellä" mutta rööki tippuisi housuille ja sytyttäisi pienen tulipalon. Sammuttaisi sen kaljatuopilla ja lähtisi suutuspäissään väärään bussiin.. Eksyisi kotimatkalla... Erehtyisi naisesta, joka piti laittaa raskaaksi.. Humalassa luuli yhtä koulun keittäjää Neitsyt Mariaksi.. Ja 9kk kuluttua syntyi hiukan alkoholisoituneelle yh-äidille poika, josta tuli Jesse.

Vierailija
8/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä provo jos olisit tosissasi suositelisin eristämistäsi loppuiäksesi johonkin hourulaan.

Vierailija
9/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mikään -isti. Minua ei vain kiinnosta asia sen vertaa, että jaksaisin kategorisoida itseäni johonkin. Ei minulla ole sellaiseen tarvetta.

Vierailija
10/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistun kyllä hiukan antiteismin suuntaan. Todennäköisesti siksi, että vietin nuoruuteni fundamentalistikristillisissä piireissä.

Vierailija
11/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekulaari humanisti.

Vierailija
12/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, olenko jo vastannut tähän, mutta olen antiteisti. Minusta uskonnollinen ajattelu on paitsi virheellistä, myös haitallista. Mitä vähemmän ihmiset selittävät asioita ja perustelevat tekojaan jumalilla, sitä parempi yhteiskunta on.

Vierailija
13/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko. En pidä Jumalan olemassaoloa mahdottomana, mutta en myöskään kovin todennäköisenä.

Vierailija
14/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 03:35"]

Olen agnostikko eli vielä lievempi muoto ateistista. Ei kiellä enkä myönnä jumalan olemassaoloa.

[/quote]

Samoin. Minusta on ihan ok, jos uskonto tuo jollekin ihmiselle iloa ja lohtua. Siinä kohtaa EI ole ok, kun lähdetään mielenterveyden tuhoamiseen, kylmyyteen, ihmisten syrjimiseen tai jopa suoranaiseen julmuuteen.

Minulla on itselläni vahvat arvot ja elän hyvää, rikasta ja eettisesti kestävää elämää. En vain osaa ajatella, mitä se uskonto minulle käytännössä olisi. Ajattelen ehkä liian käytännöllisesti asioita, vaikkakin mietin paljon fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin asioita ja olen lämmin ja empaattinen ihminen. Minulle kaikki vain konkretisoituu siinä, miten käyttäydyn arjessa, miten suojelen itseäni ja lapsiamme pahalta, miten vaalin luontoa ja hyvää elämää. Kunnioitusta moneen suuntaan, mutta Jumalia ei minulla liity tähän kuvioon.

Toisaalta myös kaikki kylmyys ja eripura mitä kirkosta on heijastunut ei ole ainakaan vetänyt puoleensa. Ei vaikuta, että se lisäisi ihmisten hyvinvointia ja keskinäistä välittämistä, vaan melkein päinvastoin. Kovin kylmältä, konservatiiviselta, tuomitsevalta ja eripuraiselta väeltä vaikuttaa.

Vierailija
15/70 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agnostikko ei ole mikään "lievempi" muoto ateismista. Se on kanta, jonka mukaan jumalien olemassaolosta ei voi saada varmaa tietoa. Teismi ja ateismi liittyvät ainoastaan uskomuksiin: jos pidät totena persoonallisen jumalan tai jumalien olemassaoloa, olet teisti. Muussa tapauksessa olet ateisti. Ateismi ei ole jumalankieltämistä vaan yksinkertaisesti tietyn uskomuksen puuttumista.

Vierailija
16/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti. Antiteisti en ole. Osaan suhtautua kriittisesti uskontoihin, mutta en vastusta niitä.

Vierailija
17/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateisti :-)

Vierailija
18/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ateisti. Ajattelin vain kysyä, kun niin moni täällä vaikuttaa suhtautuvan hyvin negatiivisesti kaikkiin uskovaisiin/uskontoihin :)

-Ap

Vierailija
19/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että äänekkäimmät saavat aina huomion vaikka mitään järkevää ei olisi sanottavanakaan. Suurin osa ateisteista ei piittaa uskonnoista tai uskovaisista tuon taivaallista tai fanita Dawkinsia tai edes ole lukenut mistään evoluutioon syvemmin liittyvästä, kuten eivät ole uskovaisetkaan Päivi Räsäsen ajatuksilla varustettuja, Raamattua joka ilta pänttääviä ja seksistä kieltäytyviä hihhuleita.

Vierailija
20/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko eli vielä lievempi muoto ateistista. Ei kiellä enkä myönnä jumalan olemassaoloa.