Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta

Ihmeeeetttekikä
18.07.2021 |

Kuinka kauan on laillista olla kuntouttavassa?
Eikös pitäisi tehdä työkyvyn arviointi 6 kuukauden jälkeen..
Ymmärrän, että asumistuella elävät tykkää verottomasta etuudesta, kun asumistuet ei mee, mutta jos ihmisestä ei ole töihin, niin miksi sopparia jatketaan.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deka kirjoitti:

Monia täysin työkykyisiä Pistetään sinne

Kunotuvaan työtoimintaan kunta välttää sakkomaksut,

Eikö olisi aika siirtyä perustulolle  Sirkustyöllistää kunnanvirkaijoilijata

Kortistonvalmentajija Se sirkus ei johda työpaikkaan

Itse olen duunissa katsellut kaverintania jotka on 5v .Kunotuvassa työtoiminssa

Eikö vanha mainos sano on tyhmää maksaa liikaa.

Miten tuollaisella kirjoitustaidolla olet voinut päästä töihin?

Vierailija
82/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä kuntouttavassa 5 päivää viikossa 6h päiviä ja oon ihan loppu.

Kaikki sylkee sun päälle ja kohtelee kun... no vähä... järki tä.

Yritä tässä kuntoutua 😪

Kohta jään pois asiattoman kohtelun vuoksi ja saan haukkumiset kun olen niin herkkä etten kestä muiden työntekijöiden v. ttuilua ja kyykytystä enää.

Jos yrität sut lyödään alas ja jos et yritä olet täys luuseri elätti

Mikään ei ole hyvä.

Junaradalle vaan tai narkiksi.

Sit voivotellaan kun ei kukaan auttanut raukkaa kun on myöhäistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen häpäisy on kyseessä. Olet lammas ja teet mitä käsketään.

Sinua kohdellaan todella huonosti niin työkkärin puolelta kuin työpaikankin.

Teet muiden työt ja sulle nauretaan ja saat halveksuvia katseita.

Näin hoito-alalla Hämeenlinnassa.

Jäi aikoinaan opinnot kesken masennuksen vuoksi ja yritän päästä takaisin normaali elämään, mutta vaikeaa on kun masentaa taas muiden julmuus.

Onneksi asiakkaat (mummot ja papat) piristävät ja ovat ihania!!!

N 34

Miten sinua kohdellaan huonosti työkkärissä?

Puhutaan kuin lapselle ja ollaan töykeitä.

Huokaillaan ja pyöritellään silmiä.

Joka käynnin jälkeen tunnen itseni luuseriksi ja häpeän.

Vierailija
84/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deka kirjoitti:

Monia täysin työkykyisiä Pistetään sinne

Kunotuvaan työtoimintaan kunta välttää sakkomaksut,

Eikö olisi aika siirtyä perustulolle  Sirkustyöllistää kunnanvirkaijoilijata

Kortistonvalmentajija Se sirkus ei johda työpaikkaan

Itse olen duunissa katsellut kaverintania jotka on 5v .Kunotuvassa työtoiminssa

Eikö vanha mainos sano on tyhmää maksaa liikaa.

En ymmärrä mitään tuosta sinun "selostuksesta".

Miksi edes kirjoitit tai yritit kirjoittaa kun ei tuossa ole mitään tolkkua.

Vierailija
85/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn kuntouttavassa panotoiminnassa naapurin rouvan luona kun insinöörimiehensä käy tienaamassa rahaa velkaiseen asuntoon ja Bemariin. M40

Vierailija
86/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaillaan -40% alennuksella

Vierailija
87/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäriin, sossuun ajautvat töihin kaikki tunteettomat psykot.

Aina niin huono ja syyllinen olo käyntien jälkeen, vaikka kuinka yrität.

Ei ole ihme, että ihmiset syrjäytyvät.

Eihän näihin paikkoihin uskalla edes mennä!!

Vierailija
88/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä kuntouttavassa 5 päivää viikossa 6h päiviä ja oon ihan loppu.

Kaikki sylkee sun päälle ja kohtelee kun... no vähä... järki tä.

Yritä tässä kuntoutua 😪

Kohta jään pois asiattoman kohtelun vuoksi ja saan haukkumiset kun olen niin herkkä etten kestä muiden työntekijöiden v. ttuilua ja kyykytystä enää.

Jos yrität sut lyödään alas ja jos et yritä olet täys luuseri elätti

Mikään ei ole hyvä.

Junaradalle vaan tai narkiksi.

Sit voivotellaan kun ei kukaan auttanut raukkaa kun on myöhäistä

Älä valehtele! Jo 5 vuotta sitten laki uudistui niin että ei saa olla kuin neljänä päivänä viikossa, ei vaikka haluaisikin. Missä muka uskalletaan tuolla tavalla lakia rikkoa, kunnan, kelan, työkkärin jne. tahojen toimesta? 

Ja jos olet loppu, hae sairaslomaa ja sitten pyydät typin työntekijältä että siirtää sut toiseen kivempaan paikkaan jossa tykkäät olla, ja vaikka vain yks 4h päivä viikossa.

Vierailija
89/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäriin, sossuun ajautvat töihin kaikki tunteettomat psykot.

Aina niin huono ja syyllinen olo käyntien jälkeen, vaikka kuinka yrität.

Ei ole ihme, että ihmiset syrjäytyvät.

Eihän näihin paikkoihin uskalla edes mennä!!

Minä olen ollut työttömänä monia kertoja, vuosiakin kerrallaan 30 vuoden ajan, enkä ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt työkkärissä. Eikä ole koskaan ollut syyllinen olo.

Vierailija
90/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhkaillaan -40% alennuksella

Kyllä. Jos et hae töitä tai koulutuspaikkaa, tai mene kursseille tai työkokeiluun tms. et ole oikeutettu saamaan työttömyysetuutta. Niin se vaan on, se raha on tarkoitettu työttömille TYÖNHAKIJOILLE.

Vierailija
91/104 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen häpäisy on kyseessä. Olet lammas ja teet mitä käsketään.

Sinua kohdellaan todella huonosti niin työkkärin puolelta kuin työpaikankin.

Teet muiden työt ja sulle nauretaan ja saat halveksuvia katseita.

Näin hoito-alalla Hämeenlinnassa.

Jäi aikoinaan opinnot kesken masennuksen vuoksi ja yritän päästä takaisin normaali elämään, mutta vaikeaa on kun masentaa taas muiden julmuus.

Onneksi asiakkaat (mummot ja papat) piristävät ja ovat ihania!!!

N 34

Miten sinua kohdellaan huonosti työkkärissä?

Puhutaan kuin lapselle ja ollaan töykeitä.

Huokaillaan ja pyöritellään silmiä.

Joka käynnin jälkeen tunnen itseni luuseriksi ja häpeän.

Tuo on kyllä täysin asiatonta. Tee valitus. Oikeasti. Tai pyydä ainakin että sun virkailija siellä vaihdetaan toiseen henkilöön.

Mistä sulle tulee tunne että olet luuseri ja mikä hävettää? Kaikille ei vaan riitä töitä tässä maassa, meitä on puoli miljoonaa muutakin kuin sinä, samassa tilanteessa.

Vierailija
92/104 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan asiakkaat ovat rahanarvoisia, asiakkaasta maksetaan, että saavat käyvä "töissä" 😂😂

Ns. työnantajan korvaus on isompi kuin 9e.

En tiedä mikä järki tässä systeemissä on.

Vierailija
93/104 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavasta on yksi todellinen hyöty. Sen kun mainitsee työhakemuksessa niin ei ole pelkoa joutua töihin. 

Vierailija
94/104 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämän kuntouttavan työtoiminnan tavoite? Opiskelupaikan saaminen? Työpaikan saaminen? Työttömän mahdollisen päihdeongelman ratkaisu? Ajan kuluttaminen?

Miksi työttömät eivät voi auttaa yhteiskunnan kannalta järkevissä ja hyödyllisissä töissä? Suomessa on ojanpientareitten raivausta maanteitten varsilta. On puistojen ja uimarantojen siivousta. Vanhainkodeissa, hoitokodeissa ja palvelutaloissa työttömät voisivat ulkoiluttaa vanhuksia. Kotona asuvia vanhuksia työttömät voisivat auttaa kauppaostosten teossa, leikata nurmikkoa tai tehdä talvella lumitöitä. Paljon olisi hyödyllistä ja tekemätöntä työtä!

Miksi työttömät istuvat jossain teollisuusalueella sijaitsevassa kälyisessä verstaassa ja virkkaavat patalappuja?

Ihan ok töitä luettelit, kunhan näistä saa normaalin palkan. Se on työn tarkoitus, saada palkka jolla elättää itsensä.

Luuletko että joku viitsii maksaa enää palkkaa jos ihmiset laitetaan orjatöihin? Nämä 9 e/päivä työt vääristää jo nyt työmarkkinoita.

Nuo orjatyöt on sellainen ongelma jolle poliitikot ei edes yritä tehdä mitään. Se on niin helppoa hyvällä palkalla vaatia muita joustamaan. Itse eivät ikinä suostuisi 9 e + päivärahat töihin.

Vierailija
95/104 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämän kuntouttavan työtoiminnan tavoite? Opiskelupaikan saaminen? Työpaikan saaminen? Työttömän mahdollisen päihdeongelman ratkaisu? Ajan kuluttaminen?

Miksi työttömät eivät voi auttaa yhteiskunnan kannalta järkevissä ja hyödyllisissä töissä? Suomessa on ojanpientareitten raivausta maanteitten varsilta. On puistojen ja uimarantojen siivousta. Vanhainkodeissa, hoitokodeissa ja palvelutaloissa työttömät voisivat ulkoiluttaa vanhuksia. Kotona asuvia vanhuksia työttömät voisivat auttaa kauppaostosten teossa, leikata nurmikkoa tai tehdä talvella lumitöitä. Paljon olisi hyödyllistä ja tekemätöntä työtä!

Miksi työttömät istuvat jossain teollisuusalueella sijaitsevassa kälyisessä verstaassa ja virkkaavat patalappuja?

Ihan ok töitä luettelit, kunhan näistä saa normaalin palkan. Se on työn tarkoitus, saada palkka jolla elättää itsensä.

Luuletko että joku viitsii maksaa enää palkkaa jos ihmiset laitetaan orjatöihin? Nämä 9 e/päivä työt vääristää jo nyt työmarkkinoita.

Nuo orjatyöt on sellainen ongelma jolle poliitikot ei edes yritä tehdä mitään. Se on niin helppoa hyvällä palkalla vaatia muita joustamaan. Itse eivät ikinä suostuisi 9 e + päivärahat töihin.

Työikäisiä on vähemmän. No ainakin työmarkkinatukityöläinen pääsee julkiselle hakemaan sairaslomatodistuksen samana päivänä kun sairastuu, koska ei ole työterveyshuoltoa. Eli menee eläkeläisten ohi.

Tulevaisuudessa yksityislääkärit loppuu, mutta vielä eläkeläiset niissä käy. Lääkärien kannattaa nyt hommata hyvä paikka julkiselta ettei työt lopu tulevaisuudessa.

Vierailija
96/104 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HulluSuomii kirjoitti:

Kuntouttavan asiakkaat ovat rahanarvoisia, asiakkaasta maksetaan, että saavat käyvä "töissä" 😂😂

Ns. työnantajan korvaus on isompi kuin 9e.

En tiedä mikä järki tässä systeemissä on.

Joo, se on 10,09€ per osallistumispäivä, se on tavallaan kulukorvaus ohjaajalle.

Se on tainnut olla sama summa jo yhtä pitkään kuin tuo 9€ kulukorvaus joka on ollut sama jo 10 vuotta. Olisi aika nostaa molempia.

Vierailija
97/104 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki sanoo että kuntouttava työtoiminta on tarkoitettu niille jotka eivät jostain syystä kykene hakemaan töitä tai koulutuspaikkaa, eivätkä pysty osallistumaan mihinkään muuhunkaan työkkärin työllistämisjuttuun, kuten kursseille.

Toinen josta saa 9€ on työkkärin kurssit, nehän on ihan mukavaa ajanvietettä. 

Kolmas josta saa 9€ on työkokeilu joka 1-6kk samassa paikassa ja se on tarkoitettu niille jotka kokeillee uutta alaa tai niille jotka pitkän sairasloman tms. jälkeen kokeilee kykenevätkö normaalisti jo töihin.

Näille kaikille on selkeät tarpeet, ja siksi niitä ei laista poisteta. Lähettävien tahojen vaan pitää noudattaa näitä lakeja.

Työttömyyden alusta maksetaan 200 päivää korotettua päivärahaa kun osallistuu näihin työkkärin työllistämistoimiin 4,8€/päivä. Ihan kivasti nostaa työttömyysetuutta.

Vierailija
98/104 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntouttamaton kirjoitti:

Se on herätys että jotain pitäisi itse tehdä. Sinne kun on paperin allekirjoittanut niin voi olla ettei tule oikeaan palkkatyöhön VUOSIIN pääsevän, ellei koe ihmeherätystä ja ala itsensätyöllistäjäksi (älä haksahda starttirahaan ilman kunnon liikeideaa) kun suurin osa työnantajista haluaa tietää viimeisimmän työnantajan ja työtehtävän.

Se tulee muuttumaan pian. Suomeenhan lanseerattiin Ruotsin malli jossa valtiolla on oma työnvälitys- yritys työttömien työllistämiseen palkkatuella viimeistään tai pieniin pätkiin ilmankin. Työttömiä tulisi nimenomaan saada pois kuntouttavista työpajatöistä jotka ovat enimmäkseen leppoisia aikuisten puuhastelukerhoja muutaman tunnin viikossa tai pahimmillaan 38h viikossa raskasta fyysistä työtä ilman työnantajan maksamaa palkkaa. Jotain kansalaispalkan tapaista tarvitaan (ja paremmin tienaaville sama tuloverohelpotuksina) että osakuntoiset voivat tehdä työtä mutta säilyttää turvan asuntoonsa jos työtunnit ei kuussa riitä täyteen palkkaan.

Työmarkkinatuesta kokoomusväki ei halunnut "varhaiseläkettä" marginaaliryhmille, joten sopivasti kävi että näistä työttömistä koetetaan koulia ilmaistyövoimaa. Kun ei makseta palkaa niin ei tipu korkealta jos tuleekin huonompi omena koriin, vaihdetaan tarpeen tullen.

Työttömän suurin ansakuoppa on suureksi päässyt maksettujen kela-aamujen määrä. Työssäoloehtoa jokainen fiksu yrittää täyttää mitä erilaisin pätkätöinkin.  Te-toimistossa on ainakin 3 luokkaa työttömille sen mukaan miten asiakas on potentiaalinen pääsemään palkkatyöhön. Se alkaa siitä että työmarkkinatuki on mennyt 500pv yli ja omavirkailija alkaa ehdotella ammatinvalintapsykologia josta selviää sitten onko kannattavaa kouluttaa vai laittaa kuntouttavaan jossa sitten tulee pyörimään lähivuodet ilman palkansaajan nauttimia palkallisia kertyviä lomia, ei kerrytä eläkettä muuten työmarkkinatuki.

Eli kun te ehdottaa kuntouttavaa suunitelmaan, on aika ottaa itseä niskasta ja anoa jostain mikä vain palkkatyö jotta kuntouttavasta  pääsee yli. Siis ihan mikä vain, suurempi nöyryytys on VUOSIA tehdä 180 eur/kk ruokarahalla töitä jossain pajassa kuin että käy pari kk jossain hanttihommassa silloin tällöin.

Moni nuori laskee että työmarkkinatuki+asumistuki+sos.tili on parempi kuin jonkun random hanttihomman nettopalkka, se on sääli. Eläke kertymä ja ansiosidonnainen on sitä mitä kela-orja saa vain uneksia.

Suomessa minimieläke on 836 ja yksin asuessa tuohon saa lisäksi eläkeläisen asumistuen. Lääkkeisiin saa toimeentulotukea. Kodinhoitaja palvelut maksaa eläkkeen suuruuden mukaan eli se ketä saa enemmän eläkettä maksaa enemmän palveluista.

Vierailija
99/104 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä kuntouttavien ja työharjottelussa kulkevissa ihmisissäkin. Sanovat muille käyvänsä TÖISSÄ. Ensinnäkin 9e pätkissä ei ole työsopimusta eikä kuntouttavaa/harjottelussa olevaa edes koske samat säännöt.

Vajaakuntoisten kantsii päättää kuntouttava sairauslomaan kerran ovat sairaita, silloin olet yhden askeleen lähempänä eläkettä.

Ei kannata hankkia hyviä todistuksia, jos ei oikeasti pysty mitään tekee.

Vierailija
100/104 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri ei tee kuntoutussuunnitelmia. Aktivointisuunnitelmia kylläkin.

Eikä kuntouttava työtoiminta nimestään huolimatta sisällä mitään kuntouttavia tukitoimintoja.

Tämä on totta. Itse tarvitsisin kuntoutusta, mutta mua on palloteltu muutama viime vuosi klinikalta toiselle. Kuntoutussuunnitelmaa ei vaan saada aikaiseksi. TE-puolella on kovasti tehty selväksi, että mitä kuntouttavaan työtoimintaan tulee, niin mitään erityisiä kuntoutuselementtejä siihen ei ole mahdollista liittää. Se on se työtoiminta, joka kuntouttaa, jos on kuntouttaakseen.

Arbeit. Macht. Frei. Toisin sanoen.