Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Stevia makeutusaine ihan turvallinen?

Vierailija
24.07.2014 |

Onko siinä kuinka kaloreita esim. tai hiilareita?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yrtti. Mulla kasvaa niitä pihalla. 

Vierailija
2/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaloreita eikä hiilareita. Turvalliseksi todettu, mutta ei sitä tietysti koskaan tiedä: joskus tulevaisuudessa voidaankin ilmoittaa, että se onkin epäterveellistä. Luonnollinen aine se on, mutta eihän kaikki luonnollinen ole terveellistä ihmiselle.

Itse käytän steviaa kyllä (kohtuudella), ja minulle tulee siitä ihan hyvä olo, toisin kuin sokerista ja esim. aspartaamista. En silti syöttäisi steviaa esimerkiksi lapsille tai lemmikkieläimille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVG

Vierailija
4/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset lisämakeutusta?

Vierailija
5/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stevia-kasvia ei ole hyväksytty makeutusaineeksi, eikä sen turvallisuudesta ole mitään takeita. Sen sijaan ko. kasvista eristettyjä ainesosia, stevioliglykosideja, on tutkittu ja niiden käyttö on kohtuullisessa määrin turvallista. Tähän päätyi kaikessa viisaudessaan Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen EFSA.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/tietoa+elintarvikkeista/koostumus/elintarvikeparanteet/lisaaineet/tietoa+yksittaisista+aineista/stevioliglykosidit

Vierailija
6/6 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpävaarallinen aine suurina määrinä, siksi oli pitkään EU:ssa kielletty. Pieninä määrinä turvallinen, kuten muutkin makeutusaineet, ja nyt siis sallittu. Se, että joku on luonnontuote tai kasvi, ei tee siitä vaaratonta, senhän jokainen tajuaa. Jos ei tajua, voi miettiä hetken vaikka näsiää ja kieloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi