Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä Maija Vilkkumaan Satumaa-tango kertoo?

Vierailija
24.07.2014 |

En ole mikään Vilkkumaa-fani; itse asiassa en voi sietää koko laulajaa, sori. Mutta tylsänä hetkenä äsken kuuntelin tuota laulua radiosta ja rupesin miettimään, että siinä on oikeastaan aika mielenkiintoiset sanat, mutta vaikea tulkita.

Mistä se sinun mielestäsi kertoo?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hjaa, hyvä kysymys. Nyt ekaa kertaa luin sanat ja tuli mieleen, oisko laulussa narsistista kyse?

Vierailija
2/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Satumaa-tango kertoo vallankäytöstä yhteiskunnassa. Biisissä puhuu keski-ikäinen nuorelle, mutta biisin tarkoitus ei ole kuvata sukupolvien välistä taistelua vaan nimenomaan valtaa ja sitä, miten valtaa käytetään. Biisin keski-ikäinen "minä" ei ole kiinnostunut muiden huolista, vaikka hänen asemansa vuoksi pitäisi olla. Hän kuuntelee mieluummin yksin Kaivopuiston kodissaan (sieltä näkee Tallinnaan) mielimusiikkiaan, suomalaisia tangoja. Rivi "mä ammun sua haulikolla, suljen sut vankilaan" viittaa Orimattilan turkistarhaiskuun, jonka yhteydessä mies ampui ihmisiä haulikolla selkään, mutta sai jäädä kotiinsa nukkumaan yönsä rauhassa, kun taas ne, joita oli ammuttu, vietiin putkaan."

- Maija Vilkkumaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"..oon elänyt niin kauan, että voin tehdä mitä vaan" kuvaa loistavasti joidenkin ikätoverieni ylimielisyyttä nuorempia, etenkin nuoria naisia kohtaan! Vilkkumaa alkaa itsekin nyt jo olla "röyhkeässä keski-iässä", ois kivaa kuulla hänen mielipiteensä sanoitusten sisällöstä tässä päivässä.

42-vuotias nainen

Vierailija
4/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:43"]

"Satumaa-tango kertoo vallankäytöstä yhteiskunnassa. Biisissä puhuu keski-ikäinen nuorelle, mutta biisin tarkoitus ei ole kuvata sukupolvien välistä taistelua vaan nimenomaan valtaa ja sitä, miten valtaa käytetään. Biisin keski-ikäinen "minä" ei ole kiinnostunut muiden huolista, vaikka hänen asemansa vuoksi pitäisi olla. Hän kuuntelee mieluummin yksin Kaivopuiston kodissaan (sieltä näkee Tallinnaan) mielimusiikkiaan, suomalaisia tangoja. Rivi "mä ammun sua haulikolla, suljen sut vankilaan" viittaa Orimattilan turkistarhaiskuun, jonka yhteydessä mies ampui ihmisiä haulikolla selkään, mutta sai jäädä kotiinsa nukkumaan yönsä rauhassa, kun taas ne, joita oli ammuttu, vietiin putkaan."

- Maija Vilkkumaa

[/quote]

Ok, noin vähän arvelinkin, mutta selitys oli hiukan tylsempi kuin luulin. Minulle tuli jotenkin laulusta mielikuva kasvottomista pankkiireista yms. jotka periaatteessa hallitsevat maailmaa (ja jotka yleensä henkilöityvät juurikin keski-ikäisiin miehiin) enkä ajatellut niinkään "vallankäyttöä yhteiskunnassa" vaan globaalia vallankäyttöä koko maailmassa, missä monikansalliset yhtiöt ja etenkin pankit ihan oikeasti ovat "eläneet niin kauan että voivat tehdä mitä vaan". "Mä luen sun päiväkirjat, vien sinut vankilaan" tuntui myös viittaavan siihen miten tietoyhteiskunta palvelee näitä intressejä ja tietää meistä kaiken.

"Ei ole kiinnostunut muiden huolista" kuulostaa myös vähän tylsältä verrattuna siihen, miten kohdat kuten "joskus tuntuu kuin joku huutais apua merellä päin" ja "mun ikkunan alla ne huutaa tää ei voi olla näin" voisi tulkita aika paljon laajemminkin...

Vierailija
5/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoja asuu Kaivarissa, mielenosoittajat huutaa siellä lähetystöjen edessä ja hän kuulee sen, neuvostovirolaiset tai kuka vain merihädässä huutaa apua siinä lahdella, kertoja vain laittaa Suomi-iskelmän lujemmalle vahingoniloisena, ei halua ymmärtää eikä etenkään auttaa, on vain ärsyyntynyt kaikesta,vihaa kaikkea, viljelee kostofantasioita ja pakenee isänmaallisiin fantasioihinsa.

Biisi on ajalta ennen niin sanottua tietoyhteiskuntaa, joten päiväkirjojen lukeminen viitannee vain suurten ikäluokkien tapaan olla piittaamatta nuorempien sukupolvien omasta tilasta, yksityisyydestä, kirjesalaisuuksista ym.

En pidä Vilkkumaasta, mutta tuo teksti kiteyttää hyvin 1990-luvun ilmiöitä, vanhat ja keski-ikäiset ukot huorittelemassa "kettutyttöjä", katkerat ja narsistiset vanhemmat ihmiset jotka oikein halusivat laittaa laput silmille ja stereot lujempaa, kun yhteiskunnassa tapahtui mitä vain uutta, valtava passiivis-aggressiivisuus ja se töysin naurettava pakeneminen iskelmien Suomi-kuvaan.

Vierailija
6/19 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:38"]

Kertoja asuu Kaivarissa, mielenosoittajat huutaa siellä lähetystöjen edessä ja hän kuulee sen, neuvostovirolaiset tai kuka vain merihädässä huutaa apua siinä lahdella, kertoja vain laittaa Suomi-iskelmän lujemmalle vahingoniloisena, ei halua ymmärtää eikä etenkään auttaa, on vain ärsyyntynyt kaikesta,vihaa kaikkea, viljelee kostofantasioita ja pakenee isänmaallisiin fantasioihinsa.

Biisi on ajalta ennen niin sanottua tietoyhteiskuntaa, joten päiväkirjojen lukeminen viitannee vain suurten ikäluokkien tapaan olla piittaamatta nuorempien sukupolvien omasta tilasta, yksityisyydestä, kirjesalaisuuksista ym.

En pidä Vilkkumaasta, mutta tuo teksti kiteyttää hyvin 1990-luvun ilmiöitä, vanhat ja keski-ikäiset ukot huorittelemassa "kettutyttöjä", katkerat ja narsistiset vanhemmat ihmiset jotka oikein halusivat laittaa laput silmille ja stereot lujempaa, kun yhteiskunnassa tapahtui mitä vain uutta, valtava passiivis-aggressiivisuus ja se töysin naurettava pakeneminen iskelmien Suomi-kuvaan.

[/quote]

Kas, en tajunnutkaan, että tuo on jo 15 vuotta vanha kappale :o Apua! Miten tämä aika näin kuluu??

Vierailija
7/19 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin laulun sanojen merkitystä ja päädyin taas kerran AV:lle,täältä tosiaan löytyy vastaus ihan kaikkeen,mahtavaa mammat :)

Vierailija
8/19 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

SatuMaa =SM = somasokismi.

Laulu kertonee vanhasta vallan huipulla olevasta SM-elostelijasta.

Vierailija
9/19 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jollain Maija Vilkkumaalla olisi lyriikassa syvyyttä? Sanoja osaa pyöritellä, mutta sisältö on niin ja näin.

Vierailija
10/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Helsingin Sanomissa.

Maksumuurin takana. :(

Joku lukenut ??

Vierailija
11/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaista propagandaa - samaa mitä miehensä suoltaa Twitteriin jatkuvasti. Hajaantukaa, ei ole mitään nähtävää.

Vierailija
12/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hauskaa, että Vilkkumaan mielestä on ihan OK "vähän tuhota toisen omaisuutta", mutta ei saa karkottaa mailtaan eläinten kimppuun käyviä kettutyttöjä. Maija siis antaa meille kaikille luvan vaikka naarmuttaa hänen autoaan, koska omaisuus ei ole tärkeää. Ei edes se hänen ylihintainen kotinsa.

Vierailija
13/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Biisissä on minäkertoja, joka käyttää valtaa”, Vilkkumaa sanoo.

”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä biisissä puhutaan, mikä saa miettimään, onko se niin onnistunut kuitenkaan. Toisaalta jotkut tajuavat ja niissäkin, jotka eivät, se on usein herättänyt jotain ajatuksia.”

SDP:N Paavo Lipponen oli biisin tekoaikaan pääministerinä. Hän on yksi kappaleen kertojan ilmentymistä.

”Vitutti silloin niin paljon kun Lipponen käytti sellai­sia puheen­vuoroja ja äänen­painoja, että ette te mistään mitään ymmärrä, puhuessaan nyt vaikka EU:sta.”

”Tuo kuu­lijan sättimi­nen röyhkeäksi ja riettaaksi, joka täytyy hiljen­tää ja viittaa­minen omaan pitkään elinikään tarkoittavat juuri sitä, miltä se kuulostaakin: että taas nuoriso on pilalla.”

Kappaleen ehkä tunnetuimmat sanat viittaavat puhujan kotipaikkaan, mistä näkee Tallinnaan.

”Olin kuullut, että Helsingistä näkisi kirkkaalla ilmalla Tallinnaan saakka nimenomaan Eirasta, jossa on merenrannalle rakennettuja kalliita taloja. Tässä biisissä on siis myös kyse yhteiskuntaluokasta, johon tämä vallakas tyyppi, tämä käppäukko, kuuluu.”

KERTOSÄKEESSÄ kuullaan päähenkilön oudosta yöllisestä rutiinista:

”Halusin keksiä sellaisen biisin, jota ukko kuuntelee. Tietysti se kuuntelisi nuoruutensa suosikkimusiikkia ja kieltäytyisi samalla kuulemasta muita ääniä. Jos joku huutaisikin apua, se vaan laittaa musaa kovemmalle.”

”Ajatus on: huutakaa te siellä, ei paljoa kiinnosta. Mä vaan jatkan tätä valtani käyttämistä.”

Samalla sanoissa kuulee harvinaista epäröintiä.

”Se melodian kaihoisuus tarkoittaa, että ukko tietää, että on olemassa meri, jossa joku voisi tarvita hänen apuaan. Se kaihertaa, sattuu sydämessä, mutta hän päättää olla kuuntelematta.”

HS 16.3. (jatkuu)

Vierailija
14/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. SÄKEISTÖSSÄ muuttuu ääni kellossa ja tarinaan ilmestyy ase:

TAUSTALLA ovat Orimattilassa itsenäisyyspäivänä vuonna 1997 tehdyt turkistarhaiskut.

Esimerkiksi HS uutisoi, miten turkistarhaaja ”pysäytti ampumalla kettujen töhrimistä yrittäneet eläinsuojelijat”:

”Eläinaktivistien toiminnasta ärsyyntynyt orimattilalainen kettutarhaaja haavoitti itsenäisyyspäivän aamuyöllä tarhalle pyrkineitä nuoria. Tarhaaja ampui haulikolla todennäköisesti viisi laukausta.”

Ajankohtainen Kakkonen käsitteli tätä kärjistynyttä ”turkissotaa” lähetyksessään 9. joulukuuta 1997.

”MUA ahdisti silloin tosi paljon se yleinen yhteiskunnan ja median suhtautuminen”, Vilkkumaa muistelee.

Iskun tekijöistä puhuttiin vähättelevästi ”kettutyttöinä”. Nuoret tytöt demonisoitiin. Samaan aikaan turkistarhaaja oli ampunut aktivisteja kohti haulikolla. Ainakin iltapäivälehdet tuntuivat olevan täysin tarhaajan puolella.

Se ei käynyt Maija Vilkkumaan oikeustajuun.

”Musta se oli tosi ymmärrettävää: että ei ole oikein, että eläimiä kasvatetaan huonoissa oloissa turkeiksi ja jotkut tekevät asialle jotain, koska eivät sitä kestä. Samalla turkistarhaajan omaisuutta hieman vahingoitetaan”, Vilkkumaa sanoo ja korostaa samalla, että on itse niin nössö, ettei olisi mennyt vapauttamaan tarhattuja eläimiä.

”Ei omaisuus ole mikään pyhä arvo. Ymmärrän, että tarhaajat ajattelevat, että kettuja ja minkkejä saa pitää. Jos taas ajatellaan toisesta näkökulmasta, jossa eläinten kärsimys on väärin, ei musta voi ajatella, että toisen ihmisen omaisuuden suoja olisi ikuinen.”

LOPUSSA koittava c-osa eroaa muusta kappaleesta, niin melodialtaan kuin sanoiltaan:

”Osio juontaa juurensa mun hillittömään Alice Cooper -diggailuun ja on tässä Led Zeppeliniäkin”, Vilkkumaa sanoo.

”Olin kirjoittanut 15-vuotiaana päiväkirjaan, että haluan rocklaulajaksi mut en megakuuluisaksi, koska ne on paskoi”, Maija Vilkkumaa sanoo.(KUVA: OUTI PYHÄRANTA / HS)

Kappa­leessa ollaan hetki biisin puhu­jan mielessä.

”Ajatte­lin ehkä joten­kin niin, että muiden pelko luo hänelle turvalli­suuden tunnetta. Muut pelkäävät elämää niin paljon, että se antaa hänelle valtaa ja auttaa pysymään siellä vallan kahvassa.”

”Se on ehkä sen oma vaikutin, miksi se on käppäukko.

HS 16.3.

Vierailija
15/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää panna kappaleen nimeksi "Satumaa-tango". Satumaa-tango menee "Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa" ja niin edelleen. Häpemätöntä.

Vierailija
16/19 |
16.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kettutyttöjä ampunut turkistarhaaja sai paljon kovemman tuomion kuin hänen kotirauhaansa rikkoneet aktivistit.

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
17/19 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli myös jotain että tämä biisi on yhteydessä perussuomalaisten nousuun. Tällä hetkellä puhutaan ilmastovouhotuksesta, ei turkiseläinten tilanteesta. Ympäristön tilasta huolestuneita vähätellään.

Putous käsitteli biisiä eilen karmivalla tavalla: Jussi H-A kuuli avunhuutoja mereltä päin ja laittoi sterot lujempaa...

Vierailija
18/19 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, en tiennyt tätä. Itse olen tulkinnut kappaleen kertovan henkilöstä, jota on kyykytetty pitkään ja joka päättää lopulta tehdä sille lopun keinoja kaihtamatta:

"Oon kontannut niin kauan

Että voin tehdä mitä vaan"

Vilkkumaan selitys asettaa kokonaisuuden eri valoon.

Vierailija
19/19 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksistä mustan miehen kanssa, ns. Gambian reissulla. Siis naisten seksiturismin aikaansaamasta hysteerisestä kiimasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi