Tulevat appivanhemmat eivät ymmärrä, miksi lähdin heiltä
Minulla on krsitillinen vakaumus, samoin lapsellani, joka on 6v. Osa lapseni ajatuksista ovat paljon vahvempia kuin minun, sillä eihän lapsi hahmota maailmaa harmaiden lasien läpi, vaan he katselevat musta-valkoisesti, uskoivat sitten Jumalaan tai eivät.
Lapseni on kasvatettu toisten hyväksyntään ja suvaitsevaisuuteen. Samoin meillä on ohjenuorana se, että emme uskonasioista puhele muille, jos eivät niitä kysele. ja näin on myös lapsenikin toiminut. Toisaalta kotona onkuitenkin aika paljon käsitelty erilaisia uskomuksia, koska tuttavapiiristämme löytyy ateisteja, agnostikkoja, hinduja, budhalainen, muslimeja, konservatiivisia kristittyjä ja sitten meitä ns. liberaalimpia kristittyjä.
Paljon kertoo se, että kun olen mm. järjestänyt juhlia, niin kaikki nuo erilaiset vakaumustaustansa omaavat tulevat aina meille innoissaan ja välillä toivovatkin, että taas järjestettäsiin meillä esim. nyyttäriperiaatteella juhlat, koska sitten saa nähdä niin monenlaisia ihmisiä.
Tulevan mieheni perhe on ateistinen. Olimme heillä mökillä viime viikonloppuna. Huomasin jonkin verran, että tuleva appi ja käly tuhahtelivat uskovaisten touhuja, uskomuksisa yms. Sunnuntain aamupalalla repesi: huomasin, että lapsellani oli jokin huonosti ja kysyin sitä. Ei olisi millään halunnut kertoa, että mikä hätänä. Sanoi, ettei halua loukata minua. Lopulta kertoi: Appi- ja kälykokelas olivat kyselleet useaan otteeseen, miten lapsi esim. ajattelee maailman syntyneen, Jeesuksen nousseen ylös kuolleista, Jeesuksen kävelleen veden pinnalla yms. Sitten olivat naureskelleet lapsen jutuille ja sanoneet, että kylläpä olet tyhmä, mutta eihän uskovaisen lapselta voi muuta olettaakaan. Lisäksi käly oli sanonut, että tietäähän lapsi, että Raamatun mukaan hänen äitinsä on huora.
Kälyllä on hieman mielenterveysongelmia eikä ole esim pystynyt opiskelemaan niiden takia, mutta appi on koulutettu ihminen.
Kysyin apelta ja kälyltä, että pitääkö paikkansa, mitä lapsi kertoi. Sanoivat, että piti, että pitäähän sitä nyt lapsen olla valmis vastaamaan uskostaan.
Anoppi yritti moitiskellä molempia, että eihän sitä nyt noin, ja pieni lapsihan on kyseessä jne.
Minä sitten sanoin, että kiitos vieraanvaraisuudesta, me nyt lähdemme. Lisäsin, että ihmiset, jotka eivät noudata ihmisoikeuksien julistusta ja lasten oikeuksia, eivät ole aikamme arvoisia.
Nyt tuli sitten hätä käteen niin anopille kuin apellekin. Kuulemma reagoin liian vahvasti ja mitähän sitten heidän poikansa sanoo, kun kuulee, että me ollaan lähdetty. Sanoin siihenkin, että jos minulle siitä suuttuu, että huolehdin lapsestani, niin sitten saa luvan olla se suhde, vaikka kuinka muuten olisi mukava ihminen.
(Näinhän ei käynyt. Tuleva mies kihisee kiukusta niin isälleen kuin siskolleen. On jo ilmoittanut, että heillä nyt ei ole ainakaan mitään asiaa häihin yms. )
Kommentit (43)
On täysin käsittämätöntä ryhtyä tenttaamaan kuusivuotiaalata teologisia näkemyksiä. Niihin ei pysty välttämättä vastaamaan uskovainen aikuinenkaan saati siten pieni lapsi.
Mahdolliselle tulevalle apellesi ja hänen tyttärelleen tekisi hyvää kääntää pannukakku toisin päin. Kuvitellaan siis, että heillä on samanikäinen pikkutyttö, joka on saanut ateisisen kasvatuksen, ja sitten tulee pari uskovaista aikuista, jotka vaativat selittämään marxismi-leninismin periaatteita. Voi olla, että silläkin tyttösellä menee sormi suuhun ja tulee paha mieli, kun aikuiset pilkkaavat kaikkea sitä, mikä hänelle on tärkeää ja rvostelevat hänen äitiään. Ja voi olla, että läheiset aikuiset vetäisivät hernet nenäänsä.
Mikä ihme siinä on, etteivät ihmiset voi kunnioittaa toisten vakaumusta, vaan aina pitää yrittää osoittaa, miten väärässä nämä ovat ja miten oikeassa he itse ovat. Täällä maaimassa olsi paljon helpompi kaikkien elää, jos voisimme kunioittaa toisiamme ja hyväksyisimme, että kaikki eivät yksinkertaisesti ajattele samalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:57"]Että 6-vuotiaalla on oikein vakaumus, ja keskustelee uskonasioista muiden kanssa :-DDD Just just... Meitä on niin moneksi :-D
[/quote]
Meitä todella on moneksi eikä minulle tuota vaikeuksia uskoa tätä osaa ap:n tarinasta.
T: ateisti
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:57"]
Että 6-vuotiaalla on oikein vakaumus, ja keskustelee uskonasioista muiden kanssa :-DDD Just just... Meitä on niin moneksi :-D
[/quote]
Mitä teillä sitten tehdään 6-vuotiaan kanssa? Tai vastataan lapsen kysymyksiin? Eikö teillä käy ystäviä ja tuttavia, jotka ajattelevat maailmassa eri tavoin kuin te? Asu erilaisissa paikoissa? Toimi erilailla eri tilanteissa?
Eikö teillä ole koskaan lapset päässeet nimenantotilaisuuteen, kastetilaisuuteen, häihin, rippijuhliin yms? Ettekö ole edes matkoillanne käyneet erilaisissa kirkkorakennuksissa tai tempeleissä ja kertoneet symboleiden merkityksiä? Kertoneet synagogan ohi mennessänne, että mikä se on, kertoneet ortodoksisesta kirkosta jälleen ohi mennessänne?
Kertoneet, miksi Muhammed ei syö sikaa päiväkodissa ja millaisia karkkeja siksi olisi hyvä ostaa ja miksi, jotta jokainen saisi samanlaisia kun juhlitaan lapsenne synttäreitä? Samalla käyneet läpi sitä, että ruoka-aineallergikkojen omaavat myös saisivat edes jotain tarjottavaa suuhunsa, ja mielellään samanlaista kuin muutkin.
Pyytäneet jehovantodistajaperheen lasta muuten vain kylään, koska tämä ei päässyt synttäreille?
Kertoneet, että on myös ihmisiä, jotka eivät usko Jumalaan/jumalaan ollenkaan?
Käyneet taidenäyttelyissä, joissa on tullut vieraamman uskonnon oppeja esille ja käyneet niitä läpi?
Kertoneet, että miksi teille ostetaan kalliimpia Reilun kaupan banaaneita eikä halvempia?
Minua ihan aidosti kiinnostaa, että miten voi olla puhumatta, näistä ihmisten eettisiin, arvomaailmoihin, uskomuksiin, uskontoon liittyviä asioita, jos kerran vastaa lasten kysymyksiin myös luonnontietellisistä asioista, opettaa kasveja, opettaa historiasta, käy museoissa, pyöräilemässä jne.
Miten voi vastata kaikkeen muuhun, mutta miten löytyy sellaisia lapsia, jotka eivät edes kysy mitään vakaumuksellisiin asioihin viittavaa?
ap
Tää oli vaihteeksi kiva provo: alusta asti tiesi, että yrität kovasti olla kuin et huijaisikaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:40"]
Hienon provon on luulevainen kehittänyt mustamaalatakseen ateisteja. Saanut paljon mukaan uskovaisten ennakkoluuloja ja harhoja ateisteista. Erityisen hieno veto tämä lapsen kiusaaminen.
[/quote]
Eikauaan kestänyt kun tass joku loukkaantuja-ateisti riensi paikalle. Ei se, mitä appi teki, ole harhaluulo. Sinun tulee nyt vain kestää se, että hän on ateisti. Sinä voit vapaasti olla omanlaisesi ateisti. Tietysti voit myös halutessasi leimautua aina, kun jossain puhutaa ateistista johonkin sävyyn, vaikka sellainen käy varmaan ajan mittaan raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:12"]
On täysin käsittämätöntä ryhtyä tenttaamaan kuusivuotiaalata teologisia näkemyksiä. Niihin ei pysty välttämättä vastaamaan uskovainen aikuinenkaan saati siten pieni lapsi.
Mahdolliselle tulevalle apellesi ja hänen tyttärelleen tekisi hyvää kääntää pannukakku toisin päin. Kuvitellaan siis, että heillä on samanikäinen pikkutyttö, joka on saanut ateisisen kasvatuksen, ja sitten tulee pari uskovaista aikuista, jotka vaativat selittämään marxismi-leninismin periaatteita. Voi olla, että silläkin tyttösellä menee sormi suuhun ja tulee paha mieli, kun aikuiset pilkkaavat kaikkea sitä, mikä hänelle on tärkeää ja rvostelevat hänen äitiään. Ja voi olla, että läheiset aikuiset vetäisivät hernet nenäänsä.
Mikä ihme siinä on, etteivät ihmiset voi kunnioittaa toisten vakaumusta, vaan aina pitää yrittää osoittaa, miten väärässä nämä ovat ja miten oikeassa he itse ovat. Täällä maaimassa olsi paljon helpompi kaikkien elää, jos voisimme kunioittaa toisiamme ja hyväksyisimme, että kaikki eivät yksinkertaisesti ajattele samalla tavalla.
[/quote]
Miten ateismi ja marxsismi-leninismi liittyvät toisiinsa? Tässä juuri uskovaisten harhoja.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:52"]
Olipa kenkkuja sukulaisia. Itse en usko kristilliseen jumalaan, mutta eipä tulisi mieleenkään alkaa jänkkäämään vastaan varsinkaan lapselle, romuttamaan toisen turvallisuudentunne?
[/quote]
Juuri tämä lapsen pilkkaaminen ja vieläpä niin etten itse ollut tuolloin paikalla, ihmetyttää kovasti. Että millaisella luonteella on varustettu sellainen ihminen. Jos jotakuta olisivan halunneet pilkata ja ivata, niin miksi eivät sitten pilkanneet minua, joka teologiasta ja Jeeuksen ajan tavoistakin tiedän jonkin verran. Toki niitä tuhisemisia ja lausuntoja uskovaisten tyhmyydestä oli koko viikonloppu, mutta eivät kuitenkaan minulta kyselleet sitä, että miten ajattelen maailman syntyneen, Jeesuksen ihmetekojen tapahtuneen tai mitkä asiat minusta on tietyissä teksteissä niitä tärkeimpiä pointteja. Nuo puhisemiset uskovaisten tyhmyydestä yms. ovat tietenkin monella työpaikalla arkipäivää, samoin itsellänikin.
ap
[/quote]
Veikkaanpa että tenttaamisen tarkoituksena on ollut saada "hassuja vastauksia, joille voi nauraa." Tai osoittaa lapselle, että eihän hän itsekään tiedä mihin uskoo, siitäs näet, ei kannata uskoa. Lapsi on myös hyvä keskustelukumppani, kun ei tarvitse pelätä, ettei äly riitä ymmärtämään vastauksia. Sinulta näitä asioita ei tietenkään kysellä, kun ei appeasi oikeasti kiinnosta tietää mitään, ainoastaan todistella omia näkemyksiään.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:14"]
Miten voi vastata kaikkeen muuhun, mutta miten löytyy sellaisia lapsia, jotka eivät edes kysy mitään vakaumuksellisiin asioihin viittavaa?
ap
[/quote]
Minulla on sellainen lapsi. Itse haluaisin kovasti selittää asioita, mutta ei häntä kiinnosta kuunnella. Omia tähän aihepiiriin liittyviä kysymyksiä pojalla on todella harvoin ja niihinkin riittää hyvin lyhyt vastaus, pidempiä ei ryhdy edes kuuntelemaan. '
- 11-v pojan äiti
ps. minua on ennenkin huvittanut viisaiden äitien kuvitelma siitä, mitä lapset tietävät. En nyt puhu sinusta vaan muista kokemuksia. "Totta kai 8-vuotias tietää, mikä on holokaust. " Vai niin.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:25"]
ap
[/quote]
Minulla on sellainen lapsi. Itse haluaisin kovasti selittää asioita, mutta ei häntä kiinnosta kuunnella. Omia tähän aihepiiriin liittyviä kysymyksiä pojalla on todella harvoin ja niihinkin riittää hyvin lyhyt vastaus, pidempiä ei ryhdy edes kuuntelemaan. '
- 11-v pojan äiti
ps. minua on ennenkin huvittanut viisaiden äitien kuvitelma siitä, mitä lapset tietävät. En nyt puhu sinusta vaan muista kokemuksia. "Totta kai 8-vuotias tietää, mikä on holokaust. " Vai niin.
[/quote]
Tällaisia holokausteja yms. raadollisisia asioita ei mielestäni kannata kovin pienille kertoa. Eri asia tietenkin, että jos kysyvät itse, mutta kaikkea ei tarvitse ihan nuorena vielä tietää. Lapsi kun ei kuitenkaan mahda niille pahoille asioille mitään. Aikuinen sentään pystyyj ossain määrin ainakin pyrkimään tekemiseen (ostaa reilun kaupan suklaata, vaikka ei olisikaan ihan varmaa, että kaikki välivaiheet reiluja olisivat, liittyy Amnestyyn, kirjoittelee poliittisille ja uskonnollisille vangeille kirjeitä ja kortteja jne, hankkii kummilapsen ulkomailta jne)
ap
Minulle sanoi lapsi että kuulun susiin enkä lampaisiin koska en ole käynyt uskontilaisuuksissa. Sanoin ystävällisesti olevani ihminen.
Sinä äiti olet aivopessyt lapsesi, olet parempi, uskovampi. Oikeesti olet avoliitossa ja aivopeset heidän pojanpoikaasi. He ovat siitä suruissaan, ja niin olisin minäkin. Niinkuin olen keijusaduistakin. Minä koen sinut vaaralliseksi kasvattajaksi.
Ap:llä tulee olemaan kestämistä, jos tuon miehen kanssa menee yhteen. Yleensähän tällaiset jutut ei ajan mittaan vähene vaan pahenee. Appiukkokin kun vanhenee niin mielipiteet sen kun kärjistyy. Jossain vaiheessa miestäkin alkaa tympiä alituinen vaimon puolustelu. Kannataa miettiä voiko oikeasti sietää tuollaista koko ikänsä.
Meillä ihan hirveä tilanne. Kuusivuotiaani on vakaumuksellinen kommunisti, kun taas nelivuotias on sydänjuuriaan myöten sinivalkoinen isänmaallinen intoilija. Päivällispöydässä tunteet kuumenevat liikaa.
No olipa harvinaisen törkeitä ihmisiä nuo appi ja käly. Oikein teit. T. Ateisti
Joo, no kait sä olet 6-vuotiaallesi kertonut myös muista uskonnoista, tai peräti ateismista? Pitäähän lapsesi itse saada päättää vakaumuksensa, eihän hän vain seuraa sinua...? :-D
kyllähän se on on odotettavissa, että kränää tulee, kun lestadiolainen/ uskovainen menee kimppaan ei-uskovaisen kanssa. itse en ole uskovainen, enkä kyllä naisi uskovaista miestä. en alkaisi lasten teko koneeksi. enkä hyväksy sitä lasten aivopesua pienestä asti... lisäksi uskovaisten lapset kiusaavat muita ja sanovat, että "te joudutte helvettiin". pidätte vain itseänne parempina, ja olette sisään päin lämpiävää sakkia. kaikki talot rakennutetaan lestoilla, käydään lestakaupoissa ym.
minun tietääkseni te uskovaiset ette yleensä kelpuuta ei-uskovaisia kumppaneiksenne. jos kuitenkin päätät jatkaa tämän miehen kanssa, sinulla on kova työ kumota kaikki ennakkokäsitykset.
Tää oli vaihteeksi kiva provo: alusta asti tiesi, että yrität kovasti olla kuin et huijaisikaan.
[/quote]
Minusta taas tässä ei ollut mitään kivaa. Harvinaisen kökkö ja korni, mutta samalla äärimmäisen härski oli kyllä. Tässä ketjussa suurin osa on ap:n käsiäalaa, etenkin nämä t: ateisti viestit. Lähes siis koko ketju on ap:n tai sitten ap:n ja hänen kavereidensa tekele. Hämmästellen kysyn, että missä on se kuuluisa kristityn vastuu ja eikö valehtelu ole täysin tuomitava synti raamatun mukaan?
Ennen nettiä minulla oli sellainen naiivi harhaluulo, että uskovaisilla on korkeampi moraali ja ovat rehellisempiä ihmisiä, kuin me tavan tallaajat. Kirkkoon minutkin on kastettu syntyessäni ja on tullut pyhäkouluissa ja seurakuntakerhoissa käytyä ja kyllä niissä korostettiin kristityn vastuuta toimia yhteiskunnassa korkealla moraalilla ja rehellisesti. Vasta aikuisena tajusin, että ne olivat pelkkää sananhelinää ja juuri ne päällepäin hartaimmat kristityt ovat moraaliltaan kaikkea muuta kuin puhtoisia.
Netti on sitten karistanut ne viimeisetkin harhaluulot ja juuri täällä on oppinut näkemään kuinka paljon etenkin niissä kiihkomielisimmissä uskovaisissa on ne moraalitaan löyhämielisimmät huijarit, joille kaikki keinot tuntuu olevan sallittuja. Tämä ketju hyvänä esimerkkinä siitä. Edes pieniä lapsia ei säästellä, vaan heitä käytetään härskisti hyväksi.
Hei whoa! Menipä keskustelu melkoiseksi salaliittoteoriaksi!
Minusta teit oikein: ei kyse edes ole siitä että kaksi ateistia "käännyttävät" uskovaista lasta, vaan siitä että kaksi aikuista käyttäytyvät pelottavasti pienelle lapselle. Kysellähän saa, mutta ihan eri asia laittaa lapsi tuollaiseen piinapenkkiin ja naureskella "hassuille vastauksille". Hoidit tilanteen hienon kylmäpäisesti.
"Sinä äiti olet aivopessyt lapsesi, olet parempi, uskovampi. Oikeesti olet avoliitossa ja aivopeset heidän pojanpoikaasi. He ovat siitä suruissaan, ja niin olisin minäkin. Niinkuin olen keijusaduistakin. Minä koen sinut vaaralliseksi kasvattajaksi."
Ja mitä sinuun tulee: nämä kumpuavat kyllä jostakin ihan omasta kokemuksestasi, ja kuulostavat melko kummalliselta, anteeksi nyt vain. Jotakin omia kipeitä kokemuksia uskonnoista ylipäätään?
Terv. perustapauskovainen
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:25"]Minusta teet todella hienoa työtä lapsesi kasvatuksessa, hyvin selität muidenkin uskontojen ideologiaa pelkäämättä lapsen "kääntymistä". Muidenkin pitäisi tehdä tuolleen, ja appesi meni todellakin yli haukkumalla hänen uskoaan noin pienenä! Isompana sitten voi keskustella uskonnosta lapsen kanssa asiallisesti, jos kerta kokee tarpeelliseksi.
T. Ateisti
[/quote]
Tämä voisi olla minun kirjoittamani.
T: Agnostikko
Ylen uutiset 25.7: Uskonnon vaikutuspiirissä kasvavien pienten lasten on vaikea erottaa tosiasioita sepitelmistä, ilmenee Cognitive Science -lehdessä julkaistusta tutkimuksesta.
Että 6-vuotiaalla on oikein vakaumus, ja keskustelee uskonasioista muiden kanssa :-DDD Just just... Meitä on niin moneksi :-D
[/quote]
Niin on. Onneksi meitä on erilaisia. Toisten kanssa jutellaan maailmasta ja erilaisista näkemyksistä, toisten kanssa vain olla möllötellään.