Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko etiketin vastaista olla laittamatta sukkahousuja hautajaisiin vai laitanko sitten mustat pitkät housut?

Vierailija
18.07.2021 |

Nyt on kauhean kuuma ja hautajaiset ensi viikolla.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en tiedä kuka olet mutta jos tulet kutsutuksi mun hautajaisiin niin sukkiksia ei tarvitse laittaa hameen tai mekon kanssa kesähelteellä ja asusi saa olla vaikka punainen. Olen aina inhonnut sekä sukkahousuja että mustia vaatteita.

Sattuneesta syystä tiedän, että nyt ei ole kyseessä minun hautajaiset. Olettaen, että tunsit vainajan, osaat varmaan päätellä, kuinka muodollista pukeutumista hän olisi toivonut.

Vierailija
22/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hellehautajaisissa midimittainen hame ja ohuet polvisukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä sukkahousut vaikka mikä olisi. Kuuluu muinaisiin tapoihin. Niistä ei voi joustaa mistään hinnasta, koskaan. Vainaja katselee omaisten sääriä pilven reunalta ja käy seuraavana yönä tökkimässä puutikkuja niiden kynsien alle, jotka eivät selvästikään sure kunnolla!

Vierailija
24/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö aina mennä siihen toiseen ääripäähän mielipiteissään? Kyse oli paljaista sääristä, ei alastomuudesta. Annat hysteerisen vaikutelman.

Asiallinen pukeutuminen juhliin tietenkin, mutta sään mukaan. Olin juuri hautajaisissa, jossa vanhankansan pukeutuja hikoili ja lopulta pyörtyi ja muut osallistujat jännitti yhden terveydentilaa.

Kyse ei todellakaan ole omasta mukavuudesta vaan ettei ainakaan omalta osaltaan häiritse tilaisuuden luonnetta. Varsinkin jos ennalta tietää ettei siedä hellettä. Nämä ovat olleet poikkeuksellisia aikoja.

Vierailija
25/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne ohkaset sukkahousut lämmitä  juuri yhtään.

ja bonuksena, et tunne hien valuvan jalkoja pitkin!

Vierailija
26/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin omista terveyssyistä mustassa koltussa,pellavaa kun sattuu olemaan  niin hyvä .

sitten korkeintaan polvisukat jos sellaisia voisi pitää ettei estä verenkiertoa.

Vierailija
27/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljaat sääret ei kuulu hautajaisiin. Asiallisella pukeutumisella kunnioitetaan vainajaa ja surevia omaisia. Olen itse vieläkin järkyttynyt ja vihainen kun kauan sitten mummoni hautajaisissa serkkuni lapsi oli pukeutunut kirkkaanpunaisiin housuihin!! No, eivätpä he mummosta välittäneet silloinkaan kun hän vielä eli...

Miksi tulivat edes pilaamaan hautajaiset, en tiedä. Parempi olisi ollut kun olisivat pysyneet silloinkin poissa.

Vierailija
28/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisteni hautajaisissa osa vieraista tuli villapuserossa ja farkuissa, tummaa vaatetta ei ollut noin kolmasosalla tai ainakin osa vaatteista oli värikkäitä. Tämä oli sinällään outoa, kun läheiseni ja perheensä ovat varsin konservatiivisia juhlapukeutujia.

En siis näe mitään väliä sillä, ovatko sukkahousut tai sukat jalassa tai eivät. Jos kyse on minimekosta, niin sitten ehkä olisi syytä laittaa tummat sukkahousut, mutta kaikissa muissa tapauksissa ei ole mitään väliä, mitä hameen alta löytyy vai löytyykö mitään. Lähisuku ei huomaa, useimmat eivät välitä, ja ne pari, jotka saavat siitä sydämentykytystä, saisivat sitä joka tapauksessa jostain muusta asiasta. Jos menisin nyt näillä keleillä hautajaisiin, niin laittaisin musta maksimekon ja mustat sandaalit, en sukkahousuja enkä sukkia. Voisin laittaa kirkkoon jonkinlaisen huivin käsivarsien suojaksi mutta tämä siksi, että lähisukuni on tosiaan aika konservatiivista pukeutujaa.

Vierailija
29/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tästä Korona-ajasta löytyy jotain hyvää, niin se on paluu aitoihin asioihin. Hautajaisiin osallistutaan kukin omista lähtökohdistaan, kuka edesmennyttä syvästi surren tai muistaen, Ei sinne mennä 'antamaan vaikutelmaa' tai muuten ulkoisesti pönöttämään tai pätemään.

Olen jo aiemminkin juhlatulaisuuksissa pannut merkille että ilmapiiri on nykyaikaisempi, se liiallinen pönötys on jäänyt pois, ja hyvä niin.

Vierailija
30/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljaat sääret ei kuulu hautajaisiin. Asiallisella pukeutumisella kunnioitetaan vainajaa ja surevia omaisia. Olen itse vieläkin järkyttynyt ja vihainen kun kauan sitten mummoni hautajaisissa serkkuni lapsi oli pukeutunut kirkkaanpunaisiin housuihin!! No, eivätpä he mummosta välittäneet silloinkaan kun hän vielä eli...

Miksi tulivat edes pilaamaan hautajaiset, en tiedä. Parempi olisi ollut kun olisivat pysyneet silloinkin poissa.

Toivottavasti et oo tosissasi!? Valitettavasti uskon että olet. Onneks oon itse karsinut elämästäni tuommoset tapamielenpahoittajat 🙄

Vierailija
31/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senkus laittaa kummat vaan, kunhan on hillityt. Hautajaiset eivät ole välttämättä paikka missä pitäisi hakea huomiota itselleen.

Vierailija
32/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuet sukkahousut tai pitkät housut. Tietenkin.

Itse olin helteisissä juhlissa pari kesää sitten ohuissa sukkahousuissa ja mekossa eikä ne sukkikset oloa kuumentaneet mutta antoivat siistin ja asiallisen vaikutelman. Tyylikäs nainen on tyylikäs helteessäkin. Ainakin hautajaisissa.

Vierailija
33/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä ilman sukkahousuja, jos miehesikin menee shortseissa.

Vierailija
34/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa jotkut etiketit. Kunhan itse kuolen, niin toivottavasti hautajaisissani on rento meininki eikä pukukoodista nipottajia. Todellakin kesäkuumalla riittää (yleensä tumma) säädyllisen pituinen mekko ilman sukkiksia.

Vierailija
35/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa jotkut etiketit. Kunhan itse kuolen, niin toivottavasti hautajaisissani on rento meininki eikä pukukoodista nipottajia. Todellakin kesäkuumalla riittää (yleensä tumma) säädyllisen pituinen mekko ilman sukkiksia.

Mua kiinnostaa. Mun hautajaisiin tullaan asiallisessa mustassa surupuvussa tai sitten ei tulla ollenkaan. 

Vierailija
36/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen hautajaisissa, 10den sukkahousut hajosi ennen kuin sain jalkaan. 15den stayupit oli vedettävä jalkaan, olivat niin kelmeän väriset kuin jalkani ja näytti siltä ettei sukkia lainkaan, mutta olivat etketin mukaiset. Vainaja ei olisi välittänyt, karjalaiset hautajaiset, iloisemmat kuin hämäläiset häät, itkua ja naurua, niinkuin vainajan elämä.

Vierailija
37/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin pitkän mustan mekon ja tummat umpinaiset kengät jos on helle.

Ei niillä sukkiksilla niin väliä ole, mutta hautajaisiin on tökeröä mennä sääriään näyttelemään tai missään asussa, missä huomio kiinnittyy sinuun, eikä itse tapahtumaan.

Eli hippihautajaisissa saattaa olla huonosti pukeutunut siinä mustassa mekossa. Täytyy ymmärtää millaiseen seuraan on menossa.

Jos on hyvin vanhoja ihmisiä suremassa, niin on korrektia pukeutua konservatiivisesti, ettei he surunsa lisäksi loukkaannu. Kyllä joskus voi ajatella muitakin kuin sitä omaa mukavuutta.

Vierailija
38/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on lyhyt hame, laita ohuet mustat sukkahousut. Jos sulla on mustat housut, ihan sama mitä siellä alla on. Henkilökohtaisesti ajattelen että hame on peittää polvet, eli minihame ei ole suotavaa.

Kirkossa periaatteessa ollaan sääret ja hartiat peitettynä. Hartioilla voi olla vaikka ohut huivi tai bolero jos haluat pitää hihatonta paitaa. Miehet myös pitävät puvun takin kirkossa(erityisesti arkunkantajat). Siunaustilaisuuden jälkeen muistotilaisuus on yleensä vapaamuotoisempi ja ainakin niissä hautajaisissa joissa olen ollut, on usein miehet jättäneet muistotilaisuudessa puvun takin tuolin selkänojalle ja naiset ottaneet hartiahuivit pois. Näin riippumatta vuodenajasta.

Vierailija
39/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljain säärin ei hautajaisiin mennä. 

Luulis tämän tajuavan jo kaikkein törpöimmänkin ihmisen.

Hautajaisiin on tietty pukukoodi.

Onhan jo häihinkin pukukoodi ja muihinkin juhliin.

Hautajaiset ovat surujuhla ja hyvästijättö vainajalle.

Asiaton pukeutuminen loukkaa kaikki muita hautajaisiin osallistuvia ja myös vainajan muistoa.

Vainajan muistoa siten, että henkilö ei ole katsonut tarpeelliseksi pukeutua asiallisesti hänen hautajaisiinsa.

Huokaus.

Juu, perinteisen etiketin mukaan pitäisi laittaa sukkikset. Etiketti muuttuu silti ja kukaan ei HUOMAA, jos pitkän mekon tai hameen alla ei ole helteisessä säässä sukkiksia, jos asu on muutoin asiallinen.

Kaltaisesi niuhojupittajat ovat todella rasittavia ympäristölleen.

Vierailija
40/53 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on lyhyt hame, laita ohuet mustat sukkahousut. Jos sulla on mustat housut, ihan sama mitä siellä alla on. Henkilökohtaisesti ajattelen että hame on peittää polvet, eli minihame ei ole suotavaa.

Kirkossa periaatteessa ollaan sääret ja hartiat peitettynä. Hartioilla voi olla vaikka ohut huivi tai bolero jos haluat pitää hihatonta paitaa. Miehet myös pitävät puvun takin kirkossa(erityisesti arkunkantajat). Siunaustilaisuuden jälkeen muistotilaisuus on yleensä vapaamuotoisempi ja ainakin niissä hautajaisissa joissa olen ollut, on usein miehet jättäneet muistotilaisuudessa puvun takin tuolin selkänojalle ja naiset ottaneet hartiahuivit pois. Näin riippumatta vuodenajasta.

Höpö höpö. Katolisessa kirkossa pitää olla hartiat ja sääret peitossa, luterilaissa ei todellakaan tarvitse.

Aika monella kesähäiden morsiamella on hääpukukin olkapäät paljastava. Olennaisempaa on yleisvaikutelma eli se, että asu ei vaikuta kokonaisuudessaan säädyttömältä ja epäsopivalta!

https://www.ts.fi/lukijoilta/149856/Suomen+luterilaisissa+kirkoissa+ei+…

Juhlaetiketti on asia erikseen. Hautajaisissa yms. juhlavissa tilaisuuksissa on tapana pitää sukkahousuja ja vaalean kesähameen kanssa mieluummin ihonvärisiä, ei mustia.

Minusta sitä etikettiä kuitenkin SAA kovalla helteellä rikkoa, jos hame on pitkä ja asu muutoin juhlava ja asiallinen. Kukaan ei edes huomaa, onko hameen alta vilahtava pohje paljas vai onko siinä ihonväriset ohuet sukkahousut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan