Onko etiketin vastaista olla laittamatta sukkahousuja hautajaisiin vai laitanko sitten mustat pitkät housut?
Nyt on kauhean kuuma ja hautajaiset ensi viikolla.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljaat sääret ei kuulu hautajaisiin. Asiallisella pukeutumisella kunnioitetaan vainajaa ja surevia omaisia. Olen itse vieläkin järkyttynyt ja vihainen kun kauan sitten mummoni hautajaisissa serkkuni lapsi oli pukeutunut kirkkaanpunaisiin housuihin!! No, eivätpä he mummosta välittäneet silloinkaan kun hän vielä eli...
Miksi tulivat edes pilaamaan hautajaiset, en tiedä. Parempi olisi ollut kun olisivat pysyneet silloinkin poissa.Toivottavasti et oo tosissasi!? Valitettavasti uskon että olet. Onneks oon itse karsinut elämästäni tuommoset tapamielenpahoittajat 🙄
Vajaa kymmenen vuotta sitten olimme hautajaisissa, joissa eräällä naisella oli harmaat farkut, huopikkaat ja neuletakki. Asiasta puhutaan edelleen suvun kesken, sillä noin törkeä alipukeutuminen oli lähes sama kuin sylkäisy vasten lesken kasvoja. Parempi jättää mitkä tahansa juhlat väliin kuin loukata pukeutumisellaan sankaria ja läheisiä.
Juhlaan pukeudutaan juhlaetiketin mukaisesti.
Koskee miehiä ja naisia.
Suomi-nainen haluaa tuulettaa hikisiä jalkojaan myös hautajaisissa, huh!
Vierailija kirjoitti:
Paljain säärin ei hautajaisiin mennä.
Luulis tämän tajuavan jo kaikkein törpöimmänkin ihmisen.
Hautajaisiin on tietty pukukoodi.
Onhan jo häihinkin pukukoodi ja muihinkin juhliin.
Hautajaiset ovat surujuhla ja hyvästijättö vainajalle.
Asiaton pukeutuminen loukkaa kaikki muita hautajaisiin osallistuvia ja myös vainajan muistoa.
Vainajan muistoa siten, että henkilö ei ole katsonut tarpeelliseksi pukeutua asiallisesti hänen hautajaisiinsa.
Ja kukahan tuon koodin on kirjoittanut?
Ja onko pakko loukkaantua toisten pukeutumisesta, kun se ei koskaan ole ollut minulle mitenkään merkityksellistä, joten olisi kauhean outoa yhtäkkiä alkaa tuhahtelenaan Jaana-Serkun silosäärille?
Vierailija kirjoitti:
Koskee miehiä ja naisia.
Olisiko tälle etiketille jotain perusteitakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lyhyt hame, laita ohuet mustat sukkahousut. Jos sulla on mustat housut, ihan sama mitä siellä alla on. Henkilökohtaisesti ajattelen että hame on peittää polvet, eli minihame ei ole suotavaa.
Kirkossa periaatteessa ollaan sääret ja hartiat peitettynä. Hartioilla voi olla vaikka ohut huivi tai bolero jos haluat pitää hihatonta paitaa. Miehet myös pitävät puvun takin kirkossa(erityisesti arkunkantajat). Siunaustilaisuuden jälkeen muistotilaisuus on yleensä vapaamuotoisempi ja ainakin niissä hautajaisissa joissa olen ollut, on usein miehet jättäneet muistotilaisuudessa puvun takin tuolin selkänojalle ja naiset ottaneet hartiahuivit pois. Näin riippumatta vuodenajasta.
Höpö höpö. Katolisessa kirkossa pitää olla hartiat ja sääret peitossa, luterilaissa ei todellakaan tarvitse.
Aika monella kesähäiden morsiamella on hääpukukin olkapäät paljastava. Olennaisempaa on yleisvaikutelma eli se, että asu ei vaikuta kokonaisuudessaan säädyttömältä ja epäsopivalta!
https://www.ts.fi/lukijoilta/149856/Suomen+luterilaisissa+kirkoissa+ei+…
Juhlaetiketti on asia erikseen. Hautajaisissa yms. juhlavissa tilaisuuksissa on tapana pitää sukkahousuja ja vaalean kesähameen kanssa mieluummin ihonvärisiä, ei mustia.
Minusta sitä etikettiä kuitenkin SAA kovalla helteellä rikkoa, jos hame on pitkä ja asu muutoin juhlava ja asiallinen. Kukaan ei edes huomaa, onko hameen alta vilahtava pohje paljas vai onko siinä ihonväriset ohuet sukkahousut.
Hautajaisetikettiin kuuluu mustat sukkahousut, kesälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljaat sääret ei kuulu hautajaisiin. Asiallisella pukeutumisella kunnioitetaan vainajaa ja surevia omaisia. Olen itse vieläkin järkyttynyt ja vihainen kun kauan sitten mummoni hautajaisissa serkkuni lapsi oli pukeutunut kirkkaanpunaisiin housuihin!! No, eivätpä he mummosta välittäneet silloinkaan kun hän vielä eli...
Miksi tulivat edes pilaamaan hautajaiset, en tiedä. Parempi olisi ollut kun olisivat pysyneet silloinkin poissa.Toivottavasti et oo tosissasi!? Valitettavasti uskon että olet. Onneks oon itse karsinut elämästäni tuommoset tapamielenpahoittajat 🙄
Vajaa kymmenen vuotta sitten olimme hautajaisissa, joissa eräällä naisella oli harmaat farkut, huopikkaat ja neuletakki. Asiasta puhutaan edelleen suvun kesken, sillä noin törkeä alipukeutuminen oli lähes sama kuin sylkäisy vasten lesken kasvoja. Parempi jättää mitkä tahansa juhlat väliin kuin loukata pukeutumisellaan sankaria ja läheisiä.
Nii just, viis vainajasta, näittekö mitä Ruutiskan Hannelella oli päällään, voi hyvä tavaton....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee miehiä ja naisia.
Niin, onko loppujen lopuksi millään mitään väliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee miehiä ja naisia.
Niin, onko loppujen lopuksi millään mitään väliä?
Niin, tämähän on se kysymys siinä haudan äärellä. Että kun ihmisen elämä kuitenkin on kun kärpäsen kakka, olisiko se lyhyt aika tärkeämpi käyttää johonkin muuhun, kuin vaatteista murehtimiseen?
Aina löytyy näitä kapinallisia, jotka haluavat tehdä kaiken omalla tavalla. Myös hautajaisissa.
Eiköhän Ap itsekin tajunnut, että paljain säärin ei osallistuta hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole minkään etiketin vastaista mennä hautajaisiin karvoineen päivineen.
Kirkkoon ei mennä paljain säärin eikä asiaton pukeutuminen kuulu surujuhlaankaan. Kunnioittakaan tapahtumaa. Ei se saattomatka kestä kauaa, sen aikaa luulisi jokaisen pystyvän asialliseen pukeutumiseen. En yhtään ihmettele, että turistikohteissa on jo vartijat kirkkojen ovilla kun kaikenlaisissa ranta-asuissa pyritään sisään.
Mitään tuollaista sääntöä ei suomalaisissa ev luth kirkoissa ole. Ulkomailla eri säännöt koska siellä kirkot ovat katolilaisia.
Minulla ei ollut isäni hautajaisissa sukkahousuja eikä edes sukkia. Oli kylläkin pitkä hame.
Muutenkin olen rikkonut etikettiä: äitini hautajaiset olivat talvella ja menin sinne viinipunaisessa toppatakissa, koska ei ollut muuta eikä ollut rahaa ruveta ostelemaan uusia takkeja pelkkien hautajaisien takia. Tytöillä oli puna-kelta-oranssit toppapuvut samasta syystä.
Minä en ole koskaan ollut hautajaisissa, jotka olisi pidetty kirkossa. Aina on ollut erillinen siunauskappeli. Eikä niitä arkunkantajia tarvita, jos on tuhkaus.