APUA NOPEASTI
Eli viime aamuna olin yhdynnässä poikaystäväni kanssa mutta kortsu petti ja nyt mulla ei oo mitään aavistusta mitä pitäis tehdä. Olen liian nuori pitämään lasta. Kaikki asiat vaan pyörivät nyt päässä eikä oo mitään hajuu mistään. Jälki ehkäisypillereitä en voi ostaa koska ei ole ollenkaan rahaa. Olis tosi kiva jos joku ees vähän neuvoisi oikeeseen suuntaan. Viimeksi kuukautiset olivat 2 viikkoa sitten että ootanko tässä sitten kaks viikkoa vai mitä mä teen ? Oon iha paniikissa ja hukassa. :/
Kommentit (28)
Miten te uskotte tämän? Niinku just sattumalta oviksen aikaan kortsu hajosi ja on selvä tieto kierron pituudesta, muttei silti käsitä, että nyt just olis otollista tulla raskaaksi. Sattumalta ei ole yhtään rahaa ja sit vielä fiksu kysymys, josko vois vaan odotella.
C'moon please!
Vielä ehtisit mun laskujeni mukaan. Kunhan heti menet. Älä luota onneesi "et turhaan ostan sen, en kuitenkaan tuu raskaaksi". Abortti on sitten aivan eri juttu miettiä.
Soita vaikka terveyskeskuksen päivystykseen ja pyydä apua asiaan jos ei oikeasti ole rahaa jälkiehkäisyyn.
21, mä en oo ikinä ymmärtänyt noita kiertoja.
Plus tossa tilanteessa menee helposti paniikkiin eikä osaa ottaa tosissaan raskauden vaaraa vaikka sitä pelkääkin hulluna ja miettii.
No toikin vielä ettei mua uskota ei helvetti toivoisinki et tää ois vaan jotain läppää.. Ei oo 100 % varmaa. miten pääsen ees hakemaan sen jälkiehkäisyn kun ei paikat oo auki enään ja kauemmaks en pääse koska ei ole yhtään rahaa. taisit vaan tapan itteni ja kukaan ei ees ikinä saa tietää että saatoin olla raskaana tai mitään vastaavaa.. en pysty ajatella nyt kunnolla mitään kaikki asiat vaan pyörii mielessä. -AP
voiko muuten alaikänen hankkia tuon kupari kierukan ? pakko hakea tänään apua jostain jos en tänään saa apua nii se on sit vaan oottamista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 04:43"]
Poikaystäväni ei asu suomessa. Ja rahaa ei tule vaikka kuinka pyytäisin. Enkä todellakaan voi kertoa mihin ne rahat menisivät..
[/quote]
Poikaystävä EI asu Suomessa, mutta olitte yhdynnässä? Olitko siis sen luona käymässä ja nyt olet palannut Suomeen? Oletko noin hysteerisenä ollut koko kotiinpalun ajan? Ja yhtälailla asia kuuluu poikaystävälle ja ehkäisystä, myös jälki, huolehditaan yhdessä. Kuinka vanha olet?
Tää meni ihan liian sekavaks. 14 vuotias olen ja voi olla mahdollista etten ole raskaana poikaystäväni on 17 tapasin hänet lomalla. Olimme yhdynnässä ja huomasimme kortsun hajonneen. hän opiskelee tällä hetkellä ja pidän yhteyttä häneen netin kautta mutta jos oon raskaana niin eiköhän se oo sitte abortti. Itse sanoin heti yhdynnän jälkeen että jos nyt oon raskaana niin en aijo sitä pitää samaa mieltä oli jätkäkin. Sitte seuraavana päivänä käveltiin puistossa nii silitti mahaani ja sanoi että " meidän vauva " vaikkakin sarkastisella äänen sävyllä ja nauraen siinä vaiheessa aloin miettimään että mitäs helvettiä haluutko sä sen lapsen ? ainoo mikä täs on vähä paskempi homma että jos oon raskaana lennän kotoota ulos en sittä tiiä oonko 14v katupummi joka on raskaana vai mitä teen. no mutta jos joku osaa kusta elämänsä paremminku mä nii tulkaa ihmeessä juttelemaan.
Pyydät rahaa jälkiehkäisypillereihin vanhemmiltasi tai poikaystävän vanhemmilta. Antavat varmasti mielellään. Kiirettä saat pitää.
Poikaystäväni ei asu suomessa. Ja rahaa ei tule vaikka kuinka pyytäisin. Enkä todellakaan voi kertoa mihin ne rahat menisivät..
Poikaystävälläkään ketään, jolla rahaa? Onhan tämä hänenkin huolensa.
Paikkakuntasi perhesuunnittelu, ihan terveysasemalla. Tsekkaa netistä. Menet sinne kertomaan saman.
Odotat pari viikkoa ja ostat raskaustestin. Ja kannattaa nyt yrittää rentoutua, sillä stressaaminen voi viedä menkat pois.
Mitäs sellaiset pillerit oikein maksaa? Ei luulisi olevan tähtitieteellinen summa. Lainaat vaikka isovanhemmilta.
Käytä jälkiehkäisyä vain, jos muu suojaus on pettänyt
Jos varsinainen ehkäisy pettää tai puuttuu kokonaan, on huolehdittava jälkiehkäisystä, ellei toiveena ole raskaus. Jokainen suojaamaton yhdyntä ei johda raskauteen, mutta jälkiehkäisy on aina aborttia helpompi vaihtoehto. Jälkiehkäisy ei myöskään aiheuta niin suuria terveysriskejä.
Ennen jälkiehkäisyä tulee selvittää kaikki muut suojaamattomat yhdynnät saman kuukautiskerron aikana, jotta voidaan sulkea pois jo mahdollinen raskaus. Jälkiehkäisynä voidaan käyttää jälkiehkäisypillereitä (katumuspillerit) tai asentamalla kuparikierukka.
Jälkiehkäisypillerit eli katumuspillerit
Katumuspillereitä myydään apteekeissa ilman reseptiä neljän tabletin pakkauksissa. Pillerit ovat 6-7 kertaa tavallisia yhdistelmäehkäisypillereitä vahvempia. Suomessa myydään NorLevo merkkistä jälkiehkäisypilleriä. NorLevo pakkauksen hinta on 19,04 €.
Ensimmäiset kaksi pilleriä otetaan mahdollisimman nopeasti suojaamattoman yhdynnän jälkeen. Katumuspillereiden teho alkaa kuitenkin heiketä jos yhdynnästä on yli 48 tuntia. Jälkiehkäisyn voi kuitenkin aloittaa vielä 72 tuntiin saakka suojaamattomasta yhdynnästä. Toiset 2 pilleriä otetaan 12 päästä ensimmäisten pillereiden ottamisesta.
Katumuspillereiden tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta, mutta pillereiden uskotaan ehäisevän ovulaatiota, häiritsevän munasolun kulkua ja kiinnittymistä kohtuonteloon. Raskaus alkaa vain 1-5 % hoidetuista. Kuukautisvuoto tulee 98 % hoidetuista kolmen viikon kuluessa. Jos kuukautiset eivät tule kolmen viikon kuluessa on syytä tehdä raskaustesti.
Noin puolet jälkiehkäisyä käyttävistä kärsivät pahoinvoinnista ja joka viides oksentaa. Jos oksentaa kolmen tunnin sisällä ensimmäisten pillereiden otosta, toinen annos tulee ottaa mahdollisimman pian ja uusia jälkiehkisy. Päänsärkyä esiintyy puolella käyttäjistä ja rinnat voivat olla arat. Vaikka jälkiehkäisystä ei ole terveydelle haittaa, kannattaa miettiä varmempaa ehkäisyä.
onko nyt jo liian myöhäistä ottaa jälkiehkäisy ? apua