Mitä energiajuomista aiheutuu teineille?
Muuttaako se oikeasti heidän käytöstään? Itse en ole tehnyt mitään havaintoja, koska omat lapset eivät niitä juo. voisiko se käytöksen muutos olla jonkin verran myös placeboefektiä?
tarkoitan nyt siis alle 15-vuotiaita teinejä.
Kommentit (13)
Tuttu joutu sairaalaan kun sai niin kovat rytmihäiriöt
Ne jaksaa kirjoittaa teinien hölmöyksiä pidempään kuin ilman energiajuomia.
Kaveri on yrittäny päästä eroon niistä, on ollu jo kaks viikkoo ilman niitä, ja se vierottuminen on myös meidän hermoja raastavaa.
Enpä ainakaan itse meinaa energiajuomiin koskea :)
t. 15v
Jonnejen kovasti suosima ES-juoma saattaa aiheuttaa holtitonta pärinää sekä yleistä levottomuutta. Jokaisella sukupolvella on omat ristinsä kannettavanaan.
Mä olen nyt muutamia kertoja ostanut 13 vuotiaalle. Siis yksi monsteri per viikko tms. Juo kupin kahvia toisinaan myös. Ei välttämättä joka viikko.
Itse olen kaksivuotiaasta juonut kahvia päivittäin aamukahvi ja iltakahvi. Meillä ei ole näin ollut, vaan muksut ovat maistaneet ekan kerran kymmenvuotiaana, nyt yläasteella alko juomaan satunnaisen aamukahvinsa.
Jos niitä alkaa vetää kännimielessä, niin stoppi samantien.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:17"]
Mä olen nyt muutamia kertoja ostanut 13 vuotiaalle. Siis yksi monsteri per viikko tms. Juo kupin kahvia toisinaan myös. Ei välttämättä joka viikko.
Itse olen kaksivuotiaasta juonut kahvia päivittäin aamukahvi ja iltakahvi. Meillä ei ole näin ollut, vaan muksut ovat maistaneet ekan kerran kymmenvuotiaana, nyt yläasteella alko juomaan satunnaisen aamukahvinsa.
Jos niitä alkaa vetää kännimielessä, niin stoppi samantien.
[/quote]
niin siis mitä tarkoittaa, että vetää energiajuomaa kännimielessä. Siis tuleeko siitä tosiaan joku outo olo, ylivilkas tai jotain? Itse en ole koskaan maistanutkaan energiajuomaa.
ap
Ei niistä aiheudu mitää sen kummepaa kun kahvin tai muun kofeiinipitoisen juoman juomisesta.
Lihomista ja finnejä. Siis sama kuin muidenkin sokeristen limonadien juomisessta.
Piristeidedn määrä niissä on suunnillefen sama kuin kunnon mukillissessa kahvia. Vaikuttaaahan se kahvikin aikuiseen piristävästi ja kyl siihen toddellakin addiktoituu, vaikkei joisi kuin sen mukin aamulla. Mut ei se nyt ketään tapa eikä parikaan mukia terveyttä vielä vie. Mut sit mä juon kahvini ilman sokeria...
Hampaat kuluvat, lihovat ja tulee käytöshäiriöitä. Koulussa on kurjaa katsoa, kun oppilas on välillä energiajuoman takia kuin sähköjänis ja välillä taas kiemurtelee kofeiini vieroitusoireiden takia.
Energiajuomista tiedetään vielä tosi vähän. Niiden seurauksista aletaan puhua tosissaan vasta noin 15v kuluttua. On syytä kasvattaa lapsiaan olemaan kriittinen. Ja tekmään itselleen kysymyksiä. Vaikka aika aikuisista suurin osa on yhtä vähän ajattelevia.
Virossa on ainakin kuollut futisjunnuja koska he ovat vetäneet energiajuomia sikana. Kofeiini poistaa nestettä sekä pelatessa poistuu nestettä. Lopputulos ei ole kovinkaan hyvä sydämelle.