Miten lähellä senttimetreissä olette lapsianne uimarannalla?
Kommentit (40)
Eilen kun kävivät uimassa, välimatkaa oli 15km. Lapset 16v ja13v.
En mä enää mukaan änge kun lapsi on 19 v. Ei se huolisikaan.
Riippuen veden syvyydestä 0-100 cm etäisyydellä. 2-vuotias lapsi.
Kosketusetäisyydellä taaperosta. Leikki-ikäisellä on päällään pelastusliivit, joten ns. näköetäisyys riittää, vaikkakin käytännössä yleensä toinen vanhempi ui hänen kanssaan ja on myös kosketusetäisyydellä.
Huvittaa panikoivat aikuiset uimarannalla. Eihän se lapsi nyt sekunnissa huku, voi tietysti hörppästä vettä jos painuu hetkeksi pinnan alle.
Uimataidoton käden mitan päässä ja uimataidollinenkin muutaman metrin päässä. Uimahallissa uimataidollinen saa mennä vapaammin, mutta luonnonvedessä tiukat säännöt. Jos luulette, että vain uimataidottomat hukkuvat luonnonveteen tai että haukkumista voisi havaita esim. 10 metrin päästä järvellä, niin olette väärässä.
Sanon tämän itse aikoinaan kilpauintia harrastaneena ja hengenpelastusta harjoitelleena. On erittäin tyhmää antaa jonkun 7-8-vuotiaan mennä miten haluaa järvessä/joessa. Ei siihen tarvita kuin kuperkeikka veden alla, kaislaa jalkoihin ja paniikki. Aikuisetkaan ei osaa toimia veden varassa paniikissa aina.
Noh, aika monta vaaratilannetta nähty, kun aikuiset kaahottavat taaperonsa perässä hysteerisenä, ja tönivät samalla jonkun pienen jalkoihinsa. Että yrittäkää hieman nyt rauhoittua aikuiset siellä vedessä. Lähellä seuraaminen riittää kyllä, ei tarvitse maanisesti olla koko ajan 10 cm päässä.
3 ja 5 vuotiaat kellukkeet käsissä rantavedessä. Itse yleensä seison rannalla ja katson, etäisyyttä joitakin metrejä. Jos haluavat syvemmälle, olen mukana vedessä (tai joku aikuinen).
Vierailija kirjoitti:
Noh, aika monta vaaratilannetta nähty, kun aikuiset kaahottavat taaperonsa perässä hysteerisenä, ja tönivät samalla jonkun pienen jalkoihinsa. Että yrittäkää hieman nyt rauhoittua aikuiset siellä vedessä. Lähellä seuraaminen riittää kyllä, ei tarvitse maanisesti olla koko ajan 10 cm päässä.
Jos et ole koskaan yrittänyt tummasta vedestä pelastaa lasta, niin jätä ohjeet asiantuntijoille. Taaperosta pysytään aina käden mitan päässä. Isommastakin pysytään. Silloin kun pysyy vierellä, niin ei täydy juosta perässä. Perässä pitää juosta, jos on vain näköetäisyydellä. Eli en ymmärrä oikein noita havaintojasi, vai näetkö juuri sen mitä haluat, että omatuntosi olisi puhdas?
Vierailija kirjoitti:
Tästä joudun valitettavasti olemaan samaa mieltä. Aikuiset kyllä tönivät ja tuuppivat lapsia vedessä ja menevät aika laput silmillä vain omaa tuijottaen. Ei hyvä.
Lukekaa nyt joku edes oikeat ohjeet lähiömammojen mutuilun sijaan. Jos yksikin tästä valaistuu, niin hieno juttu.
Kyllä ne ovat aika helposti pääteltävissä keiden muksut laumoina on omin päin rannalla. Lapsia on muutenkin liikaa, että ne yhden perään katsoisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ole koskaan yrittänyt tummasta vedestä pelastaa lasta, niin jätä ohjeet asiantuntijoille. Taaperosta pysytään aina käden mitan päässä. Isommastakin pysytään. Silloin kun pysyy vierellä, niin ei täydy juosta perässä. Perässä pitää juosta, jos on vain näköetäisyydellä. Eli en ymmärrä oikein noita havaintojasi, vai näetkö juuri sen mitä haluat, että omatuntosi olisi puhdas?
No eipä ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku aikuinen on omani tönäissyt nurin rantavedessä ja jos en itse olisi ollut valppaana, olisi voinut käydä pahasti. Pk-seudulla ja lähirannoilla on niin ruuhkaista, että tosiaan pitää osata varoa niitä muita lapsia siellä vedessä, vaikka omaa vahtiikin.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa nyt joku edes oikeat ohjeet lähiömammojen mutuilun sijaan. Jos yksikin tästä valaistuu, niin hieno juttu.
"Lapsi on oltava käsivarren päässä. Meillä on Suomessa tummat vedet, niin on vaikea löytää veden alle painunut, joten valppaana pitää olla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, mun lapset ovat jo 4-9v ja kyllä he juoksevat ja riehuvat vedessä ja jos nyt ihan kädenmitan päässä haluaisi pysyä, pitää varsin ripeästi liikkua.
Siksi katson paremmaksi seurata touhua läheltä, vaikka välillä olisivatkin vähän kauempana kuin kädenmitan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole yksi tai kaksi kertaa, kun joku aikuinen on omani tönäissyt nurin rantavedessä ja jos en itse olisi ollut valppaana, olisi voinut käydä pahasti. Pk-seudulla ja lähirannoilla on niin ruuhkaista, että tosiaan pitää osata varoa niitä muita lapsia siellä vedessä, vaikka omaa vahtiikin.
Kerrohan nyt vielä, millä logiikalla olisi sitten fiksua olla näköetäisyydellä lapsesta, jos sinunkin mielestäsi noin voi käydä?
Vai todellako luulet, että mitään ei sattuisi, jos kaikki aikuiset olisivat paikallaan "näköetäisyyden" päässä ja ainoa vaara, mitä lapseni järvessä/joessa kohtaa, on se lapsen perässä kulkeva aikuinen?
Ihan todella mietin, että millaisella logiikalla suurin osa tämänkin palstan ihmisistä elää päivittäin.
Pienempänä aina mun ja rannan välissä. Uimakoulujen jälkeen yli kymmenvuotiaana rannalla vapaammin.
Viime viikolla (14v) käskin meren allokossa lähemmäs, kun alkoi olla siinä rajoilla että ylettyykö jalat pohjaan. Seuraavana päivänä joessa kielsin uimasta keskemmälle kun rannan suuntaisestikin oli tilaa ja lisäksi rannasta oli lähdössä vene kohti väylää. Sieltä veneestä eii taatusti kuski sitä pinnalla olevaa päätä näe ja kun uimaranta-aluekaan ei kipparia tuntunut kiinnostavan vaan oikaisi läpi. Teini ei taatusti olisi itse tajunnut ettei hän sieltä vedestä veneeseen näy.
Kyllä mä jo sen teinin uimataitoon luotan, mutta vaaranpaikkoja vielä osoitan, myös liikenteessä.
Yli 8v uimataitoiseen lapseen riittää näköetäisyys