Miten kasvattaa poika tasa-arvoa kannattavaksi ja
sukupuolia tarpeettomasti korostamattomaksi ihmiseksi?
Kommentit (19)
Ei mitenkään. Punaviherstalinismi käy huonosti kaupaksi.
mikä on tarpeetonta korostamista?
mikä on sukupuolen korostamista?
sinun määritelmiesi mukaan
Sukupuolta tuodaan mielestäni tarpeettomasti esille pukeutumiseen, ehostautumiseen ja koristautumiseen liittyvissä asioissa, samoin toiminnallisuuteen (ammatit, harrastukset) liittyvissä asioissa.
Tunnen sellaisia nuoria miehiä ja heidän äitinsä ovat kai kasvattaessaan antaneet heidän näyttää tunteensa, olla herkkiä ja kiinnostua erilaisista asioista. Ovat lukeneet paljon lapsista asti ja harrastaneet vähintään hieman taidetta. Eri asioiden summana ovat ovat sinut omien tunteidensa ja itsensä kanssa, jolloin äijäkuorta ei tarvitse. Hieman tyttömäiset pojat ovat mieleeni, kuten poikaystäväni.
korostat sukupuolettomuutta jos puet sen androgyynisti. ja poikasi joutuu säälimättömän koulukiusaamisen kohteeksi. saati jos puet sen tytöksi.
ja pojat eivät muutenkaan ehostaudu eivätkä koristaudu niin sitä ei voi korostaa vähempää.
Star trek uniformut vaan pakolliseksi kaikille 247
Kotona ja lähipiirissä näytetyllä esimerkillä. Keskustelemalla. Pitämällä huolta siitä ettei itse heilastele jonkun sovinistivässykän kanssa.
Parasta olisi toimia kuin eräs bloggaaja ja pukea jälkikasvu sukupuolineutraaliuden varjolla tyttöjen vaatteisiin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 00:57"]korostat sukupuolettomuutta jos puet sen androgyynisti. ja poikasi joutuu säälimättömän koulukiusaamisen kohteeksi. saati jos puet sen tytöksi.
ja pojat eivät muutenkaan ehostaudu eivätkä koristaudu niin sitä ei voi korostaa vähempää.
[/quote]
Aika lokeroivan persua väittää, että pojat ei ehostaudu tai koristaudu
Miksi haluat, että poikasi joutuu elämään koko elämänsä ilman piparia? Ei hänelle vaginaa kasva vaikka kuinka yrittäisit.
Minulla on sekä tyttöjä että poikia. Tärkeintä on kohdalla heitä jokaista samalla tavalla. Kaikki osallistuvat kotitöihin ja kaikilla on samat velvollisuudet. Tytöt eivät tiskaa poikia enempää jne. Luulisi, että jo pelkästään tuosta lapset tulevat ymmärtämään, että ovat kaikki samalla viivalla. Toki puhunkin heille paljon näistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:24"]
Minulla on sekä tyttöjä että poikia. Tärkeintä on kohdalla heitä jokaista samalla tavalla. Kaikki osallistuvat kotitöihin ja kaikilla on samat velvollisuudet. Tytöt eivät tiskaa poikia enempää jne. Luulisi, että jo pelkästään tuosta lapset tulevat ymmärtämään, että ovat kaikki samalla viivalla. Toki puhunkin heille paljon näistä asioista.
[/quote]
Juuri näin. Mutta lisäksi vielä se vanhempien oma esimerkki. Vaikka olenkin nainen ja äiti, onnistuu minulta niin kodin viemäreiden avaamiset kuin tietokoneiden korjaamisetkin. Porakone pysyy äidillä kädessä ihan yhtä hyvin kuin isällläkin ja vastaavasti kaulin isällä yhtä hyvin kuin äidilläkin. Ei ole erikseen miesten ja naisten töitä vaan on vain töitä, joille tarvitaan tekijät.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:24"]
[/quote]
Juuri näin. Mutta lisäksi vielä se vanhempien oma esimerkki. Vaikka olenkin nainen ja äiti, onnistuu minulta niin kodin viemäreiden avaamiset kuin tietokoneiden korjaamisetkin. Porakone pysyy äidillä kädessä ihan yhtä hyvin kuin isällläkin ja vastaavasti kaulin isällä yhtä hyvin kuin äidilläkin. Ei ole erikseen miesten ja naisten töitä vaan on vain töitä, joille tarvitaan tekijät.
[/quote]
Olen jokseenkin samaa mieltä, mutta en kuitenkaan. Omasta mielestäni tasa-arvoa ei ole se, että naisten ja miesten pitäisi olla samanlaisia, kiinnostuneita samoista asioista. Me olemme erilaisia varsinkin fysiikan suhteen. Maailman nopein nainen ei voita maailman nopeinta miestä. Toisaalta taas tutkimuksien mukaan naisilla on esim. parempi muisti, oppimiskyky sekä immuunivaste kuin miehillä. Erilaisuus ei tarkoita eriarvoisuutta.
Tyttö, joka tykkää kutoa ja hoivata eläimiä on ihan yhtä tärkeä kuin tyttö, joka on kiinnostunut ohjelmoinnista. Minä tiedän enemmän fysiikasta ja kemiasta kuin mieheni, mutta toisaalta en ole koskaan ollut kiinnostunut tietokoneiden korjaamisesta. Jos kone hajoaa niin mieheni sen korjaa, koska hänellä on ammattinsakin puolesta siihen pätevyys. Minä hoidan taas teen enemmän kotitöitä kuin mieheni, koska oikeasti pidän niistä. Näistä eroista huolimatta olemme kuitenkin sataprosenttisesti tasa-arvoisessa asemassa parisuhteessamme.
Panostamalla empatiaan ja itsetuntemukseen. Miesten perinteinen kulttuuri on käytännössä kieltänyt miestä ilmaisemasta tiettyjä tunteitaan ja hakemaan niihin tukea muilta ihmisiltä. Tämä on ollut näppärää, koska sillä lailla mies on saatu yhteiskunnan käyttöön, tekemään hulluna töitä ja liittymään armeijaan. Ihminen, jolle on opetettu että se oma arvo haetaan suorittamisen kautta ympäristöltä, on helppo manipuloinnille. Annetaan ymmärtää, että oma itsensä saa olla vasta, kun sen on lunastanut omaisuudella tai tekemällä työtä oman terveytensä kustannuksella.
Jos mies tuntee itsensä ja tietää omat tarpeensa ja halunsa, hänellä ei ole tarvetta lokerointiin ja hänen empatiakykynsä ja ymmärryksensä muita kohtaan lisääntyy.
Pikku pojalle voi antaa nuken mutta ei kiinnosta. Mulla ei ollut tarvetta pukea poikaa punaiseen ja vaaleanpunaiseen. Pojalle pojan värit ja pojan leikkikalut .
Esimerkkiä näyttämällä.