Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun Sini, 20, ostaa tupakkaa, myyjät nauravat

Toinen lyhykäinen
17.07.2021 |

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/335262ad-183c-4b5f-8ee3-141cf463b834

Tämä on niin totta. Itsekin lyhyenä (en lyhytkasvuisena) aikuisena törmään jatkuvasti erilaisiin olettamuksiin vieraiden ihmisten taholta. Vaikka ikää on jo yli 30, niin silti joudun kantamaan henkkareita mukana, koska myyjät lähes poikkeuksetta pyytävät nähdä henkkarit, jos ostan jotain k18- tavaraa.

Kerran pyysin kaupassa eräältä myyjältä apua, kun en ylettänyt kaivamaan pakastealtaasta haluamaani tuotetta. Myyjä selkeästi huvittui ja virnuili leveästi, kun ojensi minulle paketin. Usein myös jätän ostamatta ylähyllyille laitettuja tuotteita, jos käytävillä ei ole niitä apukorokkeita. Ja niitä ei useinkaan löydy mistään...

Pahin kokemus oli varmaan eräs työhaastattelu, joka alkoi haastattelijan kommentilla :- Oletpas sinä lyhyt!
Arvata saattaa, että loppuhaastattelu meni penkin alle, koska haastattelijan ennakkoasenne oli se, että minä lyhyenä ihmisenä en tule pärjäämään "aikuisten" töissä. Olen silti pärjännyt aina ihan hyvin niissä töissä, joihin olen onnistunut pääsemään. Myös niissä, joissa vaaditaan raskaiden taakkojen siirtelyä yms.

Kerran eräs pikkutyttö tuijotti pitkään kassalla ja lopulta kysyi isältään hämmentyneenä:- Miten NOIN pieni ihminen jaksaa kantaa NOIN suuria ostoksia? Isä selkeästi nolostui tästä utelusta, mutta minä kauniisti selitin, että kyllä ne ostokset painaakin, mutta onneksi minulla on lyhyt matka kotiin.

Lasten kommentit ei henk. koht. haittaa, mutta nuo aikuisten ihmisten stereotyyppiset asenteet joskus ketuttaa. Välillä tuntuu, että koska olen keskivertoa lyhyempi aikuinen, minua kohdellaan siksi kuin olisin jotenkin tyhmä/osaamaton.

Miten teillä muilla lyhyillä/ pitkillä ihmisillä? Oletteko törmänneet outoihin käsityksiin/ kommentteihin kokonne takia?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 152cm ja mulla ei kyllä ole noita kokemuksia. Olen 26v. ja harvoin kysytään nykyään henkkareitakaan, vaikka toki pidän niitä silti aina mukana jos aion ostaa k18-tuotteita. Mutta en muista, että kukaan olisi koskaan kyylännyt tai ihmetellyt, pyydän kaupassakin reippaasti apua myyjiltä tai jopa ihan muilta asiakkailta jos en ylety jonnekin, ja aina on autettu ystävällisesti eikä naureskeltu tai kommentoitu sen kummemmin. Suurin vaikeus pituudessani on, että sopivia vaatteita voi olla joskus vaikea löytää. Olen ajatellut, että jos joskus menen esim. Japaniin, niin ostan sieltä talvitakin itselleni, olisi kerrankin sopivan pituiset hihat.

Mä en usko että pituus on se mikä tekee vaikutelman lapsesta, vaan pukeutuminen, meikki yms..

Lyhytkasvuista ystävääni on joskus luultu lapsekseni ja esimerkiksi ihmetelty kun hän juo kahvia.

Vierailija
22/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini sitä, Maija tuota ja Lauri tätä. Mitä muuta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ja miksi te kaivatte noita vanhoja juttuja.

Vierailija
24/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää välillä suomalaisten huonot käytöstavat.

Vierailija
25/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ihonväri on tabu niin kaikki muut ihmisen ominaisuudet on vapaata riistaa, erityisesti ylipainoiset saavat olla jatkuvan väkivallan kohteena, "koska se on oikein niille", tai pituus tai mikä muu tahansa. 

Ja yleensä näitä pahimpia törkykäytöksisiä ovat juuri nämä rasisminvastustajat, eli korottaneet itsensä asemaan jossa vanhuutta, ylipainoa, sairauksia saa pilkata niin paljon kuin sielu sietää. 

Vierailija
26/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas nätti tyttö. Ihan harvinaisen sievä.

Pituutta ei mainita tekstissä, olisi ollut kiva tietää. Usein nimittäin lyhytkasvuisuus näkyy kropan mittasuhteissa, mutta Sinillä ei näy lainkaan.

Itseasiassa näkyy vallan selvästi. Jalat suhteessa huomattavasyi lyhyemmät mitä ihmisillä normaalisti. Istumakorkeus Sinillä on varmaan aika tavallinen.

Vierailija
27/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On Sinillä tissit ainakin.

Myös lyhyys kiihottaa monia miehiä. Ei ainakaan panomahdollisuuksista ole Sinillä pulaa!

Vierailija
28/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä jos eivät myy tupakkaa jos ei itse ymmärrä terveydestään huolehtia.

Vierailija
29/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pituus ei kuulu teille pitkäperseisille moukille!

-Ap

Vierailija
30/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy olla tyhmiä ihmisten, jotka eivät tiedä tai ole nähneet lyhytkasvuisia ihmisiä. Miten on edes mahdollista sellainen yksinkertaisuus. Näkeehän hänestä kasvoista, että on ihan aikuisiässä. Nätti ihminen.

Vierailija
31/32 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 152cm ja mulla ei kyllä ole noita kokemuksia. Olen 26v. ja harvoin kysytään nykyään henkkareitakaan, vaikka toki pidän niitä silti aina mukana jos aion ostaa k18-tuotteita. Mutta en muista, että kukaan olisi koskaan kyylännyt tai ihmetellyt, pyydän kaupassakin reippaasti apua myyjiltä tai jopa ihan muilta asiakkailta jos en ylety jonnekin, ja aina on autettu ystävällisesti eikä naureskeltu tai kommentoitu sen kummemmin. Suurin vaikeus pituudessani on, että sopivia vaatteita voi olla joskus vaikea löytää. Olen ajatellut, että jos joskus menen esim. Japaniin, niin ostan sieltä talvitakin itselleni, olisi kerrankin sopivan pituiset hihat.

Mä en usko että pituus on se mikä tekee vaikutelman lapsesta, vaan pukeutuminen, meikki yms..

Pituus ja babyface saavat kyllä aikaan sen että saa kokea jatkuvia virhearvioita iästään, riippumatta vaatetuksesta tai meikeistä. Joskus ihan hauskaa, useimmiten ärsyttävää. Sitä on vaikeaa kuvitella jos sitä ei joudu kokemaan itse. Ihmisten suhtautuminen muuttuu todella paljon kun selviää ettet ollutkaan teini vaan aikoja sitten täysi-ikäistynyt nainen. Viimeisimpänä työkaveri ihasteli miten on ihanaa kun vanhempani olivat ostaneet minulle auton ajokortin saamisen jälkeen. Kummastus oli suuri kun selvisi etten ollutkaan juuri kortin saanut, auto oli jo pari vuotta vanha ja omalla työssäkäynnillä maksettu ja oltiin kyseisen työkaverin kanssa vieläpä samanikäisiä.

Vierailija
32/32 |
16.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämän Sinin nimeä kellään tiedossa ?