Kasvissyöjiä paikalla? Kertokaas mielipiteenne
Joo olen varmaan vähä tyhmä mutta en ole perehtynyt eri kasvissyöjien suuntauksiin.
Kysymys: olen ravintolassa töissä ja tänään kokki pyysi tarkastamaan yhden annoksen sisällön listasta. Annos oli kasvisburger ja siihen tuli cheddarjuustoa. Kuinka kasvisburger tälläinen on jos siinä on kuitenkin juustoa? Tuli mieleen jos joku kasvissyöjä sen tilaa ja ruuassa on juustoa. Lisäksi majoneeseja yms mutta tämä juusto pisti omaan korvaan. Kokki vain kohautti harteitaan kun asiaa ihmettelin.
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:40"]Jotkut ovat lakto-vegejä eli kasvisravinto + maitotuotteet,
[/quote]
Kun juuri tuota ajattelin että osa käyttää myös maitotuotteita, mutta osa ei laisinkaan. Minusta tuo nimi "kasvis"burger on kamalan harhaanjohtava kun siinä kerran maitotuotteita on.
Ap
No ehdottomasti juusto pois hampparista. Esim. Siskoni on lakto vege eikä syö mitään juustoja,maitoja ym ja varmasti ravintolaankin tulee joku päivä lakto vege ja mitäs sitten kun hän huomaa että hampparissa on juustoa? Heti huomenna sanot pomolles että juusto veks.
No tuo kasvissyönti tuntuu olevan todella laaja käsite.
Jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja ovat vegaaneja (eivät syö mitään eläinperäistä).
Jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja ovat lakto-ovo-vegetaristeja (syövät kasvisten lisäksi maitotuotteita ja kananmunia).
Jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja syövät kasvisten, maitotuotteiden ja kananmunien lisäksi myös kalaa (...).
Jotkut sanovat olevansa kasvissyöjiä ja syövät kasvisten, maitotuotteiden ja kananmunien lisäksi myös kalaa ja kanaa (...).
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:44"]
No ehdottomasti juusto pois hampparista. Esim. Siskoni on lakto vege eikä syö mitään juustoja,maitoja ym ja varmasti ravintolaankin tulee joku päivä lakto vege ja mitäs sitten kun hän huomaa että hampparissa on juustoa? Heti huomenna sanot pomolles että juusto veks.
[/quote]
Mikä hitto on "lakto vege" jos "lakto vege" ei kerta syö mitään laktoosi (=maito) tuotteita?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:44"]No ehdottomasti juusto pois hampparista. Esim. Siskoni on lakto vege eikä syö mitään juustoja,maitoja ym ja varmasti ravintolaankin tulee joku päivä lakto vege ja mitäs sitten kun hän huomaa että hampparissa on juustoa? Heti huomenna sanot pomolles että juusto veks.
[/quote]
Pomo on heikkohermo pöljä, samat ruokalistat olleet varmaan viimeiset 8 vuotta ja kokeilla ei ole mitään määräysvaltaa sekä minä olen vain kesätyöntekijä. Vaikka en itse kasvissyöjä olekaan niin aloin ihan tosissani ihmetellä tätä.. Toiseen tavalliseen lihahampurilaiseen ei tule ollenkaan juustoa taas ellei tilaa erikseen tai jotain toista burgeria.. Hassua.
Ap
Useimmat kasvissyöjät eli lakto-ovo-veget syövät kasviksia, maitotuotteita ja munaa. Eli nimitys kasvissyöjä on harhaanjohtava, oikeasti ovat maito-muna-kasvissyöjiä. Söisivät siis mielellään juustoburgerin.
Puhtaat kasvissyöjät eli vegaanit taas eivät syö mitään eläinperäistä, eli esim. juustoa tai majoneesia. Kannattaa varmistaa, että ravintolallanne on tarjottavaa myös heille, eli majoneesin tilalle vaikka salsaa, ja pihvinä sellainen, jossa ei ole kananmunaa.
Vegetaristi syö juuston mielellään, vegaani ei. Vegaaneille pitäisi olla sitten vegaaniburgeri jossa ei ole muna tai maitotuotteita mukana. Yleensä osaavat itse kysyä ruoan sisällön.
"Kasvis" on laaja käsite ravintoloissa. Yleensä kasvis näyttäisi tarkoittavan, ettei ole punaista lihaa. Jos voit osaltasi vaikuttaa, niin hoida ainakin ruokalistaan selvät merkinnät (ei eläintuotteita / maitotuotteita / kananmunaa / gluteenia).
Oikea kasvissyöjä ei kyllä todellakaan syö kalaa tai kanaa. Sellainen syöjä olisi tarkempi jos toteaisi olevan syömättä punaista lihaa. Missään ei ole kirkossa kuulutettu etteivätkö sekasyöjät pitäisi myös kasviksista.
Jotkut ovat lakto-vegejä eli kasvisravinto + maitotuotteet,