Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ateisti: mitä ajattelisit jos lapsesi kääntyisi kristinuskoon?

Vierailija
22.07.2014 |

Tai muuhun uskontoon?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:56"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:42"]

Itarukouksessa kiitetään päivästä ja vaikka uudesta lelusta. Toivotaan siunausta huomiselle. Miten se on väärin? :D ai kun ei olla heti vaatimassa lisää leluja?

[/quote]

Kiitetään jotain sellaista, jota ei ole olemassakaan ja annetaan lapsen ymmärtää, että se on koko totuus. Vanhemmat on melkoinen esimerkki pienelle lapselle, eikä voi olettaa, että lapsi osaisi kyseenalaistaa uskontoaan ennen kuin murrosiässä, jos sittenkään.

[/quote] Mikä siis on ongelma, jos lapsi sitten murrosiässä kyseenalaista? Et sinä tiedä, ettei Jumalaa ole. Et todellakaan.

[/quote]

Etkä sinä tiedä, että jumalaa on. Silti opetat sitä lapselle totena. 

[/quote] Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi?

[/quote]

Itseasiassa kerron lapselle asiasta hyvin neutraalisti tyyliin, monet ihmiset uskovat näin. Äiti sen sijaan ei usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin. Tuota ei voi mitenkään sanoa aivopesuksi..

[/quote] Minä taas kerron, että äiti uskoo Jumalan olevan olemassa ja Jeesuksen Kristuksen opetuksiin, mutta että kaikki eivät usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin

Vierailija
62/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä varmasti hyväksyisin asian ja kunnioittaisin lapseni päätöstä. Ajattelisin, että kuitenkin mun kasvatuksen ansiosta on ainakin joutunut pohtimaan asioita hyvin tarkasti eikä hyppäisi heti ensimmäisen jännittävän lahkon kelkkaan mitään miettimättä. Meillä sinänsä aika todennäköistäkin, koska mies on tapauskovainen (kuuluu siis evlut kirkkoon, muttei varsinaisesti usko) ja itse taas oon ihan syntymäpakana. Lapsi saanut osallistua uskonnollisiin tilaisuuksiin päikässä/koulussa itse halutessaan (on siis osallistunutkin). 

Toki hälytyskellot soisi jos tosiaan johonkin hyvin jyrkkään uskonlahkoon liittyisi, mutta se olisi jo eri juttu kuin johonkin korkeampaan voimaan uskominen noin muuten. Enhän mä itsekään voi olla sataprosenttisen varma, vaikka niin ajattelenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:09"]

Itarukouksessa kiitetään päivästä ja vaikka uudesta lelusta. Toivotaan siunausta huomiselle. Miten se on väärin? :D ai kun ei olla heti vaatimassa lisää leluja?

[/quote]

Kiitetään jotain sellaista, jota ei ole olemassakaan ja annetaan lapsen ymmärtää, että se on koko totuus. Vanhemmat on melkoinen esimerkki pienelle lapselle, eikä voi olettaa, että lapsi osaisi kyseenalaistaa uskontoaan ennen kuin murrosiässä, jos sittenkään.

[/quote] Mikä siis on ongelma, jos lapsi sitten murrosiässä kyseenalaista? Et sinä tiedä, ettei Jumalaa ole. Et todellakaan.

[/quote]

[/quote] Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi?

[/quote]

Itseasiassa kerron lapselle asiasta hyvin neutraalisti tyyliin, monet ihmiset uskovat näin. Äiti sen sijaan ei usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin. Tuota ei voi mitenkään sanoa aivopesuksi..

[/quote] Minä taas kerron, että äiti uskoo Jumalan olevan olemassa ja Jeesuksen Kristuksen opetuksiin, mutta että kaikki eivät usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin

[/quote] 

Saako lapsi uskonnonopetusta? Osallistuuko hän uskonnonharjoittamiseen? Huomaatko eron?

Vierailija
64/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halla-aho ei tunne alhaisempaa matelijaa kuin pohjoismaalainen sosiaalidemokraatti, minä sen sijaan tunnen. Se on se irvokas olio joka opettaa lapsille totuutena satua, jonka puolesta ei ole olemassa ensimmäistäkään todistetta.  

Vierailija
65/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:09"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi? en ole tuo jolle vastasit mutta sehän on ihan fakta. Ei sinun uskosi sitä muuksi muuta :D saat toki uskoa mitä vain, kerronhan minäkin lapselleni hammaskeijusta ja joulupukista mutta ei niistä silti tule totta vaikka kuinka uskoisi...

Vierailija
66/66 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ateisti. En usko jumalan olemassa oloon, mutta en voi myöskään totena puhua ettei sitä olisi. Olen kai agnostikko.

Lapseni ei opiskele koulussa uskontoa, mutta on käynyt pari vuotta seurakunnan kerhossa omasta halustaan (Kysyin luvan nuorisotyön ohjaalta). Olen lapsen kanssa keskustellut jumalasta ja jeesuksesta ja lapsi on sanonut ettei tiedä uskooko niihin. Olen sanonut lapselle, että minä en usko jumalaan, mutta hän saa uskoa mihin tahansa niin halutessaan, vaikka sitten joulupukkiin. Siitä kyllä poltin päreeni, kun naapurin lapsi ihmetteli miksi mun lapsi ole uskonnon tunneille, vaikka meillä kaikilla on sama jumala. Siinä vaiheessa piti pitää näille kahdelle pienimuotoinen esitelmä maailman uskonnoista ja jumalista, ja todeta ettei kukaan voi tulla toiselle sanomaan että sulla on sama jumala kuin mulla.