Ateisti: mitä ajattelisit jos lapsesi kääntyisi kristinuskoon?
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:58"]
Hyväksyisin asian, vaikka en samaa mieltä uskonasioista olisikaan. Ymmärrän periaatteessa oikein hyvin ihmisen tarpeen löytää elämälleen jotakin merkitystä ja saada lohtua ajatukseen kuolemasta. Itsekin olen joskus ahdistunut siitä että jos nyt kuolen, tää kaikki päättyy tähän ja se siitä minun osaltani. Uskonnot antavat toivoa elämästä kuoleman jälkeen ja onhan se aika lohduttava ajatus, tavallaan. Ikävä kyllä itse en pysty sellaiseen uskomaan, koska se on mielestäni ihmisten lohduttamiseksi keksittyä satuilua.
Uskonnot antavat myös toivoa siitä, että elämä olisi reilua. Että paha saisi palkkansa ja hyvä myös. Minun käsittääkseni elämä ei ole reilua eikä nallekarkit mene juuri koskaan tasan. Olisihan se kiva ajatus, että jumala rankaisisi pahoja asioita tehneitä ja antaisi palkinnon niille jotka olivat hyviä eivätkä elämänsä aikana siitä palkkiota saaneet.
Toivoisin kyllä, ettei lapseni menisi mukaan mihinkään lahkolaisuuteen.
[/quote] Uskovat uskovat nallekarkkien todellakin menevän tasan viimeisellä tuomiolla. Kyllä me jaksamme odottaa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:42"]
Itarukouksessa kiitetään päivästä ja vaikka uudesta lelusta. Toivotaan siunausta huomiselle. Miten se on väärin? :D ai kun ei olla heti vaatimassa lisää leluja?
[/quote]
Kiitetään jotain sellaista, jota ei ole olemassakaan ja annetaan lapsen ymmärtää, että se on koko totuus. Vanhemmat on melkoinen esimerkki pienelle lapselle, eikä voi olettaa, että lapsi osaisi kyseenalaistaa uskontoaan ennen kuin murrosiässä, jos sittenkään.
[/quote] Mikä siis on ongelma, jos lapsi sitten murrosiässä kyseenalaista? Et sinä tiedä, ettei Jumalaa ole. Et todellakaan.
[/quote]
Etkä sinä tiedä, että jumalaa on. Silti opetat sitä lapselle totena.
[/quote] Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi?
[/quote]
Itseasiassa kerron lapselle asiasta hyvin neutraalisti tyyliin, monet ihmiset uskovat näin. Äiti sen sijaan ei usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin. Tuota ei voi mitenkään sanoa aivopesuksi..
[/quote] Minä taas kerron, että äiti uskoo Jumalan olevan olemassa ja Jeesuksen Kristuksen opetuksiin, mutta että kaikki eivät usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin
[/quote]
Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi? en ole tuo jolle vastasit mutta sehän on ihan fakta. Ei sinun uskosi sitä muuksi muuta :D saat toki uskoa mitä vain, kerronhan minäkin lapselleni hammaskeijusta ja joulupukista mutta ei niistä silti tule totta vaikka kuinka uskoisi...
[/quote] Mikäs fakta se on? Uskomusta kaikki tyynni, vaan etpä ollut paikalla, kun ainekset galakseihin, tähtiin ja planeettoihin luotiin? Mitä mieltä olet teoriasta, joka koskee päällekkäisiä todellisuuksia? Olet ahdasmielisyytesi vanki, mikäli pidät faktana sitä, ettei Luojaa ole.
[/quote]
Olitkos sinä paikalla kun maailma luotiin? Hölmö, ei faktoja määritellä silminnäkijöiden todistein. Lähtökohtaisesti en tietenkään usko mihinkään, mikä ei ole todeksi todistettu. Sinä taas uskot siihen, mitä ei ole todistettu epätodeksi. Siinä on valtavan iso ero. :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:14"]
Itarukouksessa kiitetään päivästä ja vaikka uudesta lelusta. Toivotaan siunausta huomiselle. Miten se on väärin? :D ai kun ei olla heti vaatimassa lisää leluja?
[/quote]
Kiitetään jotain sellaista, jota ei ole olemassakaan ja annetaan lapsen ymmärtää, että se on koko totuus. Vanhemmat on melkoinen esimerkki pienelle lapselle, eikä voi olettaa, että lapsi osaisi kyseenalaistaa uskontoaan ennen kuin murrosiässä, jos sittenkään.
[/quote] Mikä siis on ongelma, jos lapsi sitten murrosiässä kyseenalaista? Et sinä tiedä, ettei Jumalaa ole. Et todellakaan.
[/quote]
[/quote] Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi?
[/quote]
Itseasiassa kerron lapselle asiasta hyvin neutraalisti tyyliin, monet ihmiset uskovat näin. Äiti sen sijaan ei usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin. Tuota ei voi mitenkään sanoa aivopesuksi..
[/quote] Minä taas kerron, että äiti uskoo Jumalan olevan olemassa ja Jeesuksen Kristuksen opetuksiin, mutta että kaikki eivät usko. Ja vastaan lapsen kysymyksiin
[/quote]
Ja sinä opetat, että asia on epätosi. Miksi kuvittelet olevasi parempi? en ole tuo jolle vastasit mutta sehän on ihan fakta. Ei sinun uskosi sitä muuksi muuta :D saat toki uskoa mitä vain, kerronhan minäkin lapselleni hammaskeijusta ja joulupukista mutta ei niistä silti tule totta vaikka kuinka uskoisi...
[/quote] Mikäs fakta se on? Uskomusta kaikki tyynni, vaan etpä ollut paikalla, kun ainekset galakseihin, tähtiin ja planeettoihin luotiin? Mitä mieltä olet teoriasta, joka koskee päällekkäisiä todellisuuksia? Olet ahdasmielisyytesi vanki, mikäli pidät faktana sitä, ettei Luojaa ole.
[/quote]
Olitkos sinä paikalla kun maailma luotiin? Hölmö, ei faktoja määritellä silminnäkijöiden todistein. Lähtökohtaisesti en tietenkään usko mihinkään, mikä ei ole todeksi todistettu. Sinä taas uskot siihen, mitä ei ole todistettu epätodeksi. Siinä on valtavan iso ero. :)
[/quote] Hölmö, jos asia on oikeaksi todistettu, sitä kutsutaan "tiedoksi", eikä silloin ole enää kysymys uskosta. Pointtini ole se, että kun puhutaan universumin luomisesta, niin kummalakaan meistä ei ole oikeaksi todistettua faktaa, eli olemme uskomme varassa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Hölmö, jos asia on oikeaksi todistettu, sitä kutsutaan "tiedoksi", eikä silloin ole enää kysymys uskosta. Pointtini ole se, että kun puhutaan universumin luomisesta, niin kummalakaan meistä ei ole oikeaksi todistettua faktaa, eli olemme uskomme varassa.
[/quote] Sitäpaitsi nykyisin tiede on jo herännyt siihen todellisuuteen, että subjektiivista kokemusta ei voi sivuuttaa. Siksi esimerkiksi rajakokemuksista ollaan kiinnostuttu uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:35"]Miksi ajattelet että uskovaisten lapset eivät saa valita itse?
[/quote]
Vasta ollut lehdet täynnä juttuja kun vanhimmat päättänyt että tuon kanssa ei saa olla enää missään tekemisissä...
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:33"]
Olisin pettynyt, mutta toki saa itse tehdä omat valintansa. Moniko uskovainen antaa lapselleen aidon mahdollisuuden valita itse?
[/quote]
Jos suhtautuisi pettymyksellä, et itsekään suhtaudu lapsen valintoihin avoimesti
Ajattelisin, että olen epäonnistunut kasvatuksessa, kun lapsestani on tullut epärationaalisesti ajatteleva hihhuli, joka uskoo iltasatuihin. Hävettäisi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:22"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:07"]
Saisinko käytännön esimerkkejä tästä Dawkinsin harjoittamasta aivopesusta?
[/quote]
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/2373/dawkins_kehotti_pilkkaamaan_kristittyja
[/quote]
Oletko vaivautunut kuuntelemaan Dawkinsin puheen kokonaan, josta nuo seurakuntalaisen esittämät kohdat on irrotettu? Ehkä esität ko. puheesta ne kohdat, joissa Dawkins väittää uskovien olkevan aivopestyjä, kritiikittömiä ja kykenemättömiä rationaaliseen ajatteluun? Samalla voit esittää puheesta myös nekin kohdat, joissa Dawkins pilkkaa uskonnollisten oppien sijaan uskovia ihmisiä itseään.
Vai uskotko sokeasti vain yhden lyhyen artikkelin väitteet, vaivautumatta menemään alkulähteille?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:35"]Miksi ajattelet että uskovaisten lapset eivät saa valita itse?
[/quote]
Vasta ollut lehdet täynnä juttuja kun vanhimmat päättänyt että tuon kanssa ei saa olla enää missään tekemisissä...
[/quote]
Ei kannata leimata kaikkia uskovia ja seurakuntia sen takia että joissain suljetuissa yhteisössä on käytetty törkeää henkistä väkivaltaa. Lehdissä esitetty käytös ei todellakaan ole Raamatun mukaista. Raamatun mukaan kaikkea pitää ja saa kritisoida. Raamatun mukaan et myöskään tarvitse mitään yhteisöä pelastuaksesi vaan ainostaan Jeesuksen, jota kukaan ei siis omista.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 15:47"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:35"]Miksi ajattelet että uskovaisten lapset eivät saa valita itse?
[/quote]
[/quote] Muuten hyvä mutta Jehovan todistajat jotka tuota karttamista harjoittavat eivät ole kristittyjä joten et voi käyttää Vartiotorniseuran laatimaa sääntöä kristinuskon kritisoimiseen.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:50"]
Richard Dawkins toteaa että ei halveksi uskonnollisia ihmisiä, vaan sitä mitä he edustavat. Itse halveksin uskonnollisia ihmisiä aika lailla avoimesti. Typerys on typerys, vaikka kuuluisi viiden sadan miljoonan typeryksen laumaan.
[/quote] Kyseinen miekkonen on sitä mieltä, ettei näistä asioista tarvitse puhua kohteliaasti. Kyllä se on typeryyttä. Miten halveksuntasi muuten näkyy? Olen itse uskova ja suorastaan odotan, että kaltaisesi kanssa pääsisi live-elämässä kunnolla vastakkain. Kummasti vaan niitä ei tosielämässä sitten ole noita avoimesti halveksujia..
[/quote]
Onko myös Raamattu mielestäsi typeryyttä? Raamattuhan ei todellakaan vaivaudu puhumaan ateisteista laisinkaan kohteliaasti. Raamatussa ateistit surutta solvataan mm. pettureiksi, valehtelijoiksi ja pahantekijöiksi. Raamatussa kehotetaan tappamaan ateistit moneen kertaan. Tuollaista saarnaa me jumalattomat olemme saaneet kuulla kristittyjen saarnapöntöistä pari tuhatta vuotta. Te olette solvanneet, panetelleet, halveksineet ja avoimesti vihanneet kaikkea, mitä me ateistit edustamme ja olemme. Ja nyt sitten on päällä iso itku, kun kaikki ateistit eivät enää suoistukaan hyssytellen kuuntelemaan teidän haukkujanne, vaan nyt ollaankin sitä mieltäö, että kristinusko ei ole sen suuremmalla jalustalla kuin ateismikaan eikä sitä tarvitse yhtään sen kauniimmin kohdella kuin ateismiakaan on tarvinnut.
Ehkä sinun kannattaisi olla tyytyväinen, ettei Dawkins sentään niin kammottavaan epäkohteliaisuuteen kehota, kuin kristinuskon Pyhä Kirja tekee? Ja toisin kuin Raamattu, Dawkins kehotti pilkkaamaan uskontojen järjenvastaisia oppeja, ei itse ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksei samaa muka voi tehdä myös uskovainen äiti? Ai niin, koska vanhempi on malli... ikään kuin ateistiäiti ei olisi malli vain siksi, että on olevinaan "neutraali".
[/quote]
Kyllä voisi. Tämä on kuitenkin harvinaista. Monenko uskovaisen lapsi ei ollenkaan osallistu uskonnonopetukseen tai uskonnonharjoittamiseen?
[/quote]
Minun lapseni.
Ählyksi jos ryhtyisi, niin kävisin vetämässä sitä musulmaanijätkää kunnolla pataan, joka tämän kärsimyksen aiheutti. Muuten täysin oma valinta.
Mä olen tätä kysymystä paljon pohtinut. Tyttöni on hyvin herkkä mieleltään ja voi olla että etsii lohtua jostai yliluonnollisesta. Taasen hän on kyllä hyvin järkevä joten tuntuisi oudolta jos haksahtaisi tuollaisiin. Hyväksyisin kuitenkin valintansa ja tietysti rakastaisin yhtä paljon kuin ennenkin.
Miksi ajattelet että uskovaisten lapset eivät saa valita itse?
Mikäli hän olisi oman ajattelunsa kautta tällaiseen ratkaisuun päätynyt, ei minulla olisi siihen nokan koputtamista lainkaan, enkä rehellisesti voisi kokea epäonnistuneeni kasvatuksessakaan. En pyri kasvattamaan lapsistani itseni klooneja tai edes ateisteja, vaan omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Heti pikkulapsena alkavan aivopesun takia. Iltarukoukset, pyhäkoulut, uskonnonopetus jne.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:35"]
[/quote]
Heti pikkulapsena alkavan aivopesun takia. Iltarukoukset, pyhäkoulut, uskonnonopetus jne.
[/quote] Tuo ei ole aivopesua. Nykymaailmassa tulee kyllä toinenkin näkemys tarjolle, esim. koulumaailmassa. Kaltaisiasi, jos joitain pidän yksinkertaisina. T. Ateisti
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 14:17"]
Minä en ole ateisti. En usko jumalan olemassa oloon, mutta en voi myöskään totena puhua ettei sitä olisi. Olen kai agnostikko.
[/quote]
Oman määritelmäsi mukaan olet ateisti. Ateismi merkitsee jumaluskon puuttumista tai käösitystä siitä, ettei jumalia ole olermassa. Ateismi ei merkitse sitä, että pitää olla varma jumalien olemattomuudesta. On olemassa sekä heikkoa- että vahvaa ateismia (negatiivinen ja positiivinen ateismi). Heikkoon ateismiin kuuluu se, ettei usko jumaluuksien olemassaoloon, muttei ole varma siitä, ettei niitä olisi. Minä ja käsittääkseni valtaosa ateisteista kuuluu juuri tähän kategoriaan. Vahva ateismi sisältää varmuuden jumalien olemattomuudesta.