Kenelläkään muulla valkoisen kodin ähkyä?!
Mulla oli kausi kun halusin valkoisen blogikodin. Nyt mulle on tullut himo räsymattoihin, lautalattioihin ja sellaiseen OIKEASTI maalaisromanttiseen kotiin. Nykyisinhän maalaisromanttisella tarkoitetaan tätä:
http://2.bp.blogspot.com/-z-Y8bd73swQ/TxcRkD4qPuI/AAAAAAAAA1M/twoxGs8i5RI/s640/unelma.jpg
mutta mulle on tullut halu palata siihen alkuperäiseen maalairomantiikkaan, eli suunnilleen tätä:
http://0.static.wix.com/media/4383d3_b11cbf48c1780aac458733133cacfb22.jpg_1024
http://www.matkailukannus.fi/layout/sivukuvat/Aapan%20tupa.jpg
Vierailin jossain blogissa missä oli supertuunattu, valkoinen koti ja alkoi ahdistamaan todella. En ikinä halua asua kodissa, joka vaikuttaa siltä että se on steriloitu kauttaaltaan. :( Varmaan olen tulossa mummoksi.
Kommentit (59)
No itsekään en tykkää tuollaisesta kiiltävänvalkoisesta tyylistä, minkä ap linkkasi. Sen sijaan mitään ähkyjä en ole saanut, sillä en kuvittele että muiden pitäisi laittaa kotinsa (oli se esitelty blogissa tai ei) minun makuni mukaan. Jos joku haluaa valkoisen kodin, that's fine. Jos joku haluaa räsymattoja, that's fine also. Ei kai itseään tarvitse kiduttaa lukemalla "my white dream home" -blogia, jos sellaista ei itselleen halua? Ihan saman lailla bloggaajallakin on _oikeus_ siihen omaan tyyliinsä :) Live and let live.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 10:08"]
[/quote]
No meillä on onneksi tilaa ja avaruutta muutenkin joten tummatkaan värit ei haittaa, esim työhuoneessa on verenpunaiset/lila+kulta seinät:D
Asuttavia neliöitä on n 250.
10
[/quote]
tulin sairaaksi ihan kirjallisesta kuvauksesta työhuoneen väreistä!!!!!
[/quote]
Hehe, huone on myös kalustettu itämaiseen tyyliin - itämainen matto lattialla, punainen silkkipeitto sängyllä ja paljon maailmalta mukaan tarttuneita koristeellisia tyynyjä (oranssia, lilaa, punaista) ja valaisimia. Sellainen seksikäs budoaari, toimii myös vierashuoneena.
Oma makkari on myös hieman itämainen mutta hillitympi - sängyn päätyseinä munakoison värinen, muut seinät off-white ja maitokahvi. Sängyn päätynä aasialainen sermi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 13:21"]
Minusta tällainen tyyli on ihanaa :)
http://www.moonou.com/wp-content/uploads/2011/07/3893462481_0f5585a154.jpg
Ja tämä, vähän tyylikkäämpi:
Ja tällainen granny chic:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/49/a9/0a/49a90ab4fe9c589edf340b2ce98e601b.jp
[/quote]
Nuo on kyllä todella hurmaavia ja tunnelmallisia huoneita, värjejäkin käytetty sopivassa harmoniassa :-) Nythän on muotia olla eri puulajeja, niin uutta kuin vanhaa, ja käyttää harmonisesti yhteensopivia värejä.
Minä pidän valkoisesta ja vaaleasta sisustuksesta. Lisänä voi olla vähän luonnonvärejä (harmaa, musta, beige) ja luonnonmateriaaleja eli esimerkiksi puuta tai kiveä. En koe vaaleaa sisustusta ollenkaan steriilinä, vaan rauhoittavana. Lisäksi vaaleassa sisustuksessa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin eli esimerkiksi viherkasvi tai koriste-esine nousee sisustuksesta esille. Jos on esimerkiksi kirkkaan punainen seinä, niin kuka enää kiinnittää huomiota yhteen viherkasviin? Ikkunasta avutuvaan näkymään kiinnittää myös aivan eri tavalla huomiota, kun huomiota ei vie kaikenkirjava ja ylivärikäs sisustus.
Kokovalkoinen, tai melkein kokovalkoinen sisustus parilla mustalla yksityiskohdalla on niille ihan passeli joilla ei ole omaa makua, ei värisilmää, ja vaikuttavat muutenkin olevan aika tylsiä persoonia koska se persoonallisuus nimenomaan puuttuu :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:58"]
Edellisessä talossa makuuhuonetta lukuunottamatta seinät oli valkoiset mutta sisustus värikästä- nykyisessä talossa ei ole yhtään maalarinvalkoista seinää eikä valkoisia huonekalujakaan! Lähimmäs pääsee hallin off-white, muuten kaikki seinät on voimakkaan värisiä. Viihdymme erinomaisesti:)
[/quote]
olen huomannut valkoiset seinät ovat ihan fiksut koska tuovat tilan tuntua, eli minun muutama seinä oli hieman päällekäyvän tuntuinen kun oli tummempia joten maalattiin takaisin perusvalkeaksi, mutta nyt sisustan värikkäillä tekstiileillä eli verhoilla ja matoilla, tulee tilava mutta eloisa tunnelma :-)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 09:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 13:58"]
Edellisessä talossa makuuhuonetta lukuunottamatta seinät oli valkoiset mutta sisustus värikästä- nykyisessä talossa ei ole yhtään maalarinvalkoista seinää eikä valkoisia huonekalujakaan! Lähimmäs pääsee hallin off-white, muuten kaikki seinät on voimakkaan värisiä. Viihdymme erinomaisesti:)
[/quote]
olen huomannut valkoiset seinät ovat ihan fiksut koska tuovat tilan tuntua, eli minun muutama seinä oli hieman päällekäyvän tuntuinen kun oli tummempia joten maalattiin takaisin perusvalkeaksi, mutta nyt sisustan värikkäillä tekstiileillä eli verhoilla ja matoilla, tulee tilava mutta eloisa tunnelma :-)
[/quote]
No meillä on onneksi tilaa ja avaruutta muutenkin joten tummatkaan värit ei haittaa, esim työhuoneessa on verenpunaiset/lila+kulta seinät:D Jos meidän olohuoneessa (40m2) olisi valkoiset seinät kontrasti ympäröivään luontoon olisi kesällä liian suuri - talvella taas liian aneeminen. Meillä on 4 isoa maisemaikkunaa ja keittiöstä tulee vielä lisävaloa 2 isosta ikkunasta ja lasiovesta.
Värit tekee vaan kaiken niin kodikkaaksi
10
Minä olen ollut mummo jo 12v ja minulla on ollut valkoinen koti jo vuodesta 1986. En voisi kuvitella asuvani jossakin värien sekamelskassa. Valkoinen koti ei tarkoita että kaikki on maalarinvalkoista. Kun käytetään valkoisen eri sävyjä ja materiaalit vaihtelevat tulee kodista kaunis. (siis minun mielipide).
Tässä kodissa kasvoi 4 lasta ja nyt pyörii lähes jokainen viikonloppu 3-6 lastenlasta. Eikä ole ollut ongelmia siivouksen kannalta.
Mä en ole koskaan tykännyt valkoisesta kodista. Voi olla että johtuu siitä että en ole Suomessa syntynyt. Kun muutin tänne, ihmettelin ihmisten koteja jotka minusta näytti joltain kolkoilta toimistoilta: valkoiset seinät ja katot, vaaleat huonekalut, pelkistetyt linjat äärimmäisyyteen asti. Ja tämä trendi on täällä asumisaikanani vielä mennyt paljon pidemmälle, niin ettei monella ole enää mitään muita väriläiskiä kuin jotkut koristettyynyt ja/tai värikkäitä kynttilöitä muutama.
Toki kunnioitan sitä että ihmisillä on erilaisia makuja ja että pohjoismainen tyyli on aika hillitty. Ja osaan sitä hyvin tehtynä arvostaa kovastikin, vaikkei se omaa makuani vastaakaan - siinä on sellaista japanilaistyylistä meditatiivista rauhallisuutta. Ihmettelen vaan että miten yhtäkkiä kaikki on alkanut haluta valkoista ja lisää valkoista.
Meillä on kotona näiden valkoisten kotien ystävien kauhunpaikka varmasti. Esim. olohuoneessamme on viininpunaiset verhot ja rokokoo-tyylinen sohvakalusto jossa perusväri on viininpunainen, mutta löytyy myös turkoosia ja kultalankaista kuviota. Puukalusteet on tummaa puuta ja hyvin koristeellisia. Makuuhuoneessamme taas tällä hetkellä hallitsee turkoosi ja terrakottaoranssi. Ei päästäisi sisustuslehtiin joo :D
[/quote]
No meillä on onneksi tilaa ja avaruutta muutenkin joten tummatkaan värit ei haittaa, esim työhuoneessa on verenpunaiset/lila+kulta seinät:D
10
[/quote]
tulin sairaaksi ihan kirjallisesta kuvauksesta työhuoneen väreistä!!!!!
Minä en kestä valkoisia korkeakiiltokalusteita koska ne heijastavat valoa joka suunnalta, ja saan migreenikohtauksen. Etenkin keittiössä jossa paljon valoja eri tasoissa, kuten parin ystävän luona oli vielä pari vuotta sitten. Tuo ikävä tunne tulee tai pikemminkin palaa mieleen myös valkoisia sisustuskuvia netissä katsoessani joten en enää vahingossakaan klikkaa semmoisiin blogeihin.
Onneksi korkeakiiltovalkoisuus on menossa pois muodista, ainakin pariksi kymmeneksi vuodeksi :)
Mä tykkään eniten mummolatyylistä, eli perinnetapetit, vanha puulattia, vanhoja kaappeja ja valaisimia, sivustavedettävä puusohva ja räsymatot. Ja saa olla värikästä eli huvikumpu-tyylistä. Tässä muutama linkki joista tykkään
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/c1/47/38/c14738d969bc6e5182ceef04c49b1eee.jpg
Mielestäni tällainen tyyli sopii ihan rintamamiestaloonkin, meidän talo on kyllä vähän vielä vanhempi.
Lisään vielä edelliseen viestiini vanhat puiset arkut, vanhat soittimet ja nukenrattaat, lipastot tai senkit, keinutuoli ja keittiössä puusohva osana ruokailuryhmää. Ja talossa pitää ehdottomasti olla vanhat ikkunat ja paljon tulisijoja! Ihan kaikki tämä ei kyllä valitettavasti itselläkään toteudu. Unelma olisi vielä puusepällä teetetyt vanhanaikaiset keittiönkaapistot.
Mä asun täysin valkoisessa opiskelijakämpässä. En ymmärrä kuka helvetti keksi, että on hyvä idea laitettaa valkoinen lattia, katto, seinät, pöytätasot, kaapit, kodinkoneet, ikkumankarmit, ovet, ovenkahvat ja sälekaihtimet. Mä oon asunut tässä nyt kaksi vuotta ja tuun kohta höperöksi tästä valkeudesta. Ei paljoa auta pari räsymattoa lattialla, tumma nojatuoli, verhot, ruskea pöytä, sänky ja koristetyynyt.
Valkoisenkin voi tehdä monella tavalla. Itselläni on ollut valkoinen kausi, kun elämä on ollut kaaoksessa ja olen kaivannut yksinkertaista kotiin. Valkoiseksi maalattu ei mene samalla tavalla pois eikä ole hetken juttu kuin jokin esim. oranssi tai edes sininen.
Ja ne valkoiset seinät tuovat kyllä tilantuntua pieniin neliöihin.
Ylipäätään jos hankkii jotain, kannattaa yleensä aina valita se neutraalimpi. Ja kodin asioissa se tarkoittaa kyllä seuraavia: mieluummin valkoiset kuin punaiset seinät, mieluummin kokovalkoiset kuin puutarhan kukkien kirjolla tai geometrisilla kuvioilla tai batiikkityylisesti värjätyt lakanat, mieluummin valkeat pellavaverhot kuin kirkkaanvihreät, jne.
Millaiseksi tätä tyyliä kuvataan, joka kuvissa? Jonkun keskieurooppalaisen muoti/sisustusihmisen koti lienee kai kysesssä. Kallis romanttinen/vintage-antiikkinen?
Minusta tällainen tyyli on ihanaa :)
http://www.moonou.com/wp-content/uploads/2011/07/3893462481_0f5585a154.jpg
Ja tämä, vähän tyylikkäämpi:
Ja tällainen granny chic:
http://media-cache-ak0.pinimg.com/736x/49/a9/0a/49a90ab4fe9c589edf340b2ce98e601b.jpg
Ja:
http://www.housebeautiful.com/cm/housebeautiful/images/Km/cummings03-0410-de.jpg
Kokovalkoinen näyttää jotakuinkin hirveältä. Se on ok, jos on valkoista reilusti, mutta se "valkoisen päälle valkoista ja vielä kerran valkoista" on jotain sellaista, mitä voi kohdata valokuvassa - mutta kiitos ei tavallisessa elämässä. En tunne KETÄÄN joka asuisi kokovalkoisessa kodissa.